Svjedočimo kvazireformama

Rubina Čengić

22.03.2024
Saudin Sivro
Saudin Sivro
Foto: Portal Crna hronika

Svjedočimo kvazireformama

Sama činjenica da ministrica nije uvažila 2411 potpisa radnika koji su tražili da se poglavlje 5. ne mijenja na način kako je predloženo dovoljno govori o njenom odnosu prema prosvjetnim radnicima i javnoj raspravi.

ŠKOLEGIJUM: Zašto tražite ostavku ministrice obrazovanja u Vladi Kantona Sarajevo i kako to mislite da je tajno usvojila standarde ako je rasprava bila javna?

SIVRO: Ministrica za odgoj i obrazovanje Kantona Sarajevo Naida Hota-Muminović je tokom prethodne tri godine napravila zbirku sabranih nedjela prema prosvjetnim radnicima i radnicama. Ona je nekoliko puta grubo ugrozila prava prosvjetnih radnika, a na jednom od sastanaka u Domu sindikata, održanom početkom ove školske godine, kojem su prisustvovali sindikalni povjerenici, javno je rekla da ima namjeru ukidati prava radnika koja su definisana Kolektivnim ugovorom referirajući se na prekovremeni rad, otežane uslove rada, IPP i neke druge dodatke na platu. Tada je obećala pred svima da će odriješiti kesu, aludirajući na povećanje plate, i da će radnici u obrazovanju biti među tri najplaćenije profesije. Svjedočimo kvazireformama u kojima se odgajatelji, učiteljice i nastavnice pretvaraju u pisare. Ovogodišnje povećanje plata prosvjetnih radnika, koji rade u djelatnosti koja se svrstava u onu sa najmanjim platama, u rangu je povećanja plata kao u ostalim djelatnostima, sa izuzetkom radnika u socijali i u visokom obrazovanju. Pedagoški standardi i normativi za osnovnu školu su samo kap koja je prelila čašu. Javna rasprava o pedagoškim standardima i normativima za osnovnu školu provedena je čisto pro forme jer gotovo ništa bitno nije uvaženo na njoj. Sama činjenica da ministrica nije uvažila 2411 potpisa radnika koji su tražili da se poglavlje 5. ne mijenja na način kako je predloženo dovoljno govori o njenom odnosu prema prosvjetnim radnicima i javnoj raspravi. Nismo zaboravili njenu izjavu da je moralnost fluidna kategorija kada se, gostujući na N1, branila od pitanja o moralnosti zbog toga što su je na radnom mjestu vakcinisali željenom vakcinom. Tih teških dana i mjeseci kada su prosvjetni radnici odlazili u Srbiju da se vakcinišu i troškove puta plaćali sami, ministrica se drznula da pravda svoj amoralni čin fluidnošću. Nismo zaboravili početak ove školske godine kada učiteljice mjesec dana nisu mogle upisati časove u dnevnik jer su ona i njeni stručnjaci namaštali izborna područja i zamalo da nam maternji jezik ne podvedoše u neko područje pa se zapetljaše u svemu i pokazaše svoju nemoć i neznanje svima. Radnicima je pukao film u januaru, kada je preko noći nestao QSS e-dnevnik i počeo sa radom EMIS e-dnevnik. Sve se desilo naprasno, bez edukacije i pilotiranja, što je većini učiteljica i nastavnica napravilo ogroman stres. A u vrtićima nam se kolege vrlo često žale na nepoštovanje zakonskih propisa, na EMIS sistem koji radnicima stvara ogromne probleme, na elektronski upis djece u vrtiće koji ne prepoznaje u potpunosti potrebe ni djece ni njihovih roditelja ni radnika u vrtićima. Postoji zabrinutost radnika u vrtićima po pitanju novog zakona o predškolskom odgoju i pedagoškim standardima i normativima za predškolski odgoj, kao i po pitanju drugih zakonskih propisa. Već su radnicima upućene prijetnje jedne zaposlenice Instituta, ali o tome ćemo nekom drugom prilikom. A kad spomenusmo Institut, da još jednom naglasimo da su radnike u tu javnu ustanovu zapošljavali telefonom sredinom 2022. godine. To je klasična afera koju su pokušali gurnuti pod tepih. I mogli bi se ovako do sutra nabrajati svi njeni aferimi iz zbirke sabranih nedjela prema prosvjetnim radnicima.

ŠKOLEGIJUM: Možete li malo opisati tu javnu raspravu o standardima – mnogo je nastavnika i nastavnica pisalo da je bila online i da se veoma mali broj ljudi uspio uključiti.

