У новим Педагошким стандардима који су објављени у Службеним новинама 14. 3. 2024. године на страни 85, између осталог, отипкано је:
Реализација лабораторијских вјежби, лабораторијског рада, практичног рада, практичних вјежби и експеримената 1 час седмично.
Наставници који би требали практично радити и вјежбати експерименте предају физику, хемију, биологију и техничку културу, а без обзира на то кад они реализују те часове, добијају по један сваке седмице – под условом да имају пуну норму. Заслужено 100%. Како су давали, тако и добијају, а колико добијају – прочитајте...
1. Хемија се изучава у 8. и 9. разреду са по два часа, а пошто школа броји по три одјељења сваког разреда, то је шест часова у осмим и шест часова у деветим разредима. Укупно 12 часова; а пошто је норма за наставнике хемије 18 часова, то значи да ће наставник од оног једног часа добити 12/18, односно 0,75 сати (45 минута). Будући да у Кантону Сарајево има 76 школа, сви наставници ће добити 50,67 часова, а то је, с обзиром на норму (18 часова), 2,815 наставника (50,67/18). Ако тај износ помножимо са 3.000 КМ (износ просјечне бруто плате), добићемо 8.444,44 КМ мјесечно, а годишњи износ овог задовољства износи 101.333,33 КМ.
2. Физика се изучава у 7. разреду један час, а у 8. и 9. са по два часа, тако да је укупан фонд часова физике у школи 15 (3 + 6 + 6). Тако ни наставник физике неће добити онај један час, већ 15/18 тог часа, односно 5/6 или 0,83 сата (49 минута и 48 секунди). Ако тај износ помножимо са 76 школа, добијамо укупан број часова који је додијељен за ову намјену, а износи 63,333. Пошто је норма за наставнике физике 18 часова, можемо закључити да је потребно 3,518 наставника (63,333/18) за ову активност из физике, а то у новцу износи 3,158 x 3000 КМ, или 10.555,55 КМ. На годишњем нивоу је то 126.666,66 КМ.
3. Биологија се изучава са по два часа у 7, 8. и 9. разреду, док се у 6. разреду изучава један час тако да је фонд сати за биологију у нашој замишљеној школи 3 + 6 + 6 + 6 = 21 час, а пошто је норма наставника биологије 19 часова он ће за ову активност добити 21/19 часова или 1,105 сати (66 минута и 18 секунди). За 76 школа то је 84 часа или 4,42 наставника (84/19). У новцу је то 4,42 x 3.000 = 13.263,16 КМ или 159.156 КМ на годишњем нивоу.
4. Кад је техничка култура у питању, ситуација је мало сложенија због подјеле одјељења на групе, али ево покушаћу објаснити. Техничка култура се изучава по један час у 6, 7. и 9, док се у 8. изучава два часа, тако да ситуација изгледа овако: 3 + 3 + 6 + 3 = 15. Али пошто се одјељења дијеле на групе, тај износ ћемо помножити са два, тако да је коначан резултат 30 часова. Норма наставника је 20 часова, тако да ће за ову активност добити 30/20 или 1,5 сати (90 минута), а пошто је 76 школа у кантону, то је укупно 114 часова или 5,7 наставника (114/20) x 3.000 КМ = 17.100 КМ, односно то је на годишњем нивоу 205.200 КМ.
Цијена једног часа експериментисања, лабораторијских и практичних радова и вјежби:
Хемија 101.333,33 КМ (50 наставника, 21.000 часова, 12.000 ученика)
Физика 126.666,67 КМ (63 наставника, 33.075 часова, 18.000 ученика)
Биологија 159.156,00 КМ (84 наставника, 61.740 часова, 24.000 ученика)
Техничка култура 205.200,00 КМ (114 наставника, 119.700 часова, 24.000 ученика)
Сума: 592.356,00 КМ (311 наставника, 235.515 часова, 24.000 ученика)
Знам, збуњени сте, па ћу вам разјаснити.
Влада Кантона Сарајево издваја 592.356 КМ за све лабораторијске вјежбе, све лабораторијски радове, све практичне радове, све практичне вјежбе и све експерименте, свим наставницима физике (63), свим наставницима хемије (50), свим наставницима биологије (84) и свим наставницима техничке културе (114) у свим основним школама (76) Кантона Сарајево.
Да ли је то пуно или мало?
Пуно за оне који немају, који штеде, који су рационални, економични и слично, али у Кантону Сарајево то није случај. Ту плаћају 500.000 КМ наставницима за нереализацију 25 часова у шестим разредима како би наставници тјелесног инкасирали 1.000.000 КМ за реализацију 35 часова школе скијања; ту бацају 600.000 КМ бакшиша наставницима музичке културе за реализацију 35 часова специфичних облика наставе остварених кроз два одласка до позоришта, ту дају преко 600.000 КМ наставницима ликовне културе за реализацију 35 часова специфичних облика наставе остварених кроз неколико посјета музеју. Министарству је туђих два и по милиона ситница кад их дају за културу и спорт, али кад су у питању физика, хемија, биологија и техника, одједном им је плитак џеп.
Није довољно 592.356 КМ да се припреми и реализује све што је очигледно, практично и интересантно за ученице и ученике на часовима хемије, физике, биологије и техничке културе, а нарочито ако се има у виду да сте прво уложили четири, а затим још осам МИЛИОНА у куповину нове опреме за кабинете физике, хемије и биологије, чија је вриједност 10.200.000 КМ. Можда ће у коначници то коштати и више од 12, јер они који не разликују пипету и епрувету, паметну и глупу таблу, вентилатор, све то новцем других купују трећим.
А кад су купци овакви и у оваквој ситуацији, накупци и прекупци широке су и трљају их. Руке.
Да ли наведена групација наставника има одговор на ово обезвређивање припреме за наставнике најтежих облика и метода рада у настави, остаје да се види.
Подсјећам да нигдје није назначено колико наведених очигледних, практичних и лабораторијских часова наставници физике, биологије, хемије и техничке културе морају припремити и реализовати, па претпостављам да ће они без припреме реализовати један час седмично. To ће бити трипл-дабл час. То ће бити троструко плаћен, уписан, али нереализован час, због реализације скијања, планинарења, посјете... Сви ђаци ће бити евидентирани као присутни том троструко плаћеном и троструко очигледном (лабораторијско-практично-експерименталном) часу, и све ће бити реализовано.
Зашто је тако?
Зато што, тамо гдје су одлучивали спорташи и возачи и тамо гдје су и гдје још одлучују језици, разредна настава и математика, мале шансе има половна* хемија, половна* физика, одсутна логика и информатиком окрњена техника**.
* Наставници ових предмета раде у двије школе (пола норме, пола наставника).
** Наставници са дипломом техничке културе и информатике посвећени су само информатици, али увијек одлучују о техници. Информатиком уназађују технику и уништавају је.