Суперишка исходи

Nusret Ahmetović

17.09.2024
IMG 9413
Кваритметика Нусрета Ахметовића 22

Суперишка исходи

Ко може објаснити, а ко жели преузети одговорност за срамотни Наставни план и програм са дефинисаним исходима учења за предмет Техничка култура и основе технике?

Дана 29. 8. 2024. године објављени су предметни курикулуми на линку П Р Е Д М Е Т Н И  К У Р И К У Л У М И, а иза линка се крије 40 докумената који имају заједнички назив: Предметни курикулум за предмет... Четрдесет предметних курикулума за наставне предмете од арапског језика преко филозофије са логиком и вјеронаука, па све до примијењене и обичне информатике.

Најмање страница, њих 11, има Предметни курикулум за предмет ПРИРОДА, а највише Предметни курикулум за предмет ФИЗИКА – 184 за седам година подучавања (ако изузмемо Б/Х/С језик и књижевност са 252 странице).

Тражио сам Предметни курикулум за предмет ТЕХНИЧКА КУЛТУРА, али га нисам нашао, нема линка. Провјерим опет, и опет ништа. Шта да радим? Одлучио сам погледати предметни курикулум за предмет ТЕХНИЧКА КУЛТУРА И ОСНОВЕ ТЕХНИКЕ, ваљда послужи. И послужио је. Ево приче о томе.

Документ који се налази на линку (7. по реду изнад важећи, читајући од дна странице према горе) носи назив Предметни курикулум за предмет, а онда је написан назив ТЕХНИЧКА КУЛТУРА И ОСНОВЕ ТЕХНИКЕ (такав се не изучава, не постоји, нема га...)

То није предмет, то су предмети.

Прочитам наслов неколико пута и сјетим се гдје сам. Сарајево, Кантон Сарајево, Федерација, Босна и Херцеговина, бал и кан. Шта да радим; кликнем на линк и отворим документ, а тамо – одмор за очи. КАНТОН САРАЈЕВО, МИНИСТАРСТВО, ИНСТИТУТ – исписано и ћирилицом и латиницом, на сва три домаћа језика, плус енглески. Ту су и логои КАНТОНА и ИНСТИТУТА, а све лијепо уоквирено и пастелним бојама украшено. Кажем вам, одмор за очи. Мало скролам и појави се наслов

Техничка култура и

Основе технике

Наставни план и програм

са дефинисаним исходима учења

Прочитам садржај, провјерим да ли је линкован на наслове (разочарам се) и почнем читати. Послије описивања предмета на страни 2 схватим да се ради о два наставна предмета, а послије упознавања са циљевима учења и поучавања са стране 3, на које раније нисам обраћао пажњу,схватим да треба да радим у РАЗВОЈУ, на развоју развијања РАЗВОЈА. А да бисте схватили о чему се ради, ја ћу копирати и залијепити тај дио. И ево га, уживајте у читању (нема пуно):

Развити особине важне за учење и примјену науке и технике као што су тачност и прецизност.

Развијање интереса за техничке науке и њихову примјену. 

Развијање свијести о утицају развоја технологија на друштвени развој, што укључује развијање критичког става о утицају развоја технологија на друштвени развој.

Развијање вјештина планирања и извођења практичног рада, моделирања, те праћења и могуће примјене нових трендова и достигнућа у техници.

Развијање свијести о утицају развоја технологија на друштвени развој, што укључује развијање критичког става о утицају развоја технологија на друштвени развој.

Сад кад сам сазнао циљ, лакше ћу се носити са исходима, јер моје колеге и ја уствари не требамо подучавати, обучавати, објашњавати, показивати, демонстрирати, па ни учити и усавршавати... Ми требамо код ученика само развијати, а ако не развијемо, извијестит ћемо да други нису то нешто реализовали, па ми нисмо могли то нешто развити. Суперишка.

У том инсистирању на развијању нестала су у седмом разреду три од укупно 13 дугорочних исхода (Т.И.Т. 221, Т.И.Т. 223 И Т.И.Т. 241). Такођер, у истом разреду, три од 18, с тим да је већина од тих 15 средњорочних, колико их је остало, измијењена. Краткорочни су готово преполовљени, од 62 остала су 42, а и међу та 42 опет је већина измијењена.

Одлучио сам да јавно замолим за помоћ ауторе, оне који су до сада писали, преписивали, потписивали и наплаћивали исходе, да нам помогну у тражењу несталих исхода:

Чланови РАДНЕ ГРУПЕ која је израдила Заједничку језгру наставних планова и програма дефинирану исходима учења за технику и информационе технологије, на федералном нивоу:
1. мр. sc. Марија Налетилић

2. Стојан Љоље

3. Марин Гарић

4. Зорица Бруцк

5. Адис Пирија

6. мр. sc. Иванка Малић

7. Арнела Љево

8. Јосип Војнић

9. Мате Ћук

10. мр. sc. Сивро Алмир

11. мр. sc. Сенад Хаурдић

13. Саит Мујановић

14. Катица Доминковић

15. Александра Станковић

16. Силвија Ћорић Џидић

17. мр. sc. Нијад Салиховић

18. Адин Бегић

19. Радмила Лауш

20. Милица Пехар

Све њихове исходе су преписали, нешто дописали и наплатили чланови радне групе, па су и они КО АУТОРИ позвани да помогну у тражењу.

