Biografija
Rođen 22.02.1977. godine u Sivrinom Selu, Općina Vitez. Profesor arapskog jezika i perzijskog jezika i književnosti i diplomirani iranista. Zaposlen u JU OŠ "Hamdija Kreševljaković" Sarajevo.
Školegijum: Jesu li finalizirani pregovori s Vladom Kantona Sarajevo oko povećanja plaća uposlenicima u osnovnim školama?
Sivro: Predstavnici Kantonalnog sindikata su još uvijek u intenzivnim pregovorima sa Vladom KS. Može se reći da smo došli do samog kraja pregovora. Mi smo u protekla dva mjeseca ispregovarali i potpisali sporazum za 2012. godinu po kojem će uposlenicima u osnovnom i predškolskom obrazovanju biti isplaćena razlika plaća (ukupna vrijednost bruto je oko 4,5 miliona KM). Sada pregovaramo o koeficijentima i smanjili smo ukupnu cifru koju tražimo od Vlade – s 10 na 7 miliona KM. Ispod toga nećemo ići i sad čekamo odgovor. Danas (12.4. 2012.) imamo usmeni odgovor resornog ministra (Damir Marjanović, op. N.I.) da će u naredni ponedjeljak biti poznat stav Vlade. Ako prihvate, to bi značilo da bi plaće prosvjetnih radnika bile usklađene s rastom životnog standarda.
Školegijum: Je li prihvatanje tog zahtjeva uvjet da članovi Kantonalnog sindikata ne štrajkuju u narednim mjesecima?
Sivro: Mi nismo ni pričali o štrajku - nećemo štrajkovati, ali ćemo protestovati! Nećemo zloupotrijebiti djecu, nećemo ih uzeti kao taoce, nego ćemo, ukoliko Vlada KS-a ne prihvati naš zahtjev, prozvati odgovorne i protestirati pred zgradom Vlade. Bili smo senzibilni prema ekonomskoj situaciji u državi, odnosno manjku sredstava u budžetima i dali fer ponudu; ukoliko ne dođe do dogovora, mi ćemo najvjerovatnije 15. aprila na Skupštini sindikalnog povjereništva odlučiti idemo li na proteste ili ne. Za proteste smo, ako do dogovora ne dođe. Sporazum između Sindikata i Vlade je jedini način da izbjegnemo tužbene zahtjeve uposlenika u osnovnom i predškolskom obrazovanju, zatezne kamate...
MN: Ne znam hoće li plaće biti na vrijeme
Školegijum: Može li postignuti dogovor zaustaviti podnesene pojedinačne tužbe uposlenika u osnovnim školama Kantona Sarajevo?
Sivro: Pa može. Za 2012. mi smo već otvorili vrata tom rješenju problema, a ako potpišemo sporazum i za 2013. godinu, neće biti potrebe da članovi Sindikata imaju sporove vezane za Kolektivni ugovor. Problem ostaju podignute tužbe za 2009. 2010. i 2011. godinu. To će biti predmet dogovora između advokata zaposlenika i škola; mi se u to nećemo miješati, ali ćemo u svakom slučaju sugerisati sporazumno rješenje.
Školegijum: Februarska plaća je kasnila zbog nedostatka sredstava u budžetu, koliko je realno očekivati povećanje plaće, ako i ove postojeće ne mogu biti pravovremeno isplaćivane. Hoće li naredne plaće biti na vrijeme?
Sivro: To je veliki problem. Tu imamo zamjenu teza. Zaposlenici ne pitaju direktore s kojima su potpisali ugovor, ne pitaju Vladu koja isplaćuje plaće, nego predsjednika Sindikata kad će biti plaća. Mi u Kantonalnom sindikatu kažemo plaće će biti i ona mora biti – ono što zaradimo ćemo i naplatiti. Pitanje kašnjenja plaća nije problem samo naših članova nego svih budžetskih korisnika u Kantonu Sarajevo (oko 11 000). Nama nije problem hoće li plaća biti isplaćena 5., 15. ili 30. za prošli mjesec, nego da niko ne ispašta. Ni sistem rotacije (koji su predlagali kolege iz drugih sindikata) nije dobar zato što bi uvijek neko bio oštećen. Mi imamo u vidu gubitke iz prethodnih godina koje je ova vlada naslijedila. Nismo vladini glasnogovornici, ali moramo shvatiti da je ovo teška situacija i da će biti još teža. Moglo bi se desiti da dođe do nelikvidnosti nesolventnosti budžeta ukoliko ne zaustavimo ovako neracionalno trošenje para prouzrokovano izvršenjem presuda i sudskih troškova na osnovu pojedinačnih tužbi budžetskih korisnika. Onda neće nikako biti plaće – ni čistačici u školi, ni nastavniku, ni policajcu, ni ministru, ni premijeru. Mi ne želimo grčki scenarij, mi smo Sindikat koji zagovara racionalizaciju sistema kroz, naprimjer, Pravilnik o tehnološkom višku i ovaj sporazum gdje će se i jedna i druga strana odreći određenih benefita, ali dobiti i minimum koji je zagarantovan Zakonom, a to je 5% rasta životnog standarda jer cijene divljaju u ovoj državi.
