3C + 4S = 0

Fontoplumo

07.02.2024
65c340a75a37c_article.jpg
Ilustracija: Brian A Jackson / Shutterstock.com
Obrazovanje očima i srcem jedne mame

3C + 4S = 0

SAFER je najava kataklizme prepune priloga: razarajuće, zapanjujuće, prijeteće, i imenica: nemoć, neuspjeh, kriminal, katastrofa, strah, ksenofobija.

Nakon što je prvo neslavno završilo, drugo polugodište je u našoj kući počelo instrukcijama iz prirodnih i tutorstvom iz društvenih predmeta. Sve skupa zahtijeva gomilu sati, nerava i novaca za ono što bi obrazovni sistem trebao, ali ne može, ne uspijeva ili ne želi isporučiti. Uporno tragam za načinima kako popraviti obrazovanje, alatima koji će mom djetetu i meni kao roditeljki olakšati izlazak iz spirale nemoći i frustracije u kojoj smo već godinama. I u kojoj ne samo da nismo same, već je i pretijesno. 

Mnogo se u obrazovnoj sferi u posljednjih tridesetak dana priča o dokumentu SAFER. Pratim tekstove iskričavih umova koji se na SAFER osvrću, pa mi je tako osvrt profesorice Lamije Tanović bio poziv na akciju. Ona poručuje svim roditeljima i svim razumnim ljudima zainteresiranim za istinski popravak obrazovanja da uprate događanja u vezi s ovim dokumentom. Pošto sam i roditeljka i istinski zainteresirana za rečeni popravak (razum izostavljam jer nam za ovi eksperiment, saznat ću ubrzo, ne treba), nađem se p(r)ozvanom. Elem, tragom njenog apela pročitam i SAFER dokument. Pažljivo. Close reading. Upitam se potom na šta da se o SAFER-u osvrnem? Jezičku psihodeliju? Kvaziobrazovnu ezoteriju? Mentalnu masturbaciju? Direktnu uzročno-posljedičnu vezu između uspona društvenih medija i uspona fašizma ili Trumpovog predsjedništva sa pucnjavama u školama u Njemačkoj i Srbiji 2023. godine (str. 12).

Umjesto izlaza iz naše spirale, u SAFER-u nađem opća mjesta i stavove za koje ne treba ekspertiza. Dokument veli da obrazovni sistem treba uzeti u obzir smanjeni fokus učenika, unaprijeđeno kritičko promišljanje, način procjene informacija i izvora, zamišljanje nezamislivog. Da li bi to značilo kraćenje lekcije od sedam strana iz biologije i četiri iz istorije koje je kći pokušala da sažvaće preko vikenda? Korištenje vježbi za jačanje pažnje u nastavi, možda skraćivanje školskog časa? Izbjegavanje Wikipedije u nastavničkim prezentacijama, propitivanje onoga što nastavnica tvrdi? Vraćanje mašte u klupe koju je škola ugušila već do četvrtog razreda osnovne? 

  • Otkad je nebo zeleno? pitala je učiteljica moju kćerku u drugom osnovne kada ga je tako na crtežu ofarbala, pa nam još na informacijama skrenula pažnju na to.

Kada su krajem dvijehiljaditih na rezultatima PISA testova azijske države učvrstile dominaciju koja i danas traje, jedno od pojednostavljenih pojašnjenja zbog čega češće ostvaruju bolje rezultate od evropskih i to baš na primjeru neba bilo je da azijska djeca uče asocijativno i izvan okvira. Azijskoj djeci nebo je i tužno i nasmijano i papirno i pješčano... Evropskoj djeci je ono gotovo uvijek i samo plavo, jer im nije dopušteno da bude, recimo zeleno. Mnogo pomaže i mentalna aritmetika koju azijska djeca praktikuju od najranijeg uzrasta i koja, osim vještina potrebnih za savladavanje znanja iz prirodnih nauka, veoma potiče maštu.

Kao roditeljka, očekivala sam da u SAFER-u pročitam konkretne reformske preporuke. Naprimjer, uskladiti nastavne planove iz matematike i maternjeg jezika sa PISA mjerilima matematičke i jezičke pismenosti. Umjesto toga stoji da bi reforme trebale biti transformativno putovanje koje propituje iskorištenu budućnost, slike i prakse usvojene s nekih drugih mjesta koje ne odgovaraju željenoj viziji autohtonog društva. Momentalno me podsjeti na Nadrealiste i rečenicu Apstrakcija filmskog izraza kao jezika specifikuma i apstrakcija umjetničkog akta uopšte, de jure predstavlja jednu vrstu sakralne ratifikacije vlastite inferiornosti i vlastitog infalicizma... No, smije li preporuka za reformu školstva biti nadrealna? U postnormalnim vremenima očito da.

