Nakon što sam samog sebe uhvatio u dosadi na vlastitom času prouzrokovanoj, uglavnom, predviđenim planom i programom, zapitao sam se o čemu bi to stvarno moji učenici i učenice voljeli da razgovaramo na času bosanskog, hrvatskog, srpskog jezika i književnosti. Da ne bih previše mudrovao, zamolio sam ih da mi napišu pitanje na koje bi voljeli da im odgovorim kako bih saznao kakav je to svijet iz kojeg dolaze i koliko se on podudara s onim koji gradimo zajedno na času. Pitanje je moglo biti vezano za gradivo, predmet koji predajem, školu ili generalno njihov život. Anketu sam sproveo među dva sedma i dva osma razreda. Prvi razred koji mi je mahom postavljao pitanja vezana za moj privatni život podsjetio me da u ostala tri napomenem da na papiriće ne pišu pitanja vezana za privatni život nastavnika. No, nakon što sam iščitao i sva ta pitanja shvatio sam koliko, zapravo, ona pokazuju kako djeca ovog uzrasta nastavnike doživljavaju kao neka mitološka bića, pa takvim pitanjima kao da su se željela uvjeriti da su i nastavnici samo ljudi. Evo nekoliko takvih pitanja.
- Šta mislite o društvenim mrežama?
- Omiljena knjiga?
- Šta Vam je draže Cola ili Fanta?
- Da li imate kućnog ljubimca?
- Koje ste igrice igrali kao dijete?
- Željo ili Sarajevo?
- Šta Vam je draže: kamen ili stijena?
- Pratite li The Kardashians?
- Da li imate viber i instagram?
- Volite li crtati?
- Šta mislite o današnjoj djeci?
- Da li ste ikada razmišljali da napišete knjigu?
- Kakvi ste bili u osnovnoj, srednjoj i na fakultetu?
- Najdraži film?
- Ko Vam je najdraži glumac?
- Pratite li fudbal?
- Najdraža životinja?
- Imate li ženu?
- Najdraži fudbaler?
- Koje auto imate?
- Gdje se šišate?
Preostala pitanja sam grupirao na sljedeći način:
a) pitanja vezana za gradivo
- Koja je najduža riječ u bosanskom jeziku?
- Koji su najlakši načini da se nauče glasovne promjene?
- Zašto etnici nemaju samo jedan nastavak?
- Koliko postoji stilskih figura?
- Kako prepoznati atribut?
- Kako prepoznati prilog, a kako prijedlog? I kako ih razlikovati?
- Šta je važno znati o infinitivu?
- Tko se smatra najboljim književnikom u BiH?
- Kako prepoznajemo atribut i apoziciju u rečenicama? Koje lekcije treba ponoviti i koje gradivo?
Ova pitanja mogu poslužiti kao odličan pokazatelj na koje lekcije se trebate vratiti, šta je djeci još uvijek možda nejasno iz predmeta koji predajete, a stid ih je pitati pred ostatkom razreda ili ne žele da ispadaju glupim.
b) pitanja vezana za način rada, konkretno ocjenjivanje
- Možete li pokloniti veću ocjenu učeniku koji je čitavo polugodište bio miran i vrijedan?
- Da li ćete na zaključivanju ocjena biti darežljivi?
- Da li Vi zaključujete ocjene po ocjenama ili po aktivnosti i radu učenika?
- Možete li biti malo blaži na ocjenjivanju?
- Na koji način ocjenjujete pismene zadaće?
- Da li računate prosjek kada zaključujete ocjene ili uzimate sve u obzir, ponašanje, zadnju ocjenu, napredak?
- Da li možete napravit Google učionicu da tu imamo sve pripreme?
Ova pitanja pokazuju koliko je važno da učenicima i učenicama jasno i otvoreno objasnite svoj metod ocjenjivanja ili generalno neki aspekt rada. Također, pitanja ukazuju na važnost otvorene i transparentne komunikacije koja može da umanji i spriječi veće nesuglasice i probleme. Odgovori na ova pitanja vam mogu pomoći kako da budete bolji i korisniji nastavnik/nastavnica.
c) pitanja vezana za profesiju i školu generalno
- Kako je nastala škola?
- Kakav je osjećaj biti nastavnik i predavati učenicima?
- Kako je to biti nastavnik bosanskog jezika?
- Da li volite čitati naše pismene?
- Kako su knjige stare sto godina preživjele do danas?
- Da možete biti nastavnik bilo čega, čega biste bili?
- Kada biste mogli dodati nešto u školi što bi poboljšalo rad učenika, šta biste dodali?
- Koji Vam je najteži trenutak u školi?
- Šta mislite o ostalim nastavnicima?
- Da li Vam je teško predavati?
d) pitanja o kojima bi svakako vrijedilo progovoriti u učionici, a koja nisu predviđena nastavnim planom i programom
- Zašto moramo raditi lektiru?
- Zašto učimo tri jezika istovremeno?
- Zašto nas u školi uče toliko beskorisnih stvari?
- Zašto je bosanski toliko bitan u školi kad većina zna pričati bosanski, a mi učimo vamo nešto palatalizacije, padeže, itd?
- Zašto se BHS jezik ne zove Bosanski?
- Zašto se Bosanski jezik mora polagati na maturi?
Ova pitanja otkrivaju talente među učenicima te ukazuju na važnost razvijanja i njegovanja njihove kritičnosti. O njima, svakako, vrijedi diskutirati u razredu ili ih ponuditi kao teme za raspravu ili debatu.
e) pitanja nad kojim se vrijedi lično zaustaviti i samom sebi pošteno odgovoriti
- Da li volite svoj posao?
- Zašto ste odlučili da budete nastavnik?
Ovu kratku vježbu u učionici možete sprovesti za tri minute, a korisna je na nekoliko nivoa. Može vam pomoći da sa učenicima ostvarite bolju komunikaciju, da im se predstavite i kao ljudsko biće, da vas vide kao nekog ko je zaista tu zbog njih i ko radi sve u najboljem njihovom interesu. Vježba je korisna i kao odličan pokazatelj koje lekcije treba ponoviti, šta je djeci nejasno te šta djecu, stvarno, zanima iz života i gradiva koje nije predviđeno nastavnim planom i programom. Najkorisnije što ova vježba može ponuditi jeste važnost građenja i njegovanja škole koja dolazi iz djece, njihova svijeta, potreba i želja, a ne iz nastavnih planova i programa napisanih s visoka i bez pretjerane veze sa dječjim životima van učionica.