Foto: Murat Kaya
World Scholar's Cup (WSA) je takmičenje koje okuplja oko dvadeset hiljada mladih ljudi iz cijelog svijeta koji se takmiče kroz debate, eseje, kvizove i testove. U 2016. godini tema Kupa je bila Nesavršeni svijet, pa su u vezi s njom organizirani kvizovi, debate, eseji i testovi. Na testu su učenici mogli zaokružiti koliko god odgovora od ponuđenih žele, međutim, što više odgovora zaokruže, manje bodova dobiju. Među ponuđenim odgovorima nalaze se oni koji su bliži i dalji od tačnog. Ukoliko učenik zaokruži najtačniji odgovor ili najispravnije rješenje, dobit će maksimalan broj bodova. Za svaki naredni odgovor koji zaokruži njegovi bodovi će se smanjiti, iako je zaokružio i tačan odgovor. U debatnom takmičenju različite ekipe imale su različite teme. Tema o kojoj su učenici iz Tuzle debatirali bila je: Djetinjstvo postaje sve više nesavršeno. Poslije 15 minuta istraživanja na internetu svaki član tima imao je 4 minute da iznese argumente za afirmaciju ili negaciju. Izaći pred veliki auditorij koji ne obraća pažnju samo na ono šta učenici kažu, već i kako to kažu, predstavljao je jedan od najvećih izazova za Tuzlake, budući da svaki govornik svom timu donosi bodove. Kviz se održava u velikoj sali gdje članovi tima imaju taster pomoću kojeg među ponuđenim odgovorima biraju tačan. Izazov je u tome šta uraditi kada se član tima ne slaže? Iako nikakvu ulogu ne igra koji će tim prije odgovoriti, vrijeme za odgovor na pitanje je ograničeno i brzo teče. Debata se ne održava samo u usmenoj, već i u pisanoj formi. Spisateljske vještine učenici dokazuju tako što od šest tema biraju dvije – jednu za koju će ponuditi argumente za i drugu za koju će ponuditi argumente protiv. Međutim, svaki učenik iz tima mora izabrati različitu temu. Nakon 30 minuta pripreme sa timom svaki učenik dobije sat vremena da napiše esej. Nakon toga učenici imaju još 15 minuta da surađuju. Najteže je dogovoriti se oko toga ko će izabrati koju temu.
Kup je akademsko takmičenje sa fokusom na svakodnevne teme sa kojima se učenici susreću. Radi se o međunarodnom timskom takmičenju sa studentima iz više od 50 zemalja. The World Scholar Cup privukao je ono što se naziva globalna zajednica budućih naučnika i lidera i promoviše mogućnost učesnicima da otkriju prednosti i vještine koje nisu znali da imaju, tako što svake godine nude nove teme s kojima se učenici ne susreću u klasičnom obrazovanju i daju im mogućnost da tim temama priđu na drugačiji način, kroz igru i timski rad, objasnio je Almin Muharemović, profesor engleskog jezika koji je učenike pripremao za takmičenje. Kup se fokusira na dovođenje studenata iz različitih kultura da zajedno učestvuju u rješavanju zadataka. Iskustva sa Kupa u 2016. godini možete pogledati ovdje.
Učenici su se na WSC prijavili preko oficijelne stranice na kojoj su izabrali najbliži grad u kojem se mogu takmičiti na regionalnom takmičenju. Tako su došli u Sarajevo i pristupili takmičenju u Međunarodnoj školi Sarajevo. Ukoliko budete unutar deset najboljih timova na regionalnoj rundi i time ostvarite prolaz, imate priliku otići na jednu od 3 globalne runde, kaže Muharemović. U ovom takmičenju, dvije nagrade koje dobijate na kraju, bilo kako da se plasirate, su novi prijatelji i novostečeno znanje. Učenici iz Tuzle su na regionalnom takmičenju osvojili čak 35 medalja, koje su im bile vjetar u leđa u nastavku takmičenja. Pošto su na regionalnom takmičenju ostvarili tako značajan rezultat, imali su pravo birati jednu od tri globalne runde. Mi smo odabrali onu najveću, rekao je Muharemović, koja se prošle godine održavala u Bangkoku (Tajland) i koja je okupljala oko četiri hiljade učenika iz preko 80 zemalja. Globalna runda je nešto jako posebno što svako treba da doživi makar jednom u životu. Traje pet dana plus dan dolaska i prijave i dan poslije završne ceremonije jer ona završava veoma kasno u noći. Pošto su na globalnoj rundi bili u 5% najboljih prošli su na Turnir šampiona, završni turnir na kojem prisustvuju najbolji iz globalnih rundi, koji se održava na Yale univerzitetu sredinom novembra. Tamo su osvojili 19 srebrenih i 5 zlatnih medalja.
