Obavještavamo ministricu prof. dr. Jasnu Duraković da je Školegijum dobio elektronskom poštom, sa adrese [email protected], dopis sa zaglavljem Ministarstva obrazovanja i nauke/znanosti, u kojem se traži Demanti na članak „Javnost kao neogovarajući kontekst“, Nenada Veličkovića, doslovno:
"Poštovani,
Molimo vas da u skladu s profesionalnim standardima i pravom na ispravak objavite demanti Federalnog ministarstva obrazovanja i nauke, koji dostavljamo u Prilogu.
Hvala na razumijevanju.
Srdačan pozdrav"
Iz priloženog smo zaključili da ministrica ne zna za ovaj dopis, pa je molimo da ga pročita. (Na dnu je ovog odgovora, gdje mu je i mjesto.)
Zaključak da ne zna izveli smo iz činjenice da dopis nije potpisan. Tamo gdje bi trebalo stajati njeno ime, stoji samo FEDERALNO MINISTARSTVO OBRAZOVANJA I NAUKE/ZNANOSTI, sve boldom i verzalom.
Utisak koji korisnik web-stranice Federalnog ministarstva ima, da je ministrica isto što i ministarstvo, jer se uglavnom može pročitati gdje je ona bila, s kim se sastala, koga je primila, gdje je putovala, šta je izjavila... nije baš tačan: od plus/minus 278 vijesti samo je 112 s njom u najglavnijoj ulozi.
Prema tome, pošto ministarstvo nije isto što i ministrica, pismo nije ona napisala. Osim toga, nije ga ni pročitala, jer da jeste, prije nego što je poslano, vjerovatno bi kao profesorica komunikologije ispravila naslov. Demantuje se netačna informacija, ne cijeli članak, pa bi naslovna konstrukcija trebala biti u genitivu (demanti tvrdnje, te i te, iz članka, npr.) a ne u akuzativu. A možda bi i ono neogovarajući prepravila u neodgovarajući.
Da je pročitala, a znajući za članak svoje kolegice Lejle Turčilo, ministrica Duraković bi citirala barem jednu netačnu tvrdnju i tražila ispravak i izvinjenje, a možda i zaprijetila tužbom za klevetu.
"U posljednje vrijeme" piše prof. Turčilo, kao da ima na umu baš ovaj demanti ministarstva Školegijumu, "u Bosni i Hercegovini primjećuje se trend da određeni akteri javne scene, najčešće oni koji su bili predmetom neke novinarske priče (obično istraživačke priče) šalju medijima koji su tu priču objavili zahtjev za demanti, ali u njemu ne koriguju, niti dopunjavaju informacije iznesene u novinarskom tekstu, nego sa tim tekstom polemišu i/ili iznose svoju verziju priče koja je objavljena, gotovo pišući drugi tekst o istoj temi, ali iz svog ugla i viđenja predmeta priče. Nerijetko se događa i da novinar u procesu prikupljanja činjenica i njihove provjere, a prije objavljivanja priče u mediju kontaktiraju određene osobe, da te osobe odbiju dati izjavu novinaru, a potom, nakon što priča bude objavljena u mediju, pišu demanti u kojem iznose svoju stranu (iako su je odbili iznijeti tokom nastajanja priče) i insistiraju da ta vrsta polemičkog teksta koji je reakcija na novinarski bude objavljena kao demanti."
Nadamo se da će ministrica Duraković provjeriti ko je iz njenog ministarstva, jedno ili više od njih četrdesetak, nepotpisan i neovjeren dopis poslao sa vjerodostojne e-adrese, dajući nove dokaze o svojim sumnjivim kompetencijama da odlučuje u podjeli 750.000 KM. Potpisano MINISTARSTVO bi da se pita, odlučuje i troši, ali ne bi da za to polaže račune i stane činjenicama (+ imenom i prezimenom) iza svoga strogo povjerljivog javnog posla.