SIVRO: Kao što rekoh, javna rasprava o pedagoškim standardima i normativima za osnovnu školu provedena je čisto pro forme jer gotovo ništa bitno iz te rasprave nije uvaženo. To nije bila javna rasprava, već javna online prezentacija pedagoških standarda i normativa za osnovnu školu. Svi su očekivali dvostranu otvorenu komunikaciju, pitanja i odgovore, a dobili su obični monolog. Samo rijetki pojedinci koji su uspjeli postaviti pitanje dobili su nejasan odgovor ili ga nikako nisu dobili. To je ustvari bila klasična demonstracija moći koju vlast ima. Pričajte šta hoćete, ali mi ćemo uraditi kako smo zamislili.

ŠKOLEGIJUM: Znate li da li je išta od zahtjeva nastavničke zajednice usvojeno ili uvršteno u standarde nakon javne rasprave?

SIVRO: Koliko je nama poznato, nije, osim jedne sugestije koja se odnosi na drugi strani jezik. Mada to nije urađeno zbog nastavnika i Sindikata, a pogotovo zbog djece i njihovih roditelja, već zbog straha. Diplomatski skandal napravila je ministrica za odgoj i obrazovanje Kantona Sarajevo. Na jednom sastanku oko nekih projekata u Kantonu Sarajevo tri sedmice nakon što je Sindikat pisao dopis Ambasadi Republike Turske, Institutu Yunus Emre i Konfederaciji turskih sindikata Memur-Sen, premijeru Kantona Sarajevo jasno je rečeno da će se preispitati prijateljske i poslovne veze između dvije zemlje ukoliko se desi da Vlada usvoji ono što je ministrica za odgoj i obrazovanje Kantona Sarajevo predložila. A predložila je da minimum učenika na drugom stranom jeziku bude jednak minimumu učenika u redovnom odjeljenju. I naravno, interes i strah od veće ekonomske i političke sile je čudo, pa se to promijenilo. Izdvojit ćemo samo nekoliko stavki koje su ukinute i kazati šta njihovo ukidanje za nastavnike znači:

1. Ukinuta je odredba u 5.1 (fusnota 7): 1 nastavni čas jednak je 1 radnom satu

Ministrica je drastično umanjila prava nastavnika jer će se čas u 40-satnoj sedmici računati sa 45 minuta, a ne sa 60 minuta kao što je to bilo oduvijek. Umanjenje prava nastavnika će biti 450 minuta, odnosno 7,5 sati; na mjesečnom nivou nastavnicima bi se oduzelo 30 plaćenih radnih sati, a na godišnjem nivou 360 plaćenih radnih sati. Na mjesečnom nivou ministrica će oteti nastavniku 300 KM u neto iznosu, a na godišnjem nivou ovaj pokušaj otimačine prelazi neto iznos od 3600 KM. To niko i nikada nije radio. To je pitanje dostojanstva i priznanja našoj profesiji. No pasaran!

2. Ukinuta je odredba u 5.2. iz tabele Pregled pismenih zadataka i programom predviđenih kontrolnih i grafičkih radova za nastavnike

Ministrica je ukinula plaćanje pregleda pismenih zadataka i programom predviđenih kontrolnih i grafičkih radova za nastavnike 5.2.2, 5.2.3. i 5.2.4. Nastavnici su za pregled, odnosno pripremu, realizaciju i analizu navedenih poslova plaćeni od jednog do tri sata u okviru 40-satne radne sedmice.

3. Ukinuta je odredba u 5.3.3 – Saradnja sa roditeljima 1 sat

Ministrica je ukinula plaćanje saradnje sa roditeljima kao izdvojene i jasno normirane stavke u okviru 40-satne radne sedmice. Saradnju nastavnika sa roditeljima podvela je pod 30 sati (priprema i realizacija nastavnih časova, vođenje evidencija, saradnja sa roditeljima i svima ostalima, uključujući učenike).

4. Ukinuta je odredba u 5.3.4 – Rad na pedagoškoj dokumentaciji

Ministrica je ukinula plaćanja rada na pedagoškoj dokumentaciji kao izdvojene i jasno normirane stavke u okviru 40-satne radne sedmice. Rad na pedagoškoj dokumentaciji podvela je pod 30 sati (priprema i realizacija nastavnih časova, vođenje evidencija, saradnja sa roditeljima i svima ostalima, uključujući učenike).

