Učenicama i učenicima drugog razreda za raspust sam zadala lektiru – filmove povezane s fizikom. Zamisao je da u njima pronađu naučne koncepte i analiziraju taj sadržaj sa stanovišta fizike, ali i biologije, hemije, geografije i matematike. Moj cilj je da kombinuju dva među njima najpopularnija medija – filmove i internet – i tako potaknu zanimanje za nauku.
Prvi na listi je naučnofantastični film Primer, u kojem se dvoje naučnika suočava s paradoksima putovanja kroz vrijeme. Čovjek koji je napisao scenario, režirao, montirao, komponovao muziku, igrao glavnu ulogu i producirao je matematičar Shane Carruth. On je prije filma radio kao programer i ovo svoje remek-djelo realizovao je sa svega sedam hiljada dolara!
U filmu gledamo inženjere koji, uz redovni posao, u svojim garažama uveče i vikendom rade i pokušavaju inovirati mašinu koja će smanjiti težinu predmeta, ali se iznenada dogodi neželjeni efekat – putovanje kroz vrijeme!
Ovdje bi đaci trebali prepoznati Meissnerov efekat.
Drugi po redu je film October Sky, istinita priča o Homeru Hickamu, penzionisanom NASA-inom inženjeru i autoru. Radnja se odvija 1957. godine u Coalwoodu (Virginia). Oduševljen sovjetskim Sputnikom, 14-godišnji Homer zaljubi se u ideju svemirskih putovanja, ali njegov otac, šef lokalnog rudnika uglja, očekuje da će Homer krenuti njegovim stopama, jer svi koji žive u tom gradu obično uspijevaju ili u fudbalu ili u rudarstvu. Homer počinje izrađivati makete raketa iz hobija, čak i protiv očeve volje. Nažalost, u početku dosta neuspješno, ali ga nastavnica nauke podrži i ohrabri, kao i njegove prijatelje, i motiviše ih da se prijave na sajam nauke...
U ovom filmu pokazane su osnove naučne metode, a pozitivno utiče i na samopouzdanje tinejdžera u borbi za san. Sadrži elemente biologije i historije – naziv takmičarske rakete je Auk – ptica koja ne može letjeti, a izumrla je sredinom devetnaestog vijeka.
Filmove i knjige nastavnice mogu koristiti kao efikasne alate – junaci iz filmova i knjiga časove svih predmeta mogu pretvoriti u autentično i zanimljivo učenje. Istovremeno, imaju edukativno-zabavni karakter, prepuni su naučnih ili naučno-fantastičnih detalja, naučnog dijaloga, futurističkog osvjetljenja, te drugih specijalnih efekata koji izazivaju duboka osjećanja, približavajući nam koncepte fizike i drugih nauka na razumljiv način. Wernher von Braun pametno je primijetio da je samo obrazovanje koje ostavimo djeci, a ne zemaljsko imanje, krajnje naslijeđe i jedino što se ne može oduzeti.
Evo kako je to izgledalo na mom času fizike.