Raspisujući osmi put konkurs za Nagradu Šukrija Pandžo, redakcija Školegijuma imala je namjeru potaknuti raspravu o nažalost sve prisutnijim oblicima nasilja u školama. Postavljajući širi okvir (ali ne ograničavajući time raspon tema i pristupa) u formi pitanja – U kojim se oblicima nasilje pojavljuje u školi i oko nje, kako ga prepoznati? Ko provodi nasilje: djeca, roditelji, uprava škole, vlast... Da li neko možda „hrani“ to nasilje i na koji način? Koja je uloga roditelja, škole, obrazovnih vlasti, policije, inspekcija, sindikata, ministarstava... Da li roditelji pomažu ili odmažu u borbi s nasiljem? Da li su nastavnici/e i razrednici/e prepušteni sami sebi u borbi s nasiljem među djecom? Da li su prepušteni sami sebi u borbi s nasiljem prema njima, ako ga ima? Ima li u obrazovanju ograničavanja slobode govora i da li je to nasilje? Kako spriječiti nasilje, ima li dobrih primjera borbe protiv nasilja, dobrih primjera solidarnosti? Prepoznaju li zakoni na zadovoljavajući način nasilje u obrazovanju, propisuju li ikakav oblik prevencije? Kako se sudaraju ili preklapaju kompetencije roditelja, nastavnika, uprave škole, vlasti...? (Dodajte svoja...) – željeli smo čuti (čitati) autentične glasove aktera, svjedoka, žrtava, pa čak, možda, i nasilnika, ne bismo li svi skupa problem bolje razumjeli i osmislili efikasnije načine suzbijanja i sprečavanja bulinga i mobinga.
U periodu od 27. 4. do 30. 6. 2024. na adresu redakcije stigla su 64 rada iz Sarajeva, Mostara, Viteza, Hadžića, Goražda, Vareša, Novog Travnika, Visokog, Tuzle, Kaknja, Zenice, Banje Luke, Kalesije, Cazina, Bosanske Krupe, Kotor-Varoši (Crna Gora), Brčkog, Bijeljine, Odžaka, Kraljeva (Srbija), Banovića, Sanskog Mosta i Ugljevika.
Žiri u sastavu Tijana Bašić, Adnan Pečković i Nenad Veličković nakon prvog čitanja odabrao je 11 radova za ponovno čitanje, potom je taj izbor sveo na pet, da bi 27. 8. 2024. donio jednoglasnu odluku o nagradama.
Utisak članice i članova žirija bio je pri svim čitanjima jednak: da je većina učesnica i učesnika poziv shvatila kao zadatak i na motivirajuća pitanja odgovarala manje-više opštim mjestima. Svi koji su konkurs pratili i čitali radove na sajtu Školegijuma mogli su saznati da je nasilje u učionicama dvosmjerno: nekada ide od nastavnika ka učenicima, nekada od učenika i roditelja ka nastavnicima. Iznenađujuće malo bilo je priča o strukturnom nasilju i mobingu kao jednoj njegovoj formi. Izostali su, također, i literarno uspješni pokušaji; jedan koji se u tom smislu izdvojio bio je drastično duži od limita postavljenog objavom konkursa, zbog čega je ostao bez nagrade. (Žiri tu odluku nije donio lako, birajući između obaveze da poštuje pravila i želje da nagradi nesumnjiv kvalitet; najzad, upravo je dužina, gotovo dvostruko veća od limita, zamaglila fokus i oslabila poentu rada.) Osim nekoliko manifestnih poziva na djelovanje, ali nedovoljno konkretnih, nismo dobili ni uvjerljiva moguća rješenja za vidove nasilja koji su predstavljeni u tekstovima. (A to opet zato što je samo to nasilje opisano bez dovoljno detalja i bez isticanja kauzalnosti.)
Zaključivši da ni brojem ni ukupnim kvalitetom radova ovaj konkurs nije značajno doprinio otvaranju konstruktivnog i kreativnog dijaloga u našoj obrazovnoj zajednici, žiri je odlučio sljedeće:
1. Da se prva nagrada ove godine ne dodijeli.
2. Da se druga nagrada dodijeli Ernadu Osmiću, za tekst Smrt od papira.
3. Da se treća nagrada dodijeli Dunji Ilić, za tekst Emri juaj ëstë Diana
Ernad Osmić u svom tekstu „Smrt od papira“ daje primjere ideološke indoktrinacije i socijalizacije učenika i učenica u konzervativne društvene norme i ulogu škole kao dijela sistema u takvom društvu. Osim toga, autor dijeli s čitaocima i svoj odnos i dileme koje kao nastavnik prema tom društvu ima, pitajući se šta je danas smisao nastavničkog poziva. Na kraju bira ugledanje u Sizifa, tj. borbu uprkos slabim izgledima.
Dunja Ilić ukazuje na rat kao generator svih drugih oblika nasilja, pa i nasilja u školi, a rat opet kao rezultat patrijarhalnih normi koje bi se, i to se onda vidi kao rješenje, mogle osporavati i slabiti tokom samog obrazovanja.
Nagrade će biti uručene na tradicionalnoj Večeri Školegijuma planiranoj za početak oktobra.