Фејк профил стручно неспремног наставника

Nusret Ahmetović

18.04.2025
Nusret18425
Foto: Omnibus
Кваритметика Нусрета Ахметовића 51

Фејк профил стручно неспремног наставника

Кад се наставник нађе у зачараном петоуглу образовне власти који чине институт, министарство, влада, скупштина и синдикат, постоји опасност да му се загуби профил, а када се нађе у многоуглу образовних прописа који чине закони, колективни уговор, стандарди, правила, једна одлукица и пуно предметних курикулума, постоји могућност да постане стручно неспреман (прилог 1).

Кад се наставник нађе у зачараном петоуглу образовне власти који чине институт, министарство, влада, скупштина и синдикат, постоји опасност да му се загуби профил, а када се нађе у многоуглу образовних прописа који чине закони, колективни уговор, стандарди, правила, једна одлукица и пуно предметних курикулума, постоји могућност да постане стручно неспреман (прилог 1).

Кад се из свега искључе они са звањем вишег савјетника, а укључе неусавршени стручни сарадници око института, виши сарадници из института, савјетници из и око министарства, министрица, директорица института, предсједавајући скупштине, премијер владе и синдикални премијер, онда је сигурно да ће бити стручно спремљен фејк профил сваком наставнику.

Посебан акт, важећи акти и актодавац

У закону пише да је наставник особа чији профил и стручну спрему утврђује Министарство посебним актом (није наведено којим) на приједлог Института, уз сагласност Владе, док у стандардима пише да су профил и ниво стручне спреме наставника утврђени законом (што није тачно) и Наставним планом и програмом (опет није тачно). И, на крају, ту је једна одлукица у којој је хируршком прецизношћу одређено ко може предавати стручно-теоријску и практичну наставу у средњој школи за стручно образовање и обуку за занимања од аутолимара до столара. Даље, у ставу 2 члана 20 те одлукице, који се односи на примјену аката, стоји: За све разреде и наставне предмете у основној и средњој школи који нису дефинисани овом одлуком, примјењиват ће се профил и стручна спрема у складу са важећим актима (опет не пише којим) Министарства за одгој и образовање Кантона Сарајево у дијелу профил и стручна спрема наставника.

Посебан акт и важећи акти, односно тајновити акти који су споменути, јесу предметни курикулуми (има их укупно 40), који су објављени 29. 8. 2024. године на интернет-страници министарства. У тим актима пише све и свашта, усклађени су са законом који није важећи, а оно што је заједничко за све те документе је да имају дио насловљен као профил и стручна спрема наставника који се налази на крају сваког од предметних курикулума. Ех, баш у том дијелу се он (профил) и она (стручна спрема) коначно прописују, а како се прописују то је посебна прича.

Прича о стручној спреми

Стручна спрема наставника је прописана у предметним курикулумима, а тамо стоји да:

Доктори наука могу изводити наставу тјелесног и здравственог одгоја, математике, биологије, хемије, грађанског образовања, природе, енглеског, њемачког и француског језика (9).

Магистри наука могу изводити наставу географије, информатике, културе живљења, музичке културе, ликовне културе, техничке културе, турског и босанског језика и књижевности (8), као и све оно што изводе доктори наука (9).

Особе са VII степеном стручне спреме, bachelori (180 и 240 ЕЦТС бодова) и особе са VI степеном стручне спреме могу предавати физику (1), као и све оно што предају магистри (8) и доктори наука (9).

Лица са завршеним одговарајућим православним богословским факултетом, теолог или дипломирани теолог (180 и 240 ЕЦТС бодова) могу предавати православну вјеронауку, уз прибављену сагласност Српске православне цркве, тј. надлежног епископа. Слично је и са наставником исламске вјеронауке у основној школи, а тај посао може обављати лице са одговарајућим стручним звањем и минимално 240 ЕЦТС бодова, које има завршен један од исламских факултета и важећу сагласност Исламске заједнице. Наставници који предају католичку вјеронауку не требају сагласност.

Из наведеног се може закључити да, кад је у питању стручна спрема у основној школи, наставу могу изводити др., мр., МА, особе са ВСС, ВСС (180 и 240 ЕЦТС), ВШС, па чак и они који немају завршен наставнички факултет (став 1 члана 101 Закона). Све ово потврђено је ставом 3 члана 51 колективног уговора којим је предвиђено да наставник може имати ВСС, ВШС па чак и ССС. Кратко речено, у основној школи наставу могу изводити сви осим дипломираних основаца.

Ово је оправдано ако је циљ да се повећа понуда кад је у питању наставни кадар. Само што кад је велика понуда и кад имамо шаренило понуда, онда уз цијену рада опада и квалитет, и углед, и достојанство, и част, а ни поштење неће проћи боље; вриједност свега наведеног опада.

