Iako su, plasirajući se među 20 najboljih u svijetu, ušle u drugi krug takmičenju Owlypia, gimnazijalke iz Bosanske Krupe najvjerovatnije se neće dalje takmičiti jer je kotizacija 190 funti po učesnici!
Naime, treći put zaredom učenice Gimnazije Bosanska Krupa učestvuju na ovom takmičenju, a ove godine se prijavilo njih šest za sve oblasti. Četiri su se plasirale među 20 najboljih u svijetu – osvojile su treće, peto, šesto i sedamnaesto mjesto, što je bio preduslov za ulazak u novi krug, takmičenje uživo, takozvani Owlypia Globals koji se održava u Cambridgeu i Bostonu, s tim što je ove godine zbog pandemije COVID-19 to postalo Owlypia Global Virtual takmičenje, i bit će održano od 22. do 24. augusta 2020, uz uplatu kotizacije od 190 funti po osobi. Bosanskokrupska Gimnazija mogla bi registrovati tri učenice kao tim. One zbog rezultata iz prvog kruga mogu dobiti popust na kotizaciju (jedna 25%, druga 15% i treća 10%), što bi iznosilo oko 475 funti. Ali, sudeći po svemu, prva faza će ostati lijepo iskustvo za sve koje su učestvovale. (U zimskom ciklusu, u prvom krugu Lajla Beširević bila je drugoplasirana, ali je bilo preskupo poslati je u Cambridge.)
Owlypia je uzbudljivo međunarodno takmičenje za učenike od 11 do 18 godina. Njegov cilj je da pobudi intelektualnu radoznalost kod mladih. Takmičenje je 2017. osnovala kompanija Perceptum Education, certificirano društveno preduzeće sa sjedištem u Londonu, s namjerom da se mladima pruži prilika da rastu i razvijaju se kao pojedinci. Owlypia ima pet oblasti: društvene nauke, umjetnost i dizajn, književnost i kultura, nauka i tehnologija, te ekonomija i poslovanje. Sudjelujući u ovim natjecanjima, mladi širom svijeta razvijaju multidisciplinarne vještine, otključavaju svoj potencijal, grade samopouzdanje, razvijaju vještine rada u timu i stvaraju nova prijateljstva. Inače, riječ Owlypia odabrana je jer su sove širom svijeta simbol inteligencije, perspektive, mudrosti, znanja...
U toku priprema za takmičenje đaci širom svijeta dobiju zajednički zadatak: da pogledaju tri filma, pročitaju zadane knjige, istraže o poznatim ličnostima, preslušaju govore poznatih na kanalima kao što je TedX, te da pregledaju tematske članke i blogove. Ove godine obavezna knjiga im je bila Outliers: The Story of Success Malcolma Gladwella.
Književnost i kultura
U razgovoru sa učenicom Belmom Tulić, koja se prijavila za oblast književnost i kultura i osvojila visoko treće mjesto u svojoj kategoriji (dob od 15 do 18 godina), željela sam saznati šta je naučila, šta joj je bilo najzanimljivije i kakva je pitanja imala na takmičenju.
Malcolm Gladwell u svojoj knjizi vodi nas na intelektualno putovanje svijetom odmetnika, ali ne u nekom ružnom smislu, nego onih najboljih i najsjajnijih, najpoznatijih i najuspješnijih. Postavlja se pitanje šta razlikuje te ljude, koji su postigli visoke uspjehe, od onih običnih? Njegov je odgovor da previše obraćamo pažnju na to KAKVI su uspješni ljudi, a premalo na to odakle potiču: na njihovu kulturu, porodicu, generaciju i iskustva njihovog odgoja. Usput objašnjava tajne softverskih milijardera, koliko je potrebno da budeš npr. sjajan nogometaš, zašto su Azijci dobri u matematici i šta je Beatlese učinilo tako uspješnim... Gladwellova poruka je da smo svi sposobni da uspijemo, i navodi da je potrebno oko 10.000 sati da nešto savladamo. To me motivisalo. Pomaže mi da se osjećam motivisano pri početnim pokušajima savladavanja teških stvari, kaže ova gimnazijalka.
Rekla mi je i da je iz članaka Biti šef u Briselu, Bostonu i Pekingu, Kultura i vodstvo, dvije strane istog novčića i Jesu li sportaši dobri uzori? naučila nekoliko zanimljivih stvari o dimenzijama autoriteta i donošenju odluka.
Upitamo li se nekad koliko pažnje pridajemo statusu neke osobe? U toj dimenziji su npr. Japanci hijerarhijski iznad Amerikanaca. Međutim, stavovi su obrnuti kada pogledamo drugu dimenziju: donošenje odluka. Odlučuje li o važnim odlukama šef ili tim?, prepričava Belma.
Govoreći o uzorima, osvrnula se na priču bivšeg boksačkog prvaka u teškoj kategoriji Lennoxa Lewisa, koji je dao značajan doprinos podizanju svijesti mladih o primjerenom ponašanju porukom da pravi muškarci ne udaraju žene.
