Одлуком министрице 29. 8. 2024. објављено је 40 предметних курикулума, међу њима и за моје предмете – техничка култура и основе технике.
По чему су ови нови, министрице Хота-Муминовић, другачији од претходних, из времена министрице Зинете Богунић?
У претходним је Циљ предмета био развити ученичке способности и вјештине планирања и извођења практичног рада, праћења, препознавања и примјену нових трендова и достигнућа у техници, као битних сегмената у животу савременог човјека. Требало је да се ученици подстичу на логичко размишљање и критичко мишљење. У оквиру предмета основи технике и техничка култура тежило се остваривању сљедећих одгојно-образовних циљева:
1. Развијање креативно-продуктивне компетенције у контексту техничког стваралаштва: укључује вјештине планирања и извођења практичног рада, моделирања, те праћење препознавање и примјену нових трендова и достигнућа у техници.
2. Развијање интереса за техничке науке и њихове примјене: укључује развијање занимања за техничке проналаске и различите видове примјена модерне технологије.
3. Развијање свијести о утицају развоја технологија на друштвени развој: укључује развијање критичког мишљења о позитивним и мање позитивним импликацијама развоја технологија.
4. Овладавање методама учења и рада у области техничке културе: укључује процесе планирања рада, имплементирања корака и презентирања продуката рада, те преузимање одговорности за сопствено цјеложивотно учење уз навику кориштење разноврсних извора.
У вријеме прве објаве предметних курикулума кориштен је 21 глагол, од којих се неки понављају више пута, па их је у ствари 13 различитих:
изводити, имплементирати, користити, моделирати, овладавати, пратити, преузимати, препознавати, презентирати, учити, примјењивати x 3, планирати x 3, развијати x 5.
А данас?
Инжињери министрице Наиде Хота-Муминовић смислили су да се у оквиру предмета основи технике и техничка култура тежи остваривању сљедећих одгојно-образовних циљева:
1. Развити особине важне за учење и примјену науке и технике као што су тачност и прецизност.
2. Развијање интереса за техничке науке и њихову примјену.
3. Развијање свијести о утицају развоја технологија на друштвени развој, што укључује развијање критичког става о утицају развоја технологија на друштвени развој.
4. Развијање вјештина планирања и извођења практичног рада, моделирања, те праћења и могуће примјене нових трендова и достигнућа у техници.
5. Примјењивати вјештине израде техничке документације, практичног рада, развијати креативност у осмишљавању изгледа творевина, презентирања продуката рада, те преузимање одговорности за сопствено цјеложивотно учење уз навику кориштења разноврсних извора.
За данас важеће циљеве изучавања предметних курикулума техничке културе и основа технике кориштено је 18 глагола, од којих се, као и у претходном случају, неки понављају више пута, па их је у ствари десет разичитих, а ево који су то глаголи:
израдити, изводити, користити, моделирати, планирати, пратити, презентирати, учити x 2, примјењивати x 3, развијати x 6.
Ако сад упоредимо те двије групе глагола, уочавамо да се глаголи изводити, користити, моделирати, пратити, презентирати, учити, примјењивати, планирати, развијати појављују у оба случаја. У другој варијанти појављује се само један нови глагол – израђивати.
У претходној верзији циљеви су представљени с 1052 карактера распоређена у 157 ријечи, док је у актуелној то учињено са 709 карактера разврстаних у 111 ријечи.
Опет је на сцени уштеда: на ријечима, карактерима и глаголима.
Такођер се уштедјело и на ђацима, који у будућнoсти неће: препознавати, овладавати, имплементирати и преузимати.
Aли ће зато израђивати.
И умјесто критичког мишљења развијати – критички став.
Одлично.