Na petnaestoj sjednici Općinskog vijeća Kakanj, održanoj 28. decembra 2017. godine, potpredsjednik Jasmin Mušanović predložio je inicijativu koja bi riješila pitanje (ne)opravdanih časova za učenike osnovnih i srednjih škola koji petkom idu na džuma-namaz.
U izjavi za lokalne portale, Mušanović je naveo da je pokrenuo inicijativu s namjerom postizanja veće fleksibilnosti škole i razumijevanju djece koja idu na džuma namaz od strane nastavnika i nastavnica, te da inicijativa kako je u nekim slučajevima pogrešno shvaćena, ne dovodi u obzir prekidanje ili promjene nastavnog plana i programa. Kao izvor svojih informacija, Mušanović navodi broj roditelja iz Kaknja koji tvrde da u praksi postoje problemi.
Zašto je inicijativa koja se tiče bolje komunikacije između profesora i roditelja tema na sjednici Općinskog vijeća? Zašto taj zahtjev nije došao iz Vijeća roditelja, nego iz nepoznatih izvora?
Odlučila sam to istražiti. Počela sam, razumljivo, od pokretača inicijative.
Zatvorena konotacija
U kratkom telefonskom razgovoru, profesor je objasnio da je tu stranicu već zatvorio i da ne bi više da diskutuje o tome, jer je s tim završio. U sedam dana koliko je ovaj prijedlog bio aktuelan, Mušanovićevu inicijativu je prenijelo nekoliko lokalnih i državnih portala koji su, kako Mušanović tvrdi, prenijeli konotaciju koja uopšte nije išla s onim što je on prvobitno predložio.
Iz Ministarstva za obrazovanje, nauku, kulturu i sport Zeničko-dobojskog kantona su se oglasili da u Ministarstvo nije stigao nikakav akt, te je tako ova inicijativa za kratko vrijeme već zaboravljena.
Posjetila sam tri srednje i jednu osnovnu školu u Kaknju. U svakoj od tih škola na spomen odlaska učenika na džumu dobila sam odmahivanje rukom i odgovor da je to prenapuhana tema.
Prenapuhano pitanje
U Gimnaziji Muhsin Rizvić razgovarala sam sa pedagogicom Vildanom Neimarlijom koja objašnjava da se nikada nije desilo da se predstavnici roditelja zvanično obraćaju Vijeću roditelja, Školskom odboru ili direktoru u vezi sa ovom temom, jer su se susretali samo sa pojedinačnim slučajevima koji se mogu usput riješiti.
Profesorica koja u vrijeme džuma-namaza ima jedan čas, koja je ujedno i članica vijeća roditelja u jednoj osnovnoj školi, govori da na vijeću nije bila pokrenuta slična inicijativa u posljednje dvije godine. Evidentira učenike koji nisu prisutni na času, ali ih upoznaje sa pravilom da ne smiju izostati sa više od 30% nastave, jer u suprotnom ostaju neocijenjeni: Iskreno mislim da je to pitanje malo prenapuhano, jer nema tako velikog broja učenika koji stvarno idu na džumu. Mislim da to nije tako velika pojava kako se plasira u javnosti.
Profesorica tvrdi da na početku školske godine otprilike pet učenika izrazi interesovanje da ide na džumu. Da bi išli, moraju doći do kompromisa sa svojim roditeljima koji pravdaju nastavu i s profesorima i profesoricama koji im predaju. Već u prvih nekoliko mjeseci, prosjek spadne na samo jednog učenika.
Obratila sam se profesorici vjeronauke Samri Karamustafić, koja o ovoj temi i razgovara sa svojim učenicima: Objasnila sam važnost džume namaza i važnost nastave, s tim da akcenat stavljam na nastavu, jer jedan od uslova za džumu jeste sloboda tj. da učenika ništa ne sprječava. Vama je prioritet nastava jer se čas na koji nećete tada doći neće ponoviti, a može da bude veoma bitna lekcija iz predmeta.
Profesorica engleskog jezika, bivša direktorica Gimnazije, kaže da se ovo pitanje nije raspravljalo ni u vrijeme njenog mandata, u čitavih osam godina i da misli da je čitavo ovo pitanje ispolitizirano. Ovo je pitanje kojim se trebaju baviti stručnjaci. Da je bilo toliko goruće, riješilo bi se sa samim uvođenjem vjeronauke u školu.
Crveni karton
O učeničkim pravima na osnovu kojih je Mušanović pokrenuo inicijativu, pedagogica Neimarlija govori: Moje lično mišljenje da je to jedno bespotrebno pitanje, jer ko ima dobru volju, može doći do kompromisa o ispunjavanju te dvije obaveze: vjerske i obrazovne. Pored toliko bitnih pitanja u ovom svijetu i ovom obrazovanju… Ja se stvarno nikako ne mogu pomiriti s tim da to treba biti bitno pitanje za obrazovanje i uopšte poštovanje dječijih učeničkih prava.
Ko su ti roditelji koji su kontaktirali Mušanovića nisam saznala, ali da je inicijativa koja se pokrenula u ime đaka, u ime njihove vjerske slobode bila nerazrađena i nagla, pokazali su svi razgovori iz kakanjskih škola. Po svemu sudeći, roditelji su izmišljeni da bi legitimirali prijedlog. O motivima predlagača da uznemiri javnost i dovede je u zabunu, pokrećući inicijativu nepromišljeno i neodgovorno, neću nagađati, ali ću od sada za sakrivanje iza anonimnih roditelja vijećnicima i njihovim strankama davati crveni karton.