Koncem marta roditelji djevojčica starijih razreda sarajevskih osnovnih škola dobili su obrazac učešća u Always edukativnom programu koji potpisuje multinacionalna kompanija Procter & Gamble, uz dozvolu i odobrenje Ministarstva za odgoj i obrazovanje Kantona Sarajevo. Kompanija poziva djevojčice na učešće u besplatnom edukativnom predavanju koje će u školi provesti stručna lica psihološke, medicinske ili pedagoške struke, a od roditelja traži saglasnost za učešće njihovih kćerki u ovom programu.
U obrazloženju i opisu programa Kompanija, uz saglasnost Ministarstva, navodi kako će predavanje posvetiti higijeni i ličnoj njezi u pubertetu, kao i fizičkim i emocionalnim promjenama koje se dešavaju u pubertetu, ne navodeći zašto su dječaci isključeni iz ovog programa, premda se i oni suočavaju sa fizičkim i emocionalnim promjenama, a ni higijena im nije nepotrebna.
Na to pitanje odgovor nismo uspjeli dobiti niti iz kompanije niti od resornog ministarstva, koje dajući dozvolu da se sa ovakvim programom ulazi na redovnu nastavu vrši selektivnu i rodno isključivu edukaciju. A odgovor bi se mogao ticati brenda Always koji kompanija Procter & Gamble ovom prilikom posredno reklamira u toku obavezne nastave i čije će, kako u obrascu stoji, besplatne uzorke proizvoda davati na poklon.
Reklamiranje je Zakonom o osnovnom odgoju i obrazovanju (član 38) zabranjeno, osim ako ministar ne da saglasnost, što je jedna od mnogih zakonskih nebuloza i još jedna ilustracija konzervativne obrazovne politike u Kantonu Sarajevu.
Pored toga što ministrica Naida Hota-Muminović stavlja potpis na reklamiranje i distribuciju proizvoda u školama skriveno iza krinke besplatnih edukativnih programa ili društveno odgovorne kampanje, ona ovim putem dodatno tabuizira već duboko tabuiziranu temu menstruacije i reproduktivnog zdravlja koja bi, zapravo, kada bi se radilo o iskrenim namjerama, trebala biti rodno inkluzivna. Tako bismo napokon obrazovali i odgojili generacije dječaka koji higijenske uloške neće gledati kroz neprozirne vrećice i koji će, zahvaljujući upravo školi (javnoj i sekularnoj!), prestati menstrualni ciklus smatrati nečistim i sramotnim. Da i dječake obrazujemo, ne bi odrastali u needucirane mladiće koji uložak ili tampon viđaju samo na televizijskim reklamama, koji ne razumiju reproduktivno zdravlje budućih partnerica i naučeni na šutnju ili ignoranciju nerijetko ulaze u neodgovorne i rizične seksualne odnose.
Priča o menstruaciji jeste i priča o seksualnom obrazovanju, te je potpuno nejasno zašto je kompanija Procter & Gamble imala potrebu da na formularu za roditelje, na vizualno vrlo prijemčiv, možda i agresivan način, koristeći velika slova i podebljanje, potcrta, istakne i naglasi kako na predavanju NEĆE biti diskusije vezane za oblast seksualne edukacije!
Nažalost, ni iz kompanije nismo uspjeli dobiti komentar na činjenicu da isti letak prije pet školskih godina nije imao napomenu vezanu za obećani izostanak seksualne edukacije, pa ostaje samo da nagađamo radi li se o očitom pritisku koji je pristizao od Ministarstva, škole, roditelja, ili sinhronizirano iz sva tri tabora, ili nečemu drugom.
Odgovornoj kompaniji priličilo bi nešto više dosljednosti, znanja i senzibiliteta, a resornom ministarstvu kompetencija i etike da kvalitet edukativnog sadržaja ne reklamiraju ODSUSTVOM edukacije!
U duhu podebljanog masnog NEĆE iz letka, predlažemo, na koncu, kompaniji Procter & Gamble da uz paket proizvoda iz linije Always za djevojke i žene razmisle i o brendu: NEVER! za dječake. Ideje su nebrojene – od kontracepcije do odgovornog ulaska u seksualne i emotivne odnose, šta već resornom ministarstvu više odgovara da NIKADA, pa makar i besplatno, ne uđe u škole.