Знање се може и дијелити и красти, али не и ускраћивати

Nusret Ahmetović

13.12.2024
Nusret 34
Foto: Omnibus
Кваритметика Нусрета Ахметовића 34

Знање се може и дијелити и красти, али не и ускраћивати

Ако се одјељење дијели у групе, то значи да се теорија примјењује у пракси. Ако се настава техничке културе изводи у блок-часовима, то потврђује примјену теорије у пракси, али ако се на часовима не реализују практични радови, то значи да се у пракси реализује теорија.

Ближи се вријеме инвентура, заредаће комисије по школама, па ће једна доћи и до КАБИНЕТА техничке културе, са припремном собом и оставом. Ти кабинети предњаче по броју ставки за пописивање. По важећим стандардима треба их бити 207, али како је свака од њих заступљена одређеним бројем у распону од 1 до 100 комада, квадрата или комплета, то их је у коначници пуно више од 207 и износи око 1700 нечега. Само што се то чега би морало бити (а нема) и оно чега има не подудара. Тиме се комисије за инвентуру не баве, а сад ћу објаснити и зашто.

Почећу од теорије: на страници КУРИКУЛУМ – у дијелу ПК5 УЧЕЊЕ И ПОУЧАВАЊЕ, пише: Да би се омогућило сваком ученику да за вријеме наставе Техничке културе практично ради, потребно је да се одјељења обавезно дијеле у групе. Свакој групи припада планирани фонд часова, а настава се изводи у блок часовима (по два часа). То омогућава сваком ученику да цио процес доживи, тј. да планира, пројектује и практично израђује предмете...

А у препорукама за реализацију исхода учења још и ово: Наставник би требао, што је више могуће, укључити практичан рад у наставу, омогућити ученицима самостално руковање и кориштење разним алатима за обраду различитих материјала уз придржавање мјера заштите на раду. Ова реченица, са малим измјенама, понавља се од 5. до 9. разреда кад је у питању техничка култура.

Оснивач је прописао „развијачке“ циљеве (њих 6) и кораке до њиховог постизања кроз исходе учења (њих 288). Сваки циљ/исход подразумијева средства и алате, али осим њих и радни простор и радно вријеме. Због тога су, да би ђаци имали довољно времена и простора за практичан рад, уведени за техничку културу блок-часови и због тога су одијељена подијељена у групе.

Кад би се провела инвентура неопремљености кабинета техничког, када бисмо се, дакле, из теорије спустили у праксу, појавили би се мањкови: тамо гдје нема средстава, нема рада, гдје нема рада, нема резултата. Међутим, у колони резултата пише да су сви постигнути. Не служе ли инвентуре управо томе: да установе крађу и открију лопова?

Шта је украдено?

Украдено је вријеме колега који због захтјевног распореда с блок-часовима имају паузе.

Украдено је вријеме планирано за блок-часове и рад по групама, јер ђаци нису практично радили оно што су требали.

Украдена су средства из буџета, за технолошки вишак од око 60% наставника техничке културе.

Ускраћено је знање дјеци, која нису научила оно што пише да јесу.

Ко су лопови?

Има их много, јер се овдје ради у здруженом лоповском подухвату, и углавном су све наставници техничке културе: кабинети су опремани у складу са могућностима школа и (не)захтјевима наставника, пробрани наставници израдили су предметне курикулуме, уџбенике су писали наставници, али су им рукописе рецензирали пробрани наставници, исходе су, какви год они били, написали конкурсом одабрани наставници и на крају очекујемо да се упосле оспособљени и стручни наставници. Очекивати можемо, али подсјећам да су то младе колеге које су едуковане у кабинетима опремљеним према (не)захтјевима наставника, који су учили из уџбеника које су им одабрали пробрани наставници рецензенти и са којима су њихови наставници све развијачке циљеве предвиђене програмима реализовали.

