Tokom vikenda, 18. i 19. marta 2023. godine, u sarajevskoj Drugoj gimnaziji održan je, po svemu sudeći tajno, sastanak fokus grupe ili radionica o odgovornom, budućnosti okrenutom, etičnom i održivom obrazovanju (SECURE education). Ovo je po svemu sudeći tajni sastanak jer novinari nisu mogli prisustvovati, a nije bilo ni javne obavijesti da će se održati. Redakcija Školegijuma slučajno je saznala za njega, iz druge ruke – neko se požalio da neko ne može na izlet jer ima važan sastanak o obrazovanju u Drugoj gimnaziji, i to na engleskom jeziku. Na internet-stranici Ministarstva za odgoj i obrazovanje Kantona Sarajevo nije bilo najave, u Ministarstvu u subotu ujutro nije bilo nikoga da odgovori na telefonski poziv, pa smo otišli do Druge gimnazije.
Ovo je fokus grupa, niste se prijavili, odabrani profesori nisu obaviješteni da ćete biti tu, morate izaći, tu je i Fondacija Mulalić. Ako hoćete izjavu, sačekajte pauzu, biće tokom dana, rekao je Emil Hodžić, pomoćnik za predškolsko obrazovanje i jedan od učesnika na sastanku.
Odabrani su prije sastanka dobili dokument koji nosi naslov: Draft: Not to be Quoted / Reforming Primary, Secondary and Kindergarten Education in Sarajevo Canton / The Centre for Postnormal Policy & Futures Studies / In cooperation with the Foundation Mulalić and Ministry for Education, Canton Sarajevo / February 2022 (Nacrt: Ne treba citirati / Reforma osnovnog, srednjeg i vrtićkog obrazovanja u Kantonu Sarajevo / Centar za postnormalnu politiku i studije budućnosti / U saradnji s Fondacijom Mulalić i Ministarstvom obrazovanja Kantona Sarajevo / februar 2022), i agendu događaja, takođe na engleskom jeziku.
U jednoj od pauza događaja ministrica Naida Hota-Muminović nije imala vremena za razgovor s novinarkom Školegijuma jer je usred privatnog razgovora, a i nemoguće je događaj o dva dana po deset sati objasniti u tri rečenice, ali biće saopštenje u ponedjeljak.
Nakon ovoga, Ministarstvo tokom dva dana nije odgovaralo na novinarska pitanja: kakav je to bio događaj/radionica, fokus grupa, dio nekog većeg procesa, samostalni događaj...? Šta je cilj tog događaja, ko su bili učesnici i kako su odabrani, ko su bili predavači i kako su odabrani? Koja je uloga Fondacije Mulalić u pripremi i realizaciji tog događaja i kako je uopšte došlo do te saradnje... Da li možda postoje još neke organizacije ili fondacije u BiH koje se bave obrazovanjem iz istog ugla kao Fondacija Mulalić? Koliko je koštao taj događaj i ko je to platio?
Iz Kabineta premijera odgovoreno je da radionica koja je predmet upita nije realizovana posredstvom Kabineta premijera, te oni ne raspolažu traženim informacijama.
