Rezultati programa međunarodnog ocjenjivanja đaka (Programme for International Student Assessment) ili PISA testiranja za BiH bit će poznati sutra, 3. decembra. Ovo testiranje provjerava znanja i kompetencije petnaestogodišnjaka iz čitalačke i matematičke pismenosti, te pismenosti iz prirodnih nauka.
Zadaci se ne baziraju na apstraktnim podacima niti na školskim planovima i programima, već na primjerima i problemima iz stvarnog svijeta i svakodnevnog života: apliciranje matematičkih operacija u građevinarstvu, snalaženje na mapi, izračunavanje kilometraže i brzine putovanja, tumačenje uputstava za upotrebu ili deklaracija na proizvodima, razumijevanje prirodnih procesa, razumijevanje informativnih tekstova iz medija itd. Osim zadataka u kojima sudjeluju učenici, dio istraživanja obuhvata i pedagoško i rukovodeće osoblje škola.
PISA testiranje nije bazirano na nastavnim planovima i programima i reprodukciji usvojenih znanja, nego je usmjereno na procjenu sposobnosti učenika i učenica za promišljanja, zaključivanja i primjenu znanja i vještina na stvarne životne probleme. Ovo međunarodno istraživanje u obrazovanju provodi se pod pokroviteljstvom OECD-a svake tri godine na globalnom nivou, a za 2018. godinu je provedeno u osamdeset zemalja svijeta, među kojima se prvi put našla Bosna i Hercegovina. Ono nam pomaže da saznamo u kolikoj su mjeri đaci nakon završenog obaveznog obrazovanja pripremljeni za nastavak školovanja, uključivanje u proces rada i aktivno sudjelovanje u društvu. Osim o znanju i vještinama, PISA prikuplja podatke o individualnim, školskim i sistemskim faktorima koji utječu na postignuća učenica i učenika.
PISA nije takmičenje između zemalja. To je veliko istraživanje koje prati trendove, daje rezultate uporedive na međunarodnom nivou i omogućava da zemlje, ekonomije i obrazovni sistemi uče jedni od drugih. Ono daje uvid u klimu u obrazovanju i mjerljive pokazatelje uspješnosti obrazovnih politika. Svaki ciklus istraživanja rezultira ne samo brojčanim podacima, već i konkretnim preporukama za svaki od obrazovnih sistema ponaosob. Tako će i obrazovne vlasti u Bosni i Hercegovini, kao produkt PISA 2018 istraživanja, dobiti preporuke kako unaprijediti obrazovne politike.
Mnoge države koje teže napretku, poput Njemačke, Norveške, Estonije, Slovenije, Singapura, kontinuirano poboljšavaju svoj obrazovni sistem na osnovu pokazatelja međunarodnih istraživanja. Smatra se da je PISA rudnik podataka, čija primjena može unaprijediti put ka budućnosti jedne zemlje. A kako se svijet se ubrzano mijenja, mladi koji se danas školuju trebali bi u kvalitetnom obrazovnom sistemu dobiti znanja, vještine i kompetencije kojima će odgovoriti na društvene i ekonomske izazove budućnosti, te biti osposobljeni za buduća tržišta rada.
Bosna i Hercegovina nije jedina država sa složenim uređenjem. Švicarska, Belgija, Njemačka, SAD pokazatelji su kako se sinergijom, bez obzira na različite nadležnosti, može osigurati kvalitet.
Za učešće u PISA istraživanju potrebno je platiti ulaznicu, te podmiriti troškove njegove provedbe. Kada se uzme broj đaka u tri godine školovanja, Bosna i Hercegovina je izdvojila jednu konvertibilnu marku po učeniku. Najveći dio troškova podmiren je zahvaljujući podršci međunarodnih partnera. U BiH je za njegovu provedbu zadužena Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje BiH (APOSO), a, pored nadležnih ministarstava obrazovanja, podršku su dali međunarodni partneri: Ambasada SAD-a u BiH, UNICEF u BiH, Ambasada Norveške, Delegacija EU u BiH, Misija OSCE-a u BiH, Save the Children i Fond otvoreno društvo.
APOSO s partnerima radi na mnogim oblastima u cilju realiziranja PISA preporuka. Nakon prezentacije izvještaja uslijedit će diseminacija na terenu i rad sa svima koji mogu izravno doprinijeti realizaciji preporuka. S druge strane, učenice, roditelji, prosvjetni radnici i cjelokupna javnost u Bosni i Hercegovini imaju pravo zahtijevati kvalitetno i svrsishodno obrazovanje, jer temelj svakog uspješnog društva je ulaganje u mlade.
Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje BiH provodi sve neophodne aktivnosti s ciljem da BiH sudjeluje u ovom istraživanju i 2021. godine, kako bi se postigao kontinuitet koji donosi dugoročnu korist. U ovom trenutku ugovor za PISA 2021 još uvijek čeka na odobrenje Predsjedništva BiH. APOSO javno apelira na što hitnije odobrenje potpisivanja ugovora, kako bi se na vrijeme ispoštovali svi iznimno strogi rokovi i procedure koje OECD postavlja za države sudionice.