Срећом, инвентура није суд, ако се открије мањак, може се од лопова тражити да врати украдено. Како? Овако: да се ове силне нереалне ставке, исходи и будалаштине ИЗБАЦЕ из стандарда, програма, курикулума, уџбеника и сл., а да се оно што остане искурикулума и стандардизира тако да од простора, средстава, наставника и рада практичне и трајне користи имају ђаци, умјесто што повремене имају продавци и посредници у набавкама скупе опреме и наставници који се жале 50 година да немају услове за реализацију практичних радова због недостатка опреме, али се не жале на рад са групама 10–13 ученика и дупло плаћеним часовима због практичног рада, али без практичног рада. Другим ријечима, требамо признати да смо глупо и неодговорно у протеклих пет деценија утрпавали у старе добре програме сваку помодну новотарију, упеторостручивши захтјеве а не повећавајући потребно вријеме, не набављајући потребна средства, не школујући компетентне наставнике (за све то) и не видећи у свему томе проблем.

Док смо чекали на 11 роботских руку, хиљаде смо дјечијих одвојили од резбарских лукова, пила, одвијача, сјекача, скалпела, турпија, рашпи, тачкаша, пробојаца, лемилица, бушилица, брусилица, шкрипова, стега, маказа, клијешта, либела, шлауф вага, висaка, пантљикa, метара, пајсера, унимера ... И сад нам фали мајстора, инжињера, и сад бисмо их као мађионичар зечеве вадили из дуалног шешира.

За крај молим да уприличите конференцију, семинар, усавршавање, ако ништа бар вебинар на ову тему, или смо ми усавршени и савршени у овоме што радимо.

Министарство образовања, Институт за развој предуниверзитетског образовања, синдикалци, вјерници, техничари – да ли се чујемо???

 

 

Прилог 1*

JU OŠ __________________________________________________

2.3.2.5. TEHNIČKA KULTURA I OSNOVE TEHNIKE

Škola raspolaže prostorijama kako slijedi (zaokruži odgovor):

1. specijalizirana učionica – kabinet                                                                                                          DA – NE

2. pripremna soba – pretkabinet za pripremanje materijala za praktične radove i vježbe                DA – NE

3. ostava za potrošni materijal i opremu                                                                                                  DA – NE

OPREMA – pored navedene na nivou škole, potrebna je i posebna oprema kako slijedi:

R. br.

N A M J E Š T A J

Jed. mjere

Količina po stand.

stvarno stanje

1.

Radionički sto (dva radna mjesta)

kom.

8

 

2.

Stolić za sjedenje sa regulacijom visine

kom.

16

 

3.

Sto za nastavnika

kom.

1

 

4.

Stolica za nastavnika

kom.

1

 

5.

Sto za elektrotehniku

kom.

1

 

6.

Stalak za bušilicu

kom.

1

 

7.

Stalak za dvostranu brusilicu

kom.

1

 

8.

Sto za montažu, uređaje i aparate za zajedničko korištenje

kom.

1

 

9.

Stalak za stone polužne makaze

kom.

1

 

10.

Sto za bojenje, lemljenje i slično

kom.

1

 

11.

Ormar sa ladicama za smještaj učeničkih kompleta alata

kom.

4

 

12.

Ormar za smještaj grupnog alata

kom.

4

 

13.

Ormar za smještaj konstruktorskih kutija

kom.

3

 

14.

Vitrina za učeničke radove

kom.

12

 

15.

Pano (zidni) za izložbe

kom.

1

 

16.

Ormar za sredstva zaštite na radu

kom.

1

 

17.

Stalak za projekcione aparate

kom.

1

 

18.

Ormar za didaktički materijal (dijafilmovi, folije, filmovi i dr.)

kom.

2

 

19.

Police od poda do stropa za trodimenzionalna nastavna sredstva

m2

9

 

20.

Stolarska stega

kom.

1

 

21.

Pult sa osam stega (škripova)

kom.

1

 

A. AUDIOVIZUELNA NASTAVNA SREDSTVA

1.