Профил наставника

Кад су у питању извођачи наставе по предметима, сви они, осим стручне спреме, требају, али не морају имати и одговарајући профил од мноштва понуђених. Посао наставника у коначници може обављати свако, а како изгледају профили оних од којих се очекује да могу обављати посао наставника по предметима написано је у дијелу профил и стручна спрема по предметним курикулумима (погледајте прилог 2).

Укупно је представљено 26 предметних курикулума, а понуђено је 199 различитих профила наставника. Највише различитих профила може предавати информатику (24), затим техничку културу и исламску вјеронауку (20), здраве животне стилове (19), БХС језик и књижевност (17), биологију (10), културу живљења (9), хемију (8), географију (7), математику и музичку културу (6), итд.

Од 199 понуђених профила наставника многи су неадекватни, па или требају сагласност министарства, или исламске заједнице, или православне цркве или надлежног епископа, или требају полагати одређену групу предмета. Некад је потребна и одлука директора за рад, неки морају наставити школовање и завршити други циклус болоњског високообразовног процеса у року од четири године од ступања на снагу старог закона, а они који су стекли VI степен стручне спреме по предболоњском систему студирања су обавезни (опет по старом закону) дошколовати се, у року од три године од дана доношења програма дошколовања. Врхунац понижавања и увреда наставника крије се у члановима 97 и 101 Закона, у којима је, између осталог, написано, препричавам: У недостатку кадрова могу се ангажовати лица са или без радног искуства у настави, која немају завршен наставнички факултет, под условом да у року од само годину дана положе педагошко-психолошку и дидактичко-методичку групу предмета, затим обаве приправнички стаж у прописаном трајању (годину дана) и на крају положе стручни испит за самостални одгојно-образовни рад.

Ово у преводу значи да нестручно лице ради у школи и обавља приправнички стаж под надзором плаћеног ментора. Е, то лице, кад положи испите из педагошко-психолошке и дидактичко-методичке групе предмета (ако положи, а положиће, јер закон није предвидио неполагање), полаже и стручни испит, јер је то лице, док је било нестручно, обављало приправнички стаж. Све ово ради се у XXI вијеку због недостатка кадрова.

Значи, оно за шта су се наставници школовали четири, пет, па и више година (МА, мр. и др.), ови који нису завршили наставнички факултет могу то по скраћеном поступку обавити за годину. Честитам онима који су завршили ненаставничке факултете.

Овим актодавац или потцјењује наставнике и наставничке факултете или прецјењује оне који су завршили неки други факултет, а чини ми се да је и прво и друго и треће у питању. И то није све, актодавац наставља са провокативним ставовима у актима.

Актодавац сматра да наставници са завршеним наставничким факултетом и прикупљених 240 или 300 ЕЦТС бодова нису довољно припремљени за рад у учионици, па тако у ставу 2 члана 103 Закона наглашава: Наставник има обавезу припремити се за обављање непосредног одгојно-образовног рада, за час, односно наставну јединицу, као и друге облике одгојно-образовног рада. Послије 18 година проведених у школи припремајући се за живот и рад, наставници морају да се припремају за обављање свог посла, морају се припремати за сваки час, а на тим часовима ће припремати ученике за живот, баш као што су и сами били припремани. Круг није савршен, али је затворен и окреће се. Сутра ће опет неки нови наставници да се припремају како би припремaли неке нове генерације ученика за живот.

На крају морам изразити жаљење за предметним курикулумима чије часове може изводити пуно различитих профила наставника, који могу имати различиту стручну спрему, и жао ми је наставника који могу реализовати пуно предметних курикулума који су заступљени са малим фондом сати. Први се користе за допуну норме и сви их сматрају безначајним, а други њима допуњавају норму и они су безначајни, мањина су у зборници.

Закључак и питање за размишљање

Претходне образовне власти су укидале радна мјеста у педагошком заводу и уводиле су неред у образовању, а ова образовна власт је озаконила неред и попунила радна мјеста у новооснованом образовном Институту. Која је разлика?

Разлика је осмомилионска.

Први су штедећи уводили неред и руинирали образовање, а ови други дају милионске износе да затечени неред озаконе те тако легализују и наставе руинирање, али квантитетније.

Ко су први, а ко су други, и шта је мање добро? Ред унеређен прописима или неред уредно прописан?

Исти су и исто је!!!

 

 

Прилог 1.

