Ne tako davno srednja škola Visitacion Valley u San Francisku mogla je biti mjesto radnje za neku tešku američku krimi dramu. Okružena drogom i bandama, djeca su bila uplašena i pod stresom. Upravo su djeca jednog dana našla tri mrtva tijela ostavljena u dvorištu škole. U ovom je komšiluku 2006. godine zabilježeno 38 ubistava, kaže Barry O'Driscoll, nastavnik tjelesnog odgoja. Ističe da je nasilje u zajednici počelo da utječe na učenike, pa bi svakodnevno izbilo nekoliko tuča.
Da bi riješili neke od problema, 2007. godine uveli su program meditacije Vrijeme tišine (Quiet Time). Kada sam prvi put čuo za to mislio sam da vjerovatno neće uspjeti, kaže O'Driscoll. Svake godine probamo uvesti nekoliko novih stvari tako da nisam polagao mnogo nade u ovaj program. Ali u aprilu, samo mjesec dana nakon što je meditacija počela, nastavnici i nastavnice su primijetili promjene u ponašanju. Učenici su se činili sretnim, kaže O'Driscoll. Vrijedno su radili, više obraćali pozornosti na ono što nastavnik kaže, lakše ih je bilo podučavati, a broj tuča se drastično smanjio.
U prvoj godini programa Vrijeme tišine, suspenzije u naselju Visitacion Valley, u kojem ima oko 500 učenika/ca dobi od 11 do 13 godina, smanjile su se za 45%. Već do 2009/2010. godine stopa pohađanja nastave porasla je na 98% (jedna od najvećih u gradu), a danas 20% maturanata i maturantica upisuje prestižnu Lowell High School, dok je prije bilo nevjerovatno ako prime ijednog učenika iz ove škole. Više začuđuje činjenica da su ankete za procjenu zdravlja učenika (California Healthy Kids Survey) pokazale da su učenici srednje škole Visitacion Valley najsretniji u San Francisku.
Mnogo toga se u međuvremenu promijenilo, uključujući tri direktora, ali O'Driscoll svodi promjenu na jednu konstantu: smirujući utjecaj programa meditacije. Meditacija je uvela dosta stabilnosti u našu školu i na taj način pomogla osoblju i učenicima da se nose sa svakodnevnim stresom.
Impresivni rezultati ove škole bili su povod da i druge škole uvedu Tiho vrijeme. S ciljem da uvedu meditaciju u škole, program su razvili dvojica investitora iz Silicon Valleya u 1990-im – Jeff Rice i Laurent Valosek, potaknuti tragičnim masakrom u srednjoj školi Columbine (Columbine High School). Nakon pucnjave govorilo se o standardnim krivcima: oružje, nasilje i videoigrice, kaže Rice, Ali se niko nije dotakao stvarnog problema – stresa.
U tu svrhu otvoren je Centar za zdravlje i uspjeh u obrazovanju, neprofitna organizacija koja se finansira iz privatnih fondova (Center for Wellness and Achievement in Education). Kada su počeli sa radom, svi su govorili da će biti nemoguće natjerati dvanaestogodišnjake da sjede čak i minutu, ali transcedentalnom meditacijom (TM) dokazali su im da nisu upravu.
Kroz program djeca svih školskih uzrasta meditiraju dva puta dnevno po 15 minuta. Meditacija se održava dok su učenici u svojim klupama, a vodi je kvalificirani učitelj transcendentalne meditacije. Učenici ponavljaju ličnu mantru (riječ iz sanskrita, drevnog indijskog jezika) u svojim mislima dok ne dosegnu duboko stanje relaksiranosti. Ponekad se cijela škola okupi da meditira zajedno.
Prije nego što učenici nauče meditirati, kompletno osoblje škole mora proći obuku transcendentalne meditacije. O'Driscoll je na početku i sam bio skeptičan, ali otkad je probao meditaciju, može se bolje skoncentrisati i osjeća manje stresa.