Tek 21. marta Ministarstvo objavljuje saopštenje:
Proteklog vikenda u Kući znanja Druge gimnazije Sarajevo uspješno je realiziran prvi susret fokus grupe s međunarodnim predavačima, a na osnovu Memoranduma o razumijevanju i saradnji kojeg su prethodno potpisali Ministarstvo za odgoj i obrazovanje Kantona Sarajevo i Fondacija Mulalić. Predmet Memoranduma je promoviranje međusobne saradnje i koordinacije na polju edukacije, podržavanja i realizacije dobrotvornih, humanitarnih, edukativnih i istraživačkih projekata koje realiziraju, a posebno u izradi studije budućnosti obrazovanja u KS. Učesnici fokus grupe na prvom susretu bili su zaposlenici Univerziteta u Sarajevu, Ministarstva za odgoj i obrazovanje KS, Instituta za razvoj preduniverzitetskog obrazovanja KS, te osnovnih i srednjih škola. Fondacija Mulalić Sarajevo je realizirala sve neophodne aktivnosti kako bi osigurala prisustva eminentnih predavača, te su učesnici imali priliku slušati Ziauddina Sardara i Christophera B. Jonesa iz Centra za postnormalne politike i studije budućnosti. Ovi predavači su pioniri i lideri u teoriji i metodologiji postnormalnih vremena. Osnovni cilj susreta je bio rad na promoviranju i istraživanju novih smjernica za poboljšanje sistema obrazovanja. Prilikom rada fokus grupe, prisutni su se upoznali s međunarodnim istraživanjima koja promoviraju budućnost obrazovanja u skladu sa ciljevima održivog razvoja UN-a, te osnaživanja kapaciteta za razvoj vještina upravljanja promjenama u budućnosti. Ove važne vještine upravljanja promjenama u budućnosti spadaju među vještine prepoznate od strane UNESCO-a. Na ovaj način Kanton Sarajevo nastoji u obrazovni sistem integrisati aktuelne trendove i teme u svijetu koji se ubrzano mijenja.
Iz ovog saopštenja i dalje nije jasno ko su bili učesnici i kako su odabrani, koja je uloga Fondacije Mulalić i otkud saradnja s Fondacijom koja je osnovana prije godinu dana...
Fondacija Mulalić je, prema podacima s njene internet-stranice, nevladina i neprofitna organizacija osnovana u januaru 2022. godine. Cilj Fondacije je promovisanje i nagrađivanje izvrsnosti u obrazovanju, poduzetništvu i društvenom aktivizmu učenika, studenata, poduzetnika i ostalih građana na teritoriji cijele Bosne i Hercegovine. Fondacija se zalaže za smanjenje siromaštva u društvu, stipendiranje i obezbjeđenje uslova za što kvalitetnije i efikasnije obrazovanje učenika i studenata, osnaženje, umrežavanje i jačanje kompetencija i kapaciteta mladih ljudi, razvijanje savjetodavnog koncepta i karijerne optimizacije u poduzetništvu. Stoji i to da Fondacija trenutno dodjeljuje stipendije za četiri učenika srednje škole i jednog studenta, te sarađuje sa 14 organizacija, među kojima su Islamska zajednica, pomozi.ba, Nakšibendijska tekija Mejtaš, Klub specijalnih sportova Drina Goražde, Udruženje Tačka, Fondacija Pravda, SOS dječija sela Sarajevo, dobro.ba, Oslonac, Udruženje Povratak kući... Ovlaštena za davanje izjava je direktorica Lejla Mulalić, koja u vrijeme našeg poziva nije bila u kancelariji i kasnije se nije javila.
Prema Wikipediji, Ziauddin Sardar je britansko-pakistanski naučnik, nagrađivani pisac, kulturni kritičar i javni intelektualac koji se specijalizirao za muslimansku misao, budućnost islama, futurologiju i nauku. Autor i urednik više od 50 knjiga, magazin Prospect ga je nazvao jednim od 100 najboljih britanskih javnih intelektualaca, a novine Independent ga nazivaju: britanski vlastiti muslimanski polimat.
