Sredinom oktobra 2018. godine počela je provedba Škole planinarenja za učenike sedmih razreda svih osnovnih škola u Kantonu Sarajevo – oko 4.000 učenika i učenica će u toku 2018/2019. školske godine, u sklopu nastave iz Tjelesnog i zdravstvenog odgoja, imati priliku da kroz terensku nastavu planinarenja posjeti pet planinskih i izletišnih destinacija u okolici Sarajeva.
Da bi ova nastava sa terena postala dio Nastavnog plana i programa Tjelesnog i zdravstvenog odgoja za 2018. godinu, Ministarstvo za obrazovanje, nauku i mlade Kantona Sarajevo 13. 8. 2018. godine donijelo je Odluku o donošenju nastavnog plana i programa za osnovnu školu kojom je uveden treći čas Tjelesnog i zdravstvenog odgoja za sedme razrede. U obrazloženju Odluke stoji da taj treći čas neće biti realiziran u sastavu sedmičnog učeničkog opterećenja, niti podrazumijeva povećanje sedmične norme nastavnika, već se realizira kao projektna nastava, u skladu s tačkom 5.1.5. novodonesenih Pedagoških standarda i normativa (Službene novine Kantona Sarajevo br. 30/18).
U Vijeću roditelja Kantona Sarajevo glasnogovornica Dijana Parla tvrdi da nisu ispunjeni osnovni preduvjeti koje je Vijeće zahtijevalo od Ministarstva prije početka provedbe projekta.
Škola planinarenja će biti održavana u dane vikenda, što se kosi s mnogim zakonskim odrednicama. Jedna od tih odrednica je i ona o tome koliko radnih dana sedmično djeca mogu provesti u aktivnostima vezanim za školu, druga je koliko nastavnici uopće mogu biti obavezani na rad vikendom. Mi smo Ministarstvo čekali da nam se javi u vezi s tim pitanjima jer smo smatrali da osnovne stvari treba riješiti prije nego što se krene u realizaciju. Nismo dobili odgovore. Samo dva dana pred planinarenje došao je na našu e-mail adresu prijedlog pravilnika i zahtjev Ministarstva da damo svoje mišljenje o tom dokumentu. Ali, šta može Vijeće roditelja Kantona Sarajevo u srijedu misliti o nečemu što je zakazano za subotu i nedjelju? Tu nema dovoljno vremena za konstruktivnu kritiku i izmjene, naglašava Dijana Parla. Tvrdi da je Vijeće roditelja nakon prvog vikenda Škole planinarenja dobilo na uvid dokument koji je Ministarstvo za obrazovanje, nauku i mlade poslalo direktorima škola Kantona Sarajevo, u kom stoji da se Škola planinarenja realizuje vikendom na insistiranje Vijeća roditelja Kantona Sarajevo.
Mi izričito demantujemo taj navod. Ne mogu dovoljno naglasiti činjenicu da Vijeće roditelja nikada od Ministarstva nije tražilo da nastavnici rade vikendom. Zahtijevaćemo da Ministarstvo dokaže ovu svoju tvrdnju, a do tada ćemo na adrese svih škola u KS-u poslati dopis u kojem demantujemo ovaj navod, dodaje glasnogovornica Parla.
Inače, Zakon o osnovnom odgoju i obrazovanju članom 29 definira vannastavne aktivnosti u koje spadaju i škola plivanja, škola planinarenja i škola skijanja. U stavu 4 ovog člana izričito se navodi da je bavljenje ovim aktivnostima na dobrovoljnoj osnovi. Također, član 119 Zakona propisuje da je ministar dužan u roku od 12 mjeseci od dana stupanja Zakona na snagu donijeti pravilnik koji će urediti ovu oblast.
Neobavezna obaveza, neopterećujuće opterećenje
No, u Vijeću roditelja KS-a tvrde kako u prijedlogu pravilnika o specifičnim oblicima odgojno-obrazovnog rada, koji su 11. 10. 2018. godine dobili na uvid, piše da je Škola planinarenja obavezna aktivnost i da učenik ili učenica mora donijeti opravdanje od doktora ako ne dođe, ali da ne piše ništa o tome hoće li ova aktivnost biti ocjenjivana.