Laptop ili tablet

kom.

16

 

2.

Sto za djecu sa poteškoćama u razvoju

kom.

2

 

3.

CD-ovi/drugi mediji po razredima predmetne nastave

komplet

1

 

4.

3D printer

kom.

1

 

B. MAŠINE I APARATI

1.

Univerzalna mašina za obradu drveta

kom.

1

 

2.

Stona električna bušilica

kom.

1

 

3.

Dvostrana brusilica

kom.

1

 

4.

Aparat za zavarivanje

kom.

1

 

5.

Univerzalna mašina za obradu drveta sa postoljem

komplet

1

 

6.

Transformator sa ispravljačem od 0 V do 24 V (sa izvodima jednosmjerne i naizmjenične struje)

kom.

1

 

7.

Bicikl

kom.

1

 

8.

Bicikl sa motorom

kom.

1

 

9.

Električni štednjak – rešo

kom.

1

 

10.

Hladnjak sa komorom za zamrzavanje

kom.

1

 

11.

Grijalica

kom.

2

 

12.

Pegla

kom.

1

 

13.

Stone polužne makaze

kom.

1

 

14.

Aparat za zavarivanje plastičnih folija

kom.

1

 

15.

Mašina za šivanje

kom.

1

 

16.

Stiroterm (alat za rezanje stiropora)

kom.

1

 

17.

Električna prenosiva bušilica

kom.

1

 

18.

Ručni prenosivi cirkular

kom.

1

 

19.

Glodalica sa brusnom trakom

kom.

2

 

20.

Aparat za rezanje šperploča (vibrator)

kom.

1

 

21.

Električno brojilo

kom.

1

 

22.

Mehanički semafor, ručni pogon - model 7

kom.

7

 

23.

CNC tokarica

kom.

7

 

24.

CNC glodalica

kom.

7

 

25.

3D olovka

kom.

7

 

26.

Pila tračna

kom.

7

 

27.

Pila za metal – lučna

kom.

14

 

28.

Pila za drvo – lučna

kom.

14

 

29.

Fischer set – industry robots

kom.

3

 

30.

Robotska ruka

kom.

3

 

C. KONSTRUKTORSKE KUTIJE

1.

Za realizaciju programskih sadržaja svih razreda potrebne su konstruktorske kutije iz oblasti mehanotehnike, elektrotehnike, elektronike i građevinarstva. Prema izboru na tržištu odabrati 60 konstruktorskih kutija

 

D. ALATI I PRIBORI

1.

Čelični linijar milimetarske podjele sa ručkom

kom.

16

 

2.

Metar čelični

kom.

16

 

3.

Igla za obilježavanje

kom.

16

 

4.

Ugaonik drveni

kom.

16

 

5.

Ugaonik sa naslonom (bravarski)

kom.

16

 

6.

Čekić (bravarski od 100 g do 250 g)

kom.

16

 

7.

Šilo

kom.

16

 

8.

Modelarski nož

kom.

16

 

9.

Makaze za papir

kom.

16

 

10.

Nož za rezanje stakla

kom.

16

 

11.

Nož za papir (za otvaranje koverata)

kom.

16

 

12.

Četkice za nanošenje boje

kom.

16

 

13.

Igla za šivanje kože (veća)

kom.

16

 

14.

Probojac  3

kom.

16

 

15.

Probojac  5

kom.

16

 

16.

Probojac  6

kom.

16

 

17.

Knjigovezačka igla

kom.

16

 

18.

Dlijeto stolarsko (raznih veličina)

kom.

8

 

19.

Rezbarski luk

kom.

16

 

20.

Rezbarska stega

kom.

16

 

21.

Rezbarska daščica

kom.

16

 

22.

Turpija za drvo poluokrugla, gruba (rašpa)

kom.

16

 

23.

Turpija za drvo pljosnata (fina)

kom.

16

 

24.

Lopatica za kit

kom.