5. Ukinuta je odredba u 5.3.5 – Rad na pedagoškoj elektronskoj dokumentaciji

Ministrica je ukinula plaćanje rada na pedagoškoj elektronskoj dokumentaciji kao izdvojene i jasno normirane stavke u okviru 40-satne radne sedmice. Rad na pedagoškoj dokumentaciji podvela je pod 30 sati (priprema i realizacija nastavnih časova, vođenje evidencija, saradnja sa roditeljima i svima ostalima, uključujući učenike).

6. Ukinuta je odredba u 5.3.12 – Realizacija tri i više programa predmetne nastave – po programu 0,5 sati

Ministrica je potpuno ukinula plaćanje realizacije tri i više programa predmetne nastave. Ona izjednačava nastavnika matematike koji radi samo sa dva programa (rad u dva razreda sa pet odjeljenja) sa nastavnikom matematike koji radi sa pet programa (rad u pet razreda sa po jednim odjeljenjem u svakom od tih pet razreda).

7. Ukinuta je odredba u 5.3.13 – Priprema za izvođenje terenske nastave

Ministrica je ukinula plaćanje priprema za izvođenje terenske nastave u okviru 40-satne radne sedmice.

8. Ukinuta je odredba u 5.1 (napomena: kraj pasusa iza 5.1.17): Nastavnicima koji su razredne starješine/razrednici nastavna norma se umanjuje za jedan čas u odnosu na normu utvrđenu u 5.1.2, 5.1.3, 5.1.4. i 5.1.5.

Umjesto da predloži povećanje na tri ili četiri časa, Ministrica je ukinula umanjenje norme za jedan čas. Uloga nastavnika/razrednika u odgojno-obrazovnoj ustanovi je jedna od najznačajnijih uloga i degradacija razredništva je put ka uništenju obrazovanja. Kažu da je učiteljica druga majka učenicima, a ako je tako, onda je nastavnik/razrednik ili razredni starješina otac učenicima u osnovnoj školi.

9. Ukinuta je odredba u 5.1 (fusnota 8 i fusnota 12), prema kojoj se nastavnicima iz 5.1.3. i 5.1.5. važećih Standarda umanjuje nastavna norma za 1 (jedan) nastavni čas radi realizacije terenske/inovativne nastave

Ministrica je ukinula plaćanje terenske/inovativne nastave u okviru 40-satne radne sedmice.

10. Ukinuta je odredba u 5.1 (fusnota 10) Hor i/ili orkestar ulaze u nastavnu normu – po jedan čas po dionici

Ministrica je ukinula plaćanje hora i orkestra po dionicama, koji ulaze u nastavnu normu nastavnika muzičke kulture.

11. Ukinuta je odredba u 5.1 (fusnota 11) Estetsko uređenje škole, organizacija izložbe, učešće na likovnim konkursima i grafika/dizajn školskog časopisa 1 čas ulazi u nastavnu normu

Ministrica je ukinula plaćanje estetskog uređenje škole, organizacije izložbe, učešće na likovnim konkursima i grafiku/dizajn školskog časopisa koji ulaze u nastavnu normu nastavnika likovne kulture.

ŠKOLEGIJUM: Šta onda novo donose novi standardi?

SIVRO: O tome neka govori ministrica za odgoj i obrazovanje Kantona Sarajevo Naida Hota-Muminović. Nju to pitajte. Ako vam se bude htjela javiti, a to će opet da nam svima kaže kakvu ministricu imamo. Interesantno je da javnost zna da će se za realizaciju novih pedagoških standarda i normativa za osnovnu školu morati izdvojiti dodatnih 11 miliona KM. Bit će dosta zapošljavanja i prilike za podobne da se zaposle. Ministrica takve imenuje istaknutim prosvjetnim radnicima koje je prepoznala obrazovna zajednica. Ma hajte, molim vas...

ŠKOLEGIJUM: Hoće li sada 40 sati biti norma i, ako hoće, može li se desiti da neko ispuni normu sa samo 20 časova nastave?

