Ближи се вријеме инвентура, заредаће комисије по школама, па ће једна доћи и до КАБИНЕТА техничке културе, са припремном собом и оставом. Ти кабинети предњаче по броју ставки за пописивање. По важећим стандардима треба их бити 207, али како је свака од њих заступљена одређеним бројем у распону од 1 до 100 комада, квадрата или комплета, то их је у коначници пуно више од 207 и износи око 1700 нечега. Само што се то чега би морало бити (а нема) и оно чега има не подудара. Тиме се комисије за инвентуру не баве, а сад ћу објаснити и зашто.
Почећу од теорије: на страници КУРИКУЛУМ – у дијелу ПК5 УЧЕЊЕ И ПОУЧАВАЊЕ, пише: Да би се омогућило сваком ученику да за вријеме наставе Техничке културе практично ради, потребно је да се одјељења обавезно дијеле у групе. Свакој групи припада планирани фонд часова, а настава се изводи у блок часовима (по два часа). То омогућава сваком ученику да цио процес доживи, тј. да планира, пројектује и практично израђује предмете...
А у препорукама за реализацију исхода учења још и ово: Наставник би требао, што је више могуће, укључити практичан рад у наставу, омогућити ученицима самостално руковање и кориштење разним алатима за обраду различитих материјала уз придржавање мјера заштите на раду. Ова реченица, са малим измјенама, понавља се од 5. до 9. разреда кад је у питању техничка култура.
Оснивач је прописао „развијачке“ циљеве (њих 6) и кораке до њиховог постизања кроз исходе учења (њих 288). Сваки циљ/исход подразумијева средства и алате, али осим њих и радни простор и радно вријеме. Због тога су, да би ђаци имали довољно времена и простора за практичан рад, уведени за техничку културу блок-часови и због тога су одијељена подијељена у групе.
Кад би се провела инвентура неопремљености кабинета техничког, када бисмо се, дакле, из теорије спустили у праксу, појавили би се мањкови: тамо гдје нема средстава, нема рада, гдје нема рада, нема резултата. Међутим, у колони резултата пише да су сви постигнути. Не служе ли инвентуре управо томе: да установе крађу и открију лопова?
Шта је украдено?
Украдено је вријеме колега који због захтјевног распореда с блок-часовима имају паузе.
Украдено је вријеме планирано за блок-часове и рад по групама, јер ђаци нису практично радили оно што су требали.
Украдена су средства из буџета, за технолошки вишак од око 60% наставника техничке културе.
Ускраћено је знање дјеци, која нису научила оно што пише да јесу.
Ко су лопови?
Има их много, јер се овдје ради у здруженом лоповском подухвату, и углавном су све наставници техничке културе: кабинети су опремани у складу са могућностима школа и (не)захтјевима наставника, пробрани наставници израдили су предметне курикулуме, уџбенике су писали наставници, али су им рукописе рецензирали пробрани наставници, исходе су, какви год они били, написали конкурсом одабрани наставници и на крају очекујемо да се упосле оспособљени и стручни наставници. Очекивати можемо, али подсјећам да су то младе колеге које су едуковане у кабинетима опремљеним према (не)захтјевима наставника, који су учили из уџбеника које су им одабрали пробрани наставници рецензенти и са којима су њихови наставници све развијачке циљеве предвиђене програмима реализовали.
Срећом, инвентура није суд, ако се открије мањак, може се од лопова тражити да врати украдено. Како? Овако: да се ове силне нереалне ставке, исходи и будалаштине ИЗБАЦЕ из стандарда, програма, курикулума, уџбеника и сл., а да се оно што остане искурикулума и стандардизира тако да од простора, средстава, наставника и рада практичне и трајне користи имају ђаци, умјесто што повремене имају продавци и посредници у набавкама скупе опреме и наставници који се жале 50 година да немају услове за реализацију практичних радова због недостатка опреме, али се не жале на рад са групама 10–13 ученика и дупло плаћеним часовима због практичног рада, али без практичног рада. Другим ријечима, требамо признати да смо глупо и неодговорно у протеклих пет деценија утрпавали у старе добре програме сваку помодну новотарију, упеторостручивши захтјеве а не повећавајући потребно вријеме, не набављајући потребна средства, не школујући компетентне наставнике (за све то) и не видећи у свему томе проблем.