8

 

25.

Paralelno crtalo

kom.

2

 

26.

Ručna testera listarica (gruba)

kom.

16

 

27.

Odvijač 5mm

kom.

16

 

28.

Tačkaš

kom.

8

 

29.

Bravarski šestar

kom.

8

 

30.

Čekić plastični

kom.

8

 

31.

Turpija pljosnata (gruba)

kom.

8

 

32.

Turpija pljosnata (fina)

kom.

8

 

33.

Turpija poluokrugla (gruba)

kom.

8

 

34.

Turpija okrugla (gruba raznih )

kom.

8

 

35.

Turpija okrugla (fina raznih )

kom.

8

 

36.

Kombinovana kliješta sa izolovanim drškama

kom.

8

 

37.

Pljosnata kliješta sa izolovanim drškama

kom.

8

 

38.

Okrugla kliješta sa izolovanim drškama

kom.

16

 

39.

Probojac (dušlag)

kom.

8

 

40.

Pinceta

kom.

8

 

41.

Ram testere za metal

kom.

16

 

42.

Odvijači 3mm

kom.

16

 

43.

Sječice (sa izolovanim drškama)

kom.

16

 

44.

Lampa 12 V i 220 V

kom.

16

 

45.

Nož za skidanje izolacije

kom.

16

 

46.

Komplet probojaca za kožu

kom.

1

 

47.

Stolarska kliješta

kom.

8

 

48.

Rende fino

kom.

4

 

49.

Rende grubo

kom.

4

 

50.

Četkice za boju ili lak

kom.

8

 

51.

Drveni čekić

kom.

8

 

52.

Stege stolarske (metalne od 300 do 500 mm)

kom.

4

 

53.

Burgije za drvo od 3 mm do 25 mm

kom.

50

 

54.

Kamen za oštrenje noževa

kom.

2

 

55.

Razmetač za testere

kom.

1

 

56.

Turpije trouglaste za oštrenje testera (razne)

kom.

10

 

57.

Visak

kom.

1

 

58.

Libela

kom.

1

 

59.

Gladilica

kom.

8

 

60.

Rezač za staklo

kom.

2

 

61.

Pomični ugaonik

kom.

4

 

62.

Stega za obradu drveta

kom.

8

 

63.

Testera sa ramom (gruba)

kom.

2

 

64.

Testera sa ramom (fina)

kom.

2

 

65.

Sjekira tesarska

kom.

1

 

66.

Ugaonik limarski (veći)

kom.

1

 

67.

Sjekači garnitura (razni)

kom.

8

 

68.

Ručna stega za metal

kom.

4

 

69.

Prsna bušilica

kom.

4

 

70.

Spiralne burgije za metal od 1 mm do 10 mm

kom.

60

 

71.

Čelična četka za čišćenje turpija

kom.

4

 

72.

Električna lemilica od 20 W do 200 W

kom.

16

 

73.

Pomično analogno mjerilo (šubler)

kom.

16

 

74.

Pomično mjerilo digitalno

kom.

16

 

75.

Makaze za lim ručne (veće)

kom.

8

 

76.

Makaze manje (izolirske)

kom.

8

 

77.

Mikrometar

kom.

4

 

78.

Garnitura mašinskih ključeva

kom.

1

 

79.

Garnitura čeličnih brojeva

kom.

1

 

80.

Garnitura čeličnih slova

kom.

1

 

81.

Nakovanj

kom.

1

 

82.

Čelična ploča za ispravljanje

kom.

8

 

83.

Garnitura turpija za ključeve

kom.

4

 

84.

Obuhvatni šestar

kom.

4

 

85.

Nareznice i ureznice (garniture)

kom.

8

 

86.

Zumba

kom.

2

 

87.

Privlakač, oblikač, podmetač (za zakivanje zakivaca)

po kom.

8

 

88.

Kliješta za blok zakovice (pop nitne)

kom.

1

 

89.

