Na e-mail adrese direktora/direktorica osnovnih i srednjih škola stigao je početkom godine poziv na seminar – stručno usavršavanje za nastavnike i profesore fizike:
Zadovoljstvo nam je najaviti da će se u ponedjeljak 19.1.2015. godine u organizaciji Odsjeka za fiziku Prirodno-matematičkog fakulteta Sarajevo održati stručni seminar za nastavnike i profesore fizike.
Primarni cilj seminara sastoji se u stručnom usavršavanju nastavnika i profesora fizike za poučavanje oblasti Mehanika, u osnovnim i srednjim školama.
Očekuje se da će polaznici nakon održanog seminara biti u stanju da:
– prilikom poučavanja mehanike koriste softverske alatke za modeliranje i videoanalizu,
– prikladno biraju i metodički korektno implementiraju simulacije u nastavi mehanike,
– u većoj mjeri iskorištavaju potencijale eksternih reprezentacija, poput dijagrama interakcije i dijagrama sile u nastavi mehanike,
– u većoj mjeri obogaćuju nastavu mehanike kontekstima iz svakodnevnice.
Po završetku seminara polaznicima će biti izdat odgovarajući certifikat.
Prijava za učešće u seminaru
Način i rok prijave: Prijavu možete poslati na email adresu [email protected] najkasnije do 31. decembra 2014. godine. Nakon što se prijava zaprimi, aplikant će biti obaviješten o uspješnosti prijave, kao i o načinima uplate kotizacije.
Kotizacija: 50 KM- kotizacija uključuje: 1) sudjelovanje u seminaru2) osvježenje u pauzama3) štampane materijale
U PPZ-u
Stručno usavršavanje u Kantonu Sarajevo uglavnom je besplatno. Odlučujem ispitati ovaj presedan. Da li je na pomolu nova praksa, ili se radi o nesporazumu, propustu, neobičnom izuzetku?
Prva stepenica – Prosvjetno-pedagoški zavod. Nakon neuspješne mail-komunikacije, direktorica PPZ-a, Dina Borovina, odaziva se na moj telefonski upit. Zakazujemo sastanak, u terminu koji se poklapa sa terminom uvodnog dijela održavanja seminara na PMF-u. Nakon rovovske borbe da dobijem konkretne odgovore na konkretna pitanja, uz zabranu snimanja razgovora, dogovaramo se da joj naš razgovor prekucan pošaljem na autorizaciju.
Pitanja su bila ova:
Kako je regulisana praksa stručnog usavršavanja i da li za nju postoje određena, zakonom propisana pravila?
Zašto profesori drugih predmeta do tih potvrda dolaze besplatno, a profesori fizike treba da plate 50KM?
Da li je sprovedeno istraživanje kako bi se odredilo koje su to potrebe nastavnika i nastave, u ovom slučaju, fizike?
Mojom interpretacijom razgovora u članku direktorica nije bila zadovoljna. Poslala je svoju verziju, uz napomenu:
Poštovana,
Pročitala sam tekst i nije mi se dopalo. Nekako je sve s brda-dola. Ja sam se potrudila i napisala ovaj sadržaj koji šaljem, pa Vi uzmite sve ili ono što Vas zanima, a mislim da je sadržano sve ono što sam odgovarala na pitanja.
Ukoliko bude nekih nejasnoća, pošaljite upit, a ja sam veoma oskudna s vremenom.
Lijep pozdrav,
Direktorica
Mr.sci. Dina Borovina
Sadržaj koji nam je poslala pročitajte na kraju članka. Jasnog i konkretnog odgovora nema. Više smo se igrale gluhih telefona (zato je moj tekst i bio zbrda-zdola, jer sam nastojala izdvojiti dijelove koji su ličili na konkretne odgovore), nego što smo razgovarale kao dvije ozbiljne i odgovorne osobe, koje znaju zašto rade to što rade. Ja, naprimjer, ovo radim jer želim da razumijem, i da moji čitaoci razumiju, ko je odgovoran za to famozno stručno usavršavanje, koje je, sudeći prema izjavama starijih kolega, sve besmislenije i nekorisnije, s tendencijom da više ne bude ni besplatno. Na kraju sam dobila samo ono što sam mogla pročitati i na internetu, u odgovarajućim pravilnicima i zakonu.
Šta i zašto košta 50 KM, ko je to odobrio, s kojim razlozima, na osnovu čije procjene i analize, nisam saznala.
