Vama koji okrećete glavu

Benita Zahirović

22.11.2024
IMG 0608
Foto: Omnibus

Vama koji okrećete glavu

Likovi kojima su se učenici divili, o čijim su postupcima i moralnim dilemama i odlukama sa strašću diskutovali, iščezli su iz njihovih sjećanja čim su kročili preko praga kabineta maternjeg jezika i književnosti.

- Nastavnice, Mak me vrijeđa!

- Šta ti je rekao, Saro?

- Rekao mi je da ću, kada porastem, biti čistačica!

- Saro, zar je to uvreda!? To je pošten posao! Imaš li nekog u porodici ko se bavi takvim po...

- Ne daj mi, Bože! (izraz lica pokazuje gađenje)

 

Ovaj kratak dijalog s časa otkrio mi je sve normalniju i gotovo sasvim zanemarenu pojavu u našim školama: djeca iz tzv. boljih kuća preziru odrasle sa slabo plaćenim poslovima. Komunalni radnici (djeca ih redovno nazivaju smećarima), spremačice (čistačice) za njih su bezvrijedni i stoga nevidljivi.

Ne treba čak ni ulaziti u učionice. Dovoljno je stati negdje u kraj hola i posmatrati kako djeca ulaze u školu, koga pozdravljaju, a koga ne, kako oslovljavaju i kako se ponašaju u prisustvu domara, a kako direktora.

Pored prvog prolaze kao pored stuba. Nema pozdrava, nema šala, nema komunikacije. Pa se pitam koliko sam ja kao nastavnica za to zaslužna. Šta sam mogla učiniti, a nisam. Da li je zaista važnije naučiti dijete da određuje rimu u pjesmi, da zna da izbiflati sve njene vrste nakon što je pronađe u tekstu, ili ga odgajati da poštuje ljude bez obzira na njihov status, godine, porijeklo... Ključno je pitanje, zapravo, šta je uopšte pravo poštovanje i kako ga prepoznajemo? Nije samo riječ o formalnom (ne)pozdravljanju, nego i o pragmatičnoj dvoličnosti koju bi škola morala osuđivati, umjesto da je potiče. Isto dijete koje će pored spremačice proći kao da je nema, pred direktorom će se uštogljiti, nasmiješiti, čak i malo saviti u leđima. Šta je ono već prihvatilo kao moral svoje zajednice i ugradilo u svoj karakter? Da je odnos prema drugima određen hijerarhijom, da ljubaznost zaslužuju samo autoriteti od kojih nešto očekuje ili kojih ga je strah? Čemu su služile sve one silne odgojne priče sa časova književnosti ako su izabrali da slijede negativne primjere. Likovi kojima su se učenici divili, o čijim su postupcima i moralnim dilemama i odlukama sa strašću diskutovali, iščezli su iz njihovih sjećanja čim su kročili preko praga kabineta maternjeg jezika i književnosti. Sve pouke, u jedan glas izrečene – zaboravljene su, otkrivene vrijednosti u fikciji su u prostoru fakcije postale apstraktne. Kome su bile potrebne i korisne sve one pohvale solidarnosti i empatiji? Gdje su se isparili oni lijepo pisani citati, mudre misli koje smo krupnim fontom ispisivali na hamer-papirima i kačili o zidove školskih učionica?

Sva ova retorička pitanja imaju za cilj da pokažu kako se naš obrazovni sistem ne bavi izgradnjom cjelovite ličnosti sposobne da prepozna i vrednuje sve aspekte ljudske egzistencije.

Na njih se ne može odgovoriti postojećom praksom.

O ovome bi se moralo razgovarati na roditeljskim sastancima. I moralo bi utjecati na ocjenu iz vladanja. Škola bi se mogla jednom mjesečno obraćati roditeljima temama poput ove. Vijeća roditelja morala bi raspravljati o ovome. Leci, plakati i zidne novine morale bi, uzrastu đaka prilagođeno, umjesto suhoparnih didaktičkih moraliziranja, kreativnije afirmisati međusobno uvažavanje. Spremačice, ložači i domari mogli bi gostovati na časovima, onako kako gostuju roditelji (vatrogasci, ginekolozi, advokati, programeri...) u američkim vrtićima. I osim redarstava i dežurstava, đaci bi mogli imati obavezu da nekoliko sati mjesečno pomažu ljudima pored kojih sada prolaze kao da ne postoje.

Hoće li se to dogoditi ne zavisi od tih đaka, nego od onih koji u školi od stvarnosti okreću glavu.