Stvar je jasna: sportaši imaju nevjerovatnu priliku da iskoriste svoju slavu kako bi pozitivno uticali na sljedeće generacije, kaže Belma.
U ovoj rundi takmičenja naučila je da je Gandhija i Tolstoja povezivalo to što su propovijedali nenasilje, univerzalnu ljubav, brigu za slabe, moralni stav u svemu što radimo, nenasilno rješavanje sukoba među pojedincima, skupinama i nacijama.
Nauka i tehnologija
U kategoriji nauka i tehnologija učenica Sajra Fajić plasirala se na odlično sedamnaesto mjesto. Kaže da je veoma zadovoljna jer joj je ovo prvo natjecanje u takmičenju Owlypia.
Kao zadatak za ispit dobila je članak Nova tkanina mogla bi znoj pretvoriti u snagu iz kog je, kako kaže, naučila mnogo o isparavanju i hlađenju iz fenomenalne ideje sedamnaestogodišnjeg mladića Rohita Nemanija.
Kad znoj kaplje niz vaše lice ili pazuhe, mogli biste pomisliti da je to samo znak napornog rada. No, kako se suši ili isparava – odvodi i malo topline, hladeći vas. Mladi istraživač je došao na ideju da pomogne sportašima da dodatno rashlade tijela u toku napornih treninga. Svake godine mnogo njih dođe u opasnost od pregrijavanja, dehidracije i toplotnog udara usljed vježbanja u vrućim danima. Ideja je vrlo jednostavna. Znoj, osim vode, ima i soli. Ako bi mogao ugraditi elektrode u odjeću, zaključio je, kreirao bi tkaninu koja aktivno hladi tako što povlači znoj sa kože i odvodi ga vani. Prvi trik bio je smišljanje načina tkanja materijala, poput ubacivanja ugljika i cinka u majicu. Do danas je Rohit izgradio samo jedan rukav. Na kraju se nada da će rukav s aktivnim hlađenjem prerasti u proizvodnju sportske majice. Već je promijenio dizajn tkanine kako bi je učinio fleksibilnom i rastezljivom – idealnom za sportsko nošenje, ispričala je Sajra što će meni kao nastavnici biti dobar primjer kada budem obrađivala lekcije: elektroliza i fazni prelazi.
Drugi članak bio je: Šta nam nauka govori o potencijalu liderstva.
Nekoliko osobina ličnosti predviđa hoće li se neko pojaviti kao vođa – ti ljudi su obično prilagođeniji, društveniji, ambiciozniji i znatiželjniji. Ne iznenađuje ni to što veći stepen kognitivnih sposobnosti (IQ) također povećava vjerovatnoću da će pojedinac postati vođa. Uspješne vođe su i emocionalno inteligentne, što im omogućuje da budu mirne pod pritiskom i imaju bolju komunikaciju sa ljudima. Suprotno tome, narcisoidne vođe sklonije su neetičkom ponašanju, što može naštetiti njihovim timovima, oduševljeno priča Sajra.
Društvene nauke
Peto i šesto mjesto osvojile su Medina Dizdarević i Elma Ramić. Njihov zadatak bio je, osim knjige i filma – kao kod ostalih takmičara, da pročitaju članak o tome koji su događaji, ljudi, citati... promijenili svijet.
Među povijesne događaje, pričaju one, uvrštena je pandemija COVID-19, uz obrazloženje da je njen dugoročni uticaj neizvjestan, ali dovest će do strukturnih promjena u ekonomiji i ravnoteži svijeta, jer se Kina smatra izvorom virusa, ali je i kao vodeći svjetski proizvođač ključni igrač u naporima za proizvodnju opreme za rješavanje krize.
Na kraju su dodale da bismo se svi mogli sjetiti kako mnogi nastavnici i nastavnice nadahnjuju druge: ne prihvataju prevladavajuća uvjerenja i uobičajenu mudrost kao nužnu istinu; imaju ogromnu energiju, entuzijazam i motivaciju za pozitivan doprinos životu drugih ljudi; rade iz najboljih motiva da pomognu drugima, a ne da ojačaju ego i dobiju svjetovno ime i slavu; traže dobro u drugima i izvlače ono najbolje iz njih; pokušavaju djelovati u cilju ujedinjenja ljudi, a ne njihovih podjela, te inspirišu ljude.
Iz ovih razgovora naučila sam mnogo i ubuduće ću, nakon naprimjer drugog sata fizike, učenicima i učenicama reći da smo upravo odradile drugi sat i da im ostaje još 9.998 da budu ekspertice u fizici! A planiram da pogledamo film Chorus na satu odjeljenske zajednice.
Gimnazija u Bosanskoj Krupi registrovana je kao Ispitni centar OWEX2106 za međunarodno takmičenje Owlypia, a Amna Dervišagić je profesorica koja je pokrenula inicijativu za učešće na ovom takmičenju. Ona je sve vrijeme kao supervizorica uključena u takmičarske aktivnosti (registracija učesnica, pronalazak knjiga/materijala za učenje, organizacija i promocija).