Nadamo se, također, da će ministrica Jasna Duraković, već i zbog programa, načela i ugleda partije iz koje dolazi, pitanje transparentnosti i kompetentnosti u trošenju javnog novca ozbiljnije shvatiti od svojih odmetnutih ćata, i da će ovu prepisku nastaviti tako što će objaviti imena osoba koje su o podjeli 750.000 KM odlučivale. (Evo sad jedne prave insinuacije: možda se ta imena kriju od javnosti da ne bismo pitali koliko novca iz budžeta ide zaposlenicima ministarstva po ugovoru o djelu, po osnovu rada u komisijama!)
Nadamo se, također, a to je važnije od imena i prezimena (!) da će objaviti i dokumente o načinu na koji su članovi/članice komisija ocijenili pristigle projekte, svaki priložen uz odgovarajući odobreni projekat. (Što smo od početka tražili.)
Još jednom, po treći put, upućujemo je na studiju slučaja Svezame, otvori se, koja je pokazala, na preko 200 stranica, zašto toj činovničkoj tajnovitosti nemamo razloga vjerovati na riječ.
Tadašnji ministar na njenom mjestu, također kadar SDP-a, nikada se povodom nestručnih, lažljivih i navijačkih recenzentskih odluka nije javno oglasio, niti je objasnio kako se vrijednosti njegove partije ogledaju u poštovanju diskretno odmetnutih procedura.
Ukoliko, međutim, ministrica Duraković odluči da naknadno stane iza ovog bezveznog dopisa, nadamo se da će objasniti koje se tačno određene informacije – iz projekata poslanih na javni konkurs – koji će se zahvaljujući javnom novcu realizovati u javnosti – ne mogu toj istoj javnosti javno predočiti.
Dopis ćemo objaviti, ne zato što nas na to obavezuju profesionalni standardi (naprotiv, oni nam nalažu da demanti koji to nije ne objavimo!), nego zato da naši čitaoci vide kako iza leđa federalnoj ministrici obrazovanja i nauke/znanosti njeni anonimni saradnici, potpisani kao MINISTARSTVO, brane princip netransparentnosti u radu tijela državne / javne uprave.
Dopis:
Mostar, 06.02.2025. godine
ŠKOLEGIJUM
n/p Nenad Veličković, autor projekta, odgovorni urednik
n/p Rubina Čengić, urednica Portala
DEMANTI na članak „Javnost kao neogovarajući kontekst“, Nenada Veličkovića
Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke (FMON) odbacuje netačne navode iznesene u članku „Javnost kao neodgovarajući kontekst“ te ističe da je proces dodjele sredstava putem javnog poziva u potpunosti transparentan i u skladu s važećim zakonima i pravilnicima.
Smatramo da je tekst zasnovan na netačnim i selektivno interpretiranim informacijama, čime se stvara pogrešna slika o radu Ministarstva i podržanim projektima.
Transparentnost i zakonitost procesa
Javnim pozivom za (su)finansiranje programa i projekata iz oblasti predškolskog, osnovnog i srednjeg obrazovanja osigurana su sredstva za 68 + 23 podnosilaca zahtjeva, a cjelokupan proces vrednovanja prijava proveden je u skladu s kriterijima utvrđenim u Programu utroška sredstava Budžeta FBiH. Svi aplicirani projekti ocijenjeni su na temelju jasno definisanih kriterija, a konačne odluke su donesene nakon pažljive evaluacije prijava od strane komisije sastavljene od stručnjaka iz relevantnih oblasti.
Neutemeljene sumnje u proces ocjenjivanja
U članku se insinuira regionalna pristrasnost u ocjenjivanju projekata, pri čemu se posebno ističe broj projekata iz određenih lokalnih zajednica. Ovakve tvrdnje su neosnovane jer su svi projekti ocijenjeni prema utvrđenim kriterijima, bez bilo kakvog favoriziranja ili diskriminacije. Stručna komisija donosi odluke na temelju kvaliteta projektnih prijedloga, a ne na osnovu geografske pripadnosti aplikanata. Projekt Školegijuma je podržan ne zato što je iz Sarajeva ili zato što je Školegijum unaprijed molio za podršku istoga, nego zato što je kvalitetan.
