Фер референт или неферент

Nusret Ahmetović

09.05.2025
Referent
Foto: Omnibus
Кваритметика Нусрета Ахметовића 54

Фер референт или неферент

Посао референта може обављати лице које има VII степен стручне спреме, затим лице са завршеним I циклусом болоњског високообразовног процеса (240 ЕЦТС) или са завршеним II циклусом болоњског високообразовног процеса, и то није све.

Основна школа је одгојно-образовна установа ако и само ако се у том објекту обавља основна дјелатност, односно ако се у истом том објекту плански и организовано изводи настава. Сви остали послови који се обављају у основној школи воде се као послови подршке основној дјелатности, а један од таквих обавља и стручњак за анализу и планирање или РЕФЕРЕНТ ЗА ПЛАН И АНАЛИЗУ.

Све о профилу, стручној спреми и пословима које може обављати наведени стручњак написано је у важећим Педагошким стандардима, а за опис је кориштено 956 ријечи (поређења ради, за опис свих послова, свих учитеља и свих наставника, у истом документу – само на некој другој страници, искориштено је 387 ријечи). Знам, не мора значити да број ријечи одређује обим и важност послова, али, ево, уочено је, па размислите.

Шта је саопштено са тих 956 ријечи?

Оне су кориштене за опис финансијско-рачуноводствених послова до најситнијих детаља (прилог 1), али пошто се мало ко од просвјетних радника разумије у те послове, изостали су коментари, а требало их је бити. Покушаћу дочарати о чему се ради; а сад, да ли ћу очарати или разочарати – не знанима ме*.

Идемо редом, стручна спрема и профил референта...

Посао референта може обављати лице које има VII степен стручне спреме, затим лице са завршеним I циклусом болоњског високообразовног процеса (240 ЕЦТС) или са завршеним II циклусом болоњског високообразовног процеса, и то није све. Наведени посао може обављати и лице које нема наведену стручну спрему, под условом да има уговор на неодређено. Такви, ако их има, остају на својим пословима и радним задацима без обавезе да стичу виши степен или другу стручну спрему од оне коју посједују (није фер, ово није важило за просвјетаре који су чак имали ВШС и ВСС са 180 ЕЦТС бодова, они су морали да се дошколују), па још ако важи она синдикална: за исти посао, иста плата, онда високо образовање стварно нема смисла.

Што се тиче профила РЕФЕРЕНТА, он може бити: бакалауреат економије или бакалауреат менаџмента или бакалауреат пословања или бакалауреат финанцијског менаџмента или бакалауреат пословне економије или дипломирани економиста или магистар економије или магистар менаџмента или магистар финансијског менаџмента или ништа од наведеног, али под условом да има уговор на неодређено.

На крају је наведено да школа може и без РЕФЕРЕНТА, али у том случају мора ангажовати рачуноводствену агенцију.

Финансијско-рачуноводствени послови или...

Послови и радни задаци за лице на овом радном мјесту су финансијско-рачуноводствени и обављају се као подршка основној дјелатности. Који су то конкретно послови наведено је у прилогу 1. и има их 57, односно 34, а можда и 27, јер су неки од њих дупло и написани и груписани.

Референт за план и анализу, осим што планира и анализира, често и прати, затим израђује, усклађује и сарађује, извјештава, обавјештава и стручно се усавршава, савјетује, пријављује и издаје, подиже, развија, дефинира, контактира и координира, књижи и обрачунава.

Референт такође организује чување и чување прати, а при раду мора поштовати економске принципе као што су ажурност, благовременост, уредност и тачност. Исто тако, нефер референт законитост мора поштовати, и ту ћу стати.

Понављам неколико основних појмова због РЕФЕРЕНТА:

Основна дјелатност у свакој основној школи је одгој и образовање, а не финансијско-рачуноводствено шупљирање, глупирање, планирање и анализирање.

Плански и организован одгојно-образовни процес се назива НАСТАВА.

ФАКТОРИ НАСТАВЕ су ученик – наставник – наставни садржаји – наставна средства.

Најважнији школски лик је УЧЕНИК, а не референт, директор или наставник.

НАСТАВНА СРЕДСТВА – Разни технички уређаји, инструменти, модели, природни објекти, дидактички обликовани модели, графички материјали и сл., који се користе као извори сазнања и служе за то да ученик разуме разне појаве, процесе, предмете и др. Наставна средства треба да буду прилагођена узрасту ученика, усклађена са конкретним садржајима и васпитно образовним задацима, дидактички обликована, конкретна, пластична и очигледна (ПЕДАГОШКИ ЛЕКСИКОН, Завод за уџбенике и наставна средства, Београд, 1996).