Закон о одгоју и образовању у основној и средњој школи у Кантону Сарајево

Предсједавајући Скупштине Кантона Сарајево Елведин Окерић је потписао овај закон, протоколисан под бројем 01-02-32271/24, 9. јула 2024. године (важи од 1. 9. 2024. године)

Педагошки стандарди и нормативи за одгој и образовање у основној и средњој школи

Премијер Нихад Ук је потписао ове стандарде, протоколисане под бројем 02-04-1065-5.1/25, 16. јануара 2025. године (важе од 1. 9. 2025. године)

Одлука о профилу и стручној спреми наставника у основној и средњој школи

Одлуку је потписала министрица Наида-Хота Муминовић 3. марта 2025. године, а протоколисана је под бројем 11-07/01-34-1768-16/25 (важи од 1. 9. 2025. године)

 

ОДЛУКА О ДОНОШЕНЈУ НАСТАВНОГ ПЛАНА И ПРОГРАМА/ПРЕДМЕТНОГ КУРИКУЛУМА ЗАСНОВАНОМ НА ИСХОДИМА УЧЕЊА ЗА ОСНОВНУ ШКОЛУ

Одлуку је потписала министрица Наида-Хота Муминовић 20. 8. 2024. године, а протоколисана је под бројем 11-34-39714-1/24. Дио те одлуке су и предметни курикулуми за све предмете и све разреде у основној школи.

КОЛЕКТИВНИ УГОВОР ЗА ДЈЕЛАТНОСТИ ПРЕДШКОЛСКОГ ОДГОЈА И ОСНОВНОГ ОДГОЈА И ОБРАЗОВАЊА У КАНТОНУ САРАЈЕВО, који је закључен између Самосталног синдиката основног образовања и одгоја Федерације БиХ – Кантоналног одбора Кантона Сарајево, као представника радника (број 1840/24 од 23. септембра 2024. године, Сарајево) и Владе Кантона Сарајево (број 02-04-42562-23/24 од 23. септембра 2024. године, Сарајево), као представника послодавца, који су потписали Саудин Сивро и Нихад Ук.

 

 

Прилог 2. (копирано из предметних курикулума, плави текст представља линк, а црвени текст је провокација коју је осмислио аутор текста како би потврдио све што је наведено у тексту)

Предметни курикулум за предмет Б/Х/С ЈЕЗИК И КЊИЖЕВНОСТ

1.       Професор босанског, хрватског, српског језика и књижевности народа БиХ

2.       Професор босанског језика и књижевности

3.       Магистар босанског језика и књижевности

4.       Bachelor босанског језика и књижевности

5.       Bachelor босанског језика и књижевности и хисторије

6.       Професор књижевности народа БиХ и босанског, хрватског, српског језика

7.       Професор хрватско-српског/српско-хрватског језика и књижевности

8.       Професор књижевности и хрватско-српског/српско-хрватског језика

9.       Професор српскохрватског/хрватскосрпског језика и хисторије књижевности јужнославенских народа

10.    Професор југословенске књижевности и српско-хрватског језика

11.    Професор српско-хрватског језика и југословенске књижевности

12.    Професор књижевности народа БиХ и босанског језика

13.    Професор босанског језика и књижевности народа БиХ

14.    Магистар босанског, хрватског, српског језика и књижевности народа БиХ

15.    Магистар књижевности народа БиХ и босанског, хрватског, српског језика и књижевности

16.    Бакалауреат/bachelor књижевности народа БиХ и босанског, хрватског, српског језика

17.    Бакалауреат/bachelor босанског, хрватског, српског језика и књижевности народа БиХ

Предметни курикулум за предмет МАТЕМАТИКА

1.       Завршен Природно-математички факултет (наставнички смјер), група математика или група гдје је математика главни или равноправни предмет у двопредметној групи, ако је тако назначено у дипломи или другој јавној исправи;

2.       Завршена Виша педагошка школа или Педагошка академија – група математика или гдје је математика главни или равноправни предмет у двопредметној групи, ако је тако назначено у дипломи или другој јавној исправи;

3.       Филозофски факултет – група математика или група гдје је математика главни или равноправни предмет у двопредметној групи, ако је то назначено у дипломи или другој јавној исправи.

4.       Наставу могу изводити и лица са завршеним И (првим) циклусом одговарајућег студија високог образовања (додипломски студиј) у трајању од најмање три, односно четири студијске године, са академском титулом и стручним звањем бакалауреата/bachelora за одређену област, односно

5.       Наставу могу изводити и лица са завршеним II (другим) циклусом одговарајућег студија високог образовања (постдипломски студиј), са академском титулом и стручним звањем магистра за одређену област, односно

6.       Наставу могу изводити и лица са завршеним III (трећим) циклусом студија и научним звањем доктора наука и одговарајућим стручним профилом

Предметни курикулум за предмет ФИЗИКА

1.       Наставник физике (ВИ степен – ВШС)

2.       Bachelor физике (180 ЕЦТС, 240 ЕЦТС бодова)

3.       Професор физике (VII степен – ВСС)