Naš upravni odbor je 12. 10. 2018. godine dostavio Ministarstvu Zahtjev za prolongiranje projekta Škole planinarenja za učenike osnovnih škola Kantona Sarajevo barem sedam dana, kako bi osnovne stvari iz podzakonskih i zakonskih akata bile usaglašene. Tražili smo i da nam Ministarstvo odgovori hoće li se ova nastava ocjenjivati, idu li s djecom nastavnici tjelesnog, te hoće li se ova aktivnost evidentirati kao treći čas tjelesnog odgoja. Niko nam nije odgovorio na upite, kaže Dijana Parla.
A tu je i besplatni Planinarski dnevnik, podijeljen đacima sedmih razreda poslije prvog izleta, koji učenici i učenice, nakon realizacije svih pet izleta, trebaju dati nastavniku na uvid i ovjeru, a to će imati pozitivan uticaj na njihovu ocjenu iz predmeta Tjelesni i zdravstveni odgoj. Autori ovog priručnika su ministar Elvir Kazazović i profesor Srednje elektrotehničke škole Armin Daguda, a izdavač za tiraž od 5.000 primjeraka je Ministarstvo za obrazovanje, nauku i mlade KS-a. Ministar Kazazović je u jednoj izjavi za Školegijum rekao da se odrekao svih honorara za Dnevnik planinarenja, ali kasnije nije želio ponovo razgovarati o Školi planinarenja.
Ali, to nije sve...
A u praksi i ne mora i mora
Prema dokumentu pod nazivom Informacija, upućenom rukovodstvu svih osnovnih škola u Kantonu Sarajevo nakon prvog vikenda u kom je provođena Škola planinarenja, Škola je treći čas Tjelesnog i zdravstvenog odgoja i obavezna je za sve učenike.
Predmetni nastavnici, odnosno nastavnici tjelesnog i zdravstvenog odgoja su obavezni da u školama provedu program Škole planinarenja u sklopu nastave (...). Ukoliko predmetni nastavnik ne može realizovati izlet u dane vikenda, potrebno je da obezbijedi zamjenskog nastavnika tjelesnog i zdravstvenog odgoja iz škole. Ukoliko nema zamjenskog nastavnika tjelesnog i zdravstvenog odgoja iz škole, potrebno je da se kontaktira Ministarstvo koje će dodijeliti školi nastavnika tjelesnog i zdravstvenog iz druge škole koji će biti u pratnji učenika na izletu, stoji u Informaciji.
S druge strane, u školama vlada potpuni haos. Direktori su, navodno, ponudili dnevnice od 80 KM svim nastavnicima i nastavnicama koji/e bi htjeli/e da vode djecu.
Rukovodstvo moje škole je na početku školske godine zahtijevalo da se svi nastavnici i nastavnice hitno izjasne o tome ko želi voditi učenike i učenice na Školu planinarenja vikendom. Rečeno nam je da ćemo za taj angažman, ako na njega pristanemo, dobiti 80 KM. Nimalo nije logično da se ta nastava izvodi vikendom, i nimalo nije logično da nastavnik bilo kojeg predmeta osim tjelesnog može izvoditi tu nastavu – priča nastavnica iz jedne novosarajevske škole.
Nastavnica Tjelesnog i zdravstvenog odgoja iz osnovne škole u općini Centar odbila je održavati ovu nastavu, na šta, tvrdi, ima pravo.
Za mene nastavna sedmica traje pet dana i vikend provodim sa svojom djecom, kojoj pomažem u izradi zadaće. Nevjerovatno mi je da se neko dosjetio tražiti od nastavnika da tobože obaveznu školsku aktivnost obavljaju tokom vikenda, pritom oduzimajući i njima i učenicima jedan slobodan dan i kršeći niz tačaka Zakona o osnovnom odgoju. Izvođenje ove nastave ne unosi se u dnevnik, pa mi nije jasno kako je to obavezna nastava, a ne unosi se ni kao treći čas Tjelesnog i zdravstvenog odgoja. Sve je ovo jako konfuzno, kaže ova nastavnica.
Predsjednik Sindikata osnovnog obrazovanja i odgoja Kantona Sarajevo Saudin Sivro kaže kako Sindikat smatra da to ne može raditi niko osim nastavnika fizičkog.