Наставна средства и потрошни материјали су прописани Педагошким стандардима, а свака основна школа уписана у Регистар основних школа МОРА испуњавати стандардима прописане услове.

Нефер референт каже да нема средстава, а буџет основних школа Кантона Сарајево износи 236.126.653 КМ, од чега је преко 200.000.000 КМ за плате, док за материјалне и нематеријалне трошкове исти кантон троши преко 30.000.000 КМ, плус 58.114.754 КМ које троши Министарство за одгој и образовање Кантона Сарајево, затим 6.958.605 КМ за ЈУ Институт за развој предуниверзитетског образовања Кантона Сарајево...

Референте, ниси фер, ти си неферент.

Онај ко троши преко 300.000.000 КМ само за основно образовање има средстава. Неферент нема разлога стално понављати да нема средстава, јер средстава има, а нарочито кад су у питању финансијска средства за наставна средства. Има их.

Неференте!

Није могуће да за кабинете физике, хемије и биологије имамо 11.000.000 КМ, а немамо неколико марака за пипете, епрувете, лакмус-папир, имамо за дигестор, а немамо за НПН транзистор, имамо опрему за 3Д принт, а немамо за филамент.

Неференте за плананализу

Очигледно да је неференту лакше прокњижити једну књиговодствену промјену у вриједности од 100.000 КМ него 100.000 књиговодствених промјена по 1 КМ. Исто тако је лакше урадити и план и анализу, а и провизију је лакше обрачунати, јер ко ће се бактати са тим ситницама шперплочом, маркицама и пилицама. Неференте, само да знаш, ако средства за ове намјене немаш, исходи неће бити реализовани, а ако исходи нису реализовани, основна дјелатност се не обавља, а ако се основна дјелатност не обавља, онда ће неко други радити анализу.

Оно што наставнике спашава су записници са актива, а у записницима је списак потреба и неостварених жеља за које нема средстава већ неколико годишњих квартала.

*не знанима ме = не знам и не занима ме

Прилог 1.

РЕФЕРЕНТ ЗА ПЛАН И АНАЛИЗУ

ПОСЛОВИ И РАДНИ ЗАДАЦИ

1. Анализа извршења плана претходне године, израда упоредних података по структури плана и израда подлога за планске активности за наредну годину, анализа извршења по билансним ставкама, израда упоредних података за израду финансијског плана за наредну годину, као и остали послови анализирања буџета

2. Израда годишњег финансијског плана по свим аналитичким и синтетичким структурама

3. Припрема документ оквирног буџета (ДОБ)

4. Развија, дефинира и координира припрему финансијских планова

5. Доноси опћа и појединачна акта из области свог рада

6. Учешће у изради Годишњег програма рада школе/центра

7. Учешће у изради плана набавки за период привременог финансирања, плана јавних набавки, његових измјена и допуна у складу са одобреним буџетом и Законом о јавним набавкама

8. Израда Годишњег програма рада

9. Сарађује са органима контроле, омогућава увид у пословање, пружа потребна обавјештења и поступа према одредбама и у складу са важећим прописима

10. Израда периодичних извјештаја, завршног обрачуна, редовно књижење свих пословних промјена који се односе на финансијско пословање школе/центра, закључивање аналитичких и синтетичких конта, билансно усаглашавање пословних промјена по контима и дневнику те израда биланса успјеха и биланса стања са Главном књигом

11. Издавање и књижење излазних фактура према потреби праћење наплате потраживања

12. Усклађивање салда са добављачима, купцима – конфирмација

13. Врши обраду података добивених од радника задуженог за запримање и дистрибуцију набављене робе

14. Врши обраду и доставу података за обрачун плаћа, накнада, уговора о дјелу, повременим и привременим пословима, рјешења и одлука, обрачун накнада за службена путовања, обрачун отпремнина, израда вирмана, као и остали послови по налогу директора, а из области финансијског пословања

15. Пријава мјесечних одбитака запослених (обрачун кредита, синдикалне чланарине, осигурања...)

