Vodeći danski seksolog smatra da pornografija treba naći svoje mjesto u učionici jer rasprava o porno industriji može pomoći tinejdžeri(ca)ma da postanu savjesniji i zahtjevniji konzumenti/ce, kako bi razlikovali pornografiju od zdravih seksualnih interakcija.
Profesor Christian Graugaard sa Univerziteta Aalborg uzburkao je javnost u Danskoj predloživši da se pornografija prikazuje djeci u školi. To je bolje, kazao je na javnoj televizijskoj mreži DR, od trenutnog seksualnog obrazovanja i dosadnih i tehničkih metoda podučavanja i navlačenja kondoma na krastavac.
Iako su skandinavske zemlje tradicionalno otvorene po pitanju seksualnog obrazovanja, njegov je prijedlog otišao korak dalje. Riječ je, insistira on, o senzibilnom načinu podučavanja tinejdžer(ic)a da pornografija nije ništa slično stvarnom seksu.
Moj prijedlog je kritički razgovarati o pornografiji sa učenicima 8. i 9. razreda (đaci u 8. razredu imaju 15 godina, što znači da se zakonski smatraju sposobnim za stupanje u dobrovoljne seksualne odnose) u sklopu senzibilne didaktičke strategije koju vode trenirani/e nastavnici i nastavnice – rekao je za Guardian.
Znamo iz istraživanja da ogromna većina tinejdžer(ic)a pornografiju gleda i u ranijoj dobi – tako da ovdje nije riječ o predstavljanju pornografije mladima. Prema jednoj nordijskoj studiji, 99% dječaka i 86% djevojčica iz Skandinavije do 16 godine već su gledali/e porno filmove. Graugaard se želi uvjeriti da tinejdžeri posjeduju potrebne vještine za konstruktivno gledanje pornografije.
Trebamo ojačati njihovu sposobnost razlučivanja medijskih prikaza tijela i seksa od svakodnevnog života prosječnog tinejdžera i tinejdžerke. Tinejdžeri trebaju postati savjesni i kritički konzumenti.
Seksualna edukacija u Danskoj je obavezna od 1970. godine, a neke škole – ne sve – već su uključile pornografiju u nastavni plan i program.
Škole interpretiraju državne smjernice na različite načine. Zbog toga je bitno postići da obrazovanje prati iste standarde kvalitete na nivou cijele države. Nastavnici i nastavnice moraju biti educirani/e, a nastavne se metode moraju konstantno modernizirati. Razvoj metodologije seksualnog obrazovanja u Danskoj je na samom početku i to moramo promijeniti.
Danska je prva zemlja na svijetu koja je ukinula zabranu pornografije 1967. godine. Pornografija može ponuditi najrazličitije zabavne i edukativne sadržaje, – kaže Graugaard. Pornografija može biti i feministička. U nekim slučajevima može biti dio demokratizacije seksa, te može promovirati raznovrsnost. Na isti način može biti diskriminatorna: za određene vrste tijela, rodove i seksualnosti. Ako želimo da naša djeca imaju uzbudljiv i ispunjen seksualni život, otvoren i konstruktivan dijalog najbolji je način da budemo sigurni da će sutra biti sposobni donositi smislene odluke koje će biti u njihovom najboljem interesu.
Dodao je: Naš posao nije da isprepadamo tinejdžere. Radije bih da ih ohrabrimo da istraže naslade seksualnosti na siguran način pod njihovim uslovima, umjesto da im okrećemo leđa.
Sličan prijedlog pokrenut je i u Velikoj Britaniji 2014. godine kada su dobrotvorna organizacija Brook, koja se bavi seksualnim zdravljem, Asocijacija PSHE (Asocijacija personalnog, socijalnog, zdravstvenog i ekonomskog obrazovanja), zajedno sa organizacijom Sex Education Forum, objavile nove smjernice za seksualno obrazovanje u školama. U njima se uključuju sadržaji poput razgovora o opasnosti slanja poruka sa seksualnim sadržajem i filmova sa eksplicitnim sadržajem.
Tekst na engleskom možete pročitati ovdje.
Preveo: Anes Osmić