Centar za postnormalne politike i studije budućnosti (CPPFS) je međunarodna istraživačka i konsultantska mreža koja promovira pismenost u budućnosti, s posebnim fokusom na marginalizirane narode i muslimanska društva. CPPFS radi sa zajednicama, dobrotvornim organizacijama, fondacijama i istraživačkim, obrazovnim i umjetničkim institucijama kako bi podstakao kritičko ispitivanje, akciono učenje i etičku maštu za oblikovanje dekolonizirane, alternativne i preferirane budućnosti. CPPFS je bio pionir teorije i metodologije Postnormalnog vremena (PNT): doba u kojem stare ortodoksije umiru, nove se pojavljuju, a čini se da vrlo malo stvari ima smisla. PNT je proizvod sila koje oblikuju naš globalizirani, umreženi svijet: ubrzane promjene, neizvjesnost i neznanje. Pregovaranje o PNT-u zahtijeva nove puteve usmjerene prema budućnosti zasnovane na kritičkom razumijevanju složenosti, prevazilaženju kontradikcija i uvijek prisutnog potencijala za haos. PNT zahtijeva rad s različitim perspektivama i zajedničkim vrijednostima, koje nas odvode dalje od dijaloga do poliloga — kreativnih prostora za učenje i podučavanje. Konačno, CPPFS radi na promicanju razumijevanja i istraživanja novih načina navigacije u postnormalnim vremenima.
Članovi skupštinske Komisije za obrazovanje i nauku su predsjednik Damir Marjanović, članica Fatima Smailbegović-Gavrankapetanović, članovi Mahir Dević i Rusmir Pobrić, a vanjske članice su Enita Nakaš, Danijela Zuletović i Lejla Omeragić.
Predsjednik komisije Damir Marjanović, jedan od bivših ministara obrazovanja u Vladi KS, kaže da nije upoznat s ovim skupom i da se ne sjeća da je dobio poziv.
Ko je organizovao skup, ko je Fondacija Mulalić, koje ih reference preporučuju da rade na reformi obrazovanja u KS, jesu li oni pozvali Ministarstvo ili Ministarstvo njih? Nikada nisam čuo da Ministarstvo ima memorandum o saradnji s tom Fondacijom, ne znam ni za taj Centar ili te predavače, kaže Marjanović.
Članica komisije Fatima Smailbegović-Gavrankapetanović kaže da je možda i dobila poziv, ali da nije sigurna jer dobiva mnogo poziva, da nije sagovornica na ovu temu jer nije upoznata s događajem, i da zovemo kada tema bude zdravstvo.
Član Komisije Mahir Dević takođe ne zna da li je pozvan na skup, ne zna ništa o tom događaju, ne zna za Fondaciju Mulalić ili Memorandum Ministarstva o saradnji s njima, ne zna za Centar iz kojeg dolaze predavači...
Ne znam za taj Centar, ali mi je naziv malo nejasan i ne znam koja je tu uloga Ministarstva, kaže Dević i primjećuje da se ministrica ponekad ponaša NIP-ovski arogantno i da se tako ponekad ponaša i u Skupštini.
Namir Ibrahimović, bivši voditelj tima za kurikularnu reformu u Kantonu Sarajevo, kaže da nije jasno gdje je mjesto ovakvih sastanaka i razgovora o najavljenoj reformi obrazovanja.
Sve što znamo o Fondaciji Mulalić ni po čemu ih ne kvalifikuje za saradnju s Ministarstvom odgoja i obrazovanja, osim ako agenda Ministarstva nije približavanje islamskom promišljanju obrazovanja. A što se tiče samog događaja – ne znam za taj Centar, a iz saopćenja Ministarstva nije jasno koja je njihova uloga, šta je cilj tog događaja, gdje je mjesto takve vrste razgovora ili savjetovanja u vrlo maglovito najavljenoj budućoj reformi obrazovanja. Izgleda kao da se polako sve više obistinjuje prijetnja gašenjem ili utišavanjem kritičkih glasova u reformi jer oni predstavljaju direktni napad na skrivenu kurikulumsku reformu obrazovanja u KS, smatra Ibrahimović.
Prema fotografijama objavljenim na internet-stranici Ministarstva, na skupu su bili direktorica Osnovne škole Vrhbosna, direktor Druge gimnazije, nekoliko zaposlenika Ministarstva i Instituta... U saopštenju Ministarstva nema najava novih sastanaka ove ili drugih fokus grupa ili budućih koraka u saradnji s Fondacijom Mulalić.