Дана 29. 8. 2024. године објављени су предметни курикулуми на линку П Р Е Д М Е Т Н И К У Р И К У Л У М И, а иза линка се крије 40 докумената који имају заједнички назив: Предметни курикулум за предмет... Четрдесет предметних курикулума за наставне предмете од арапског језика преко филозофије са логиком и вјеронаука, па све до примијењене и обичне информатике.
Најмање страница, њих 11, има Предметни курикулум за предмет ПРИРОДА, а највише Предметни курикулум за предмет ФИЗИКА – 184 за седам година подучавања (ако изузмемо Б/Х/С језик и књижевност са 252 странице).
Тражио сам Предметни курикулум за предмет ТЕХНИЧКА КУЛТУРА, али га нисам нашао, нема линка. Провјерим опет, и опет ништа. Шта да радим? Одлучио сам погледати предметни курикулум за предмет ТЕХНИЧКА КУЛТУРА И ОСНОВЕ ТЕХНИКЕ, ваљда послужи. И послужио је. Ево приче о томе.
Документ који се налази на линку (7. по реду изнад важећи, читајући од дна странице према горе) носи назив Предметни курикулум за предмет, а онда је написан назив ТЕХНИЧКА КУЛТУРА И ОСНОВЕ ТЕХНИКЕ (такав се не изучава, не постоји, нема га...)
То није предмет, то су предмети.
Прочитам наслов неколико пута и сјетим се гдје сам. Сарајево, Кантон Сарајево, Федерација, Босна и Херцеговина, бал и кан. Шта да радим; кликнем на линк и отворим документ, а тамо – одмор за очи. КАНТОН САРАЈЕВО, МИНИСТАРСТВО, ИНСТИТУТ – исписано и ћирилицом и латиницом, на сва три домаћа језика, плус енглески. Ту су и логои КАНТОНА и ИНСТИТУТА, а све лијепо уоквирено и пастелним бојама украшено. Кажем вам, одмор за очи. Мало скролам и појави се наслов
Техничка култура и
Основе технике
Наставни план и програм
са дефинисаним исходима учења
Прочитам садржај, провјерим да ли је линкован на наслове (разочарам се) и почнем читати. Послије описивања предмета на страни 2 схватим да се ради о два наставна предмета, а послије упознавања са циљевима учења и поучавања са стране 3, на које раније нисам обраћао пажњу,схватим да треба да радим у РАЗВОЈУ, на развоју развијања РАЗВОЈА. А да бисте схватили о чему се ради, ја ћу копирати и залијепити тај дио. И ево га, уживајте у читању (нема пуно):
Развити особине важне за учење и примјену науке и технике као што су тачност и прецизност.
Развијање интереса за техничке науке и њихову примјену.
Развијање свијести о утицају развоја технологија на друштвени развој, што укључује развијање критичког става о утицају развоја технологија на друштвени развој.
Развијање вјештина планирања и извођења практичног рада, моделирања, те праћења и могуће примјене нових трендова и достигнућа у техници.
Развијање свијести о утицају развоја технологија на друштвени развој, што укључује развијање критичког става о утицају развоја технологија на друштвени развој.
Сад кад сам сазнао циљ, лакше ћу се носити са исходима, јер моје колеге и ја уствари не требамо подучавати, обучавати, објашњавати, показивати, демонстрирати, па ни учити и усавршавати... Ми требамо код ученика само развијати, а ако не развијемо, извијестит ћемо да други нису то нешто реализовали, па ми нисмо могли то нешто развити. Суперишка.
У том инсистирању на развијању нестала су у седмом разреду три од укупно 13 дугорочних исхода (Т.И.Т. 221, Т.И.Т. 223 И Т.И.Т. 241). Такођер, у истом разреду, три од 18, с тим да је већина од тих 15 средњорочних, колико их је остало, измијењена. Краткорочни су готово преполовљени, од 62 остала су 42, а и међу та 42 опет је већина измијењена.
Одлучио сам да јавно замолим за помоћ ауторе, оне који су до сада писали, преписивали, потписивали и наплаћивали исходе, да нам помогну у тражењу несталих исхода:
Чланови РАДНЕ ГРУПЕ која је израдила Заједничку језгру наставних планова и програма дефинирану исходима учења за технику и информационе технологије, на федералном нивоу:
1. мр. sc. Марија Налетилић
2. Стојан Љоље
3. Марин Гарић
4. Зорица Бруцк
5. Адис Пирија
6. мр. sc. Иванка Малић
7. Арнела Љево
8. Јосип Војнић
9. Мате Ћук
10. мр. sc. Сивро Алмир
11. мр. sc. Сенад Хаурдић
13. Саит Мујановић
14. Катица Доминковић
15. Александра Станковић
16. Силвија Ћорић Џидић
17. мр. sc. Нијад Салиховић
18. Адин Бегић
19. Радмила Лауш
20. Милица Пехар
Све њихове исходе су преписали, нешто дописали и наплатили чланови радне групе, па су и они КО АУТОРИ позвани да помогну у тражењу.
Ради се о именима чланова РАДНЕ ГРУПЕ која је израдила предметни курикулум са исходима учења за Техничку културу и основе технике у Кантону Сарајево:
1. Александра Јунузовић, координаторица Стручног тима техничка култура и основе технике – ЈУ ОШ Ћамил Сијарић
2. Един Ђедовић, водитељ Стручног тима техничка култура и основе технике – ЈУ ОШ Осман Накаш
3. Лејла Кафеџић, координаторица Стручног тима техничка култура и основе технике – Филозофски факултет Универзитета у Сарајеву
4. Сафет Велић, члан Стручног тима техничка култура и основе технике – Педагошки факултет Универзитета у Сарајеву
5. Вахид Окић, члан Стручног тима техничка култура и основе технике – ЈУ ОШ Храсно
6. Жанета Џумхур, координаторица Стручног тима техничка култура и основе технике – Агенција за предшколско, основно и средње образовање
Молим и очекујем од запосленика Министарства да нам дају неко објашњење које не мора бити ни стручно ни научно. Довољно је било какво.
Такође очекујем да ће се огласити колегице и колеге које су, као и ја, водиле или још увијек воде удружења техничке културе, удружења педагога техничке културе, активе наставника техничке културе – Аида Хамидовић, Ибрахим Дедић, Салко Крижевац, Един Ђедовић, Ибрахим Ђогић, Вахид Окић и др.