Prošlog sam se ljeta ponudio da prijateljima pomognem popraviti luster. Ustvari, trebalo je da luster zamijenimo onim ventilatorom-lusterom. Isključio sam struju, skinuo stari luster, otvorio kutiju sa ventilatorom i shvatio da to što treba da uradim neće biti jednostavno. Nisam imao puno vremena – za dva sata trebala je početi rođendanska zabava za petogodišnjake i petogodišnjakinje. Bilo mi je jasno da se moram koncentrirati.
Ruke su me zaboljele nakon pola sata jer sam sve vrijeme stajao sa rukama u zraku dok sam na ljestvama pokušavao namontirati dio po dio. Ali bio sam fokusiran i to mi nije odvlačilo pažnju. Međutim, kada sam poslije otvorio stari prekidač na zidu, dah mi je zastao jer sam shvatio šta je preda mnom. Ono što sam vidio nije bila samo jedna crna žica, kao što sam se nadao. Ventilator je trebalo spojiti na poseban prekidač koji nije odgovarao postojećem strujnom kolu – morao sam dokučiti kako da spojim žice i dobijem samo jedan pol. Odlučio sam predahnuti. Pogledao sam oko sebe: stol sam odgurao na kraj sobe, po cijeloj sobi je ležala zaštitna plastika prekrivena alatima i dijelovima ventilatora, sa ljestvama nasred sobe. Požurio sam da na internetu provjerim šta treba da uradim.
Kako postići predanost u učenju
Nažalost, ovakvi trenuci potpune predanosti nečemu nisu nešto što je obilježilo naše školske dane. I sami znamo da su škola i učenje uspješniji kada đaci osjete potpunu predanost učenju. Na koji im način onda možemo omogućiti da je redovno osjećaju? Kako postići da se totalno zadube i izgube u svojim zadacima?
Učenje koje vodi potpunoj predanosti treba pažljivo osmisliti kako bi bilo uspješno za učenike/ce koji uče na različite načine. Jedan od predivnih izazova naše profesije je upravo ovaj: dizajnirati proces učenja koji će biti zanimljiv učenicima/cama čiji su interesi različiti, čije su sposobnosti i vještine drugačije.
Moje iskustvo sa ventilatorom posmatram kao projekat čiji je cilj bio jasan. Osim toga, imao sam ograničeno vrijeme i jaku motivaciju da uspijem. Na pola puta sam naišao na prepreku, te sam morao da se informiram i istražim kako da riješim problem. Iz prethodnog sam iskustva naučio kako da na najbrži način pronađem rješenje koje će mi pomoći da nastavim sa svojim projektom.
Na sličan način trebamo posmatrati predanost đaka procesu učenja: kako bi se potpuno predali nekom zadatku, moraju imati neki problem, moraju nešto napraviti ili odgonetnuti. U tom procesu im često treba pomoć ili savjet, kako bi premostili prepreke ili bolje uradili zadatak. Predanost često izostaje kada se od njih traži da sami odgonetnu nešto, za šta nemaju potrebne alate, iskustvo ili vještine u rješavanju problema.
Plan za školsku godinu
Kada pripremam časove, prvo razmišljam o rezultatima koje želim postići, a tek onda planiram lekciju. Ovakav slijed (koji su osmislili Grant Wiggings i Jay McTighe u programu Understanding by Design) pomogao mi je ne samo u osmišljavanju plana i programa, nego i kao profesionalcu koji želi postići bolje rezultate u svom poslu.
Svaka nova školska godina prilika je da razvijem nove vještine i isprobam nove strategije u učionici. Ove godine želim probati planiranje unatrag (Backward Design) kako bih postigao veću predanost učenika/ca. Osmislio sam šest različitih strategija koje ću slijediti kada budem pravio planove za časove:
1. Originalno učenje
Nastojim pronaći načine da moji đaci rade stvari koje nešto znače i van učionice. Dok planiram čas, uvijek pokušavam pronaći obrazloženje za sadržaj časa kao i jasne razloge zbog kojih učimo nešto na svakom času. Iskustvo me naučilo da u učionici projekat može biti uspješan ako se bavi savremenim pitanjima ili je osmišljen ne samo za učionicu (pismo autoru neke knjige o kojoj pričamo na času, recimo).
2. Ispitivanje
Dok sam montirao ventilator, shvatio sam nešto što želim uvijek imati na umu dok podučavam: učenje je je najmoćnije kada se dešava uz istraživanje i otkrivanje. Želim da to moji đaci iskuse i trudim se da uradim sve što je potrebno da svaki čas prođe u istaživanju i otkrivanju. (Na ovom linku možete pročitati jednu našu diskusiju).
3. Suradnja
Ono što me čini boljim predavačem je upravo suradnja. Zbog toga želim pronaći način da surađujem i sa drugim predavačima i predavačicama, kao i organizacijama. O tome sam pisao u ovom članku.
4. Uključiti umjetnost
Svi smo kreativni na različite načine, a kada učenje ima pravilnu strukturu, svi učenici/e bit će motivirani/e da realiziraju svoje ideje na kreativan način. Na ovom linku možete pogledati video koji na kreativan način koristi ples u procesu učenja.
5. Prezentacija i izvedba
Predanost je veća kada đaci stvaraju nešto što će prezentirati van učionice. Kad god mi prilike to dozvoljavaju, tražim od đaka da prezentiraju i/ili naprave izvedbu svog rada. Nekad je to samo u učionici, a nekad pronađemo interesantnu ili odgovarajuću publiku koja može vidjeti i reagirati na njihov rad. Na linku možete pogledati jedan projekat koji je postavljen na YouTube.
6. Uključiti tehnologiju
Kad god mi pođe za rukom da na pametan i strateški način uključim tehnologiju u rad u učionici, moji đaci dobiju priliku da naprave bolji rezultat kao i da pokažu svoj rad i van učionice. (Ovdje možete pronaći rad jedne učenice u formi bloga, sa videopričom). Kada koristim tehnologiju, nastojim jasno odrediti njenu svrhu i način kako će pomoći da postignemo ciljeve koje taj čas može imati. Međutim, ona mi pomaže i da postignem veću predanost.
Tako sam ovog ljeta opet naučio da je potpuna predanost jako moćan proces koji svi treba da osjetimo dok učimo. Jako je bitno da, kao predavači/ce, stalno tragamo za novim načinima kako bismo učenicima/ama pomogli da otkriju ono što ih zaista interesira, kao i da otkriju svoje mogućnosti. Na taj će način biti u stanju totalno se predati radostima i izazovima učenja i napredovanja.
Autor: Joshua Block
Prevela: Merima Dervišić
Originalni tekst: Planning for Engagement: 6 Strategies for the Year
Foto: oddstuffmagazine.com
Čitajte i ostale prijevode na Školegijumu:
Podučavati je davati: šta je sve darovao jedan nastavnik
Koledž ustvari ne proizvodi ateiste
...i mnoge druge.
Ko čita, ne skita!