Garnitura odvijača (veća)

kom.

1

 

90.

Garnitura odvijača (manja)

kom.

1

 

91.

Paralelna stega bravarska 80 mm

kom.

16

 

92.

Kovačka stega

kom.

2

 

93.

Lemilica od 18 W do 20 W

kom.

8

 

94.

Slušalica 4000 do 6000

kom.

2

 

95.

Univerzalni mjerni instrument (avometar)

kom.

4

 

96.

Kliješta za skidanje izolacija

kom.

8

 

97.

Čekić 1000 g

kom.

8

 

98.

Čekić 500 g

kom.

8

 

99.

Izvijač 3 mm

kom.

16

 

100.

Izvijač 8 mm

kom.

16

 

101.

Hoblić

kom.

8

 

102.

Turpija za drvo okrugla

kom.

8

 

103.

Fangla

kom.

4

 

104.

Mistrija

kom.

4

 

105.

Lopatica (špahtla) 50 mm

kom.

8

 

106.

Lopatica (špahtla) 20 mm

kom.

8

 

107.

Osigurači komplet

kom.

16

 

108.

Jednopolni prekidač

kom.

16

 

109.

Taster prekidač

kom.

16

 

110.

Izmjenični prekidač

kom.

16

 

111.

Serijski prekidač

kom.

16

 

112.

Utičnica sa zaštitnim kontaktom

kom.

16

 

113.

Utičnica obična

kom.

16

 

114.

Utikač sa zaštitnim kontaktom

kom.

16

 

115.

Utikač obični

kom.

16

 

116.

Sijalično grlo

kom.

16

 

117.

Sijalice 24 V E 27

kom.

20

 

118.

Razvodna kutija Ø60

kom.

16

 

119.

Rasklopne kutije Ø80

kom.

16

 

120.

Električno zvonce

kom.

16

 

121.

Wecco stezaljke

kom.

100

 

122.

Individualni alat za obradu drveta i metala u ormaru

kom.

16

 

123.

Fischer set – industry robots

kom.

8

 

124.

Robotska ruka

kom.

8

 

125.

Stolna bušilica

kom.

8

 

126.

Ispravljač stabilizator

kom.

8

 

E. MAKETE, ZBIRKE, OČIGLEDNA SREDSTVA

1.

Dinama

kom.

1

 

2.

Elektropokretač (alnaser)

kom.

1

 

3.

Razvodnik paljenja

kom.

1

 

4.

Regulator – regler

kom.

1

 

5.

Platinska dugmad

kom.

1

 

6.

Presjeci elemenata kućnih instalacija za vodovod i kanalizaciju: slavine, ventili, koljena, račva, spojnice, sifoni, vodomjer, WC ispirač i drugo

kom.

po 1

 

7.

Komplet elemenata za elektroinstalacije

komplet

1

 

8.

Makete uzemljenja

komplet

1

 

9.

Maketa kućne elektroinstalacije

komplet

1

 

10.

Maketa vodovodne i kanalizacione instalacije

komplet

1

 

11.

Zbirka termoregulatora

komplet

1

 

12.

Zbirka elektrotehničkih izolatora

komplet

1

 

13.

Presjeci električnih provodnika

komplet

1

 

14.

Zbirka mašinskih elemenata

komplet

1

 

15.

Zbirka čeličnih profila

komplet

1

 

F. SLIKE

1.

Razne slike postupaka obrade materijala

komplet

1

 

2.

Slike iz saobraćaja

komplet

1

 

3.

Slike zaštite na radu, sheme proizvodnih procesa, uređaja

komplet

1

 

4.

Ostale slike vezane uz nastavne sadržaje

komplet

po 1

 

G. PRIBOR ZA TEHNIČKO CRTANJE

1.

Tabla za tehničko crtanje formata A3

kom.

16

 

2.

T linijar za tablu A3

kom.

16

 

3.

Komplet trouglova za tehničko crtanje (veći)

kom.

