Bojana Ramić ima 25 godina i studentica je na Odsjeku za engleski jezik i književnost Filozofskog fakultetu u Sarajevu. Dvije godine je morala pauzirati, pa joj se studij, kako govori za Školegijum, otegao. Instrukcije iz engleskog drži još od srednje škole. Već desetak godina. Pored instrukcija radi i kao nastavnica engleskog u školama za učenje stranih jezika.
J. K. je diplomirana profesorica engleskog jezika i instruktivnu nastavu drži već šest godina. Najčešći klijenti ove dvije instruktorice engleskog jezika su učenici i učenice osnovnih i srednjih škola koji ih uglavnom pozivaju u pomoć kada dobiju loše ocjene, pred popravni ili pred eksternu maturu. Ali ima i onih marljivih koji, kako kaže Bojana, preventivno idu na instrukcije. J. K. nema običaj davati instrukcije kad joj kažu: sutra nam je završni test za ovu godinu, pomagajte. Najčešće ima ustaljene gaže. Jednom ili dva puta sedmično te po potrebi. Njen kontakt roditelji dobijaju preko drugih roditelja što joj olakšava posao: Ljudi su već upoznati sa mojim načinom rada - komunikacija samo na engleskom, dijete je odgovorno za zadaću i spremanje za čas, sa roditeljima dogovaram princip i fokus časa, a sa djecom teme i aktivnosti, nekad i pristup. Bojana je ispočetka davala instrukcije samo djeci kolega njenih roditelja. Onda se mreža počela polako širiti preko preporuka, oglasa i sada preko Fejsbuka. Cijena njenih instrukcija je 20 KM za dvočas.
Generacija 2016/2017. studenata master programa Odsjeka za anglistiku Filozofskog fakulteta u Sarajevu, njih 15-ak većinom sa nastavničkog smjera od aprila ove godine počeli su sa davanjem instrukcija koje oglašavaju preko zajedničkog profila na Fejsbuku. Njihovi klijenti su, također, raznoliki. Od učenika i učenica četvrtog razreda osnovne, do odraslih ljudi, zaposlenika i zaposlenica kompanija koje iziskuju poznavanje konverzacijskog ili pak stručnog engleskog jezika. Ova skupina studenata je napravila Fejsbuk stranicu s ciljem da ih oni kojima su potrebne njihove usluge što lakše pronađu. Ukoliko žele stupiti u kontakt sa nekim od naših instruktora posebno jer svaki na stranici ima svoj profil mi vam proslijedimo njegove/njene kontakt informacije. Jedan sat (60 minuta) košta 10 KM, a u grupi ili paru 7 KM – kaže jedna od instruktorica iz ove grupe.
Razgovarali smo i sa roditeljkom koja je ove godine pred eksternu maturu angažovala instruktore iz engleskog i bosanskog jezika za svog sina. Cilj nam je bio da moje dijete postigne što bolje rezultate na eksternoj maturi. Toliko je gradiva koje je trebalo ponoviti, pa sam pozvala ljude u pomoć – kaže ona u razgovoru za Školegijum. Na pitanje po kojim kriterijima angažuje instruktore za svoje dijete te kako može biti sigurna da će njeno dijete biti naučeno ispravnim i tačnim stvarima, ova majka, inače i sama prosvjetna radnica, kaže da bira najbolje studente završnih godina. Neko sam ko jako cijeni trud i rad, pa biram najbolje studente po uspjehu tokom studija. Obično to bude po preporuci drugih roditelja ili angažujem neke od svojih učenika kojima sam i ja predavala, a koji su poslije i tokom studija nastavili nizat uspjeh za uspjehom. Naravno, nemam garancije odmah da su oni stvarno i najbolji. Ali do sada se pokazalo da nisam griješila. Pitali smo i njenog sina koja je razlika između nastavnika u školi i nastavnika koji dođu kući. Nastavnici koji dođu kući imaju više strpljenja da objasne. Ponove mi šta mi nije jasno i po nekoliko puta, a nemam strah ni sam da ih pitam ako mi nešto nije jasno.