Školegijum: Ovdje se pojavljuje nelogičnost kod Vlade i predstavnika Kantonalne skupštine. Na jednoj strani govore o usklađivanju plaća sa zakonima, životnim standardom, a s druge strane ukazuju na nedostatak sredstava u budžetu. Kako to komentirate?
Sivro: Vi morate shvatiti da smo mi prošle godine imali oko 20 miliona KM izvršnih i neizvršenih izvršnih presuda koji iz budžeta odlaze na osnovu tužbenih presuda uposlenika u predškolskom i osnovnom obrazovanju. Ako uzmemo u obzir da kroz ove pregovore mi razgovaramo o manjoj cifri onda govorimo o uštedama. Mi tražimo da osnovica bude ista za sve, a da koeficijenti budu poredani na osnovu stručnih sprema i složenosti poslova. Dakle, mi ne gledamo na povećanje plaća kod ljudi u Skupštini KS-a kao nešto loše. Mi u Sindikatu smatramo da taj posao nije dobro plaćen zbog toga što oni koji pošteno rade taj posao, rade za malo novca. A one koji ne rade dobro svoj posao treba ih kazniti na izborima.
MN Sindikat će tražiti ukidanje prosvjetnih savjetnika
Školegijum: Kakav je stav kantonalnog sindikata o obrazovnim reformama? Kakvo je obrazovanje danas u KS-u i jesu li potrebne reforme ovakvog obrazovnog sistema?
Sivro: Podržavamo reforme obrazovanja zato što imamo prilično zastario obrazovni sistem. To radimo na način da podržavamo sve ono što se dešava na nivou FBiH. Naš Federalni granski sindikat obrazovanja zajedno sa Ministarstvom za obrazovanje i nauku radi na reformama. Ovih dana radi Komisija za izmjenu pedagoških standarda što je vrlo bitno jer se njima definišu jednaki uvjeti za sve učenike u FBiH kao i jednaki uvjeti za sve prosvjetne radnike. A onda vam se desi da u toj komisiji imate stručnu savjetnicu iz Prosvjetno-pedagoškog zavoda Kantona Sarajevo koja predlaže da svi nastavnici imaju dva časa veću normu od trenutne, što je apsurd. Mi iz sindikata ćemo tražiti da se ukine funkcija stručnih savjetnika jer nam takvi savjetnici ne trebaju. Nadalje, imamo velikih problema u školama u primjeni inkluzivne nastave. Mi podržavamo, preko Federalnog sindikata obrazovanja, da za jedan predmet treba biti jedan kvalitetan udžbenik i da te stvari treba mijenjati. Da zaključim: dajemo podršku reformama.
Školegijum: U reformiranoj školi treba li uopće udžbenik?
Sivro: Mislim da ne treba, ali mi nemamo novca da kupimo tablete. Kao nastavnik volio bih da djeca nose tablete umjesto udžbenika. A dok se to ne desi (proći će mnogo vremena imajući u vidu da roditelji nemaju sredstava za osnovne životne potrebe), udžbenik je osnovno sredstvo iz kojeg đaci uče.
Školegijum: Nisam mislio na tablete, već na nastavu gdje udžbenik nema centralno mjesto i nije jedini izvor iz kojeg đak uči...
Sivro: Ključna stvar u procesu reformi obrazovanja je dobro osposobljen i moderan nastavnik. Možemo mi imati tablete i kvalitetne udžbenike, ali ako nemamo kvalitetan nastavni kadar, nema reforme. Ako imate vrsnog nastavnika, ne treba vam ni udžbenik ni tablet, ostvarit ćete obrazovne ciljeve. Posljednjih godina vlasti uopće ne izdvajaju sredstva za stručno usavršavanje nastavnika.
MN Naša je zadaća da zbrinemo nastavnike
Školegijum: U planu rada Sindikata za 2013. stoji da će se raditi na prekvalifikaciji i dokvalifikaciji nastavnika. Na šta konkretno mislite?
Sivro: Kada govorimo o dokvalifikaciji i prekvalifikaciji nastavnika savjetovat ćemo naše članove i pomoći im u pregovorima s Vladom da tamo gdje su tehnološki viškovi, naprimjer učiteljice koje nemaju normu u školi da se dodatno edukuju u oblasti inkluzivne nastave te da preko stručnih timova dodatno edukovanog nastavnog kadra rade u školama gdje je potrebno. Ta prekvalifikacija i kvalifikacija uglavnom ide u smjeru tehnoloških viškova i ovoga što se zove inkluzija jer mi trenutno nemamo novca za asistente, ali možemo osloboditi neke od trenutnih uposlenika njihovih redovnih obaveza u školi kako bi radili ove važne poslove. Naravno, oni bi dobijali plaću i stimulaciju za početak jer bi oni istovremeno bili i edukatori ostalih uposlenika u školama. Timovi takvih ljudi bi pomogli nastavnicima koji ne žele i ne mogu sami rješavati probleme u pogledu inkluzije i maloljetničke delinkvencije.