Предметни курикулум за предмет ХИСТОРИЈА

1.       завршен четверогодишњи студиј по старом систему (прије Болоње)

2.       први степен студија (трогодишњи студиј по Болоњи) и други степен студија (3 + 2 по Болоњи)

3.       наставници хисторије и географије са завршеном вишом педагошком школом који већ раде низ година у наставном процесу

Предметни курикулум за предмет ГЕОГРАФИЈА

1.       Звање магистар природних наука из области географије, стиче се у трајању од 4 семестра (двије академске године)

2.       Звање магистар географије стиче се завршетком другог циклуса студија географије, наставнички смјер, у трајању од 2 семестра (једна академска година) и са остварених 60 ЕЦТС

3.       Звање професор географије и хисторије

4.       Завршен предболоњски четверогодишњи студиј

5.       Завршен 5-годишњи матични студиј Географије у образовању (наставнички смјер): 3 + 2 или 4 + 1 са остварених 300 ЕЦТС кредита

6.       Завршен предболоњски 4-годишњи студиј

7.       Први степен студија (трогодишњи студиј по Болоњи)

Предметни курикулум за предмет БИОЛОГИЈА

1.       Природно-математички факултетОдсјек биологије, звање: наставник биологије (VI степен стручне спреме)

2.       Професор биологије (VII степен стручне спреме)

3.       Дипломирани биолог (VII степен) са положеном педагошко-психолошком и методичко-дидактичком групом предмета

4.       Bachelor (I циклус), наставнички смјер

5.       МАГИСТАР Биологије (II циклус), наставнички смјер

6.       Први (I) циклус Природно-математичког факултета у Сарајеву, Одсјек Биологија

7.       Други (II) циклус, Одсјек за биологију, Природно-математички факултет у Сарајеву, са положеном педагошко-психолошком и методичко-дидактичком групом предмета

8.       Трећи (III) циклус, Одсјек за биологију, Природно-математички факултет у Сарајеву, са положеном педагошко-психолошком и методичко-дидактичком групом предмета

9.       Инг. биологије са положеном педагошком групом предмета (VII степен)

10.    Филозофски факултет – Одсјек биологија и хемија, звање: Професор биологије и хемије

 

Предметни курикулум за предмет ХЕМИЈА

1.       Висока стручна спрема (предболоњски студиј), Природно-математички факултет, одсјек хемија наставни или општи смјер са положеним испитом из педагошке и психолошке групе предмета (професор или хемијски инжињер)

2.       Виша стручна спрема (предболоњски студиј), Природно-математички факултет, одсјек хемија, наставни смјер (наставник хемије)

3.       Висока стручна спрема (предболоњски студиј), одсјек биологија и хемија (професор биологије и хемије)

4.       Виша школска спрема, Педагошка академија (предболоњски студиј), одсјек економика домаћинства и хемија (наставник економике домаћинства и хемије)

5.       Завршен I (први) циклус студија високог образовања (додипломски студиј) у трајању од најмање три, односно четири студијске године, са академском титулом и стручним звањем Бакалауреат/Bachelor хемије/кемије

6.       Завршен II (други) циклус студија високог образовања (постдипломски студиј), са академском титулом и стручним звањем магистра хемије/кемије

7.       Завршен III (трећи) циклус студија, са научним звањем доктор наука и одговарајућим стручним профилом

8.       Наставник културе живљења, хемије – VI степен стручне спреме

 

Предметни курикулум за предмет КУЛТУРА ЖИВЉЕЊА 

1.       Педагошка академија у Сарајеву, Одсјек економике домаћинства хемије

2.       Наставник економике домаћинства – хемије (ВШС) Одсјек културе живљења – хемије

3.       Наставник културе живљења – хемије (ВШС)

4.       Професор културе живљења (ВСС)

5.       Професор културе живљења и техничког одгоја (ВСС), Педагошки факултет у Сарајеву, Одсјек културе живљења и техничког одгоја

6.       Професор културе живљења (ВСС)

7.       Бакалауреат/bachelor културе живљења и техничког одгоја – I циклус болоњског високообразовног процеса (240 ЕЦТС)

8.       Мастер културе живљења и техничког одгоја II циклус болоњског високообразовног процеса (300 ЕЦТС)

9.       Бакалауреат/bachelor културе живљења и техничког одгоја с информатиком I циклус болоњског високообразовног процеса (240 ЕЦТС)

 

Предметни курикулум за предмет ИНФОРМАТИКА

Од IV до IX разреда наставу информатике изводе наставници који имају неки од сљедећих профила стручне спреме:

Професор Бакалауреат/bachelor – наставнички смјер

1. Професор информатике

2. Професор техничког одгоја и информатике

3. Професор математике и информатике

4. Бакалауреат/bachelor информатике и технике

5. Бакалауреат/bachelor математике и информатике

6. Бакалауреат/bachelor техничког одгоја и информатике

7. Бакалауреат/bachelor физике и информатике

8. Бакалауреат/bachelor математике – математика и информатика

9. Бакалауреат/bachelor математике и информатике

10. Бакалауреат bachelor културе живљења и техничког одгоја са информатиком

Магистар – наставнички смјер са претходно завршеним првим циклусом одговарајућег факултета и стручног звања. Листа стручних звања наведена у претходној листи Професор Бакалауреат/bachelor – наставнички смјер

11. Магистар техничког одгоја и информатике

12. Магистар рачунарства и информатике

13. Магистар математике и информатике

14. Магистар информатике и технике

15. Магистар математике, наставнички смјер

Профили и стручне спреме ненаставничких профила, уз услов положене педагошко-психолошке и методичко-дидактичке групе предмета

16. Бакалауреат/bachelor софтверског инжењерства

17. Бакалауреат/bachelor математике – софтверско инжењерство

18. Дипломирани математичар-информатичар

19. Дипломирани информатичар

20. Дипломирани инжињер информатике и рачунарства

21. Дипломирани инжењер електротехнике

22. Магистар математике – софтверско инжењерство

23. Магистар софтверског инжењерства

24. Магистар математичких наука, смјер теоријска компјутерска наука

 

Предметни курикулум за предмет ТЕХНИЧКА КУЛТУРА И ОСНОВЕ ТЕХНИКЕ

1.       Педагошки факултет – одсјек технички одгој и култура живљења

2.       Педагошки факултет – одсјек технички одгој, култура живљења и информатика

3.       Педагошки факултет – професор техничког одгоја

4.       Педагошка академија – група технички одгој-информатика

5.       Педагошко-технички факултет професор политехничког васпитања и образовања

6.       Виша педагошка школа – наставник политехнике

7.       Наставнички факултет – наставник физике, информатике са техничким одгојем

8.       Филозофски факултет – одсјек технички одгој и информатика – звање наставник техничког одгоја и информатике

9.       Филозофски факултет – одсјек технички одгој и информатика – звање професор техничког одгоја и информатике

10.    Професор производно-техничког образовања

11.    Професор политехничког образовања и одгоја

12.    Наставник техничког образовања

13.    Професор техничког образовања

14.    Бакалауреат/bachelor културе живљења и техничког одгоја са информатиком

15.    Bachelor информатике и технике

16.    Магистар техничког одгоја и информатике

17.    Магистар информатике и технике

18.    Магистар техничког одгоја и културе живљења

19.    Магистар техничког одгоја

20.    Дипломирани инжињер машинства

 

Предметни курикулум за предмет МУЗИЧКА КУЛТУРА

Наставу предмета Музичка/Глазбена култура (V–IV) – Скупно музицирање могу изводити:

1.       професори Музичке културе и теоретско-музичких предмета (по старом програму)

2.       Наставнички факултет – наставник Музичког одгоја – ВШС (по старом програму)

3.       Наставнички факултет – дипломирани Музички педагог (по старом програму)

4.       Музичка академија – професори музике са завршеном Музичком академијомТеоретско-педагошки одсјек у четверогодишњем трајању, VII степен (по старом систему)

5.       Одсјек за музичку теорију и педагогију, завршен I циклус студија најмање у четверогодишњем трајању, 240 ЕЦТС (по Болоњи)

6.       Одсјек за музичку теорију педагогију, завршен I и II циклус студија у петогодишњем трајању, 300 ЕЦТС (по Болоњи)

 

Предметни курикулум за предмет ЛИКОВНА КУЛТУРА 

1.       Академију ликовних умјетности – наставнички смјер

2.       Сва лица која су завршила неки други смјер на Академији ликовних умјетности, уколико су положила психолошко-педагошку групу предмета, што је еквивалент болоњском систему: Наставнички одсјек:

3.       I циклус студија: bachelor ликовних умјетности – едукација ликовних умјетности

4.       II циклус студија: магистар ликовних умјетности – едукација ликовних умјетности

 

Предметни курикулум за предмет ТЈЕЛЕСНИ И ЗДРАВСТВЕНИ ОДГОЈ 

1.       VII степен стручне спреме (професор физичког васпитања, професор за физичку културу, професор спорта и тјелесног одгоја)

2.       Магистар наука у области спорта и тјелесног одгоја

3.       Доктор наука у области спорта и тјелесног одгоја

4.       Завршен II циклус по Болоњском систему студирања

5.       Завршен III циклус по Болоњском систему студирања

 