Док смо чекали на 11 роботских руку, хиљаде смо дјечијих одвојили од резбарских лукова, пила, одвијача, сјекача, скалпела, турпија, рашпи, тачкаша, пробојаца, лемилица, бушилица, брусилица, шкрипова, стега, маказа, клијешта, либела, шлауф вага, висaка, пантљикa, метара, пајсера, унимера ... И сад нам фали мајстора, инжињера, и сад бисмо их као мађионичар зечеве вадили из дуалног шешира.
За крај молим да уприличите конференцију, семинар, усавршавање, ако ништа бар вебинар на ову тему, или смо ми усавршени и савршени у овоме што радимо.
Министарство образовања, Институт за развој предуниверзитетског образовања, синдикалци, вјерници, техничари – да ли се чујемо???
Прилог 1*
JU OŠ __________________________________________________
2.3.2.5. TEHNIČKA KULTURA I OSNOVE TEHNIKE
Škola raspolaže prostorijama kako slijedi (zaokruži odgovor):
1. specijalizirana učionica – kabinet DA – NE
2. pripremna soba – pretkabinet za pripremanje materijala za praktične radove i vježbe DA – NE
3. ostava za potrošni materijal i opremu DA – NE
OPREMA – pored navedene na nivou škole, potrebna je i posebna oprema kako slijedi:
R. br. |
N A M J E Š T A J |
Jed. mjere |
Količina po stand. |
stvarno stanje |
1. |
Radionički sto (dva radna mjesta) |
kom. |
8 |
|
2. |
Stolić za sjedenje sa regulacijom visine |
kom. |
16 |
|
3. |
Sto za nastavnika |
kom. |
1 |
|
4. |
Stolica za nastavnika |
kom. |
1 |
|
5. |
Sto za elektrotehniku |
kom. |
1 |
|
6. |
Stalak za bušilicu |
kom. |
1 |
|
7. |
Stalak za dvostranu brusilicu |
kom. |
1 |
|
8. |
Sto za montažu, uređaje i aparate za zajedničko korištenje |
kom. |
1 |
|
9. |
Stalak za stone polužne makaze |
kom. |
1 |
|
10. |
Sto za bojenje, lemljenje i slično |
kom. |
1 |
|
11. |
Ormar sa ladicama za smještaj učeničkih kompleta alata |
kom. |
4 |
|
12. |
Ormar za smještaj grupnog alata |
kom. |
4 |
|
13. |
Ormar za smještaj konstruktorskih kutija |
kom. |
3 |
|
14. |
Vitrina za učeničke radove |
kom. |
12 |
|
15. |
Pano (zidni) za izložbe |
kom. |
1 |
|
16. |
Ormar za sredstva zaštite na radu |
kom. |
1 |
|
17. |
Stalak za projekcione aparate |
kom. |
1 |
|
18. |
Ormar za didaktički materijal (dijafilmovi, folije, filmovi i dr.) |
kom. |
2 |
|
19. |
Police od poda do stropa za trodimenzionalna nastavna sredstva |
m2 |
9 |
|
20. |
Stolarska stega |
kom. |
1 |
|
21. |
Pult sa osam stega (škripova) |
kom. |
1 |
|
A. AUDIOVIZUELNA NASTAVNA SREDSTVA |
||||
1. |
Laptop ili tablet |
kom. |
16 |
|
2. |
Sto za djecu sa poteškoćama u razvoju |
kom. |
2 |
|
3. |
CD-ovi/drugi mediji po razredima predmetne nastave |
komplet |
1 |
|
4. |
3D printer |
kom. |
1 |
|
B. MAŠINE I APARATI |
||||
1. |
Univerzalna mašina za obradu drveta |
kom. |
1 |
|
2. |
Stona električna bušilica |
kom. |
1 |
|
3. |
Dvostrana brusilica |
kom. |
1 |
|
4. |
Aparat za zavarivanje |
kom. |
1 |
|
5. |
Univerzalna mašina za obradu drveta sa postoljem |
komplet |
1 |
|
6. |