Primijetio je i kako se njegovi učenici i učenice drastično mijenjaju. Učenica osmog razreda, Stacy[1], počela je meditirati kada je došla u školu prije tri godine. Imala je problema kod kuće i stalno se svađala sa porodicom, kaže O'Driscoll. Kada je počelo Tiho vrijeme smekšala se i počela se slagati sa ljudima. Stacy je također popravila školski uspjeh i sada je među 5% najboljih u razredu.
Ali primjena programa nije prošla bez izazova. Da bi se pravilno implementirao, školski dan je produžen za 30 minuta. Druge škole su skratile vrijeme ručka i konsultacija.
Za djecu je najteže bilo opustiti se zatvorenih očiju.
Mislili su da će ih kolege ismijavati, buljiti u njih ili ih udariti, objašnjava O'Driscoll. Nakon što su prevazišli taj problem, učenici su bili spremni da probaju meditaciju.
O'Driscoll tvrdi da je jako bitan udio rukovodstva da bi program funkcionirao, jer je potrebna podrška u smislu vremena i resursa. Također, bitno je da se radi postepeno. Ne treba početi sa 2000 škola, kaže. Treba početi sa razredom ili godinom i dati mu vremena da se razvije.
U Ujedinjenom Kraljevstvu već se počelo eksperimentisati sa meditacijom: 400 srednjih škola nude programe kao što su Dot B program mindfulness meditacije (Dot B mindfulness meditation programme) koji se održava jednom sedmično na času lične, socijalne i zdravstvene edukacije. Parlament Ujedinjenog Kraljevstva, koji se sastoji od članova svih političkih stranaka, preporučio je Odjelu za edukaciju (Department of Education) da odredi tri škole u kojima će se prvi put sprovesti program minfulness meditacije i postavio budžet od milion funti kako bi više škola imalo koristi od ove prakse.
U javnosti je program transcendentalne meditacije kritiziran zbog cijene. Program u školi Visitacion Valley košta 280.000 dolara godišnje, što je obezbijeđeno uglavnom privatnim donacijama koje su išle na račun Centra za zdravlje i uspjeh u obrazovanju. Taj je novac u teoriji dovoljan da se plaćaju četiri i pol plaće (na puno radno vrijeme) za osobe koje će davati časove i podršku đacima. Rice kaže da su izabrali transcendentalnu meditaciju zbog toga što dovodi u stanje duboke relaksiranosti, a i djeca je lako nauče. Ali priznaje da je potrebno posvetiti mnogo vremena i pažnje da bi program uspio. To je jedan od izazova.
Swarana Patel, nastavnica u srednjoj školi u sjevernom Londonu, gdje ima dosta problematičnog ponašanja, primjećuje korist od ovakvog jednog intenzivnog programa. Mnogo djece pati od problema savladavanja bijesa ili nedostatka koncentracije, tvrdi. Možda je tih pola sata koje odvajamo da djeci damo priliku da se smire, prizemlje i usredsrede na sebe zaista od velikog značaja. Meditacija također može smanjiti troškove u budućnosti. Mladi ljudi su pod nevjerovatnim stresom, kaže Michael Matania koji podučava mindfulness meditaciju djeci u Londonu putem programa koji se zove MindKit.
Vidimo da se u današnje vrijeme ogroman broj mladih bori sa problemima mentalnog zdravlja i jasno nam je da će u budućnosti biti potrebno mnogo više sredstava za liječenje. Mnogo je jeftinije da se fokusiramo na prevenciju i jačanje otpornosti, a prakticiranje mindfulnessa je najbolji alat koji im možete ponuditi.
Što se tiče srednje škole Visitacion Valley, susjedstvo je još uvijek puno nasilja, ali to više nema toliki utjecaj na učenike. Ponekad se desi neki verbalni sukob, ali sada su učenici sposobni da o tome razgovaraju i riješe problem umjesto da se tuku, kaže O'Driscoll, i dodaje da se posljednja tuča desila prije tri godine. Ovdje je sada dosta mirno.
[1] Ime učenice je promijenjeno.
Tekst u originalu možete pročitati ovdje.
Preveo: Armin Stefanović