Тродуално финансирање образовања и ступидуалног одгоја

Nusret Ahmetović

20.12.2024
Nusret35
Foto: Omnibus
Кваритметика Нусрета Ахметовића 35

Тродуално финансирање образовања и ступидуалног одгоја

Послије првог читања Нацрта закона о дуалном образовању схватио сам да није нешто посебно. Има седам поглавља (једно треће и по три прва и друга), десет дијелова, 187 ставова, 68 чланова..., а све то написано на 22 странице.

Послије првог читања Нацрта закона о дуалном образовању схватио сам да није нешто посебно. Има седам поглавља (једно треће и по три прва и друга), десет дијелова, 187 ставова, 68 чланова..., а све то написано на 22 странице. Нигдје ниједну фуснотицу, напомену ни објашњење нисам прочитао. Добро, уз закон је припремљено Образложење за јавне консултације, али то је за јавне консултације. Прочитао сам и примио к знању.

У другом читању уочио сам неколико занимљивих детаља које ћу овдје представити:

1. У ставу д) члана 27 (Садржај уговора о дуалном образовању) стоји да је обавеза пословног субјекта да обезбиједи учење кроз рад о сопственом трошку уз могућност да потребна средства у виду потицаја обезбиједе институције или органи у чијој је надлежности област запошљавања и рада на нивоу Кантона или Федерације БиХ, као и осталим нивоима власти;

2. чланом 50 (Обезбјеђење средстава) предвиђено је рефундирање дијела или свих трошкова дуалног образовања и износи од 0,05 до 0,2% Буџета КС у претходној години. Односно, Буџет за 2024. годину износио је 1.530.505.602 КМ, а то значи да би рефундирање трошкова дуалног образовања за наредну годину могло износити од 765.252,8 КМ до 3.061.011,2 КМ.

Анализирајући ова два примјера можемо закључити да се дуално образовање реализује о трошку послодавца, уз могућност да истом том послодавцу трошкове дуалног образовања рефундира Кантон (сигурно, јер се та ставка предлаже у Буџету). Постоји и могућност рефундирања истих тих трошкова од осталих нивоа власти (општине, града, Федерације и државе); и то није све, остављена је и могућност да послодавац, додатно, исте те трошкове наплати у виду потицаја од институција и органа у чијој је надлежности област запошљавања и рада. Срећа је па ми имамо и нивоа и органа и институција... биће пара.

Закључак 1: Трошкове дуалног образовања 100% рефундира Кантон, а онда се ти трошкови, ако прође (АП), наплаћују коме се стигне, кога се успије преварити, подмитити, убиједити, излобирати, преварити итд. Битно је да је наплата по закону, дуална, а можда и тродуална. Ово би, претпостављам, могла постати нова пословна активност са по закону загарантованим великим приходима.

Кад су у питању радно вријеме и примања ученика на привременом дуално образовном раду, ситуација је сљедећа:

3. У ставу 1 и 2 члана 48 (Награда) одређена је висина мјесечне новчане нето награде коју је послодавац дужан исплатити ученику, а висина те награде везује се за просјечну нето плату исплаћену у ФБиХ у претходној години и разред који ученик похађа. Према овом приједлогу, та награда износи у првом разреду 10%, другом 15%, трећем и четвртом 20% просјечне нето плате исплаћене у претходној години.

Колико ти проценти износе у КМ???

Просјечна нето плата исплаћена у ФБиХ у овој години је око 1370 КМ, а то значи да ће новчана награда сљедеће године ученику првог разреда износити 137 КМ, ученику другог разреду 205,5 КМ, док ће у трећем и четвртом разреду ученици имати награду у износу од 274 КМ, без обзира на то да ли раде два или три дана. Осим плате, ученици имају право и на:

4. Члан 49 (Остале накнаде) Ученик има право на превоз (члан 15) и исхрану у току рада (члан 17).

Сад кад знамо колико износи плата ученицима на дуалном раду, поставља се питање колико њих и колико времена проведу на том дуалном раду.

5. У ставу 1, 2 и 3 члана 9 одређено је да се учење кроз рад у школама реализује са по два дана, осим у трећем разреду трогодишње школе кад траје три дана, а може се увести и у први разред један дан.

У ставу 5 истог члана стоји: Учење кроз рад се реализује у складу са школским календаром током школске године у периоду од 8 до 19 сати, најдуже 6 сати дневно.

Знамо да школска година траје 35 седмица распоређених на девет мјесеци, а то значи да ће ученици провести 70 дана код послодавца, односно у просјеку 7,7 дана мјесечно. Даље, ако знамо да ће ученици радити шест сати дневно, онда можемо израчунати да ће сваки ученик код послодавца провести 46,67 сати мјесечно. Односно 27,78% од укупног радног времена, а за то ће добијати 15% просјечне плате у другом и 20% просјечне плате у трећем и четвртом разреду.

Ситуација са ученицима који похађају трогодишњу школу је идеална за послодавце. Они три дана седмично долазе код послодавца, односно 105 дана у току школске године. То је мјесечно 11,67 дана или 70 сати, а то је опет 41,67% од укупног радног времена за 20% од просјечне нето плате, и то је мање од минималца, тако да ће ови ученици, ако ништа друго, научити да раде за минималац.

Закључак 2: Ученици других разреда раде 27,78% радног времена, а за то добију 15% од просјечне нето плате у ФБиХ за прошлу годину.