Transformator sa ispravljačem od 0 V do 24 V (sa izvodima jednosmjerne i naizmjenične struje) |
kom. |
1 |
|
7. |
Bicikl |
kom. |
1 |
|
8. |
Bicikl sa motorom |
kom. |
1 |
|
9. |
Električni štednjak – rešo |
kom. |
1 |
|
10. |
Hladnjak sa komorom za zamrzavanje |
kom. |
1 |
|
11. |
Grijalica |
kom. |
2 |
|
12. |
Pegla |
kom. |
1 |
|
13. |
Stone polužne makaze |
kom. |
1 |
|
14. |
Aparat za zavarivanje plastičnih folija |
kom. |
1 |
|
15. |
Mašina za šivanje |
kom. |
1 |
|
16. |
Stiroterm (alat za rezanje stiropora) |
kom. |
1 |
|
17. |
Električna prenosiva bušilica |
kom. |
1 |
|
18. |
Ručni prenosivi cirkular |
kom. |
1 |
|
19. |
Glodalica sa brusnom trakom |
kom. |
2 |
|
20. |
Aparat za rezanje šperploča (vibrator) |
kom. |
1 |
|
21. |
Električno brojilo |
kom. |
1 |
|
22. |
Mehanički semafor, ručni pogon - model 7 |
kom. |
7 |
|
23. |
CNC tokarica |
kom. |
7 |
|
24. |
CNC glodalica |
kom. |
7 |
|
25. |
3D olovka |
kom. |
7 |
|
26. |
Pila tračna |
kom. |
7 |
|
27. |
Pila za metal – lučna |
kom. |
14 |
|
28. |
Pila za drvo – lučna |
kom. |
14 |
|
29. |
Fischer set – industry robots |
kom. |
3 |
|
30. |
Robotska ruka |
kom. |
3 |
|
C. KONSTRUKTORSKE KUTIJE |
||||
1. |
Za realizaciju programskih sadržaja svih razreda potrebne su konstruktorske kutije iz oblasti mehanotehnike, elektrotehnike, elektronike i građevinarstva. Prema izboru na tržištu odabrati 60 konstruktorskih kutija |
|
||
D. ALATI I PRIBORI |
||||
1. |
Čelični linijar milimetarske podjele sa ručkom |
kom. |
16 |
|
2. |
Metar čelični |
kom. |
16 |
|
3. |
Igla za obilježavanje |
kom. |
16 |
|
4. |
Ugaonik drveni |
kom. |
16 |
|
5. |
Ugaonik sa naslonom (bravarski) |
kom. |
16 |
|
6. |
Čekić (bravarski od 100 g do 250 g) |
kom. |
16 |
|
7. |
Šilo |
kom. |
16 |
|
8. |
Modelarski nož |
kom. |
16 |
|
9. |
Makaze za papir |
kom. |
16 |
|
10. |
Nož za rezanje stakla |
kom. |
16 |
|
11. |
Nož za papir (za otvaranje koverata) |
kom. |
16 |
|
12. |
Četkice za nanošenje boje |
kom. |
16 |
|
13. |
Igla za šivanje kože (veća) |
kom. |
16 |
|
14. |
Probojac 3 |
kom. |
16 |
|
15. |
Probojac 5 |
kom. |
16 |
|
16. |
Probojac 6 |
kom. |
16 |
|
17. |
Knjigovezačka igla |
kom. |
16 |
|
18. |
Dlijeto stolarsko (raznih veličina) |
kom. |
8 |
|
19. |
Rezbarski luk |
kom. |
16 |
|
20. |
Rezbarska stega |
kom. |
16 |
|
21. |
Rezbarska daščica |
kom. |
16 |
|
22. |
Turpija za drvo poluokrugla, gruba (rašpa) |
kom. |
16 |
|
23. |
Turpija za drvo pljosnata (fina) |
kom. |
16 |
|
24. |
Lopatica za kit |
kom. |
8 |
|
25. |
Paralelno crtalo |
kom. |
2 |
|
26. |
Ručna testera listarica (gruba) |
kom. |
16 |
|
27. |
Odvijač 5mm |
kom. |
16 |
|
28. |
Tačkaš |
kom. |
8 |
|
29. |
Bravarski šestar |
kom. |
8 |
|
30. |
Čekić plastični |
kom. |
8 |
|
31. |
Turpija pljosnata (gruba) |
kom. |
8 |
|
32. |
Turpija pljosnata (fina) |
kom. |
8 |
|
33. |
Turpija poluokrugla (gruba) |
kom. |
8 |
|
34. |
Turpija okrugla (gruba raznih ) |
kom. |
8 |
|
35. |
Turpija okrugla (fina raznih ) |
