П(СТ)РЕСС конференција предсједника синдиката почела је у 9 сати и 30 минута 16. 5. 2025. године на познатој адреси, а тема је презентација поручених резултата истраживачког пројекта Задовољство радника јавних предшколских установа и основних школа у Кантону Сарајево послом и статусом у друштву. Резултати тог истраживачког пројекта објављени су на интернет-страници синдиката у ПДФ формату. Они који не воле читати могу погледати и послушати презентацију предсједника синдиката на линку предсједник презентира (31:37).
Нисам читао, ја сам ослушкивао и покушао забиљежити најважније детаље, и ево их:
Поручену анкету попунило је 2427 запосленика (страница 2 истраживања) од 52951 колико их укупно има (6061 у ЈУ „Дјеца Сарајева“, а у основним школама 46891). Или, изражено у процентима, анкету је попунило 45,83% запосленика. Мање од пола.
Анкета је била анонимна и подијељена у три цјелине:
1) Извори стреса у послу
2) Задовољство послом
3) Перцепција друштвеног статуса просвјетног радника
Резултати су сљедећи:
За 89% запосленика припрема за рад је стрес; 73% запосленика каже да је превелик број часова извор стреса; 82% запосленика сматра да је стресно и стално оцјењивање и праћење радника; 78% колега сматра да је превише административних обавеза стрес; стрес је и заостајање у реализацији градива због боловања наставника и одсуства ученика, 74% колега сматра да и замјена колега може бити стрес; 52% колега сматра да је директор извор стреса, а 32% испитаника сматра да стрес може изазвати и колега; 94% колега сматра да стрес изазива наметање додатних обавеза министарства, а чак 50% колега сматра да им то наметање обавеза изазива велики притисак и стрес; 85% колега сматра да стрес изазивају и родитељи због оцјена, 82% сматра да стрес изазива и инклузија.
25% колега је незадовољно условима рада.
Има и задовољних, додуше нешто мало – само 9% колега је задовољно подршком института, док је још мање задовољних подршком министарства. Само 5% колега.
Шта рећи, а да не буде (с)тресно???
Синдикат поручио, синдикат финансирао, синдикат истраживао, синдикалац из ЕДУИТ-а имплементирао, синдикат анализирао и главни синдикалац презентирао.
Незнаврисно, нема шта.
На основу онога што је још рекао предсједник, а рекао је да су наставни програми архаични, односно стари по 30, 40 и 50 година, да је курикуларна реформа уствари административна, а не суштинска реформа, да старе школе уљепшавамо, плохе асфалтирамо... може се закључити да стање није сјајно, па због тога постављам питања и покушавам дати одговоре.
1. Ко су били и ко су још увијек чланови експертних тимова за ИНОВИРАЊЕ и израду НОВИХ наставних програма/предметних курикулума?
ОДГОВОР: Моје колеге су највећи експерти, они су се пријавили, они су одабрани, они су радили, они су то и наплатили. Значи, наставници су то, практичари, стручњаци...
2. Ко су директори школа?
ОДГОВОР: Моје колеге, то су одабрани и нама једнаки, а опет недодирљиви, јер су директори. Избором су постали и најпаметнији и најодговорнији и као такви не дозвољавају да се критикује, предлаже, ради и залаже, а онај ко слуша и извршава може и да забушава.
3. Ко су синдикални повјереници у школама?
ОДГОВОР: Моје колеге, најхрабрији и одважни, знањем о радничким правима обдарени, за борбу и штрајк увијек спремни. Синдикална елита која зна шта ради и не скита.
4. Ко су чланови школских одбора?
ОДГОВОР: Моје колеге, које су због својих врлина и способности предложене и великом већином изабране. Они су зналци као и синдикалци, штите наша права од атака и заборава.
5. Ко су лидери струковних удружења?
ОДГОВОР: Моје колеге, најспособније и најпродорније. Стручњаци par excellence, и није шала то, зна се. Они најбоље лобирају, муљају и саботирају.
6. Ко су предсједници актива?
ОДГОВОР: Моје колеге, од времена Елвира Казазовића изабране, уговором потврђене, и од тада на знање и напредовање осуђене.
7. Ко су запосленици Института?
ОДГОВОР: Већина њих, ако не и сви, моје су колеге. Храбри, млади, паметни и биће искусни, али за 20 година.
8. Ко су запосленици министарства?
ОДГОВОР: Моје колеге, радили су у учионици, мало у Педагошком заводу, и на крају сад су ту, у страху, јер тамо се пита политика, а не струка.
КО ЈЕ КРИВ ЗА СТАЊЕ У ОБРАЗОВАЊУ???
Приједлог за откривање узрока и рјешење нагомиланих проблема.
Уважена господо, предлажем да направите табелу са сљедећим колонама:
Директор школе |
Синдикални повјереник |
Предсједник удружења наставника |
Предсједник актива наставника |
Курикулум експерти |
Чланови разних комисија |
Чланови управних одбора |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Табела 1.
У табелу 1. уносите имена оних који су обављали наведене функције у посљедњих 20 година по мандатима у свим школама, у свим синдикалним подружницама, у свим удружењима, у свим активима, у свим комисијама, у свим управним и надзорним одборима и у свим курикуларно експертним комисијама. Укупно је 71 основна школа, а у питању је 7 различитих функција. То је 497 имена, помножено са 5 мандата, и даје резултат од 2485 имена. Све су то просвјетни радници. И сад се у чуду питамо ко је крив, а највећи кривци за стање у образовању су они чија се имена појављују: у једној колони више пута, у више колона или више пута у више колона.
Да ли познајете и да ли се препознајете у овој причи? Ко је био синдикални повјереник, предсједник удружења, члан школског одбора, предсједник актива, члан експертног тима за израду предметног курикулума, а сада је директор? Има ли таквих?!
Предсједник рече и да 67% колега сматра да синдикат штити и побољшава права радника. Али, предсједниче, 67% од 2427 анкетираних је 1626, а 1626 је 30% од 5295.
И како поручи предсједник министрици (на снимку од 18:35):
Ја лично, да сам на функцији министра за одгој и образовање, добро бих размислио и вјероватно не бих неколико дана могао да сербез заспим ако ми просвјетни радници којима се смјешкам и обилазим школе и тапшем их по рамену... дају само 5% подршке.
Е, управо то што је рекао предсједник министрици могло би се упутити и њему, а порука би гласила овако:
Ја лично, да сам на функцији предсједника синдиката, добро бих размислио и вјероватно не бих неколико дана могао да сербез заспим ако ми просвјетни радници којима се смјешкам и обилазим школе и тапшем их по рамену... дају само 30% подршке у анкети коју сам наручио, финансирао, анализирао и презентирао.
Сауди-не, реци нам де, шта то твоји људи раде и да ли је избор датума за провођење анкете твоја оцјена ангажмана колега наведених у табели 1, а датум је сачињен од јединица, двојки и само једне четворке: од 11. 11. до 12. 12. '24. године.
Ако је датум, порука и оцјена за стање у образовању, онда је СУПЕР!
Мислим порука.
1 Извор: Нацрт буџета Кантона Сарајево за 2025. годину (страница 63 и страница 171)