Предметни курикулум за предмет ГРАЂАНСКО ОБРАЗОВАЊЕ

1.       Са завршеним најмање VII степеном стручне спреме по предболоњском високообразовном процесу (друштвено-хуманистичко усмјерење) на наставничком факултету или другом факултету и положеном педагошко-психолошком групом предмета који је обавезан проћи стипендијски програм стручног усавршавања за ужу стручну област грађанског образовања који проводи ЦИВИТАС Образовни центар за демократију и људска права

2.       Са завршеним II циклусом по болоњском високообразовном процесу, односно

3.       Са завршеним III циклусом по болоњском високообразовном процесу (друштвено-хуманистичко усмјерење) на наставничком факултету или другом факултету и положеном педагошко-психолошком групом предмета који је обавезан проћи стипендијски програм стручног усавршавања за ужу стручну област грађанског образовања који проводи ЦИВИТАС Образовни центар за демократију и људска права

 

Предметни курикулум за предмет ДРУШТВО 

1.       Наставу из предмета Друштво у петом разреду деветогодишње основне школе могу изводити учитељи*/наставници /професори разредне наставе

Напомена: учитељи* У складу са Законом о основном одгоју и образовању

2.       НАПОМЕНА: Уз посебно одобрење министра образовања и науке наставу у V разреду могу реализирати наставни предмет Друштво у петом разреду деветогодишње основне школе – наставници/професори хисторије и географије

 

Предметни курикулум за предмет ПРИРОДА 

1.       Професор биологије (VII степен стручне спреме)

2.       Први (I) циклус Природно-математичког факултета у Сарајеву, Одсјек Биологија са положеном педагошко-психолошком и методичко-дидактичком групом предмета

3.       Други (II) циклус Одсјек Биологија, Природно-математички факултет у Сарајеву, са положеном педагошко-психолошком и методичко-дидактичком групом предмета и

4.       Трећи (III) циклус Одсјек Биологија, Природно-математички факултет у Сарајеву, са положеном педагошко-психолошком и методичко-дидактичком групом предмета

 

Предметни курикулум за предмет МОЈА ОКОЛИНА 

1.       Наставници/професори разредне наставе

2.       Наставник разредне наставе има високу стручну спрему и изводи наставу у I, II, III и IV разреду, а наставу може изводити закључно с V разредом

 

Предметни курикулум за предмет ЕНГЛЕСКИ ЈЕЗИК 

1)       Дипломирани професор енглеског језика и књижевности

2)       Завршен I (први) циклус (додипломски студиј) у трајању од најмање три, односно четири студијске године, са академском титулом и стручним звањем Бакалауреат/bachelor

3)       Завршен II (други) циклус (постдипломски студиј) са академском титулом и стручним звањем Магистра, односно завршеним трећим циклусом студија и научним звањем Доктор наука

 

Предметни курикулум за предмет ЊЕМАЧКИ ЈЕЗИК 

1)       Завршен I (први) циклус (додипломски студиј) у трајању од најмање ТРИ, односно ЧЕТИРИ студијске године, са академском титулом и стручним звањем Бакалауреат/bachelor

2)       Завршен II (други) циклус (постдипломски студиј) са академском титулом и стручним звањем Магистра, односно, завршеним трећим циклусом студија и научним звањем Доктор наука

 

Предметни курикулум за предмет ТУРСКИ ЈЕЗИК 

1)       Магистар турског језика и књижевности

2)       Дипломирани турколог

3)       Дипломирани професор турског језика и књижевности

4)       Бакалауреат/bachelor турског језика и књижевност

 

Предметни курикулум за предмет ФРАНЦУСКИ ЈЕЗИК 

1)       Дипломирани професор француског језика и књижевности

2)       Завршен II (други) циклус са академском титулом и стручним звањем магистра, односно

3)       завршеним трећим циклусом студија и научним звањем доктор наука

 

Предметни курикулум за предмет ИСЛАМСКА ВЈЕРОНАУКА 

Посао наставника исламске вјеронауке у основној школи може обављати лице са одговарајућим стручним звањем и минимално 240 ЕЦТС бодова, које има завршен један од исламских факултета и важећу сагласност Исламске заједнице. Под исламским факултетима подразумијевају се:

1. Факултет исламских наука у Сарајеву

2. Исламски педагошки факултет у Зеници

3. Исламски педагошки факултет у Бихаћу

4. Факултет за исламске студије у Новом Пазару

5. те исламски факултети у иноземству са нострифицираном дипломом уз положену педагошко-дидактичко-методичку групу предмета

Под одговарајућим звањима подразумијева се:

6. професор/bachelor исламских наука

7. професор/bachelor исламске теологије

8. bachelor теологије

9. дипломирани теолог

10. професор исламских теолошких студија

11. професор/bachelor исламске вјеронауке и религијског одгоја

12. професор религијске педагогије

13. професор исламске педагогије

14. дипломирани професор исламске вјеронауке

15. бакалауреат/bachelor исламске вјеронауке

16. мастер/магистар исламске вјеронауке

17. мастер/магистар религијске педагогије

18. мастер/магистар религијске едукације

19. мастер/магистар теолог, магистар исламских наука

20. те остали сродни профили са дефинираних исламских факултета

Изузетно посао наставника исламске вјеронауке у основној школи може наставити обављати и лице затечено на пословима наставника исламске вјеронауке са уговором о раду на неодређено вријеме које има сагласност Исламске заједнице.

