Posjeta đaka Srebrenici, između edukacije i traumatizacije

Mirela Buljubašić

10.10.2025
Screenshot 2025 10 10 At 11.08.10
Foto: Mirela Buljubašić
Osvrt

Posjeta đaka Srebrenici, između edukacije i traumatizacije

Cilj takvih odlazaka, barem deklarativno, jeste da djeca nauče o miru, empatiji i važnosti sjećanja. Međutim, način na koji se te posjete organizuju često pokazuje ozbiljno nerazumijevanje psiholoških potreba i granica djece.

Noć uoči Svjetskog dana mentalnog zdravlja ne mogu mirno zaspati.

Jutros u sedam sati đaci devetih razreda svih devet osnovnih škola sa područja općine Tešanj krenuli su u pravcu Memorijalnog centra Potočari Srebrenica. Posjeta se finansira iz budžeta Općine Tešanj za 2025. godinu u iznosu od 20.000 KM. Deveti razredi svih devet osnovnih škola raspoređenih sa svojim razrednicima i razrednicama u devet autobusa koje je vozilo devet vozača...

Načelnik Općine Tešanj Suad Huskić došao je da nas isprati, obraćajući se učenicima preko pokvarenog megafona govorom koji niko nije čuo, nakon čega je uslijedila zajednička fotografija ispred autobusa. Pola sata kasnije, načelnik je objavio dvije fotografije: jedna sa djecom, nastavnicima i predstavnicima Općine i druga fotografija mezarja u Potočarima. Nakon što su pogledala fotografiju, djeca su upitala: Zašto je stavio sliku grobova ispod nas, a ne, naprimjer, sliku simbola (cvijeta) Srebrenice? Taj jednostavan komentar pokazuje da djeca razumiju ono što odrasli često zaboravljaju – da se sjećanje mora izražavati kroz dostojanstvo, poštovanje i simboliku, a ne kroz senzacionalizam i nepromišljene objave.

Prvu pauzu smo napravili u Kalesiji u tržnom centru, da bismo u Memorijalni centar stigli oko 12:30 sati. Obišli smo mezarje, a potom pogledali dokumentarni film i obišli muzej. Vratili smo se oko 19:45 sati.

Cilj takvih odlazaka, barem deklarativno, jeste da djeca nauče o miru, empatiji i važnosti sjećanja. Međutim, način na koji se te posjete organizuju često pokazuje ozbiljno nerazumijevanje psiholoških potreba i granica djece. Tokom projekcije filma u kojem je prikazana scena strijeljanja, više djece je doživjelo šok i drhtavicu. Na terenu su morali intervenisati medicinska sestra i ljekar iz hitne pomoći iz Tešnja, koji je davao djeci sredstva za smirenje zbog vidne uznemirenosti, drhtanja i visokih otkucaja srca. Jedna djevojčica je završila na zadnjem sjedištu autobusa sa priključenom infuzijom.

Takva situacija ukazuje na potpuni izostanak pripreme, psihološke procjene i stručnog nadzora nad onim što se djeci prezentuje. Skoro pola roditelja učenika iz mog razreda najavilo je da sutra djeca neće doći na nastavu zbog glavobolje i iscrpljenosti.

Djeca nisu odrasli ljudi. Njihova sposobnost da razumiju, emocionalno prerade i integrišu traumatične sadržaje nije razvijena u mjeri koja bi im omogućila da nose težinu scena genocida. U pedagoškom i psihološkom smislu, izlaganje djece slikama nasilja bez prethodne pripreme i naknadne emocionalne podrške smatra se oblikom sekundarne traumatizacije. Umjesto učenja o miru i saosjećanju, dijete doživljava strah, tjeskobu i krivicu koju ne zna da objasni.

Ako je cilj ovih posjeta istinsko obrazovanje za mir, tada je neophodno da se u plan i program uključe psiholozi, pedagozi i stručnjaci za mirovnu edukaciju. Prije odlaska, djeca bi trebala imati pripremne radionice o empatiji, toleranciji i razumijevanju tragedije. Nakon povratka, jednako je važno organizovati razgovore i siguran prostor za izražavanje emocija, jer se, u suprotnom, sjećanje pretvara u tiho traumatsko iskustvo.

Institucije moraju shvatiti da odgovornost ne prestaje uplatom sredstava iz budžeta i upisivanjem posjete Srebrenici u godišnji plan i program škole. Edukacija o genocidu u Srebrenici ne smije se svoditi na jednodnevne ekskurzije i fotografije za društvene mreže. Ona mora biti proces vođen stručno, pažljivo i s poštovanjem prema djeci i prema žrtvama.

Srebrenica nije mjesto koje treba djecu uplašiti — nego ih naučiti da se takvo zlo nikada više ne smije ponoviti.