kom. |
8 |
|
36. |
Kombinovana kliješta sa izolovanim drškama |
kom. |
8 |
|
37. |
Pljosnata kliješta sa izolovanim drškama |
kom. |
8 |
|
38. |
Okrugla kliješta sa izolovanim drškama |
kom. |
16 |
|
39. |
Probojac (dušlag) |
kom. |
8 |
|
40. |
Pinceta |
kom. |
8 |
|
41. |
Ram testere za metal |
kom. |
16 |
|
42. |
Odvijači 3mm |
kom. |
16 |
|
43. |
Sječice (sa izolovanim drškama) |
kom. |
16 |
|
44. |
Lampa 12 V i 220 V |
kom. |
16 |
|
45. |
Nož za skidanje izolacije |
kom. |
16 |
|
46. |
Komplet probojaca za kožu |
kom. |
1 |
|
47. |
Stolarska kliješta |
kom. |
8 |
|
48. |
Rende fino |
kom. |
4 |
|
49. |
Rende grubo |
kom. |
4 |
|
50. |
Četkice za boju ili lak |
kom. |
8 |
|
51. |
Drveni čekić |
kom. |
8 |
|
52. |
Stege stolarske (metalne od 300 do 500 mm) |
kom. |
4 |
|
53. |
Burgije za drvo od 3 mm do 25 mm |
kom. |
50 |
|
54. |
Kamen za oštrenje noževa |
kom. |
2 |
|
55. |
Razmetač za testere |
kom. |
1 |
|
56. |
Turpije trouglaste za oštrenje testera (razne) |
kom. |
10 |
|
57. |
Visak |
kom. |
1 |
|
58. |
Libela |
kom. |
1 |
|
59. |
Gladilica |
kom. |
8 |
|
60. |
Rezač za staklo |
kom. |
2 |
|
61. |
Pomični ugaonik |
kom. |
4 |
|
62. |
Stega za obradu drveta |
kom. |
8 |
|
63. |
Testera sa ramom (gruba) |
kom. |
2 |
|
64. |
Testera sa ramom (fina) |
kom. |
2 |
|
65. |
Sjekira tesarska |
kom. |
1 |
|
66. |
Ugaonik limarski (veći) |
kom. |
1 |
|
67. |
Sjekači garnitura (razni) |
kom. |
8 |
|
68. |
Ručna stega za metal |
kom. |
4 |
|
69. |
Prsna bušilica |
kom. |
4 |
|
70. |
Spiralne burgije za metal od 1 mm do 10 mm |
kom. |
60 |
|
71. |
Čelična četka za čišćenje turpija |
kom. |
4 |
|
72. |
Električna lemilica od 20 W do 200 W |
kom. |
16 |
|
73. |
Pomično analogno mjerilo (šubler) |
kom. |
16 |
|
74. |
Pomično mjerilo digitalno |
kom. |
16 |
|
75. |
Makaze za lim ručne (veće) |
kom. |
8 |
|
76. |
Makaze manje (izolirske) |
kom. |
8 |
|
77. |
Mikrometar |
kom. |
4 |
|
78. |
Garnitura mašinskih ključeva |
kom. |
1 |
|
79. |
Garnitura čeličnih brojeva |
kom. |
1 |
|
80. |
Garnitura čeličnih slova |
kom. |
1 |
|
81. |
Nakovanj |
kom. |
1 |
|
82. |
Čelična ploča za ispravljanje |
kom. |
8 |
|
83. |
Garnitura turpija za ključeve |
kom. |
4 |
|
84. |
Obuhvatni šestar |
kom. |
4 |
|
85. |
Nareznice i ureznice (garniture) |
kom. |
8 |
|
86. |
Zumba |
kom. |
2 |
|
87. |
Privlakač, oblikač, podmetač (za zakivanje zakivaca) |
po kom. |
8 |
|
88. |
Kliješta za blok zakovice (pop nitne) |
kom. |
1 |
|
89. |
Garnitura odvijača (veća) |
kom. |
1 |
|
90. |
Garnitura odvijača (manja) |
kom. |
1 |
|
91. |
Paralelna stega bravarska 80 mm |
kom. |
16 |
|
92. |
Kovačka stega |
kom. |
2 |
|
93. |
Lemilica od 18 W do 20 W |
kom. |
8 |
|
94. |
Slušalica 4000 do 6000 |
kom. |
2 |
|
95. |
Univerzalni mjerni instrument (avometar) |
kom. |
4 |
|
96. |
Kliješta za skidanje izolacija |
kom. |
8 |
|
97. |
Čekić 1000 g |
kom. |
8 |
|
98. |
Čekić 500 g |
kom. |
8 |
|
99. |
Izvijač 3 mm |
kom. |
16 |