 

Предметни курикулум за предмет КАТОЛИЧКИ ВЈЕРОНАУК

1.       висока стручна спрема (ВСС VII/1) или

2.       завршен II циклус високошколскога образовања (мастер студиј) с 300 ЕЦТС бодова:

3.       Дипломирани теолог (VII/1) и Магистар (мастер) теологије (300 ЕЦТС бодова)

4.       Дипломирани катехета (VII/1) и Професор вјеронаука – дипломирани катехета (VII/1)

5.       Магистар (мастер) религијске педагогије и катехетике (300 ЕЦТС бодова)

 

Предметни курикулум за предмет ПРАВОСЛАВНА ВЈЕРОНАУКА 

1)       лице са завршеним одговарајућим православним богословским факултетом

2)       теолог или дипломирани теолог (180 и 240 ЕЦТС бодова), уз прибављену сагласност Српске православне Цркве, тј. надлежног епископа

 

Предметни курикулум за предмет ДРУШТВО/КУЛТУРА/РЕЛИГИЈА 

Профил кадра који ће реализирати наставу из предмета Друштво/Култура/Религија у шестом и седмом разреду је:

1.       наставници који имају услове за реализирање наставе из предмета Култура живљења

2.       наставници са завршеним наставничким факултетом друштвеног смјера и наставници који посједују звање: Бакалауреат/Bachelor ликовне умјетности (наставничко усмјерење) са остварених најмање 240 ЕЦТС студијских бодова, односно

3.       Магистар ликовне умјетности (наставничко усмјерење);

4.       Проф. ликовне умјетности по предболоњском систему студија најмање (ВСС универзитетска диплома VII степен).

Профил кадра који ће реализирати наставу из предмета Друштво/Култура/Религија у осмом и деветом разреду је:

1.       наставници са завршеним наставничким факултетом друштвеног смјера

2.       наставници са завршеним осталим факултетима друштвеног смјера, уз положену педагошко-психолошку групу предмета и наставници који посједују звање: Бакалауреат/Bachelor ликовне умјетности (наставничко усмјерење) са остварених најмање 240 (ЕЦТС) студијских бодова, односно

3.       Магистар ликовне умјетности (наставничко усмјерење)

4.       Проф. ликовне умјетности по предболоњском систему студија најмање (ВСС универзитетска диплома VII степен)

 

Предметни курикулум за предмет ЗДРАВИ ЖИВОТНИ СТИЛОВИ 

1.       VII степен стручне спреме (професор физичког васпитања, професор за физичку културу, професор спорта и тјелесног одгоја)

2.       Магистар тјелесног и здравственог одгоја

3.       Наставник биологије

4.       Професор биологије

5.       Дипломирани биолог

6.       Bachelor биологије, наставнички смјер

7.       Други (II) циклус Одсјека за биологију, са положеном педагошко-психолошком и методичко-дидактичком групом предмета