Odluka o podršci projektu donijeta je isključivo na temelju stručnih kriterija, u skladu s jasno definisanim smjernicama Programa 7. „Podrška projektima javnih kampanja s ciljem prevencije i sprečavanja nasilja i unapređenja medijske pismenosti u odgojno-obrazovnim ustanovama i društvu“, u okviru kojeg je podržan projekat “Dani Školegijuma: Tabui u obrazovanju”.
Ministarstvo se u svom radu vodi principima transparentnosti, stručnosti i ravnopravnosti svih aplikanata. Sve pristigle prijave ocjenjivane su na temelju jasno definisanih kriterija kvaliteta, relevantnosti i potencijalnog uticaja na obrazovni sistem i društvo. U tom kontekstu, projekat Školegijuma, odobren je za finansiranje u iznosu od 13.663,92 KM, kao jedan od projekata koji odgovara ciljevima programa.
Ova odluka potvrđuje opredijeljenost Ministarstva da podrži projekte koji zaista doprinose unapređenju obrazovanja, bez obzira na to ko ih podnosi. Zbog toga smatramo neosnovanim insinuacije da je proces donošenja odluka vođen bilo kakvim drugim motivima osim stručnim i objektivnim kriterijima.
Poštivanje Zakona o slobodi pristupa informacijama
Ministarstvo nije odbilo pristup informacijama suprotno zakonskim odredbama. Naime, u skladu sa Zakonom o slobodi pristupa informacijama u FBiH, određene informacije se ne mogu dijeliti bez saglasnosti trećih strana, posebno ako sadrže osmišljene koncepte, detaljne planove i druge kreativne elemente koji su rezultat rada i stručnosti podnosilaca prijava. Ovakav pristup osigurava zaštitu intelektualne svojine i komercijalnih interesa aplikanata, što je standardna praksa u svim demokratskim društvima, pa zato čudi da Školegijum upravo ovo uzima kao osnovu za kritiku.
Ministarstvo ostaje posvećeno principima transparentnosti i zakonitog postupanja, te izražava spremnost na dijalog i dodatna pojašnjenja svima koji imaju dobronamjerne upite i sugestije.
Pogrešno tumačenje uloge Ministarstva
Članak iznosi neosnovane tvrdnje da FMON „dijeli sredstva kao promotivne letke“, zanemarujući činjenicu da su svi projekti prošli stroge evaluacijske procedure i da se sredstva dodjeljuju projektima koji imaju dugoročan pozitivan utjecaj na obrazovni sistem. Ministarstvo kontinuirano radi na poboljšanju kriterija i procedura dodjele sredstava da bi se osigurala maksimalna transparentnost i efikasnost.
U provedenim studijama, Centar za promociju civilnog društva (CPCD) istakao je ovo Ministarstvo kao instituciju koja je napravila vidljiv napredak u transparentnosti i fer procesu dodjele sredstava za projekte.
Poziv na objektivno informisanje
Ministarstvo poziva sve zainteresovane strane, uključujući medije i nevladine organizacije, da se u budućnosti pridržavaju profesionalnih i etičkih standarda novinarstva te da, prije objavljivanja informacija, provjere njihovu tačnost kod nadležnih institucija. FMON ostaje otvoren za konstruktivnu komunikaciju i spreman je na transparentno informisanje javnosti o svim aspektima svojih aktivnosti.
Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke nastavit će s provođenjem politika koje osiguravaju kvalitetno i pravedno obrazovanje za sve učenike i studente u Federaciji Bosne i Hercegovine, bez obzira na njihovu regionalnu, političku, nacionalnu i inu pripadnost, uz poštivanje najviših standarda transparentnosti i odgovornosti.
FEDERALNO MINISTARSTVO OBRAZOVANJA I NAUKE/ZNANOSTI