U mnogim zemljama svijeta šah se kao sport uvodi ako ništa a ono kao izborni predmet/aktivnost u školama. To je igra (prije svega) koja djecu uči strpljenju, planiranju, strateškom razmišljanju, da se ne ohole u pobjedama niti da se žaloste u porazima.
Živjela kraljica je holandski film snimljen 1995. Glavni lik u filmu je osmogodišnja djevojčica Sara. Ona živi s mamom i djedom. Zanima je ko joj je otac, ali majka ne želi reći ko je on i gdje je. Obećava joj da će to učiniti tek kad bude imala šesnaest godina. Sara zbog toga bježi u svijet mašte, ocjene u školi su sve lošije. Nastoji saznati ko joj je tata. Istovremeno novi dječak Victor s tatom dolazi u grad i Sarin razred. Njegov otac otvara trgovinu najrazličitijih drangulija, a između ostalih u ponudi je jedan predivni stilizirani šahovski set. Sara iz TV vijesti i najave šahovskog turnira u novinama, ali i majčinih reakcija na iste naslućuje da je njezin otac šahovski velemajstor Bob Hooke.
Victor i Sara se počinju družiti u trgovini. Dječak želi pomoći djevojčici iz kojeg god školskog predmeta joj je pomoć potrebna. Djevojčicu ništa ne zanima, a dječaku ništa nije jasno: “Mora te nešto zanimati!” Sara pokazuje na šahovski set. Djevojčica od novog prijatelja dobija knjigu koja ju kroz bajkovitu priču upoznaje s pravilima šaha. Sara se figurativno, ali i doslovce kroz filmski prikaz počinje družiti s likovima iz knjige. U njoj kraljica (kako bi zabavila kralja i odagnala ga od želje za odlaskom u rat) smišlja novu igru. Ispostavit će se da je to šah.
Zajedno uz pomoć Sare, ali i međusobno komunicirajući s “likovima” na dvoru kraljica određuju figure koje sudjeluju u šahovskoj igri, način njihovog kretanja, označavanja šahovske table… Na crnom mramoru, naučit ćemo tako, crnoj kraljici bolje crna haljina stoji. Tako je, isto, logično da crna kraljica svoje mjesto ima na crnom polju na početku igre, a bijela na bijelom čisto zbog modno-estetskih razloga. Slatko. Sve ovo u filmu je prikazano izuzetno duhovito (kralj bi ipak rađe da ide u rat, ali onda uviđa da je šah jako zabavan) i djeci prijemčivo, a paralelno ona mogu naučiti pravila šahovske igre. Kako se priča sa Sarom i njezinom željom da upozna oca dalje razvila, saznat ćete kad pogledate film.
Režiserka filma Esmé Lammers oduvijek je voljela šah. Kao unuka jedinog holandskog svjetskog prvaka u šahu Max Euwea vrlo rano je upoznata s magijom šaha. Kad je 1989. diplomirala na filmskoj akademiji od prijatelja je dobila knjigu o šahu. Knjigu je napisao njezin djed i ista je postala glavna inspiracija za film Živjela kraljica. Slične probleme kao i Sara i režiserka Lammers je prolazila kao djevojčica. Iz njima nepoznatog razloga neke stvari se djeci naprosto ne govore niti pojašnjavaju te djeca bježe u svijet mašte i u njemu nastoje sama sebi pomoći, izgraditi svijet koji će biti samo njihov i koji će ih razumjeti. Za razvoj tog svijeta neizmjerno je bitno čitati, a kad se, kao u filmu Živjela kraljica, čita bajka o šahu, avanturu razvoja dječije imaginacije nemoguće je zaustaviti.
Kako je u filmu šah objašnjen pravilo po pravilo, isti ima odličan edukativni potencijal. Sama režiserka kaže da joj je to i bio cilj. Na to sve, jak emotivni motor za učenje pravila igre je i želja djevojčice da upozna svog oca kroz sudjelovanje u šahovskoj simultanki s njim. Prošle sedmice je nekadašnji svjetski šahovski prvak Kasparov u Zagrebu održao simultanku. Igrao je protiv dvadeset i jednog igrača. Različite dobi i zanimanja. Bilo je tu djece, novinara, umjetnika, sportskih radnika, političara… Kasparov je bio nemilosrdan i pobijedio na svim tablama. Od svih pobrojanih najveći otpor mu je pružio najmlađi učesnik simultanke devetogodišnji Danac John Christopher Christensen, koji je pravo sudjelovanja dobio pobijedivši prethodno na dva kvalifikacijska turnira.
Iz svega vidimo da je šah igra/sport koja ne poznaje granice, spol, dob, obrazovanje. Kad se sjedne za šahovsku tablu pruži se ruka, pokreću prve figure i kreće magija. Svoj primat uzimaju lovci, skakači, topovi, dame i kraljevi. Mora se razmišljati o poziciji, strategiji, žrtvovanju za viši cilj. Sve ovo je fantastično prikazano u ovom filmu za djecu.
Po gledanju filma nastavnice i nastavnici (učitelji i učiteljice) s djecom mogu porazgovarati o sljedećim temama: Koliko je važno u mlađoj, ali kasnijoj dobi zanimati se za različite stvari mimo onih obaveznih? Imate li možda neki hobi, šta su vaša zanimanja mimo školskih obaveza? Jeste li se prije susreli sa šahom? Koliko šahovskih polja i šahovskih figura ima šah? Jeste li iz filma naučili neka od pravila šahovske igre? Koji je cilj šahovske igre? Biste li se učlanili u šahovsku sekciju u vašoj školi?
HTV3, nedjelja 07. 01. 2017/ 12 i 40h