U Tuzlanskom kantonu pet dana pred početak školske godine nastavnički timovi u školama nisu kompletirani – Ministarstvo je konkurse objavilo početkom avgusta, a potom su krenule dorade i izmjene Pravilnika o bodovanju. Obrazovanjem upravlja politika i praktično postaje pravilo da se kriteriji mijenjaju kako ko iz vladajuće garniture nekoga želi zaposliti. Ruku na srce, najpoštenije bi bilo da osnovni kriteriji budu datum diplomiranja i prosjek ocjena. Ovako će se zauvijek zapošljavati samo djeca iz boračke populacije, a potom će doći na red i njihova djeca koju će trebati zbrinuti...
A Skupština Tuzlanskog kantona je putem radne grupe formirane poslije tragičnog događaja u Lukavcu, kada je učenik pucao na nastavnika, donijela Preporuke za rješavanje problema nasilja u školama. Građani, pa tako ni nastavnici i nastavnice, ne znaju ko je činio tu radnu grupu, ali rješenje je ponuđeno. Ministar Ahmed Omerović je poslije sastanka sa direktorima osnovnih i srednjih škola u kantonu poručio da nas u školskoj godini koja počinje čekaju novi izazovi koji se prije svega odnose na sigurnost u školama.
Moramo se osigurati kroz nekoliko segmenata. Jedan od segmenata je fizičko i tehničko obezbjeđenje u školama za koje smo propis donijeli. Također, tu je donošenje nekoliko propisa koji se odnose na kućni red, disciplinsku odgovornost, kodeks ponašanja i slično, a ti propisi bi trebali biti završeni u septembru, rekao je ministar.
Za sada je nejasno šta se podrazumijeva pod nedoličnim ponašanjem koje će biti sankcionisano. Znamo samo da će u dogledno vrijeme biti pripremljen pravilnik koji će sve definisati. Do tada ćemo odokativno kažnjavati ako nam se učini sumnjivim neko ponašanje učenika.
Novina je fizičko obezbjeđenje u školama. Do sada su pojedine škole same angažovale zaštitare koje bi plaćali roditelji preko vijeća roditelja, a sada sve oko toga preuzima Ministarstvo obrazovanja.
Pred svim zaposlenima je period izazova, rekao je tim povodom predsjednik Aktiva direktora osnovnih škola TK Dževad Mehić. No, nije govorio do kada će izazov trajati i imamo li rješenje za prevazilaženje problema ili ćemo trajno ostati u izazovu.
Jedna od odluka Skupštine Kantona je i ukidanje eksterne mature za završne razrede osnovnih i srednjih škola. Obrazloženje skupštinskih poslanika Smaje Mandžića i Lejle Vuković koji su predložili ovu odluku je bilo da budući studenti iz drugih kantona koji se upisuju na fakultete i akademije Univerziteta u Tuzli nisu imali eksternu maturu, pa ostaju uskraćeni za bodove po tom osnovu koji bi mogli biti presudni za upis na fakultet ili sticanje statusa redovnog studenta. Oni nisu predložili kako će sada izgledati završni ispit, ali je Lejla Vuković navela da bi jedno od rješenja moglo biti uvođenje nekog vida završnog testa koji bi mogao ući u vrednovanje škole, ili nešto slično.
Dakle, ništa neobično – još jedna ad hoc odluka bez adekvatnog rješenja za narednu školsku godinu. U Pedagoškom zavodu TK kažu da ni oni ne znaju kako će izgledati završni ispit na kraju 2023/24. godine.
Da ne bi bilo sve crno, Ministarstvo obrazovanja TK je počelo distribuciju udžbenika prema osnovnim školama. Školarci će i ove godine dobiti na korištenje udžbenike i na taj način makar malo olakšati roditeljima finansijski stres na početku školske godine. No, koje udžbenike i kojih autora opet su odlučivale radne grupe u kojima je bilo najmanje učiteljica i nastavnica, ako je i bilo.
I tako, petak 1. 9. 2023. godine će za neke biti posljednji radni dan u sedmici, a za školarce prvi radni dan u novoj školskoj godini nakon kojeg dolazi pauza za vikend. Da li se početak školske godine mogao prolongirati za ponedjeljak, 4. 9. 2023. godine, nejasno je jer prosvjetne radnike niko nije pitao ništa. Prosvjetne radnike nisu pitali ni za eksternu maturu, ni za udžbenike, ni za obezbjeđenje u školama... ni za jedno pitanje za koje smo mi direktno zaduženi. Skupštinska većina sama mijenja kriterije za zapošljavanje, uvodi nove nastavne predmete, mijenja nastavne norme... I niko ne snosi odgovornost za probleme koji iz toga proizađu, osim djece i obrazovanja u cjelini. A kada poslušni shvate da je obrazovanje temelj jednog društva i da ga oni sistemski urušavaju – biće kasno.