1

 

4.

Šabloni za pisanje (komplet)

kom.

1

 

5.

Komplet krivuljara

kom.

1

 

6.

Komplet šestara

kom.

1

 

 

Članovi popisne komisije:                                                                             Nastavnici tehničke kulture:

1. __________________                                                                    1. ____________________________

2. __________________                                                                    2. ____________________________

3. __________________                                                                    3. ____________________________

4. __________________

 

 

 

U Sarajevu, dana __________________________

Najnovije

 
Тродуално финансирање образовања и ступидуалног одгоја
Nusret Ahmetović
20.12.2024
Исходи су мртви, живјели протести
Nusret Ahmetović
06.12.2024
Аналогно-дигитални одгој и образовање
Nusret Ahmetović
29.11.2024
Учинковитост образовања
Nusret Ahmetović
22.11.2024
Одгојно-образовни банкрот
Nusret Ahmetović
14.11.2024
Просвјетари бацају, ученици дојављују...
Nusret Ahmetović
31.10.2024
Плонижење, четврти такт, базни распар, киселина и брзина
Nusret Ahmetović
25.10.2024
Пландемија, трећи акт
Nusret Ahmetović
17.10.2024
Плаништавање, такт други
Nusret Ahmetović
11.10.2024
Плаништарење, први детаљ
Nusret Ahmetović
04.10.2024
ГПРШ
Nusret Ahmetović
26.09.2024
Да нам живи, живи израда
Nusret Ahmetović
20.09.2024
Суперишка исходи
Nusret Ahmetović
17.09.2024
Лаж се законом не кажњава, треба се опорезовати!
Nusret Ahmetović
06.09.2024
Арена за трговину радничким интересима
Nusret Ahmetović
02.09.2024
Курикулум пророка
Nusret Ahmetović
30.08.2024
Kukurikulum revolucija
Nusret Ahmetović
28.06.2024
EMIS je i alat i oruđe i oružje
Nusret Ahmetović
21.06.2024
Učiteljica na ispitu nezrelosti
Nusret Ahmetović
14.06.2024
380 dana godišnje
Nusret Ahmetović
07.06.2024
Zašto je propao i SMET
Nusret Ahmetović
31.05.2024
Isti posao – isto radno vrijeme
Nusret Ahmetović
24.05.2024
Situacija&frustracija
Nusret Ahmetović
17.05.2024
Pad sivrikata?
Nusret Ahmetović
10.05.2024
Kakve stimulacije, takve renovacije
Nusret Ahmetović
26.04.2024
Zakidanje na usavršavanju
Nusret Ahmetović
22.04.2024
Od dva mjeseca do nekoliko minuta
Nusret Ahmetović
19.04.2024
Oduševljen sam, iako ne kontam
Nusret Ahmetović
15.04.2024
Teorija sarme
Nusret Ahmetović
12.04.2024
Crno je iza roze naočala
Fontoplumo
10.04.2024
Zakon i debele burgije
Nusret Ahmetović
08.04.2024
Sekcije u međusmjeni
Nusret Ahmetović
05.04.2024
Priprema (pozor) za pregled, sad!
Nusret Ahmetović
02.04.2024
Množenje s nulom
Nusret Ahmetović
30.03.2024
Fušnote
Nusret Ahmetović
27.03.2024
Samo u BiH, ali malo izvan, a cijena prava sitnica
Fontoplumo
25.03.2024
3C + 4S = 0
Fontoplumo
07.02.2024
Za sada caruje dosada
Fontoplumo
06.02.2024
Ko je pozicija, a ko opozicija u zbornici
Nusret Ahmetović
02.02.2024
Formativno, sumativno, uzaludno ili praćenje, vrednovanje i ocjenjivanje
Fontoplumo
12.01.2024
Deseti krug Danteovog Pakla
Fontoplumo
19.12.2023
U neobranom grožđu
Školegijum redakcija
14.12.2023