Biologinja za očuvanje okoliša i umjetnica Hayley Gillespie je 2012. godine pokrenula Projekat Portreti za Darvinov dan u Austinu (Teksas). Cilj je bio promovisanje rada naturalist(ic)a, kao i obilježavanje rođendana Charlesa Darwina (12. februara). Nakon što je na uvodnom događaju napravila Darvinov portret (kolaž), 2013. godine se odlučila fokusirati na rad primatologinje Jane Goodall, stručnjakinje za čimpanze i jedne od najpoznatijih naučnica našeg vremena.
Spletom okolnosti, Hayley Gillespie je nekoliko mjeseci nakon toga saznala da će imati priliku pokazati svoj rad i samoj naučnici, Jane Goodall, na predavanju na Univerzitetu Southwestern u Texasu. “Bila sam pod pritiskom da napravim dobar portret jer sam znala da će ga ona vidjeti”, priznala je Hayley. “'Zaista liči na mene’, rekla mi je mirno, tako da sam se osjećala odlično!"
Kolaž na kojem se nalazi ime Jane Goodall (gornji desni ugao), može se vidjeti u Memorijalnom muzeju Teksasa, u Austinu — nedaleko od Art.Science.Gallery. Upravo ova galerija je još jedan od kreativnih projekata Hayley Gillespie, koji je počela kao odgovor na svoj popularni blog o nauci i umjetnosti. "Upoznala sam neke nevjerovatne ljude koji se bave umjetnošću i naukom i koji traže mjesto za izlaganje svojih radova”, objašnjava ona. "Jednog sam se jutra probudila i pomisilila: 'Zašto ne bismo otvorili galeriju koja će se fokusirati upravo na radove koji su inspirisani naukom i prirodom?'" Galerija Art.Science.Gallery. najprije je radila privremeno, ali sada posjeduje prostorije nekoliko kilometara od centra Austina. Služi kao izložbeni prostor, ali i kao prostor naučne komunikacije.
"Moja majka, moje tetke i moja baka su sve bile umjetnice; moji djed i baka su bili inžinjer i inžinjerka, tako da je umjetnost, zajedno sa naukom, oduvijek bila dijelom mog života”, kaže ona. "Mislim da je isto bilo i u Darvinovom slučaju – morao je crtati i skicirati i raditi slične stvari. Ili recimo u slučaju Ernsta Haeckela, koji je postao poznat po kolekciji Umjetnički oblici u prirodi. Iz nekog razloga su se ove dvije sfere razdvojile u 20. stoljeću, kada je nauka postala više kvantitativna. Međutim, mislim da je na pomolu ponovno spajanje umjetnosti i nauke."
Napomena:
Maia Weinstock je naučnica, umjetnica, urednica različitih medijskih projekata kojima zagovara podršku djevojčica i žena u područjima nauke, tehnologije, politike i sporta. Radi to iz uvjerenja da bi nestereotipno prikazivanje žena u popularnoj kulturi moglo doprinijeti većoj vidljivosti žena koje su se već dokazale u poljima nauke, tehnologije, inžinjerstva i matematike.
Na izložbi 'Women-in-STEM' u galeriji Art.Science, u Austinu (Teksas) Maia je predstavila izbor umjetničkih djela kojima su tema istaknute naučnice i njihov doprinos nauci. Izložbu je pratio foto-esej Istaknute naučnice predstavljene kroz likovnu umjetnost na web-portalu Scientific American u kojem je objasnila zašto je tako važno predstavljati žene u pozitivnom svjetlu putem vizuelnih medija:
Danas se, kao dijelom velikih promjena, razmišlja o promjeni akronima iz STEM (engl. science, technology, engineering and math) u STEAM, (engl. science, technology, engineering, art and math) kako bi se ukazalo na to da su umjetnost i dizajn uvijek bili sastavnim dijelom nauke i tehnologije. U posljednjih nekoliko godina mnogo je lakše pronaći i kupiti djela koja imaju veze sa naukom ili matematikom, zbog rasta online umjetničkih zajednica i tržišta koje one nude. Iako još uvijek preovladavaju muškarci u prikazu nauke i naučnika, možemo vidjeti kako se sve veći broj umjetničkih djela zasniva na ženama inovatorkama i stvarateljicama.
Ovo je jedna od priča iz tog eseja.
Slika: © Hayley Gillespie Used by permission. Source.
Prevela Merima Dervišić