Kao nastavnica nemam odgovore na niz pitanja koja bih morala znati da bih mogla preuzeti punu pedagošku odgovornost. Ne znam da li je inicijator ove prakse prethodno tražio stručno mišljenje iz pedagoško-psihološkog domena (od ovlaštenog psihologa/pedagoga s ekspertizom u radu s traumom kod djece tinejdžerskog uzrasta) o tome kakve psihološke posljedice mogu izazvati ovakve vrste aktivnosti. Ako jeste, bilo bi korisno da se objavi, a svi nastavnici da se s tim upoznaju. Ako nije, onda je krajnje vrijeme da osmisli adekvatnu pripremu i stručni nadzor nad sadržajem koji dovodi đake u stanje akutnog stresa i do potrebe za medicinskom intervencijom. Ne znam zašto nismo kao odgovorno nastavno osoblje prošli kroz adekvatnu (stručnu i pravovremenu) pripremu za ovu izuzetno zahtjevnu obrazovno-odgojnu aktivnost. Najzad, pitam se zašto se ona ne pomjeri na stariji uzrast i ne provodi u srednjoj, umjesto u osnovnoj školi.

Nadam se da će ovo moje reagovanje dovesti do pomaka koji će posjetu Memorijalnom centru Potočari učiniti važnom obrazovnom lekcijom – da mir ne smije imati alternativu.

Najnovije

 
Pogled iz kabineta historije
Aiša Isaković
02.07.2025
U paralelnom univerzumu
Zoran Ćatić
01.04.2025
Bosanskohercegovačke škole kao mučilišta i stratišta
Srđan Puhalo
27.03.2025
Izmjene u sudijskoj nadoknadi
Nenad Veličković
26.03.2025
Ministarstvo neodgovarajućeg konteksta
Nenad Veličković
11.02.2025
Javnost kao neodgovarajući kontekst
Nenad Veličković
03.02.2025
Frazeravanja
Marko Ban
03.01.2025
Polupali smo lončiće
Zoran Ćatić
25.12.2024
O fudbalu i obrazovanju
Nenad Veličković
11.12.2024
Svjetlost na početku tunela
Marko Ban
09.12.2024
Kallosu oduzeta licenca za rad
Anisa Mahmutović
08.11.2024
Ko je odgovoran za neefikasnu prevenciju vršnjačkog nasilja u Tešnju?
Mirela Buljubašić
05.11.2024
Šta znaju roditelji šta je dobrobit djece
Nenad Veličković
04.11.2024
Mjesec odrona
Marko Ban
01.11.2024
O šamarima i džipovima
Nenad Veličković
30.10.2024
Bombaški proces
Nenad Veličković
15.10.2024
Ofenzivna preventiva
Nenad Veličković
10.09.2024
Dom za nezbrinute naučnike
Andrej Madunić
23.08.2024
Aktuelni udžbenici historije više govore o savremenom trenutku
Aiša Isaković
25.07.2024
Čekajući Feniksa
Nenad Veličković
16.07.2024
Mi smo ti koji dozvoljavamo
Zerina Birdžo
12.07.2024
Maratonci teturaju počasni krug
Marko Ban
04.07.2024
Došli divlji, i dalje se zna....
Nenad Veličković
03.07.2024
Dokimologija ili nastavnici su mjerni instrument
Smiljana Vovna
11.06.2024
Formirala se ideja
Nenad Veličković
30.05.2024
Seks u škole!
Nenad Veličković
28.05.2024
Duplo knjigovodstvo
Nenad Veličković
23.05.2024
Učimo učitelje: budite huligani!
Svjetlana Nedimović
20.05.2024
Četrdesetosatna radna sedmica
Aiša Isaković
16.05.2024
O pravilima takmičenja iz Bosanskog jezika i književnosti
Sandra Zlotrg
14.05.2024
Pedeset nijansi smeđe
Nenad Veličković
13.05.2024
O plivanju, davljenju i smrti logičkog razmišljanja
Andrej Madunić
11.05.2024
Vraćanje laboratorija u život
Sumeja Buljugija
09.05.2024
Već viđeno, a neprovodivo, i k tome nepotrebno
Aiša Isaković
07.05.2024
Prvomajski praznicizam
Nenad Veličković
06.05.2024
Predizborno pompanje
Marko Ban
04.05.2024
Studeni u svibnju
Nenad Veličković
29.04.2024
Komunikacija, matematika i kvalitet života
Nenad Veličković
18.04.2024
Ujarmi pa ujagmi
Nenad Veličković
03.04.2024
Sve u ime djece, pa ko koga prevari
Marko Ban
01.04.2024
Zagadi pa vladaj
Nenad Veličković
01.04.2024
U funkciji stvarnih potreba građana/ki
Nenad Veličković
13.02.2024
Prvo nije bilo crvenog mesa, a onda je nestalo bijelog
Marko Ban
01.02.2024
Glava u pijesku
Savka Skarić
29.01.2024
Četiri škole pod jednim krovom – solarnim
Nenad Veličković
23.01.2024
Ne sam, SAFER-e
Savka Skarić
22.01.2024
Pokušaji poboljšanja našeg obrazovanja se rade pogrešnim putevima
Lamija Tanović
11.01.2024
Ako neće škola u PISA-u, hoće SIPA u školu
06.01.2024
Usudite se znati i osloboditi se autoriteta
Smiljana Vovna
30.12.2023
Lud, zbunjen, postnormalan
Nenad Veličković
29.12.2023
U eri e-dnevnika, pišimo olovkom
Smiljana Vovna
13.12.2023
Djeca s teškoćama sada nemaju ni obrazovanje ni rehabilitaciju
Nura Varcar
11.12.2023
Prodavanje golog (studentskog) života
Svjetlana Nedimović
08.12.2023
Medijska nepismenost medija
Nenad Veličković
05.12.2023