16. Подизање благајничког максимума, припрема налога, књижење налога, припрема благајничког извјештаја на прописаним обрасцима

17. Прати реализацију уговора у погледу утрошених средстава

18. Одговоран је за ажурност, правовременост, уредност и тачност података у различитим базама података (регистри, евиденције, упитници, портали....) успостављеним у складу са законским и подзаконским актима

19. Уноси податке у одређене базе података

20. Припрема и просљеђује документацију неопходну лицима задуженим за унос у одређене базе података

21. Стручно усавршавање

22. Прати правне прописе и контролише провођење законитости намјенског и економичног трошења финансијских средстава

23. Контролише формирање документације, организује чување рачуноводствених исправа, пословних књига и финансијских извјештаја

24. Усаглашава стање имовине и обавеза у књиговодственој евиденцији са стварним стањем

извршења буџета

25. Прати чување и архивирање финансијских извјештаја, дневника и Главне књиге

26. Прати прописе из подручја радног права, рачуноводства, буџета, планирања јавне набавке, пореза и

27. Обавља савјетодавну функцију директора везано уз рачуноводствене, порезне и финансијске прописе

28. Проводи обавезну и континуирану едукација из области рачуноводства и јавних набавки

29. Контактира и координира са вањским институцијама ради остваривања појединих задатака или права (министарствима, Порезном управом, Заводом за запошљавање, ПИО, ФЗО, опћинама и сл.)

установе за вријеме трајања изузетних и ванредних околности, као и у случају да такве околности непосредно предстоје (е.г. епидемија, пандемија, елементарне непогоде и сл.)

30. Предлаже мјере и припрема нацрте аката директору у сврху оптималног обављања дјелатности

31. Даје приједлоге дигитализације и унапређење из свог домена у складу са токовима технике и технологије

32. Одговоран је за правовремено, законито и правилно обављање послова из дјелокруга свог рада

33. Редовно извјештава директора установе о стању и проблемима у обављању послова из своје надлежности и предлаже подузимање адекватних мјера с циљем њиховог рјешавања

34. Обавља и друге послове утврђене прописима, опћим актима установе и у сарадњи са директором, а у оквиру дјелокруга рада радног мјеста

 

РЕФЕРЕНТ ЗА ПЛАН И АНАЛИЗУ

ПРОФИЛ И СТРУЧНА СПРЕМА

Послове и задатке референта за план и анализу могу обављати лица са:

- стеченим VII степеном стручне спреме и звањем дипломирани економиста;

- завршеним I циклусом болоњског високообразовног процеса (240 ЕЦТС) и стеченим звањем: бакалауреат економије или

бакалауреат менаџмента или

бакалауреат пословања или

бакалауреат финанцијског менаџмента или

бакалауреат пословне економије или

дипломирани економиста;

- завршеним II циклусом болоњског високообразовног процеса и стеченим звањем:

магистар економије или

магистар менаџмента или

магистар финансијског менаџмента са претходно завршеним I циклусом студија

економије или

пословне економије или

финансијског менаџмента.

Послове овог радног мјеста могу обављати и радници затечени на пословима референта за план и анализу који немају стручну спрему у складу са овим одредбама а имају уговор о раду на неодређено вријеме на дан ступања на снагу ових Педагошких стандарда и норматива.

Споменути радници остају на својим пословима и радним задацима и нису дужни стјецати виши степен или другу стручну спрему од оне коју посједују.

Ако школа нема запосленог референта за план и анализу, за обављање послова и задатака овог радног мјеста може ангажовати рачуноводствену агенцију.

