Iako je ova velika matematičarka, fizičarka i filozofkinja Émilie du Châtelet bila temom nekoliko umjetničkih djela, meni je oduvijek bio najdraži ovaj ozareni portret koji je naslikao francuski slikar Nicolas de Largillière.
Slika je nastala oko 1735. godine, u periodu kada je bilo nečuveno pričati o ženama naučnicama, pogotovo ako se radilo o prirodnim naukama. U ovom se periodu otprilike ova naučnica opet sastala sa prijateljem iz djetinjstva – Voltairom, historičarom i filozofom koji će postati njenim ljubavnikom, intelektualnim partnerom i životnim saputnikom.
Rođena je u Parizu i kako je uvijek bila okružena naučnicima, veoma rano je razvila ljubav prema nauci. Poslije ju je posebno fascinirao rad Isaaca Newtona, pa se smatra da je ona jedna od pokretačica promjene stava francuske akademije kada je u pitanju fizika (gdje se prethodno favorizirao pristup fizičara Renéa Descartesa). Pred kraj svog kratkog života napisala je i možda najbitnije djelo – prijevod sa komentarima Newtonovog djela Principia, koji je i danas važeći prijevod na francuski jezik. Émilie du Châtelet je umrla u 42. godini, nakon rođenja svog četvrtog djeteta.
Simboli i geste u Largillièreovom portretu su puni značenja. Prije svega, ona gleda u nebo, što možemo protumačiti njenim interesovanjem za astronomiju i kosmos. U desnoj ruci čvrsto drži zlatni kompas koji simbolizira njen rad na mjerenju i otkrivanju poretka u prirodi i svemiru. Njena lijeva ruka se nalazi na globusu, iz čega možemo vidjeti i njeno poštovanje prema Newtonovoj teoriji univerzalne gravitacije. Može se raspravljati da li ima veze što se njena ruka nalazi nad sazviježđem Škorpije, znakom u kojem je njen voljeni Voltaire rođen.
Ovo djelo je, igrom slučaja, i jedno od najvrednijih djela ovog slikara u ovoj kolekciji – naime, original je 2010. godine prodat za 134.500 dolara.
Napomena:
Maia Weinstock je naučnica, umjetnica, urednica različitih medijskih projekata kojima zagovara podršku djevojčica i žena u područjima nauke, tehnologije, politike i sporta. Radi to iz uvjerenja da bi nestereotipno prikazivanje žena u popularnoj kulturi moglo doprinijeti većoj vidljivosti žena koje su se već dokazale u poljima nauke, tehnologije, inžinjerstva i matematike.
Na izložbi 'Women-in-STEM' u galeriji Art.Science, u Austinu (Teksas) Maia je predstavila izbor umjetničkih djela kojima su tema istaknute naučnice i njihov doprinos nauci. Izložbu je pratio foto-esej Istaknute naučnice predstavljene kroz likovnu umjetnost na web-portalu Scientific American u kojem je objasnila zašto je tako važno predstavljati žene u pozitivnom svjetlu putem vizuelnih medija:
Danas se, kao dijelom velikih promjena, razmišlja o promjeni akronima iz STEM (engl. science, technology, engineering and math) u STEAM, (engl. science, technology, engineering, art and math) kako bi se ukazalo na to da su umjetnost i dizajn uvijek bili sastavnim dijelom nauke i tehnologije. U posljednjih nekoliko godina mnogo je lakše pronaći i kupiti djela koja imaju veze sa naukom ili matematikom, zbog rasta online umjetničkih zajednica i tržišta koje one nude. Iako još uvijek preovladavaju muškarci u prikazu nauke i naučnika, možemo vidjeti kako se sve veći broj umjetničkih djela zasniva na ženama inovatorkama i stvarateljicama.
Ovo je jedna od priča iz tog eseja.
Slika: Nicolas de Largillière. Source.
Prevela Merima Dervišić