SIVRO: Radna norma je svim radnicima 40 sati sedmično. Nastavna norma nije isto što i radna norma. U Pedagoškim standardima i normativima za osnovnu školu oduvijek je pisalo da globalni pregled radne sedmice nastavnika sadrži 24 sata neposrednog odgojno-obrazovnog rada, 12 sati pripreme za neposredni odgojno-obrazovni rad i četiri sata ostalih poslova. Dakle, stručnjaci su davno osmislili da nastavnik sa učenicima direktno u radu treba da provede 60% radnog vremena, 30% radnog vremena da se priprema za taj rad, a da samo 10% radnog vremena radi ostale poslove. Sindikat godinama govori da je osnovna djelatnost osnovne škole odgojno-obrazovni rad. Nažalost, dešava se suprotno. Nastavnicima se svakodnevno nameću administrativni poslovi zbog kojih se oni ne mogu posvetiti učenicima kao nekada. U Pedagoškim standardima i normativima za osnovnu školu su petog marta ukinuli ovu formulu 24 - 12 - 4 i uveli formulu 30 + 10, pri čemu su ukinuli i/ili umanjili preko 20 stavki iz prethodno važećih Pedagoških standarda i normativa za osnovnu školu. Skandalozno je da je ukinuta odredba iz važećih Standarda prema kojoj čas traje 45 minuta, a u 40-satnoj radnoj sedmici računa se 60 minuta. To niko i nikada nije radio. To je pitanje dostojanstva i priznanja našoj profesiji. No pasaran! Da ponovim još jednom da je uprkos činjenici da se početkom januara 2024. godine 2411 nastavnika i ostalih zainteresiranih radnika u osnovnim školama svojim potpisom izjasnilo da se dijelovi 5.3. i 5.4. iz Pedagoških standarda i općih normativa za osnovni odgoj i obrazovanje i normativa radnog prostora, opreme, nastavnih sredstava i učila po predmetima za osnovnu školu („Službene novine Kantona Sarajevo“, broj 30/18, 9/22, 20/22 i 23/23) ne brišu i da se zadrže sva stečena prava koja nastavnici imaju u važećim Standardima, a koja su stečena tokom 2018. godine – 5. 3. 2024. godine ministrica za odgoj i obrazovanje Kantona Sarajevo Naida Hota-Muminović licemjerno i neiskreno prema prosvjetnim radnicima jednostrano prekršila dogovor od 12. 2. 2024. godine.

ŠKOLEGIJUM: U nekoj od svojih objava problematizirali ste prekovremen radi. Otkud sad potreba za prekovremenim radom, kada je svake godine sve više nastavnika višak?

SIVRO: Nemate dobre informacije. Posljednjih nekoliko godina fali radnika, a posebno odgajatelja, učiteljica i nastavnica. Direktori sve više i više zapošljavaju penzionere i studente apsolvente. Po pitanju radne snage obrazovni sistem je pred kolapsom jer mladi ljudi ne žele da studiraju nastavničke fakultete. Ministrica za odgoj i obrazovanje Kantona Sarajevo hoće da ukida prekovremeni rad, a nema ko da radi. I to je jedan od njenih apsurda i pogrešnih poteza.

ŠKOLEGIJUM: Neko od nastavnika je rekao da se s novim standardima otvara prostor za zapošljavanje oko 300 osoba sa srednjom stručnom spremom – znate li nešto o tome, na koja mjesta i da li je za Vas tu nešto sporno?

SIVRO: Zapošljavati nove radnike u situaciji kada su oni zaposleni nezadovoljni stvorit će još veće nezadovoljstvo. Nije 300 radnika sa srednjom stručnom spremom, već preko 300 radnika ukupno. Gotovo sve što u posljednje vrijeme radi ministrica je sporno. A bit će i gore jer znamo šta su joj namjere. Mnogi će pobjeći iz obrazovanja zbog nje, a za nekoliko mjeseci će se svi uvjeriti u ovo što govorimo pod uslovom da ostane na funkciji na kojoj jeste. Sindikat u proteklih 14 godina nikada nije imao loše informacije, analize i prijedloge, a predviđanje situacije u obrazovanju nam je jača strana.

ŠKOLEGIJUM: Znam da to nije posao Sindikata, ali imate li ikakvu informaciju o rezultatima eksternih matura u posljednjih pet godina? Znate li išta o tome da li iko vodi računa o kvalitetu nastave i stečenog znanja i, ako vodi, ko i na koji način?

SIVRO: Eksterna matura je nešto što je izgubilo smisao i ostalo samo da bude stres djeci, kao i mnoge druge loše stvari u obrazovanju koje su same sebi svrha ili su rezultat improvizacija inih ministara obrazovanja. Sindikat je već podnosio inicijative da se eksterna matura ukine i da se djeci omogući upis u srednje škole shodno znanju i afinitetu. Ni kvalitativna niti kvantitativna analiza eksterne mature nije urađena. Posebna priča je profesionalna orijentacija i faktor sreće kod učenika. O tome kao bitnim stvarima za one zbog kojih obrazovanje postoji govori samo Sindikat.

ŠKOLEGIJUM: Možda nema veze s novim standardima, a možda i ima: centri za rad s djecom s poteškoćama očekuju da budu ugašeni – šta znate o tome i da li to treba uraditi tako (ugasiti centre i prerasporediti zaposlene), ili su nam centri potrebni?