Najnovije

 
. . . - - - . . .
Nusret Ahmetović
05.05.2025
Дирек основне школе
Nusret Ahmetović
26.04.2025
Фејк профил стручно неспремног наставника
Nusret Ahmetović
18.04.2025
Његова екселенција Виши Савјетник
Nusret Ahmetović
11.04.2025
Бројеви у сарајевској буџетској магли (3)
Nusret Ahmetović
05.04.2025
Бројеви у сарајевској буџетској магли (2)
Nusret Ahmetović
05.04.2025
Бројеви у сарајевској буџетској магли
Nusret Ahmetović
05.04.2025
Подизвођачи образовних радова
Nusret Ahmetović
28.03.2025
Просвјетни лудисти
Nusret Ahmetović
21.03.2025
Ученик и наставник, оба везани су!
Nusret Ahmetović
14.03.2025
Сарајевска одгојно-образовна багра (1)
Nusret Ahmetović
07.03.2025
Свједочанство о лажним СВЈЕДОЧАНСТВИМА и дипломама
Nusret Ahmetović
28.02.2025
Координатори (1) ординирају (2) да конзилиј (3) кооптирањем (4) формирају
Nusret Ahmetović
21.02.2025
Долази нам нови зор*!
Nusret Ahmetović
14.02.2025
Одгојно-образовни шибицари
Nusret Ahmetović
07.02.2025
Министрица, дуално-књиговодствени казани и дигитални темељи
Nusret Ahmetović
31.01.2025
Кад ти Министрица каже: Сједи – један, ћути и ради поново!
Nusret Ahmetović
24.01.2025
Дошло је вријеме да опијени балкански просвјетари за кориштење казана плате казанију
Nusret Ahmetović
17.01.2025
Табула раза ће бити изгребана, ишарана и храпава. Табула Разе неће бити!
Nusret Ahmetović
10.01.2025
Наjлошији из математике, природних наука и читања у БиХ лажу босански, дуално
Nusret Ahmetović
03.01.2025
Тродуално финансирање образовања и ступидуалног одгоја
Nusret Ahmetović
20.12.2024
Знање се може и дијелити и красти, али не и ускраћивати
Nusret Ahmetović
13.12.2024
Исходи су мртви, живјели протести
Nusret Ahmetović
06.12.2024
Аналогно-дигитални одгој и образовање
Nusret Ahmetović
29.11.2024
Учинковитост образовања
Nusret Ahmetović
22.11.2024
Одгојно-образовни банкрот
Nusret Ahmetović
14.11.2024
Просвјетари бацају, ученици дојављују...
Nusret Ahmetović
31.10.2024
Плонижење, четврти такт, базни распар, киселина и брзина
Nusret Ahmetović
25.10.2024
Пландемија, трећи акт
Nusret Ahmetović
17.10.2024
Плаништавање, такт други
Nusret Ahmetović
11.10.2024
Плаништарење, први детаљ
Nusret Ahmetović
04.10.2024
ГПРШ
Nusret Ahmetović
26.09.2024
Да нам живи, живи израда
Nusret Ahmetović
20.09.2024
Суперишка исходи
Nusret Ahmetović
17.09.2024
Лаж се законом не кажњава, треба се опорезовати!
Nusret Ahmetović
06.09.2024
Арена за трговину радничким интересима
Nusret Ahmetović
02.09.2024
Курикулум пророка
Nusret Ahmetović
30.08.2024
Kukurikulum revolucija
Nusret Ahmetović
28.06.2024
EMIS je i alat i oruđe i oružje
Nusret Ahmetović
21.06.2024
Učiteljica na ispitu nezrelosti
Nusret Ahmetović
14.06.2024
380 dana godišnje
Nusret Ahmetović
07.06.2024
Zašto je propao i SMET
Nusret Ahmetović
31.05.2024
Isti posao – isto radno vrijeme
Nusret Ahmetović
24.05.2024
Situacija&frustracija
Nusret Ahmetović
17.05.2024
Pad sivrikata?
Nusret Ahmetović
10.05.2024
Kakve stimulacije, takve renovacije
Nusret Ahmetović
26.04.2024
Zakidanje na usavršavanju
Nusret Ahmetović
22.04.2024
Od dva mjeseca do nekoliko minuta
Nusret Ahmetović
19.04.2024
Oduševljen sam, iako ne kontam
Nusret Ahmetović
15.04.2024
Teorija sarme
Nusret Ahmetović
12.04.2024
Crno je iza roze naočala
Fontoplumo
10.04.2024
Zakon i debele burgije
Nusret Ahmetović
08.04.2024
Sekcije u međusmjeni
Nusret Ahmetović
05.04.2024
Priprema (pozor) za pregled, sad!
Nusret Ahmetović
02.04.2024
Množenje s nulom
Nusret Ahmetović
30.03.2024
Fušnote
Nusret Ahmetović
27.03.2024
Samo u BiH, ali malo izvan, a cijena prava sitnica
Fontoplumo
25.03.2024
3C + 4S = 0
Fontoplumo
07.02.2024
Za sada caruje dosada
Fontoplumo
06.02.2024
Ko je pozicija, a ko opozicija u zbornici
Nusret Ahmetović
02.02.2024
Formativno, sumativno, uzaludno ili praćenje, vrednovanje i ocjenjivanje
Fontoplumo
12.01.2024
Deseti krug Danteovog Pakla
Fontoplumo
19.12.2023
U neobranom grožđu
Školegijum redakcija
14.12.2023