Program za internacionalnu provjeru učenika (PISA) je istraživanje koje se obavlja svake tri godine sa svrhom da se procijene svjetski obrazovni sistemi tako što se testiraju vještine, količina i kvalitet usvojenog znanja petnaestogodišnjaka. Trogodišnji ciklus omogućuje državama korisnicama da na osnovu analize poboljšaju i postignu bolje rezultate na narednom testiranju. Petnaestogodišnjaci se testiraju zbog toga što u većini zemalja u toj dobi učenici završavaju obavezno obrazovanje.
PISA u Bosnu i Hercegovinu dolazi 2018. godine. Susjedne zemlje su već odavno uključene u PISA testiranja. Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje (APOSO) zatražila je usvajanje rezolucije o PISA testiranju. Nakon što su u 2016. godini nadležne institucije – Ministarstvo vanjskih poslova BiH, Ministarstvo civilnih poslova BiH, Ministarstvo financija i trezora BiH, Ured za zakonodavstvo Vijeća ministara BiH i ministarstva obrazovanja, podržale ideju da Bosna i Hercegovina uđe u program PISA testiranja, na sjednici održanoj 3. 11. 2016. Predsjedništvo je dalo saglasnost za učešće naše zemlje.
U 2015. godini pola miliona učenika koji su bili predstavnici petnaestogodišnjaka iz 72 zemlje radili su internacionalni test koji traje dva sata. Oblasti iz kojih su procjenjivani su: prirodne nauke, matematika i čitanje (gdje PISA ne procjenjuje tečnost čitanja niti pisanja, već sposobnost da učenik razmisli i primijeni ono što je pročitao u drugim tekstovima koji za to mogu biti direktno vezani, ali i ne moraju). Pored toga PISA prikuplja podatke o motivaciji i interesima učenika te procjenjuje vještine kao što je grupno (timsko) rješavanje problema.
PISA je odlična prilika da vidimo koliko zaista znanja dobijemo od našeg obrazovnog sistema. Prilikom polaganja testa učenici različitih zemalja odgovaraju na ista pitanja koja su prilagođena potrebama modernog društva. Rezultati se objavljuju na stranici gdje je jednostavnim pretraživanjem moguće pronaći bilo koju zemlju i pogledati rezultate ili ih uporediti sa rezultatima druge zemlje. Rezultati su prikazani pomoću jednostavnih dijagrama, ali su dostupni i u formi detaljnog izvještaja. Tako svaka osoba može vidjeti kako smo prošli na testiranju, šta smo uradili dobro, a šta loše, kako stojimo u odnosu na OECD standard (standard Organizacije za ekonomsku suradnju i razvoj) i da li smo napredovali ili nazadovali u odnosu na posljednje testiranje. Nakon što učenici urade testove, oni se pregledaju i daju određeni rezultat. Taj rezultat stoji u odnosu na određeni nivo znanja, počevši od nivoa 1 pa nadalje. Prema tim nivoima zemlja se prikazuje na grafikonu u odnosu na druge zemlje. Stoga, ne radi se samo o testu, već i o prilici za poboljšanje obrazovnog sistema.
U sljedećem nastavku govorit ćemo o istoriji PISA istraživanja.