Na PMF-u
Pošto je razgovor sa profesoricom Borovinom trajao duže nego što sam planirala, kasnim na seminar. Zato ne ulazim odmah, nego čekam pauzu. Kad se vrata najzad otvore, i kolegice i kolege nagrnu na pauzu, ulazim. Amfiteatar je već skoro prazan, tek nekoliko ljudi oko predavača. Komentarišu ono što su imali priliku vidjeti i čuti u prethodnom dijelu predavanja. (Zaključujem po komentarima koje pratim na pola uha.) Predstavljam se da ne bih bila ilegalna fotografkinja.
Nema nikakvih problema, sad ćemo imati jedno interesantno predavanje koje drži moj kolega.
Sjedam u posljednji red, pradavna studentska navika. Na svim predviđenim mjestima za sjedenje ostavljene su fascikle sa blokićima i olovkama – namijenjene za bilježenje predavanja. Ispred mene nema ništa. (Unaprijed sve izbrojano.) Obraćam se mladom profesoru pored mene. Izvinite, šta je sadržaj fascikle koja je pred vama?
CD prezentacija + dodatni materijal za nastavu, materijal za praćenje seminara (?), anketa o seminaru.
I dalje u zraku visi – 50KM.
Pomalo sam smiješna i sama sebi. Fizika nikada nije bila u polju mog interesovanja, ali evo, pružila mi se prilika da se usavršim. Da li bi meni koja nikakve veze sa spomenutom predmetnom nastavom ovo stručno usavršavanje trebalo biti lako razumljivo? Možda se varam, ali mislim da ne bi. Međutim, poprilično sam odlično (bravo za moje nastavnike/profesore fizike!) razumjela sve o čemu je govorio predavač, inače profesor na PMF-u. Ali šta je onda tu novo za auditorij? Metodika, nula bodova: principex cathedra. Ja pričam, vi slušate i po mogućnosti aminujete! Interaktivna predavanja i radionice –slovo na papiru. No, možda sam zakasnila na diskusiju.
Dok pričaju o inercijalnim silama i silama trenja, brojim prisutne. Ne ide mi baš uspješno, ne vidim sve, čini mi se, približno, osamdeset. Saberete i pomnožite i dobijete znameniti profit. Na pauzi su prisutnima ponuđeni sokovi (koje vidite na slikama) i sendviči (standardna Klas varijanta), uz komentar:
Vjerovatno ste očekivali ručak, ali eto, mi smo to ovako organizirali. Poslužite se sokovima, sendviči su ispred.[1]
Izlazim. Nastavnici stoje na hodnicima, ručaju, sa papirnatim kesicama u rukama. Neki su sjeli na radijatore. Prijatno.
Seminar napuštam i dalje ne shvatajući za šta su tačno uplaćene kotizacije, jer, da budem iskrena, na seminarima na kojima sam se ja nadograđivala poprilično je bila bolja ponuda i ića i pića i materijala, a i onog spomenutog grijanja, a da nisam platila ni dinara.
Skok u praksu
Razgovaram sa kolegicom, profesoricom fizike (nije željela da spominjem njeno ime), koja je trebala učestvovati u stručnom usavršavanju na PMF-u. Otkrivam da sve i nije tako sjajno.
Prije tri godine, dobro se sjećam, bilo je jedno predavanje, isto na PMF-u. Sjajan profesor iz... ne sjećam se. Nije bitno, hoću da ti kažem, stvarno se moglo nešto i naučiti, nešto novo što bi mi pomoglo u praksi. U suštini, nije problem u tim predavanjima, sve je to super, problem nastaje kad ti uđeš u razred i onda hoćeš da primijeniš tehniku/tehnike kojima su te podučavali, a nemaš za to niti sredstava niti mogućnosti. Kao da meni ne bi bilo interesantnije da ja djeci mogu objašnjavati praktično, a ne samo ovako, nasuho. Nema smisla. A da ne govorim o tome da bih ja sada trebala dati 50KM za taj seminar, na kome mi niko ništa novo neće reći, bar ne ono čemu se već nisam i sama podučila…. A taj certifikat koji dobiješ, na konkursima, kad se prijavljuješ, boduje ti se sa 0,5 bodova. Hajd' i to, da bar znam da ću imati kakve koristi za svoj rad u budućnosti, pa ne bi čovjeku ni bilo žao, ovako… ne znam…
Stručno usavršavanje samo po sebi podrazumijevalo bi napredak nastavnog kadra, u smislu poboljšanja nastave i uspješnijeg ostvarenja programskih i obrazovnih ciljeva. Je li iko ikada ovdje posvjedočio nekom takvom poboljšanju, nakon silnih seansi stručnih usavršavanja? Ili je svima dobro ovako: jednima, jer su ispunili zakonske odredbe, drugima jer su dobili certifikate.