SIVRO: O centrima i zavodima znamo izuzetno mnogo. Znamo da se po pitanju inkluzije ne pita struka (defektolozi, logopedi i drugi stručnjaci koji u učionici svakodnevno i godinama rade sa djecom s teškoćama), već birokrate u Ministarstvu bez dana radnog staža u učionici i pojedini podobni stručnjaci sa strane. Ministrica Naida Hota-Muminović to ne naziva gašenjem, već transformacijom. Pojedini radnici tih ustanova rekli su nam da nju ne treba transformirati, već ugasiti sa funkcije ministrice. Sindikat smatra da centre i zavode treba jačati i mi smo na tom polju radili godinama, a rezultati su vidljivi. Nadamo se da će preko 200 radnika koji su naši članovi u Centru i Zavodu podignuti svoj glas i stupiti u generalni štrajk istog momenta kada se krene u tu nakaradnu transformaciju. Sindikat koji u Kantonu Sarajevo broji preko 4000 članova, a u Federaciji Bosne i Hercegovine preko 15.000 članova stat će iza radnika Centra i Zavoda u odbrani radničkih prava. No pasaran!

ŠKOLEGIJUM: Znate li koliko nastavnika i nastavnica je u ovom trenutku pod mobingom, na bolovanju (možda i na bolničkom liječenju) zbog mobinga i kako uopšte objašnjavate mobing u školama?

SIVRO: Mobing predstavlja specifičnu formu nefizičkog uznemiravanja na radnom mjestu koje podrazumijeva ponavljanje radnji kojima jedno ili više lica psihički zlostavlja i ponižava drugo lice, a čija je svrha ili posljedica ugrožavanje njegovog ugleda, časti, dostojanstva, integriteta, degradacija radnih uslova ili profesionalnog statusa. Dakle, gotovo svi u vrtićima i školama direktno i/ili indirektno doživljavaju mobing ministrice za odgoj i obrazovanje Kantona Sarajevo Naide Hote-Muminović. Nažalost, ako bi radnici po toj prijavi postupak zaštite dostojanstva radnika pokrenuli u skladu sa zakonom i Kolektivnim ugovorom i podnijeli pisanu pritužbu direktoru ili ovlaštenoj osobi, ne bi se ništa riješilo. Zato Sindikat javno podnosi prijavu za mobing i traži da se problem riješi. Neka ode!

ŠKOLEGIJUM: I na kraju oko ramazanskog skraćenja nastave – škole su skratile nastavu i za one kojima bi inače završila do 16 ili 17 sati – da li je to opravdano ili je linija manjeg otpora ili zloupotreba prava?

SIVRO: Ministrica Naida Hota-Muminović se bavi manje bitnim stvarima, često ima populistički pristup, a zapostavlja vrlo bitna pitanja. Njena odluka donesena prije nekoliko dana je populistička. Donosi je drugi put i opet na isti način praveći sebi i svima nama problem. Da je sposobna kao što za sebe i o sebi svakodnevno govori u javnosti, a posebno putem društvenih mreža, ona bi sa ljudima iz struke o tom pitanju raspravila i donijela kvalitetno i trajno, a ne ad hoc rješenje. Zašto ovo nije uradila prije mjesec dana? Je l' nije znala kada će nastupiti ramazan, koliko će trajati nastava, kada je vrijeme prekida posta i druge stvari. Definitvno je da nam SAFER puno toga mijenja u obrazovnom sistemu u posljednje vrijeme.

ŠKOLEGIJUM: Kažete da SAFER puno toga mijenja u obrazovnom sistemu u posljednje vrijeme. Možete li malo objasniti tu rečenicu, šta je uopšte sa SAFER-om sada, svi su se ušutjeli oko tog dokumenta?

SIVRO: Svi su ušutjeli, osim Sindikata. Taj dokument polako, ali sigurno i latentno ulazi u obrazovni sistem koji će dodatno razoriti.

 

Najnovije

 
Nas slušaju ljudi koje ne boli kad misle
Razgovarali: Nenad Veličković i Rubina Čengić
24.07.2024
Nisam optimista da kod djece razvijamo kritičko mišljenje
Nenad Veličković
31.05.2024
U Sarajevu nemamo dovoljno ni dobrih autora ni stručnih recenzenata
Nura Varcar
04.04.2024
Škola je žrtva
Anisa Mahmutović
27.03.2024
Kabinet zdravog razuma
Nenad Veličković
22.03.2024