Autori uvodnog teksta su upravu; ovaj dokument je zaista nadahnuće za dugo i naporno putovanje kroz smisao i tabele. Kao ni drugi predmeti, tako ni B/H/S jezik i književnost nije utemeljen na ciljevima i principima obrazovanja iz kojih bi trebalo odlučivati šta će to djeca učiti u određeno razredu. Posljedica toga su nejasni sadržaji nastavnih planova i programa (NPP). Da kreatori Okvirnog NPP-a ne znaju šta to djeca trebaju usvojiti svjedoči i sljedeći primjer.
„Visoka očekivana postignuća“ (u slobodnom prijevodu - učenici s odličnom ocjenom) iz predmeta B/H/S jezik i književnost za V razred, između ostalog, su oni kod kojih je primjetan: Razvijen senzibilitet za poetsku riječ Doživljavanje snage poetske riječi Bogatstvo rječnika i izgrađen kriterij za izbor knjige Pokušaji pisanja poezije
Provjera
Nudimo nekoliko prijedloga prosvjetarima kako provjeriti da li učenici imaju „visoka očekivana postignuća“: Čitajte poeziju i razredu i pratite lica svojih đaka; ako ste kod nekih natjerali suze na oči, uspjeli ste – razvili ste im senzibilitet za poetsku riječ; ako je neko od đaka skočio iz klupe, kriknuo i/ili izjurio iz učionice, opet ste na pravom putu – snaga poetske riječi prostrujala mu je tijelom.
Bogatstvo rječnika je lako mjerljivo: podijelite djeci nekoliko praznih listova papira i tražite da za 15 minuta napišu što je moguće više riječi; prebrojite i to tako što ćete za „uobičajene“ riječi pisati 1 bod, za novousvojene riječi (koje znaju samo najbolji u razredu) 2 boda, a za neologizme 3. Đaci sa preko 300 bodova su oni koji imaju visoka očekivana postignuća iz bogatstva rječnika.
Da biste provjerili kako ste uspjeli izgraditi kriterij za izbor knjige potrebno je da cijelo odjeljenje odvedete u najbližu knjižaru (ako nema knjižare, improvizujte: iz školske biblioteke prenesite knjige u učionicu i napišite cijene na unutarnjoj strani korice). Visoka očekivana postignuća primijetit ćete kod onih koji posegnu za skupljim knjigama. Ili, druga varijanta - izaberu u moru obavezne školske lektire vješto podvaljeno filozofsko djelo.
Priznajemo da pokušaji pisanja poezije predstavljaju najlakši dio vašeg posla – važno je da dijete uzme prazan list papira i da drži olovku u ruci. Pazite da to ocjenjujete samo na časovima B/H/S jezika i književnosti jer isto dijete, ista olovka i isti prazan papir na času matematike već mogu značiti da svjedočite pokušaju pisanja nove Pitagorine teoreme.
Krivci
Dok čekamo da nekakvo čudo usaglasi planove i programe s ciljevima, možemo postaviti javno pitanje autorima ovako definisanih "visokih postignuća":
Kako bi ocijenili
a) da li imaju razvijen senzibilitet za konvertibilnu marku
b) kako doživljavaju snagu pojačane kupovne moći
c) jesu li zadovoljni honorarom
d) koliko imaju izgrađen kriterij za odabir tezgi
e) svoj pokušaj pisanja nastavnog plana i programa
Članovi Potkomisije za bosanski, hrvatski, srpski jezik i književnost (V razred):
Zehra Hubijar – koordinator;
Katica Krešić – Pedagoški fakultet Sveučilišta u Mostaru;
Biljana Nikolić – OŠ „Novi Travnik” Novi Travnik;
Esma Kapetanović – OŠ „Novi grad” Tuzla;
Ivan Penava – OŠ „Ivan Brlić Mažuranić“, Humac, Ljubuški.
(Izvor: Dokument FMON-a: ,,Okvirni nastavni plan i program za devetogodišnju osnovnu školu”)