Naši povjerenici su prisustvovali aktivu nastavnika Tjelesnog i zdravstvenog odgoja, koji je organizovao ministar Elvir Kazazović između 10. i 15. septembra, ali vam ne mogu govoriti o detaljima koje smo dobili sa tog sastanka. Ako nedostaje nastavnika tjelesnog, logično bi bilo da će to raditi ljudi s biroa. Tamo ima jako puno nastavnika Tjelesnog odgoja. Ne vidim razlog da se ljudima na birou to ne omogući. Postoje aktivnosti koje jedan nastavnik može preuzeti od drugog nastavnika, ali neko ko je naprimjer nastavnik arapskog jezika ne bi mogao djecu učiti planinarenju, to bi bilo nakaradno, kaže Sivro.
Sve je plaćeno!
Školu planinarenja za učenike sedmih razreda svih osnovnih škola na području Kantona Sarajevo prate Planinarski savez BiH i Gorska služba spašavanja. U pratnji školske grupe od dva razreda uvijek ide jedan od vodiča Planinarskog saveza i jedan pripadnik Gorske službe. Predsjednik Planinarskog saveza BiH Ermin Lipović pojašnjava da u pratnji djece, osim nastavnika Tjelesnog, mogu biti i drugi nastavnici, ako nema dovoljno kapaciteta.
Do sada smo vidjeli nastavnike biologije, hemije, jer u prirodi možete održati i čas o flori, fauni i slično. Naši vodiči znaju dio o planinarenju, odnosno kretanje, ishranu, čitanje planinarskih oznaka... Teorijski dio se izvodi u prirodi – djeca slušaju i sjede. Pošto je to nastava, sve je organizovalo Ministarstvo za obrazovanje, nauku i mlade, koje samo snosi trošak. Angažovani su prevoznici putem javnog tendera, a jedan dio djece ide i vozom, što im je jako drago jer mnogi od njih nikada nisu putovali vozom. Oni mogu sami ponijeti užinu, ali je planirana ishrana u prirodi, u planinarskim domovima, i obično je to tarhana, grah, čorbica, što također plaća Ministarstvo, objašnjava Lipović.
Djeca razočarana – nema autobusa
Nije problem samo to što se ne zna ko prati djecu na planinu – ne zna se ni ko ih vozi. Naime, po polaznike Škole planinarenja iz Osnovne škole Mula Mustafa Bašeskija nije došao autobus, tvrdi Eldina Sijerčić, članica Upravnog odbora te škole.
Razrednica je trebala je ići s djecom, stavila je svoj potpis kao odgovorna u ime škole, da djeca ne bi bila izostavljena i da se ne bi rastužila. Djeca su se radovala i čekala ispred škole duže od sat i po... Bilo je hladno jutro, i više od sat su nam govorili da autobus dolazi, ali nam niko nije zvanično rekao zašto nije došao. Ministru Kazazoviću i savjetnici Nihadi Čolić 15. 10. 2018. pisala sam e-mail, gdje sam navela da je to situacija koja zahtijeva da se, u najmanju ruku, djeci i nastavnici neko izvini ili obrati. Niko mi iz Ministarstva nije odgovorio, a očekivala sam da će mi bar javiti kako je e-mail zaprimljen i da će se to razmatrati u roku od pet ili deset dana. Međutim, to se nije desilo, priča Eldina Sijerčić.
Nezvanično saznajemo da je odabrani ponuđač za autobuski prevoz putnika "Centrotrans", ali se na stranici Ministarstva ne mogu naći nikakvi podaci o pokretanju i toku javne nabavke za autobuski prevoz učenika i učenica.
Nešto kao epilog
Plivanje za pete razrede osnovnih škola, skijanje za šeste, škola planinarenja za sedme jesu odlične i zdrave aktivnosti, koje su djeci sigurno interesantne i potrebne, ali njihova izvedba pokazuje da svi sudionici nisu baš najbolje upoznati sa svojim obavezama, pravima i odgovornostima: ne znamo koliko to sve košta, ne vidi se puna transparentnost provedbe ovih projekata, ne vidi se ni dobra organizacija, a za sve škole autor ili koautor priručnika je lično ministar Kazazović, koji možda nije uzeo honorar, ali jeste reference, a valjalo je platiti i pripremu i štampu.