U okviru teme kojoj je od početka godine dao prioritet – stručno usavršavanje – Školegijum nudi prijedlog pismene pripreme za nastavni sat iz oblasti Medijska kultura. Između mnogih razloga zašto to činimo dajemo ove:
– Medijska kultura je prilično zapostavljena oblast, uprkos sve većoj potrebi da se njoj obrazovanje ozbiljnije posveti, s obzirom ne vrijeme koje đaci provode koristeći medije;
– Ideja za ovakav čas ne mora doći s univerziteta, ili iz prosvjetno-pedagoškog zavoda, ili iz nekog instituta. Nastavnici također posjeduju sposobnosti i znanja koja mogu biti od koristi drugima;
– Stručno usavršavanje definisano je nedorečenim pravilnicima i prepušteno inertnoj birokratiji. Generacije djece nemaju vremena čekati da se kvalitet isfiltrira kroz spor i korumpiran sistem;
– Vjerujemo da ovaj prijedlog, pjesnika Enesa Kurtovića, može izazvati talas sličnih priloga.
Čini se korisnijim nego polivati se, kao ministar obrazovanja, hladnom vodom po glavi.
PISANA PRIPREMA ZA NASTAVNI SAT JEZIKA I KNJIŽEVNOSTI
ŠKOLA: Možda baš vaša
NASTAVNIK: Heroj / Heroina
NASTAVNI PREDMET: jezik i književnost
RAZRED: IX
NASTAVNA OBLAST: Medijska kultura
NASTAVNA JEDINICA: Javni komentari na internetu
TIP SATA: Obrada novog nastavnog gradiva
ZADACI ČASA:
a) obrazovni: Ponavljanje ranije stečenog znanja, te usvajanje novih znanja iz oblasti kulturnog i na pravopisu zasnovanog javnog komentarisanja na internetu. Osposobljavanje učenika za pravilnu upotrebu društvenih mreža i internetskih portala.
b) odgojni: Ovladavanje novim sadržajima iz oblasti jezika i razvijanje sposobnosti kreativnog korištenja maternjeg jezika.
c) funkcionalni: Razvijanje perceptivnih sposobnosti učenika te sposobnosti donošenja zaključaka putem logičkog mišljenja. Razvoj društveno-odgovornog ponašanja.
Na kraju časa učenici i učenice će:
- ZNATI razlikovati privatnu i javnu sferu na internetu i znati kolika je važnost javnog istupanja na internetu putem pisanja komentara;
- MOĆI prepoznati logički i gramatički neispravno javno istupanje pojedinaca na internetu, te prepoznati govor mržnje u komentarima.
- UMJETI napisati razumljive, logički i gramatički ispravne komentare, koristeći primjeren vokabular.
NASTAVNE METODE: usmeno izlaganje i demonstracija
OBLICI RADA: frontalni, individualni, u parovima i grupni.
NASTAVNA SREDSTVA: laptop sa internetskom konekcijom, projektor, tabla i kreda.
DATUM REALIZACIJE: Možda već sutra
REALIZACIJA NASTAVNOG SATA: (javiti na adresu [email protected])
UVODNI DIO SATA (do 5 minuta)
Razgovarati sa učenicima o tome koliko njih ima računar i internet kod kuće, koliko učenika i učenica ima Facebook profile, te koliko vremena dnevno provode za računarom. U nastavku časa usmjeriti razgovor na temu nastavne jedinice. Razgovarati sa učenicima o tome kako često komentarišu postove i slike na Facebooku, da li su se ikad osjetili uvrijeđenima zbog nekog komentara koji im je neko napisao i da li su oni nekog vrijeđali komentarom. Ko sve može pročitati ono što je napisano. Šta znači javno i javnost? Zašto je to bitno za svakog od nas.
GLAVNI DIO SATA (do 35 minuta)
Nakon uvodnog razgovora pokazati na projektoru sljedeći komentar na tekst o napadu psa neodgovornog vlasnika na dječaka:
„da mi je tog opasnog momka vidjeti ispred mene trebalo je ubiti prvo vlasnika a onda i pseto al jadno pseto nije krivo ni malo on je napravo to pseto tako da bude agresivo i Niko drugi nije majka priroda to ucinaila od pseta“
Razgovarati sa učenicima o razumijevanju ovog što je napisano. Insistirati nauočavanju logičkih i gramatičkih grešaka. Da li je za slučaj napada kriv pas ili njegov vlasnik? Koja kazna se predlaže i za koga?
Razgovarati o opravdanosti grubog izražavanja. Označiti riječi koje se u komentaru ne bi trebale koristiti (ubiti).
Tražiti od učenika da u navedenom komentaru uoče gramatičke greške (bar one najočitije).
Razgovarati sa učenicima o tome kakva je po njima osoba koja je napisala ovakav komentar. Šta o njoj mogu zaključiti iz načina na koji je pisala komentar i o onome šta je napisala?
Zatim, predložiti učenicima da zajedno, koristeći kredu i tablu, napišemo pravilno prethodni komentar, unoseći u novi komentar sve potrebne ispravke koje smo u razgovoru spomenuli (logičkih i gramatičkih grešaka, jezika mržnje).
Da mi je vidjeti tog opasnog momka! Ih! Po meni, trebalo je kazniti vlasnika, a ne psa. Jadni pas nije kriv nimalo. Vlasnik je učinio to da pas bude tako agresivan. Niko drugi. Majka Priroda nije to učinila od psa.
U drugom dijelu časa, na projektoru pokazati sljedeću fotografiju:
Predložiti učenicima da zamisle kako je ovu fotografiju njihov vršnjak postavio na svom Facebook profilu. Tražiti da svako od njih u svesci napiše komentar na tu fotografiju.
Nakon nekoliko minuta, kada svi završe zadatak, tražiti da dobrovoljci pročitaju svoje komentare, te skupa sa drugima analiziraju koliko je razumljivo ono što je napisano i da li je gramatički ispravno.
Nakon svakog pročitanog komentara, tražiti od nekog drugog da opiše autora komentara na osnovu onoga šta je napisao u svom komentaru. Šta je komentar rekao o samom njegovom autoru, kakav utisak ostavlja na čitaoca, koji ga ne poznaje lično. Skrenuti pažnju učenicima da komentari tipa Divno!, Super! i sl., odaju osobe koje nemaju duha i vlastitog stava i mišljenja i da takve komentare u ovoj vježbi ne treba koristiti.
ZAVRŠNI DIO SATA (do 5 minuta)
Zadati domaću zadaću učenicima:
- Svaki učenik treba napisati komentar o održanom času.
Foto: E. Kurtović
Pažnja! Ako vam se sviđa pročitano, prionite i na ostale tekstove Enesa Kurtovića:
... i još mnogo drugih.
Ko čita, ne skita!