Na internetu sam našla Ananas tablice! One su dio Cult of Pedagogy sistema, koji omogućuje nastavnicama i nastavnicima da uče jedni od drugih tako što se međusobno pozovu u učionice.
To je zapravo jedna tabela postavljena na nekoj lokaciji gdje se nastavnici svakodnevno okupljaju, naprimjer u zbornici. Tu oglašavaju zanimljivosti koje planiraju raditi u svojim učionicama, aktivnosti za koje misle da bi ih i kolege željele vidjeti. Zovu se Ananas tablice, jer je ananas simbol dobrodošlice.
Među nastavnicama ima odličnih predavačica koje svoja znanja mogu podijeliti s kolegama i kolegicama. Neke koje poznajem lično bih željela slušati, kao učenica, jer sam sigurna da bih mnogo novog naučila – vještine, tehnike, savjete koje bih primijenila u svom radu. Ananas tablice omogućavaju nastavnicima da kolegama najave svoj rad, a oni koji na tablici vide nešto što ih zanima mogu otići u tu učionicu u određeno vrijeme, sjesti i slušati. Aktivnosti mogu biti složene, poput naučnog eksperimenta, zatim to mogu biti simulacije, debate između učenika, teme poput pravilne ishrane ili Skype sesije sa školom u drugoj zemlji. Ne treba biti vođen tehnologijom ili nečim stručnim, nije potrebno praviti bilješke, nije potrebno otići na sastanak s direktorom nakon posmatranja, nije potrebno pisati zapisnik... Samo posjeta učionici! Posjetioci mogu ostati pet minuta, petnaest ili cijeli čas.
Tablice bi valjalo izraditi za jednu školsku sedmicu. Na vrhu je pet kolona označenih danima u sedmici. Sa strane su redovi označeni brojem časa.
Pon. |
Uto. |
Sri. |
Čet. |
Pet. |
|
1 |
|
|
|
|
|
2 |
Maksuda: Černobilska katastrofa |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
Alma: Analiza djela Derviš i smrt |
|
Sabina: Kulturna baština BiH |
|
5 |
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
Ovo je korisno iskustvo kolega sa zapada koje nama u BiH može pomoći. Naime, kod nas u školama iz različitih razloga još nije dovoljno razvijena kultura učenja od drugoga. Ovo ne znači da nema nastavnika i nastavnica koje na kvalitetan način razmjenjuju iskustva, ali to nije uobičajena ili raširena praksa. Za većinu je to gubljenje dragocjenog vremena, ne prepoznaju ove susrete kao način da razviju vještine koje bi stvarno promijenile njihovu praksu u učionici.
Nažalost, među nastavnicima još uvijek vrijedi takozvani Lortieov obrazac autonomije i pariteta, koji znači njihovu autonomiju, odnosno da je ono što se događa u učionici isključivo briga ili odgovornost nastavnika koji u njoj drži čas i da niko drugi ne treba ulaziti tamo ili se u to miješati (Franz Hofmann, 2008).
Iako ovakve tendencije ne postoje u jednakoj mjeri u svim školama i zbornicama, nastavnice se s njima ipak susreću kada žele podijeliti svoja iskustva s kolegicama i kolegama, pričati o onome što je uspjelo, ali i o onome što je manje uspjelo, podijeliti nove ideje, savjete, nove metode koje su se pokazale odličnim u radu s đacima.
Pojavom novih strategija širom svijeta nastavnici polako shvataju koliko jednostavno može biti učiti od drugih nastavnika, bez potrebe za bilo kakvom vrstom vanjskog stručnjaka. Sve više škola pristupa personalnom profesionalnom razvoju.
Kada spomenemo profesionalni razvoj, pojavi se nemir u srcima nastavnika, ali se u posljednje vrijeme stvari počinju mijenjati nabolje. Imamo npr. Ananas tablicu! S njom ne moramo čekati kada će neko održati ogledni čas da odemo i slušamo kako radi, nego pogledamo u tablicu i idemo na časove koji nam se čine zanimljivim!
U svijetu se već nekoliko godina koristi ova tablica. Vidjela sam je prvo na Twitteru, a nedavno slušala sjajan podcast Jennifer Gonzalez na ovu temu, ali sam bila sumnjičava da će moje kolegice i kolege prihvatiti ideju. No, sačekala sam stručno usavršavanje iz matematike i fizike, predviđeno godišnjim planom i programom rada škole, i prijavila se da održim predavanje na temu Inovacije u nastavi – Ananas tablica. Prema instrumentariju za vrednovanje rada srednjih škola koje dostavlja Pedagoški zavod Tuzlanskog kantona, kolektivno stručno usavršavanje vrednuje se sa pet bodova po jednom predavanju samo ako se realizuje u nenastavnim danima ili izvan nastavnog procesa, a teme kolektivnog stručnog usavršavanja u nastavnim danima ne vrednuju se jer su obavezne. Bez obzira na bodove, ja sam svojim kolegama predstavila ovu inovaciju u nastavi. Pošto je bilo dosta zainteresovanih, održala sam prezentaciju za vrijeme nastavničkog vijeća jer su tada svi obavezni prisustvovati. Nakon diskusije, dvije kolegice rekle da su ovo koristile, a da nisu znale kako se zove.
Sutradan sam postavila tablicu u zbornicu gdje će je nastavnici lako vidjeti. Oni najhrabriji rekli su da će se upisati i dočekati svoje kolege na čas.
Kasnije sam malo više razmišljala šta bi mogle biti teme zanimljive i đacima i nastavnicama, pa sam pribilježila: kako postići disciplina u razredu, kulturna baština Bosne i Hercegovine, pravilna ishrana, radioaktivno zračenje, nove metode rada s djecom, inovacije ili promjene u radu u učionici...
Većina nastavnica sumnjičava je prema inovacijama sve dok se ne pokažu provjereno dobrim i efikasnim. Ali, bez obzira na razlog posjete učionici u kojoj radi kolega, ono što naučimo jedni od drugih sigurno će biti više od očekivanog. Istina, inovacije trebaju biti usklađene s mogućnostima škole, interesovanjima i sposobnostima nastavnika, zadatim planovima i programima i slično, ali lično im se uvijek radujem.
Duboko vjerujem da neformalno posjećivanje i politika otvorenih vrata moraju biti dio školske kulture, jer nastavnici trebaju jedni druge, a trebaju razvijati i svoje i vještine 21. stoljeća. Ananas tablica je način da učimo. Kada je prvi put postavite, možda će vaše kolege biti stidljive u objavama svojih lekcija na njoj. Zato zamolite one koji često drže edukacije ili idu na seminare da se prvi prijave, jer najteže je nastavnicima pomoći da shvate da njihova lekcija ne mora biti posebna, ali da će nekome sigurno biti zanimljiva!
Ananas tablica nastavnicama zapravo daje dopuštenje za saradnju, posmatranje, postavljanje pitanja i osvrtanje na svoju i praksu svojih kolegica i kolega, to je moćna prilika za profesionalan razvoj. Besplatna je, uklapa se u školski dan i sigurna sam da je NAJBOLJE iskustvo profesionalnog razvoja.