Da bi osvojili nagrade učenici su morali pokazati da određene stvari bolje znaju od, recimo, nekog tima iz Slovenije. Morali su ili pokazati da bolje vladaju informacijama iz prirodnih nauka, da su bolji govornici ili da kao tim bolje i brže rješavaju zadatke. S obzirom na to da se takmičenje sastoji iz četiri dijela: debata, esej, test i zajednički kviz, učenici su morali biti svestrani i vladati gradivom. Konkurencija je bila velika i učenici su morali biti stvarno spremni da bi ostvarili ove rezultate. Samo u Sarajevu smo imali oko 500 učesnika, kaže Muharemović.
Pripreme su bile zahtjevne. Nastojali su poboljšati retoričke, čitalačke i spisateljske sposobnosti te proći kroz materijale koji su izloženi na internet stranici kupa. Pripremali su se dva mjeseca i to po sat vremena svaki dan. Pored toga, učenici su učesnici različitih sekcija i klubova, pa im nije bilo lako sve stići. Pred takmičenje su odvajali i po pet sati dnevno za pripreme. Radili smo čak i nedjeljom, kada svi odmaraju, tako što smo dolazili u školu i tamo raspravljali i diskutovali o gradivu koje se trebalo spremiti, objasnio je Muharemović. Takmičenje je samo po sebi jako zanimljivo i nudi razne sadržaje. Tako je, recimo, kao sastavni dio takmičenja uključeno dosta pjesama i kompozicija, par filmova, razni intervjui i govori svjetski poznatih ličnosti, razni termini iz medicine, umjetničke slike i performansi, mnogi historijski događaji i ličnosti i sl. Sve se to, objašnjava, isplatilo. Na takmičenju Yale univerziteta osvojili su preko 30 medalja. Yale univerzitet je san mnogih od nas. O odlasku na Yale oduvijek sam sanjao i nikada nisam mislio da će to otići dalje od sna. Kada sam saznao da sam prošao na takmičenje na Yale univerzitetu, iz Bangkoka sam nazvao roditelje i saopštio im sretne vijesti, nastavlja Muharemović.
Imali smo veliku podršku od strane naših porodica, prijatelja, ali i naše škole. Neki su nas ohrabrivali, dok su nam drugi pomagali s pripremama, a neki su jednostavno uvidjeli naš trud što nam je pomoglo, rekla je Dženita Mujkanović koja je osvojila 3 zlatne i 8 srebrenih medalja. Moji utisci su da je ovo jedno veoma dobro isplanirano takmičenje na koje vrijedi otići. Stekla sam mnogo prijatelja iz raznih zemalja, ali još više sam stekla znanja i iskustva.
Azra Ibrahimović, koja je osvojila jednu zlatnu i pet srebrenih medalja, kaže da nije bilo lako, ali da se definitivno isplatilo: Nadam se da ću ih pamtiti zauvijek: atmosferu, okruženje i sve ljude koje sam upoznala kroz ovo divno iskustvo. Jedna velika zajednica na istom mjestu, stotine kultura, hiljade predivnih osoba. Zaista iskustvo za pamtiti.
Ono što je cijeli tim oduševilo jeste zanimljivost samog takmičenja, briga i razumijevanje organizatora za razlike između pripadnika različitih religija i rasa koji dođu na takmičenje. Prvi dan takmičenja ušli su u tim sa još trinaest učenika iz trinaest različitih država i krenuli u lov na blago. Imali su pet sati da riješe neke interesantne zadatke. Jedan od njih bio je da nauče kako reći zdravo na svih trinaest jezika kojim govore ostali učesnici takmičenja. Potom su se morali snimiti kako ispunjavaju zadatak i postaviti u WSC grupu.
Regionalne runde za World Scholar's Cup održavaju se tokom cijele godine, dok se globalna runda održava krajem juna. Turnir šampiona održava se u novembru na Yale univerzitetu. Učenici se pojedinačno ili timski mogu prijaviti preko njihove internet stranice.