Jučer prijatelj i ja ne sjedimo na klupi i ne slušamo vijesti koje nisu bile upravo stigle. Pače, stojimo kraj prozora i gledamo u park na klupe po kojima je napadao snijeg. Započinjemo razgovor, ali ne na temu kako si u bivšoj državi mogao mirno na klupi prespavati samo maramicama prekriven po ključnim dijelovima tijela. Ujutro se netaknut probuditi, istina od dasaka klupe svjež kao rosa u podne. Dakle, nesvjež, ali i netaknut.
Prijatelj reče:
- Vidi snijega, a nigdje djece u parku.
- Kakav snijeg i bijelić snješko, s tri godine na engleski, sa četiri na njemački, a s pet na turski jezik.
- Haha, tek ćeš vidjeti kad krene vaterpolo pa košarka, odvozi, dovozi, u pol frke je i tenis aktuelan.
- A onda tenisački lakat, mlađahni Đoković i grohnuće po prelasku na veganstvo, pad na ATP ljestvici.
- Haha, puko si.
Tako je dobro napukla i zgrada u kojoj su živjeli Emad i Rana, glavni likovi u Oscarom prošle godine nagrađenom filmu Trgovački putnik za najbolji strani, režisera Farhadija. Napukla je zbog građevinskih radova u neposrednom komšiluku. Temelji su uzdrmani. U Teheranu u kojem se odvija radnja iracionalno se gradi, sve se rapidno mijenja. Nestaju zelene površine, kao i kod nas progutane željom za (navodnim?) prosperitetom. Ruše se paralelno i temelji porodičnih i međuljudskih odnosa općenito.
Mladi bračni par je prinuđen naći novi smještaj. Useljavaju u stan kolege amaterskog glumca s kojim glume u predstavi Smrt trgovačkog putnika Artura Milera. No, ne znaju da je u stanu prije njih živjela prostitutka. Spletom nesretnih okolnosti jedne večeri do stana dolazi jedan od klijenata prostitutke i Ranu će zamijeniti za bivšu stanarku. On ju napada, a posljedice tog napada će promijeniti miran i sretan život mladog glumačkog para. Rana nastoji sve zaboraviti, dijelom zato što je i povrijeđena i ne sjeća se detalja napada, ali Emad je sve više vođen željom za osvetom i nastoji sklopiti cijelu sliku incidenta na osnovu pristupačnih mu i prikupljenih informacija.
Kao nastavnik iranskog jezika na početku filma Emad s učenicima diskutuje o romanu Krava Gholam-Hosseina Sa'edija. Jedan od učenika ga pita kako je moguće da se čovjek pretvori u kravu. Postepeno. – odgovorit će mu nastavnik. Na kraju romana Krava glavni lik poludjevši zbog gubitka voljene krave umire. Umire i trgovački putnik u predstavi Artura Milera, u kojoj glume Emad i Rana.
Emad zbog svoje želje za osvetom neće umrijeti iako će postepeno pucati sve više i više. Kako je prošao napadač na Ranu saznat ćete kad pogledate ovaj odličan film. A sutradan, u školi, možete sa đacima (kolegicama, kolegama) razmijeniti mišljenja i stavove o tome zašto i kako (ili kada) naše društvo dio krivice za silovanje prebacuje na ženu koja je silovana?
Trgovački putnik / RTS2 21.50 / četvrtak 15.02.2018.