Зарада послодавца у овом случају је 12,78% од просјечне бруто плате по ученику мјесечно.

Ученици трећих и четвртих разреда четверогодишњих школа такође раде 27,78% радног времена, а за то добијају 20% од просјечне нето плате у ФБиХ за прошлу годину.

Зарада послодавца у овом случају је 7,78% од просјечне бруто плате по ученику мјесечно.

Ученици трећих разреда трогодишње школе раде 41,67% од укупног радног времена, а за то добијају 20% од просјечне нето плате у ФБиХ за прошлу годину.

Зарада послодавца у овом случају је 21,67% од просјечне бруто плате по ученику мјесечно.

Ако овоме додамо да ће послодавци испоставити АП (ако прође) рачуне свим нивоима власти, институцијама и органима чија је надлежност област запошљавања и рада, рачуне за превоз који је ученицима већ једном плаћен, затим рачуне за сендвич по цијени дуалног топлог оброка за осам дана, па рачуне за материјал, алат и машине потребне за дуални рад...

У сарајевским средњим школама је укупно око 15.100 ученика, а ако је у гимназијама 1/3, остаје око 10.000 ученика, и ако одузмемо 3.000 ученика у првим разредима који, претпоставимо, неће бити обухваћени дуалним образовањем, опет остаје 7.000.

7.000 је добар коефицијент за множење са било којим од болдираних процената у закључку 2, а затим добијени резултат мултиплицирамо детаљима из закључка 1.

Прогнозирам да ће се дуално образовање тродуално исплатити послодавцима и сад ми је јасно зашто су у једној анкети сви послодавци на питање какве ученике желите одговорили идентично: Не морају ништа знати, само нек су културни и одгојени, а све што им буде требало ми ћемо их научити.

Не знамо да ли су културни и одгојени ови основци, али знамо сигурно по резултатима међународних истраживања да смо први захтјев послодаваца испунили 100%.

Najnovije

 
Знање се може и дијелити и красти, али не и ускраћивати
Nusret Ahmetović
13.12.2024
Исходи су мртви, живјели протести
Nusret Ahmetović
06.12.2024
Аналогно-дигитални одгој и образовање
Nusret Ahmetović
29.11.2024
Учинковитост образовања
Nusret Ahmetović
22.11.2024
Одгојно-образовни банкрот
Nusret Ahmetović
14.11.2024
Просвјетари бацају, ученици дојављују...
Nusret Ahmetović
31.10.2024
Плонижење, четврти такт, базни распар, киселина и брзина
Nusret Ahmetović
25.10.2024
Пландемија, трећи акт
Nusret Ahmetović
17.10.2024
Плаништавање, такт други
Nusret Ahmetović
11.10.2024
Плаништарење, први детаљ
Nusret Ahmetović
04.10.2024
ГПРШ
Nusret Ahmetović
26.09.2024
Да нам живи, живи израда
Nusret Ahmetović
20.09.2024
Суперишка исходи
Nusret Ahmetović
17.09.2024
Лаж се законом не кажњава, треба се опорезовати!
Nusret Ahmetović
06.09.2024
Арена за трговину радничким интересима
Nusret Ahmetović
02.09.2024
Курикулум пророка
Nusret Ahmetović
30.08.2024
Kukurikulum revolucija
Nusret Ahmetović
28.06.2024
EMIS je i alat i oruđe i oružje
Nusret Ahmetović
21.06.2024
Učiteljica na ispitu nezrelosti
Nusret Ahmetović
14.06.2024
380 dana godišnje
Nusret Ahmetović
07.06.2024
Zašto je propao i SMET
Nusret Ahmetović
31.05.2024
Isti posao – isto radno vrijeme
Nusret Ahmetović
24.05.2024
Situacija&frustracija
Nusret Ahmetović
17.05.2024
Pad sivrikata?
Nusret Ahmetović
10.05.2024
Kakve stimulacije, takve renovacije
Nusret Ahmetović
26.04.2024
Zakidanje na usavršavanju
Nusret Ahmetović
22.04.2024
Od dva mjeseca do nekoliko minuta
Nusret Ahmetović
19.04.2024
Oduševljen sam, iako ne kontam
Nusret Ahmetović
15.04.2024
Teorija sarme
Nusret Ahmetović
12.04.2024
Crno je iza roze naočala
Fontoplumo
10.04.2024
Zakon i debele burgije
Nusret Ahmetović
08.04.2024
Sekcije u međusmjeni
Nusret Ahmetović
05.04.2024
Priprema (pozor) za pregled, sad!
Nusret Ahmetović
02.04.2024
Množenje s nulom
Nusret Ahmetović
30.03.2024
Fušnote
Nusret Ahmetović
27.03.2024
Samo u BiH, ali malo izvan, a cijena prava sitnica
Fontoplumo
25.03.2024
3C + 4S = 0
Fontoplumo
07.02.2024
Za sada caruje dosada
Fontoplumo
06.02.2024
Ko je pozicija, a ko opozicija u zbornici
Nusret Ahmetović
02.02.2024
Formativno, sumativno, uzaludno ili praćenje, vrednovanje i ocjenjivanje
Fontoplumo
12.01.2024
Deseti krug Danteovog Pakla
Fontoplumo
19.12.2023
U neobranom grožđu
Školegijum redakcija
14.12.2023