Hoće li u nekom od narednih izvještaja PPZ provjeriti u koliko se škola i razreda prilikom poučavanja mehanike koriste softverske alatke za modeliranje i videoanalizu, ko je sve od nastavnika prikladno birao i metodički korektno implementirao simulacije u nastavi mehanike, gdje se u većoj mjeri iskorištavalo potencijale eksternih reprezentacija, poput dijagrama interakcije i dijagrama sile u nastavi mehanike, kako se sve u većoj mjeri obogatila nastava mehanike kontekstima iz svakodnevnice? Šta je ovo društvo dobilo za novac koji je otelo od nastavnika, uprkos tome što još nisu primili ni decembarsku platu?
Dodatak 1.
Direktorica PPZ Kantona Sarajevo, Dina Borovina:
Prosvjetno-pedagoški zavod organizira dva puta godišnje, aktive za odgajatelje, nastavnike i stručne saradnike sa jasno definisanim temama koje su u skladu sa reformskim promjenama u obrazovanju.
Društvo koje želi biti uspješno mora obezbijediti svim članovima uslove za kontinuirano učenje i razvoj tj. omogućavanje uslova za cjeloživotno učenje.
Sve to utiče na rad odgajatelja, nastavnika i stručnih saradnika što odražava potrebu za novim znanjem i vještinama kao što su informacijsko-komunikacijska tehnologija, inkluzija, multikulturalnost, poznavanje stranih jezika, partnerstvo sa roditeljima. Uz nova područja rada odgajatelj, nastavnik i stručni saradnik preuzima i nove uloge u procesu učenja.
Odgajatelji, nastavnici i stručni saradnici treba da djecu i učenike pripreme za život u savremenim veoma dinamičnim uslovima.
Sam proces znanja stečenog na univerzitetu u razrede više nije dovoljno efikasan.
U središtu njihove profesionalne aktivnosti nije više prenos znanja, nego podrška djeci i učenicima u razvoju i učenju, fleksibilnost, otvorenost za nove izazove, sposobnost analize vlastite prakse (samoreflaksija) i postavljanje novih ciljeva za budući razvoj. Profesionalni razvoj je proces obrazovanja, obuke, učenja. Inicijalno obrazovanje nastavnika još uvijek je opterećeno teorijskim znanjima, a studijski programi nisu zasnovani na ishodima vezanim za profesionalne kompetencije.
Od nastavnika se očekuje da bude realizator postavljenih ciljeva i zahtjeva, da preuzme odgovornost za implementaciju reformi koje donose obrazovne vlasti, a da ove promjene nisu praćene sistematskim ulaganjem u razvoj nastavničke profesije, unapređenjem kvaliteta i poboljšanjem položaja nastavnika.
Potrebna je profesionalizacija rada odgajatelja, nastavnika i stručnih saradnika koja ima funkciju jačanja nastavničke uloge za podizanje kvaliteta obrazovanja u cjelini.
Definisanje nastavničke profesije u ovakvom sistemu kvalifikacija treba da odigra značajnu ulogu kroz sistem inicijalnog obrazovanja, tako i kroz sistem stalnog profesionalnog usavršavanja.
Za jačanje nastavničke uloge u procesu učenja i poučavanja, neophodno je da nastavnici:
– preuzmu odgovornost za vlastito učenje, učenje u saradnji sa drugima i odgovornost za individualni profesionalni razvoj,
– profesionalizacija nastavničkog poziva zahtjeva razvoj refleksivnogpraktičara, osposobljenog za sistemsko usavršavanje tokom karijere i otvorenog za nove izazove.
Urađen je i model za unapredjenje profesionalnog razvoja nastavnika koji obuhvata tri segmenta:
– planiranje
– implementacija
– evaluacija
U odgojno-obrazovnoj ustanovi treba formirati Tim za profesionalni razvoj, kojim rukovodi koordinator za profesionalni razvoj i trebaju uraditi godišnje planove profesionalnog razvoja.
Urađen je model za unapređenje sistema Kontinuiranog profesionalnog razvoja odgajatelja nastavnika i stručnih saradnika u Bosni i Hercegovini.
U ovom modelu su predložene faze u profesionalnom razvoju (na nivou odgojno-obrazovne ustanove) odgajatelja, nastavnika i stručnih saradnika.
1. Nastavnik – pripravnik
2. Nastavnik
3. mentor
4. savjetnik
5. viši savjetnik