Ради се о именима чланова РАДНЕ ГРУПЕ која је израдила предметни курикулум са исходима учења за Техничку културу и основе технике у Кантону Сарајево:

1. Александра Јунузовић, координаторица Стручног тима техничка култура и основе технике – ЈУ ОШ Ћамил Сијарић

2. Един Ђедовић, водитељ Стручног тима техничка култура и основе технике – ЈУ ОШ Осман Накаш

3. Лејла Кафеџић, координаторица Стручног тима техничка култура и основе технике – Филозофски факултет Универзитета у Сарајеву

4. Сафет Велић, члан Стручног тима техничка култура и основе технике – Педагошки факултет Универзитета у Сарајеву

5. Вахид Окић, члан Стручног тима техничка култура и основе технике – ЈУ ОШ Храсно

6. Жанета Џумхур, координаторица Стручног тима техничка култура и основе технике – Агенција за предшколско, основно и средње образовање

Молим и очекујем од запосленика Министарства да нам дају неко објашњење које не мора бити ни стручно ни научно. Довољно је било какво.

Такође очекујем да ће се огласити колегице и колеге које су, као и ја, водиле или још увијек воде удружења техничке културе, удружења педагога техничке културе, активе наставника техничке културе – Аида Хамидовић, Ибрахим Дедић, Салко Крижевац, Един Ђедовић, Ибрахим Ђогић, Вахид Окић и др.

Najnovije

 
Одгојно-образовни банкрот
Nusret Ahmetović
14.11.2024
Просвјетари бацају, ученици дојављују...
Nusret Ahmetović
31.10.2024
Плонижење, четврти такт, базни распар, киселина и брзина
Nusret Ahmetović
25.10.2024
Пландемија, трећи акт
Nusret Ahmetović
17.10.2024
Плаништавање, такт други
Nusret Ahmetović
11.10.2024
Плаништарење, први детаљ
Nusret Ahmetović
04.10.2024
ГПРШ
Nusret Ahmetović
26.09.2024
Да нам живи, живи израда
Nusret Ahmetović
20.09.2024
Лаж се законом не кажњава, треба се опорезовати!
Nusret Ahmetović
06.09.2024
Арена за трговину радничким интересима
Nusret Ahmetović
02.09.2024
Курикулум пророка
Nusret Ahmetović
30.08.2024
Kukurikulum revolucija
Nusret Ahmetović
28.06.2024
EMIS je i alat i oruđe i oružje
Nusret Ahmetović
21.06.2024
Učiteljica na ispitu nezrelosti
Nusret Ahmetović
14.06.2024
380 dana godišnje
Nusret Ahmetović
07.06.2024
Zašto je propao i SMET
Nusret Ahmetović
31.05.2024
Isti posao – isto radno vrijeme
Nusret Ahmetović
24.05.2024
Situacija&frustracija
Nusret Ahmetović
17.05.2024
Pad sivrikata?
Nusret Ahmetović
10.05.2024
Kakve stimulacije, takve renovacije
Nusret Ahmetović
26.04.2024
Zakidanje na usavršavanju
Nusret Ahmetović
22.04.2024
Od dva mjeseca do nekoliko minuta
Nusret Ahmetović
19.04.2024
Oduševljen sam, iako ne kontam
Nusret Ahmetović
15.04.2024
Teorija sarme
Nusret Ahmetović
12.04.2024
Crno je iza roze naočala
Fontoplumo
10.04.2024
Zakon i debele burgije
Nusret Ahmetović
08.04.2024
Sekcije u međusmjeni
Nusret Ahmetović
05.04.2024
Priprema (pozor) za pregled, sad!
Nusret Ahmetović
02.04.2024
Množenje s nulom
Nusret Ahmetović
30.03.2024
Fušnote
Nusret Ahmetović
27.03.2024
Samo u BiH, ali malo izvan, a cijena prava sitnica
Fontoplumo
25.03.2024
3C + 4S = 0
Fontoplumo
07.02.2024
Za sada caruje dosada
Fontoplumo
06.02.2024
Ko je pozicija, a ko opozicija u zbornici
Nusret Ahmetović
02.02.2024
Formativno, sumativno, uzaludno ili praćenje, vrednovanje i ocjenjivanje
Fontoplumo
12.01.2024
Deseti krug Danteovog Pakla
Fontoplumo
19.12.2023
U neobranom grožđu
Školegijum redakcija
14.12.2023