8.       Инг. биологије са положеном педагошком групом предмета

9.       Професор биологије и хемије

10.    Педагошка академија у Сарајеву, Одсјек економике домаћинства – хемије

11.    Наставник економике домаћинства – хемије

12.    Одсјек културе живљења – хемије

13.    Наставник културе живљења – хемије

14.    Професор културе живљења

15.    Професор културе живљења и техничког одгоја

16.    Педагошки факултет у Сарајеву, Одсјек културе живљења и техничког одгоја

17.    Bachelor културе живљења и техничког одгоја

18.    Мастер културе живљења и техничког одгоја

19.    Bachelor културе живљења и техничког одгоја с информатиком

Najnovije

 
Његова екселенција Виши Савјетник
Nusret Ahmetović
11.04.2025
Бројеви у сарајевској буџетској магли (3)
Nusret Ahmetović
05.04.2025
Бројеви у сарајевској буџетској магли (2)
Nusret Ahmetović
05.04.2025
Бројеви у сарајевској буџетској магли
Nusret Ahmetović
05.04.2025
Подизвођачи образовних радова
Nusret Ahmetović
28.03.2025
Просвјетни лудисти
Nusret Ahmetović
21.03.2025
Ученик и наставник, оба везани су!
Nusret Ahmetović
14.03.2025
Сарајевска одгојно-образовна багра (1)
Nusret Ahmetović
07.03.2025
Свједочанство о лажним СВЈЕДОЧАНСТВИМА и дипломама
Nusret Ahmetović
28.02.2025
Координатори (1) ординирају (2) да конзилиј (3) кооптирањем (4) формирају
Nusret Ahmetović
21.02.2025
Долази нам нови зор*!
Nusret Ahmetović
14.02.2025
Одгојно-образовни шибицари
Nusret Ahmetović
07.02.2025
Министрица, дуално-књиговодствени казани и дигитални темељи
Nusret Ahmetović
31.01.2025
Кад ти Министрица каже: Сједи – један, ћути и ради поново!
Nusret Ahmetović
24.01.2025
Дошло је вријеме да опијени балкански просвјетари за кориштење казана плате казанију
Nusret Ahmetović
17.01.2025
Табула раза ће бити изгребана, ишарана и храпава. Табула Разе неће бити!
Nusret Ahmetović
10.01.2025
Наjлошији из математике, природних наука и читања у БиХ лажу босански, дуално
Nusret Ahmetović
03.01.2025
Тродуално финансирање образовања и ступидуалног одгоја
Nusret Ahmetović
20.12.2024
Знање се може и дијелити и красти, али не и ускраћивати
Nusret Ahmetović
13.12.2024
Исходи су мртви, живјели протести
Nusret Ahmetović
06.12.2024
Аналогно-дигитални одгој и образовање
Nusret Ahmetović
29.11.2024
Учинковитост образовања
Nusret Ahmetović
22.11.2024
Одгојно-образовни банкрот
Nusret Ahmetović
14.11.2024
Просвјетари бацају, ученици дојављују...
Nusret Ahmetović
31.10.2024
Плонижење, четврти такт, базни распар, киселина и брзина
Nusret Ahmetović
25.10.2024
Пландемија, трећи акт
Nusret Ahmetović
17.10.2024
Плаништавање, такт други
Nusret Ahmetović
11.10.2024
Плаништарење, први детаљ
Nusret Ahmetović
04.10.2024
ГПРШ
Nusret Ahmetović
26.09.2024
Да нам живи, живи израда
Nusret Ahmetović
20.09.2024
Суперишка исходи
Nusret Ahmetović
17.09.2024
Лаж се законом не кажњава, треба се опорезовати!
Nusret Ahmetović
06.09.2024
Арена за трговину радничким интересима
Nusret Ahmetović
02.09.2024
Курикулум пророка
Nusret Ahmetović
30.08.2024
Kukurikulum revolucija
Nusret Ahmetović
28.06.2024
EMIS je i alat i oruđe i oružje
Nusret Ahmetović
21.06.2024
Učiteljica na ispitu nezrelosti
Nusret Ahmetović
14.06.2024
380 dana godišnje
Nusret Ahmetović
07.06.2024
Zašto je propao i SMET
Nusret Ahmetović
31.05.2024
Isti posao – isto radno vrijeme
Nusret Ahmetović
24.05.2024
Situacija&frustracija
Nusret Ahmetović
17.05.2024
Pad sivrikata?
Nusret Ahmetović
10.05.2024
Kakve stimulacije, takve renovacije
Nusret Ahmetović
26.04.2024
Zakidanje na usavršavanju
Nusret Ahmetović
22.04.2024
Od dva mjeseca do nekoliko minuta
Nusret Ahmetović
19.04.2024
Oduševljen sam, iako ne kontam
Nusret Ahmetović
15.04.2024
Teorija sarme
Nusret Ahmetović
12.04.2024
Crno je iza roze naočala
Fontoplumo
10.04.2024
Zakon i debele burgije
Nusret Ahmetović
08.04.2024
Sekcije u međusmjeni
Nusret Ahmetović
05.04.2024
Priprema (pozor) za pregled, sad!
Nusret Ahmetović
02.04.2024
Množenje s nulom
Nusret Ahmetović
30.03.2024
Fušnote
Nusret Ahmetović
27.03.2024
Samo u BiH, ali malo izvan, a cijena prava sitnica
Fontoplumo
25.03.2024
3C + 4S = 0
Fontoplumo
07.02.2024
Za sada caruje dosada
Fontoplumo
06.02.2024
Ko je pozicija, a ko opozicija u zbornici
Nusret Ahmetović
02.02.2024
Formativno, sumativno, uzaludno ili praćenje, vrednovanje i ocjenjivanje
Fontoplumo
12.01.2024
Deseti krug Danteovog Pakla
Fontoplumo
19.12.2023
U neobranom grožđu
Školegijum redakcija
14.12.2023