Školegijum: Pitanje dokvalifikacije i prekvalifikacije nastavnika je važno zbog toga što se kod svake reforme obrazovanja postavlja pitanje koliku normu časova treba imati predmetni nastavnik i hoće li ostati bez posla. Je li i dalje stav Sindikata da je važnije brinuti se o normi nastavnika nego o obrazovanju u čijem bi središtu bilo dijete?
Sivro: Naša je zadaća da zbrinemo nastavnike, ali ako se mi ne brinemo o interesima učenika koji su naši klijenti, onda nemamo ni kvalitetnog posla. Podupiremo sve projekte koje roditelji žele da reformiraju u obrazovnom sistemu, ali govorimo i o tome da nastavnika ne treba izložiti dodatnom stresu i dodatnim problemima koje bi mogao imati, a da to ne bude i novčano nagrađeno. Da, mi želimo da nam dijete bude u fokusu i mi nastavnici radimo ovaj posao zato što volimo djecu. Prosvjetni radnici su sebe doveli u situaciju da su na marginama društva, nemaju pravo mjesto; političkim partijama smo dozvolili da nas pomjere iz centra i moramo vratiti svoj dignitet i dostojanstvo i to svojim radom.
Školegijum: Kantonalni sindikat je pravno tijelo koje vjerovatno okuplja najveći broj nastavnika u Kantonu. To su stručni ljudi koji imaju znanje i iskustvo rada u školama. No, nikada kao članovi sindikata nisu javnosti ponudili dokument, stav, prijedlog, rješenje koji bi govorio o segmentima ili kompletnom trenutnom obrazovanju u osnovnim školama.
Sivro: Mi nismo izašli sa tim zbog toga što imamo nešto što se zove posao A, posao B a to je posao C o kojem vi govorite. Stalno su nam prijetili da ćemo ostati bez posla; stalno su nam smanjivali plaće...
Školegijum: Na koga mislite: na vlast, uprave škola...
Sivro: Na vlast, ali smo imali probleme i sa direktorima škola koji nisu pazili na to da ne mogu biti iznad zakona i školskih odbora. To smo promijenili i mislim da smo napravili plodno tlo da se možemo baviti i promjenama u obrazovnom sistemu. Na posljednjoj press konferenciji granskog sindikata prije svega smo govorili o nastavnim planovima i programima, o učenicima, a tek onda o plaćama i radnim mjestima. Senzibilni smo prema tome, ali nismo imali vremena da nešto programski napravimo.
MN: Mimo Šahinpašić iznosi neistine
Školegijum: Postoji li mogućnost da Sindikat bude pokretač ili koordinator projekta gdje bi nastavnici, članovi sindikata kroz neku vrstu škole, akademije educirali članstvo?
Sivro: Otkrit ću vam tajnu - mi smo to već radili u saradnji s resornim ministarstvom kroz projekat Unapređenje kompetencija nastavnika u školama gdje smo nastavnike podučavali pravednijim i inkluzivnijim školama. To je na onom fonu o kojem je govorio bivši kantonalni ministar obrazovanja Emir Suljagić. On je, mijenjajući Zakon o osnovnom i odgojnom obrazovanju, tražio da u središtu bude dijete i da se obrazovanje depolitizira u potpunosti. To je i nama u interesu. Mi smo zaustavili taj projekat zbog problema promjene ministara i vlada te pregovora oko usklađivanja koeficijenata s rastom životnih troškova i trenutno nemamo dovoljno vremena i kapaciteta da nastavimo s tim projektom. Potrudit ćemo da do kraja godine ipak bude nastavljen.
Školegijum: U emisiji "Vox Populi" OBN televizije Mimo Šahinpašić je iznio niz optužbi na Vaš račun i Vaš način vođenja Kantonalnog sindikata. Šta je od iznesenog tačno?
Sivro: Ta emisija potvrđuje da je Kantonalni sindikat postao bitan. Jedino istinito u toj emisiji jeste da sam ja Saudin Sivro i da sam predsjednik Kantonalnog sindikata i da radim u OŠ „Hamdija Kreševljaković“. Sve ostalo nije istina: da imam 35 ili 40 hiljada KM godišnjih prihoda. Odluke svih organa Sindikata kojim rukovodim vrlo su transparentne i javne i mogu se vrlo lako pronaći. Da je bilo šta od onoga što je naveo istina, vjerovatno bi Mimo Šahinpašić nastavio kao što je i najavio, ili emisija ne bi išla u formi pitanja, već konstatacija. Predlagali su i da ga tužim, ali ja to neću uraditi zato što meni to izgleda jadno. Pravi novinar će ispitati informaciju, pitati i jednu i drugu stranu i onda je objaviti.