Najnovije

 
Udar na tržište nerada
Nenad Veličković
29.11.2024
Zarez, uvod, razrada, zaključak, tačka
Benita Zahirović
28.11.2024
Tri reda političara, 5.000 djece i svjetiljke na mobitelima za bolju sliku
Anisa Mahmutović
27.11.2024
Bosno i Hercegovino, naša domovino
Sandra Zlotrg
23.11.2024
Iz kečerskog cirkusa u kabinet predsjednika
Školegijum redakcija
23.11.2024
Ne bi bilo naodmet da postoji naznaka nekog sistema, bilo koje vrste
Anisa Mahmutović
20.11.2024
Demant na tekst o OŠ "Sveti Sava"
Školegijum redakcija
18.10.2024
U OŠ Sveti Sava 12 učenika u dva specijalna odjeljenja
Anisa Mahmutović
09.10.2024
Sigurna kota 224
Enes Kurtović i Nenad Veličković
05.10.2024
Sve što se pričalo na stadionima ušlo je u udžbenik
Anisa Mahmutović
07.09.2024
Sizif, škola, patrijarhat
Školegijum redakcija
31.08.2024
Obrazovanje ne doprinosi rodnoj jednakosti
Aiša Isaković
22.08.2024
Glas razuma iz pornoindustrije
Školegijum redakcija
02.08.2024
Kriza u obrazovanju
Školegijum redakcija
02.08.2024
Polemika sa zvučnim filmom
Školegijum redakcija
02.08.2024
Humor i zločin
Školegijum redakcija
02.08.2024
Vitez od proliva
Školegijum redakcija
02.08.2024
Pahulje zvukova i krpice svjetla
Školegijum redakcija
02.08.2024
Indeksi iz kutije za banane
Anisa Mahmutović
25.07.2024
Živi pisci u školama!
Školegijum redakcija
16.07.2024
Nema stipendije za one čiji su roditelji dužni porez
Anisa Mahmutović
12.07.2024
Da sam ja neko
Josipa Kulenović
01.07.2024
Ekoboks u dvorištu škole
Mirela Buljubašić
01.07.2024
Razgovor o knjizi: Čari prepričavanja (Književnost i kurikulum)
Školegijum redakcija
21.06.2024
Karneval rata
Školegijum redakcija
21.06.2024
Prizemna Amerika u školi
Školegijum redakcija
19.06.2024
Dovitljivi sljepari
Školegijum redakcija
17.06.2024
Dio sam svega što sam pročitao
Josipa Kulenović
01.06.2024
Električar osvojio teniski turnir
Mirela Buljubašić
27.05.2024
Ekonomski fakultet iz Sarajeva: Moguće da se u Hrvatskoj ne snalaze
Rubina Čengić
20.05.2024
Čitanje je sanjanje otvorenih očiju
Josipa Kulenović
06.05.2024
Lažna empatija vlasti za inkluziju; ko zna koji primjer
Školegijum redakcija
01.05.2024
Proljeće među borovima
Mirela Buljubašić
26.04.2024
Pripremaju se izmjene Zakona usvojenog prije manje od dvije godine
Rubina Čengić
23.04.2024
Ne za školu, već za život učimo
Josipa Kulenović
08.04.2024
Pauk nije bauk i druge priče
Mirela Buljubašić
08.04.2024
Save the Children podsjeća na očuvanje dječije dobrobiti i zaštitu njihovih prava
Školegijum redakcija
02.04.2024
Ko i kako u Bosni i Hercegovini zastupa Konvenciju o pravima djeteta?
Nenad Veličković
02.04.2024
Objavljujemo pobjednike konkursa Šta je tebi AI?
Školegijum redakcija
23.02.2024
Nikad kasno za učenje i zabavu
Josipa Kulenović
19.02.2024
Od čilanja do ćutanja
Mirela Buljubašić
19.02.2024
Ministarstvo: Za broj angažovanih prebrojte konkurse
Anisa Mahmutović
08.02.2024
Diskriminatoran pravilnik i dalje na snazi
Anisa Mahmutović
16.01.2024
Postnormalna nauka i halal Harari
Samir Lemeš
15.01.2024
Sretna nam Stara 1878. godina!
Svjetlana Nedimović
27.12.2023
Iz škola povučeni zaštitari
Anisa Mahmutović
19.12.2023
Razglednica iz Jajca
Josipa Kulenović
15.12.2023
Suši, narandže za ptice i Jelka Hemičarka
Mirela Buljubašić
15.12.2023
Ako se o nečemu šuti, to ne znači da problem ne postoji
Anisa Mahmutović
12.12.2023
Inkluzivno obrazovanje u Kantonu Sarajevo: Ministarstvo ima tajni plan
Rubina Čengić
01.12.2023
500.000 KM kao i prošle godine, ali promijenjeni kriteriji
Anisa Mahmutović
01.12.2023