U devetom razredu iz udžbenika tehničke kulture, prema nastavnom planu i programu, djeca trebaju učiti o mehatronici, disciplini koja objedinjava mašinstvo i elektrotehniku. Pored mehatronike, udžbenik sadrži i poglavlja o automatici i sistemima upravljanja, te obnovljivim izvorima energije.
Kabineti su opremljeni samo u ministarstvima
Veći dio uvodnog dijela autori su posvetili pojašnjenjima o pravilima u radu u kabinetu, o higijensko-tehničkoj zaštiti i mjerama zaštite u toku izvođenja nastave. Predmet tehnička kultura za svoje pravilno izvođenje zatijeva kabinetsku nastavu, tj, izvođenje nastave u za to posebno opremljenoj učionici. Imaju li osnovne škole u Federaciji BiH kabinete koji su adekvatno opremljeni za izvođenje nastave o mehatronici, automatskim sistemima upravljanja i obnovljivim izvorima energije? Telefonskom anketom u 15 škola u FBiH, dolazimo do podatka da šest od petnaest škola nema poseban kabinet za izvođenje nastave tehničke kulture, a od devet škola koje kabinet imaju, u pet škola ocjenjuju njegovu opremljenost kao „srednje opremljen“, a u četiri kao „slabo opremljen“. Uz ovu statistiku ide i napomena da se pod „srednjom opremljenošću“ podrazumijevaju stege, pile, osnovni alat, a ne pneumatski i hidraulični sistemi, elektromotori i signalni uređaji, što je gradivo koje se obrađuje u devetom razredu. Po pitanju nastavnog osoblja koje izvodi nastavu iz Tehničke kulture u trinaest škola su izjavili da imaju kvalificirano osoblje, dok u dvije škole ovaj predmet izvode nastavnici drugih nastavnih predmeta (matematika i informatika).
Uzalud vam trud, svirači
Udžbenik Tehnička kultura 9 nastoji približiti djeci savremene tehnologije kroz mnoštvo ilustracija i internet linkova, na kojima se može naći više informacija o temama koje se u udžbeniku obrađuju. S obzirom na brzi razvoj tehnike tih tema je moglo biti jako puno, ali su se autori odlučili da sadržajem, pogotovo teorijskim objašnjenjima ne prave od predmeta Tehnička kultura – bauk. Za jedan čas sedmično, koliko im je prostora ostavio Nastavni plan i program, u udžbeniku je odgovarajuća količina gradiva. Udžbenik prati i Dnevnik rada (8KM), koji je predviđen za utvrđivanje gradiva kroz radne zadatke, odgovaranje na pitanja, crtanje shema, kviz pitanja i sl.
Ovaj udžbenik je za obrazovni sistem u kojem se koristi i dobar, ali samo ako se po njemu nastava izvodi u kabinetu opremljenom uređajima, alatom i materijalom za praktičan rad i od strane kvalificiranog nastavnog osoblja za ovaj predmet. Teoretsko učenje definicija o CNC mašinama ili crtanje robota u radnim sveskama, na časovima koji služe samo za popunjavanje norme – okruženje su u kojem će i najsavršeniji udžbenik biti samo hrpa papira.
(Zahvaljujem se na saradnji osnovnim školama u Orašcu, Pećigradu, Banovićima, Džakulama, Raincima Gornjim, Kakanju, Maglaju, Tešanjci, Kalibunaru, Torlakovcu, Vitezu, Bucima, Podzvizdu, Sladnoj i Višći.)
Foto: Enes Kurtović.