SAFER je najava kataklizme prepune priloga: razarajuće, zapanjujuće, prijeteće, i imenica: nemoć, neuspjeh, kriminal, katastrofa, strah, ksenofobija. Legitimna osnova da, pripremajući kći za postnormalni svijet, obustavim njeno školovanje i pripremim je za čisti opstanak, samo kada obrazovanje ne bi bilo zakonski obavezno.

SAFER navodi 3C (complexity, chaos, contradictions) i 4S principe (speed, scope, scale, simultaneity) postnormalnog. I skraćenice i sadržaj me podsjetiše na globalnu Y2K histeriju koje se živo sjećam i koja je išla dotle da je dobar dio čovječanstva ubijedila kako nastupanjem 2000. godine svijet više nikada neće biti isti. Popadat će cjelokupna svjetska informatička infrastruktura, uključujući bankarske sisteme i nuklearne elektrane (ima li boljeg načina za sijanje opće panike od igranja s riječju nuklearno?). Desilo se upravo suprotno. Nula. Ništica. Istu sudbinu želim i SAFER-u. 

Žao mi je novca potrošenog u izradu i predstavljanje dokumenta. Mogli su, lupit ću, biti napravljeni ormarići za sve đake u pet osnovnih škola ili angažirano nekoliko edukacijskih rehabilitatora do kraja godine. Šta god, bilo bi korisnije.

I nije SAFER ni kao koncept, ni kao proizvod srž problema. To su umovi na mjestima odlučivanja ubijeđeni da ovakva promišljanja vode popravci obrazovanja. Što bi Konfucije rekao: Ko ne zna, a misli da zna, opasan je, izbjegavajte ga.

Najnovije

 
Тродуално финансирање образовања и ступидуалног одгоја
Nusret Ahmetović
20.12.2024
Знање се може и дијелити и красти, али не и ускраћивати
Nusret Ahmetović
13.12.2024
Исходи су мртви, живјели протести
Nusret Ahmetović
06.12.2024
Аналогно-дигитални одгој и образовање
Nusret Ahmetović
29.11.2024
Учинковитост образовања
Nusret Ahmetović
22.11.2024
Одгојно-образовни банкрот
Nusret Ahmetović
14.11.2024
Просвјетари бацају, ученици дојављују...
Nusret Ahmetović
31.10.2024
Плонижење, четврти такт, базни распар, киселина и брзина
Nusret Ahmetović
25.10.2024
Пландемија, трећи акт
Nusret Ahmetović
17.10.2024
Плаништавање, такт други
Nusret Ahmetović
11.10.2024
Плаништарење, први детаљ
Nusret Ahmetović
04.10.2024
ГПРШ
Nusret Ahmetović
26.09.2024
Да нам живи, живи израда
Nusret Ahmetović
20.09.2024
Суперишка исходи
Nusret Ahmetović
17.09.2024
Лаж се законом не кажњава, треба се опорезовати!
Nusret Ahmetović
06.09.2024
Арена за трговину радничким интересима
Nusret Ahmetović
02.09.2024
Курикулум пророка
Nusret Ahmetović
30.08.2024
Kukurikulum revolucija
Nusret Ahmetović
28.06.2024
EMIS je i alat i oruđe i oružje
Nusret Ahmetović
21.06.2024
Učiteljica na ispitu nezrelosti
Nusret Ahmetović
14.06.2024
380 dana godišnje
Nusret Ahmetović
07.06.2024
Zašto je propao i SMET
Nusret Ahmetović
31.05.2024
Isti posao – isto radno vrijeme
Nusret Ahmetović
24.05.2024
Situacija&frustracija
Nusret Ahmetović
17.05.2024
Pad sivrikata?
Nusret Ahmetović
10.05.2024
Kakve stimulacije, takve renovacije
Nusret Ahmetović
26.04.2024
Zakidanje na usavršavanju
Nusret Ahmetović
22.04.2024
Od dva mjeseca do nekoliko minuta
Nusret Ahmetović
19.04.2024
Oduševljen sam, iako ne kontam
Nusret Ahmetović
15.04.2024
Teorija sarme
Nusret Ahmetović
12.04.2024
Crno je iza roze naočala
Fontoplumo
10.04.2024
Zakon i debele burgije
Nusret Ahmetović
08.04.2024
Sekcije u međusmjeni
Nusret Ahmetović
05.04.2024
Priprema (pozor) za pregled, sad!
Nusret Ahmetović
02.04.2024
Množenje s nulom
Nusret Ahmetović
30.03.2024
Fušnote
Nusret Ahmetović
27.03.2024
Samo u BiH, ali malo izvan, a cijena prava sitnica
Fontoplumo
25.03.2024
Za sada caruje dosada
Fontoplumo
06.02.2024
Ko je pozicija, a ko opozicija u zbornici
Nusret Ahmetović
02.02.2024
Formativno, sumativno, uzaludno ili praćenje, vrednovanje i ocjenjivanje
Fontoplumo
12.01.2024
Deseti krug Danteovog Pakla
Fontoplumo
19.12.2023
U neobranom grožđu
Školegijum redakcija
14.12.2023