Настава представља темељ школског рада у којем се плански и организовано проводи одгој и образовање ученика према прописаним наставним програмима из прописаног наставног плана. Основна мјерна јединица тог рада, и дидактичка и временска, јесте наставни час, којем присуствује прописани број ученика и ученица, а који реализује прописано стручно лице – наставник у про..., пардон, у отписаном простору. Све је прописано, дописано и отписано актима.
Пошто је настава темељ, а наставни час мјерна јединица, поставља се питање да ли су ови појмови (изрази) војнички кратко и јасно дефинисани кантоналним актима из ове области, јер је војнички кра-сно дефинисање прописано чланом 9 федералних ПРАВИЛА (став 1, 2 и 3).
Одговор на постављено питање дат је у најчешће кориштеним одгојно-образовним актима који су и анализирани, а то су: ПЕДАГОШКИ СТАНДАРДИ И ... од 14. 3. 2024; ЗАКОН О ОДГОЈУ И ... од 11. 7. 2024; ПРАВИЛНИК О ... од 29. 8. 2024. и Колективни уговор за ... од 9. 6. 2022. године.
Кратко.
Појам НАСТАВА се у различитим облицима и наведеним актима појављује како слиједи: у Закону о одгоју и... 135 пута, у Педагошким стандардима и... 134 пута, у Правилнику о... 133 пута и у Колективном уговору за... 24 пута, укупно 426 пута. Пуно је то понављања, али се НАСТАВА дефинише са нула ријечи. Краће не може.
Актодавац је, вјероватно због финансијера (који нема појма), од појма који је сам по себи врло јасан и недвосмислен, актима збунио све, па и саму НАСТАВУ. Актима је прописао да се настава реализује у школи, али се може реализовати и у здравственој установи, у кући, па чак и онлине, ујутро, у подне и поподне. Настава се реализује на једном од три службена језика Федерације БиХ: босанском, хрватском или српском, а по потреби и знаковним језиком. Све се записује ћирилицом и латиницом, равноправно. Настава се може реализовати и на страном језику, али уз сагласност Министарства; може чак и на језику националне мањине, па чак и на језику наставника (ово посљедње је додао аутор текста). Настава се може организовати са ученицима једног разреда или са свим ученицима из више разреда, у само једном одјељењу, у групама и групицама или у класама, све у складу са Стандардима. Међутим, то није све за актакере.*
По стандардима, закону, уговору и правилима, настава може бити: цјелодневна, допунска, експериментална, факултативна, групна, инструктивна, изборна, курсна, обавезна, предметна, припрема за поправни, припрема за екстерну, практична, продужена, редовна, разредна, скраћена... , али увијек мора бити реализована. Све наведено је више-мање познато већини просвјетних радника, а сви у актима наведени облици наставе могу се подијелити (ова подјела иде на душу аутору):
ОБЛИЦИ НАСТАВЕ ЗА ЧИЈУ РЕАЛИЗАЦИЈУ ЈЕ ОДГОВОРАН НАСТАВНИК
Основни облици: РЕДОВНА, ДОДАТНА/ДОПУНСКА И ИЗБОРНА
Посебни облици: ПРИПРЕМНА, ИНСТРУКТИВНА, ПРАКТИЧНА, ГРУПНА, КУРСНА, ФАКУЛТАТИВНА, ЕКСПЕРИМЕНТАЛНА...
ОБЛИЦИ НАСТАВЕ ЗА ЧИЈУ РЕАЛИЗАЦИЈУ ЈЕ ОДГОВОРАН ДИРЕКТОР
Специфични облици: обавезни: друштвено корисно учење, школа у природи, школа пливања, школа скијања, школа планинарства, концертне активности, музичке радионице, изложбене активности и школа очувања културне баштине и традиције кроз креативне радионице
Необавезни: излети, студијске посјете, екскурзије, камповање/логоровање
Други: полудневне, вишесатне или једносатне посјете ученика, у пратњи запосленика школе, музејима, позориштима, вјерским објектима, галеријама, сајмовима књига, библиотекама, спортско-рекреативним, књижевним смотрама и другим приредбама, свечаностима, кинима и другим установама и предузећима у вези са образовном дјелатношћу, као и друге активности које су планиране
Редовна настава је најважнија и одговорност је наставника. Она чини око 90% од укупних активности које се одвијају у школи и полазна је основа за реализацију осталих облика наставе, а готово половину од тих 90% чини настава математике и три језика.
Сад долазе на ред облици наставе за чију реализацију је одговоран директор, а то је замишљено овако: наставник планира реализацију наставе за коју је директор одговоран, а родитељ то финансира. Наставник у исто вријеме остварује нереализацију часова за које је одговоран и које плаћа Влада (Влада је лик пун ко брод, ал' не конта баш најбоље ово одвајање и образовање). Све ово изазива притисак и стрес на наставника, који ублажава директор, бакшиш лијеком у виду унапријед обрачунатих и уредно плаћених нереализованих часова допунске, додатне, инструктивне и припремне наставе, а неки чак у зависности од стреса и притиска и часове секција инкасирају. Добар бакшиш, више од 10% на сваку плату.
2.000 радника x 10% x 12 мјесеци = 4.800.000 КМ
Непримјетно, неупадљиво, неуочљиво и неизрачунљиво, јер сви прате токове новца, а нико не прати токове часова. И да, има још један детаљ, све ово треба покрити просјечном оцјеном и успјехом на екстерној провјери, а то значи да треба вратити дуг одговорном и способном директору. У враћању тог дуга тројезичари и математичари оцјене фингирају, успјех трајно фризирају, а затим се заротирају и екстерно поентирају.
Најважније од свега је да се редован наставни нерад у извјештајима претвори у рад, а то је лако. Ту представу ће одиграти провјерени сарадници и чланови већине. Сви ће затворити уши и зачепити очи, јер слиједи пауза да се у оцјенама и незнању ужива.
И, за крај, порука
Неправедно образовање је злочин, а незнање је казна. Праведнa!
Задовољство ми је било писати оно што већина није и неће читати.
Уживајте у игнорисању и занемаривању, желим вам угодан од мора одмор.
* актакери су актери који атакују на акте, стављају их ван снаге, често их мијењају, допуњују, дорађују и израђују нове. (Н. А. је сам осмислио)