|
100. |
Izvijač 8 mm |
kom. |
16 |
|
101. |
Hoblić |
kom. |
8 |
|
102. |
Turpija za drvo okrugla |
kom. |
8 |
|
103. |
Fangla |
kom. |
4 |
|
104. |
Mistrija |
kom. |
4 |
|
105. |
Lopatica (špahtla) 50 mm |
kom. |
8 |
|
106. |
Lopatica (špahtla) 20 mm |
kom. |
8 |
|
107. |
Osigurači komplet |
kom. |
16 |
|
108. |
Jednopolni prekidač |
kom. |
16 |
|
109. |
Taster prekidač |
kom. |
16 |
|
110. |
Izmjenični prekidač |
kom. |
16 |
|
111. |
Serijski prekidač |
kom. |
16 |
|
112. |
Utičnica sa zaštitnim kontaktom |
kom. |
16 |
|
113. |
Utičnica obična |
kom. |
16 |
|
114. |
Utikač sa zaštitnim kontaktom |
kom. |
16 |
|
115. |
Utikač obični |
kom. |
16 |
|
116. |
Sijalično grlo |
kom. |
16 |
|
117. |
Sijalice 24 V E 27 |
kom. |
20 |
|
118. |
Razvodna kutija Ø60 |
kom. |
16 |
|
119. |
Rasklopne kutije Ø80 |
kom. |
16 |
|
120. |
Električno zvonce |
kom. |
16 |
|
121. |
Wecco stezaljke |
kom. |
100 |
|
122. |
Individualni alat za obradu drveta i metala u ormaru |
kom. |
16 |
|
123. |
Fischer set – industry robots |
kom. |
8 |
|
124. |
Robotska ruka |
kom. |
8 |
|
125. |
Stolna bušilica |
kom. |
8 |
|
126. |
Ispravljač stabilizator |
kom. |
8 |
|
E. MAKETE, ZBIRKE, OČIGLEDNA SREDSTVA |
||||
1. |
Dinama |
kom. |
1 |
|
2. |
Elektropokretač (alnaser) |
kom. |
1 |
|
3. |
Razvodnik paljenja |
kom. |
1 |
|
4. |
Regulator – regler |
kom. |
1 |
|
5. |
Platinska dugmad |
kom. |
1 |
|
6. |
Presjeci elemenata kućnih instalacija za vodovod i kanalizaciju: slavine, ventili, koljena, račva, spojnice, sifoni, vodomjer, WC ispirač i drugo |
kom. |
po 1 |
|
7. |
Komplet elemenata za elektroinstalacije |
komplet |
1 |
|
8. |
Makete uzemljenja |
komplet |
1 |
|
9. |
Maketa kućne elektroinstalacije |
komplet |
1 |
|
10. |
Maketa vodovodne i kanalizacione instalacije |
komplet |
1 |
|
11. |
Zbirka termoregulatora |
komplet |
1 |
|
12. |
Zbirka elektrotehničkih izolatora |
komplet |
1 |
|
13. |
Presjeci električnih provodnika |
komplet |
1 |
|
14. |
Zbirka mašinskih elemenata |
komplet |
1 |
|
15. |
Zbirka čeličnih profila |
komplet |
1 |
|
F. SLIKE |
||||
1. |
Razne slike postupaka obrade materijala |
komplet |
1 |
|
2. |
Slike iz saobraćaja |
komplet |
1 |
|
3. |
Slike zaštite na radu, sheme proizvodnih procesa, uređaja |
komplet |
1 |
|
4. |
Ostale slike vezane uz nastavne sadržaje |
komplet |
po 1 |
|
G. PRIBOR ZA TEHNIČKO CRTANJE |
||||
1. |
Tabla za tehničko crtanje formata A3 |
kom. |
16 |
|
2. |
T linijar za tablu A3 |
kom. |
16 |
|
3. |
Komplet trouglova za tehničko crtanje (veći) |
kom. |
1 |
|
4. |
Šabloni za pisanje (komplet) |
kom. |
1 |
|
5. |
Komplet krivuljara |
kom. |
1 |
|
6. |
Komplet šestara |
kom. |
1 |
|
Članovi popisne komisije: Nastavnici tehničke kulture:
1. __________________ 1. ____________________________
2. __________________ 2. ____________________________
3. __________________ 3. ____________________________
4. __________________
U Sarajevu, dana __________________________