Pored instrukcija iz engleskog jezika, najčešće se traže instrukcije iz matematike, fizike, hemije, a za studente i statistike. Ove instrukcije drže najčešće studenti master studija Elektrotehničkog fakulteta, Prirodno-matematičkog, Mašinskog, Ekonomskog, Saobraćajnog. Razgovarali samo i sa njima o njihovom iskustvu instruktivne nastave. Rade, također, u grupi već pet godina i imaju jako dobre rezultate. Mušterije su im uglavnom stalne. Kreću se od roditelja koji žele da poprave ocjene djeci, preko onih koji se sjete sedam dana prije završetka škole da će im dijete imati lošu zaključnu ocjenu pa žele da izvuku maksimum iz te situacije, do onih koji se sjete dan pred test javiti za instrukcije. Što se tiče djece, svako dijete je individua za sebe. Ova grupa studenata radi sa djecom koja stvarno imaju želju da uče i rade, ali i s onima koje roditelji tjeraju da imaju instrukcije i koji jedva čekaju samo da prođe vrijeme. Što se tiče dolaska, uglavnom je to dogovor između instruktora i roditelja. Neki roditelji žele da instrukcije imaju kod sebe kući, dok neki žele da se te instrukcije drže kod instruktora. Cijena instrukcija iz matematike po satu iznosi 10 KM.
Na kraju smo sve naše sagovornice i sagovornike pitali da li su instrukcije nedovršeni posao nastavnika u školama. U grupi studenata koji daju instrukcije iz matematike ističu da nastavnici ne daju svoj maksimum da bi djeca naučila. Većina profesora i nastavnika ima dogovor da što više pritisne djecu tako da oni uzimaju instrukcije kod svojih kolega. Po jednom času su te instrukcije i do 20 KM. U nekim situacijama napravljen je biznis od toga. Mi se trudimo da što bolje pripremimo djecu za testove, da što bolje znanje imaju poslije naših instrukcija. Imali smo slučajeva kada je dijete imalo tri iz matematike i na kraju zajedničkim trudom i radom to dijete je došlo do federalnog takmičenja. J. K. smatra da su instrukcije u nekim slučajevima itekako nedovršeni posao nastavnika u školama. Pogotovo u aspektu oslobađanja djeteta od straha prilikom korištenja stranog jezika i učenja nekih principa koji olakšavaju dugoročno učenje, a ne samo konkretnih pravila. Bojana Ramić, također, ima mnogo toga protiv našeg sistema edukacije, pogotovo kada je u pitanju učenje stranih jezika u školama. Ako bolje pogledate udžbenike za engleski kao strani jezik, možete da vidite od drugog razreda osnovne do četvrtog razreda srednje škole isti princip: djeca uče napamet, uvijek iste stvari. Suhoparna gramatika, koja ih većinom odbije od jezika, čitanje-prevođenje-prepričavanje tekstova i učenja riječi napamet. Interaktivno učenje i konverzacija je ono što nedostaje kod nas. I nezainteresovanost nastavnika da časove učine zanimljivijim. Tako je moj cilj da na instrukcijama upravo pokrijem te „rupe“ i da pored učenja i ispravljanja ocjena djeci pokušam približiti materiju. Da budem iskrena, do sada sam imala samo pozitivne ishode. Grupa studenata koja daje instrukcije iz engleskog smatra da se instrukcije ne moraju nužno posmatrati kao „ispravljanje“ rada nastavnika ili zadnja šansa učenika za bolji uspjeh. Instrukcije su dobar način da u opuštenijoj atmosferi, uz manje pritiska pobudimo ljubav i unutrašnju motivaciju učenika prema engleskom jeziku i tako doprinesemo njegovom rastu i razvoju u nastavi općenito.
Koji god razlog uzimanja instrukcija bio, on ukazuje na neki propust unutar učionice, osim u slučajevima kada dijete iz nekog razloga nije prisustvovalo nastavi ili zbog karakteristika svoje ličnosti ne može da isprati sve aspekte nastave. Ono što dijete ne dobije u školi, a trebalo bi, kod kuće kroz instrukcije mogu nadomjestiti samo roditelji koji imaju para da plate dodatne časove. Ono što je posao nastavnika, za novac obavljaju drugi. Tako je instruktivna nastava još jedna u nizu privilegija bogatih u sistemskim rupama obrazovanja u BiH. Svaki roditelj prije nego što angažuje instruktora treba da se zapita zašto bi plaćao ono što bi za svako dijete trebalo da bude besplatno, kvalitetno i s ciljem boljeg dječjeg života.