Link na Izvještaj: https://skupstina.ks.gov.ba/sites/default/files/2024-08/izvjestaj_o_radu_institut_pred_univ_obrazovanje.pdf
Link na dokument metodologije pisanja Izvještaja: https://vlada.ks.gov.ba/sites/default/files/2024-01/Odlika%20o%20metodologiji.pdf
Link na Odluku o osnivanju, sa pobrojanim aktivnostima Instituta za preduniverzitetsko obrazovanje: https://mo.ks.gov.ba/sites/mo.ks.gov.ba/files/2024-06/odluku_o_osnivanju_javne_ustanove_institut_za_razvoj_preduniverzitetskog_
obrazovanja_kantona_sarajevo_snks_br._37_21.pdf
Link na Zakon: https://mo.ks.gov.ba/sites/mo.ks.gov.ba/files/2024-07/Zakon%20o%20osnovnom%20i%20srednjem%20obrazovanju.pdf
U ponedjeljak, 19. 1. 2025, Skupština Kantona Sarajevo razmatrala je u nastavku 19. sjednice Izvještaj o radu Instituta za razvoj preduniverzitetskog odgoja i obrazovanja. U raspravi nisu dati glavni razlozi zašto taj izvještaj ne smije biti prihvaćen, iako će zastupnici vladajuće Trojke najvjerovatnije podići 18 teledirigovanih ruku uprkos skandaloznim propustima u dokumentu.
Mutno
Prvo, Izvještaj ne ispunjava osnovne zahtjeve transparentnosti, tačnosti i usklađenosti sa zakonskim okvirima. Uvodni dio: Specifični ciljevi i zadaci za izvještajnu godinu nisu jasno navedeni niti prilagođeni okolnostima, već su samo prepisani iz zakona, što je ozbiljan propust. Tematski dio: Finansijski podaci su djelimično ili potpuno izostavljeni, a izvori finansiranja nisu jasni kad se radi o aktivnosti koja se provodi sa drugim institucijama, što narušava transparentnost i otežava praćenje – kontrolu trošenja javnih sredstava.
Također, kod aktivnosti Program za djecu iseljeništva i dijaspore (stranica označena kao 62/242) u Izvještaju se navodi da u posjetu Sarajevu dolaze učenici/djeca, dok u delegaciji koja odlazi u Australiju nije navedeno da su u pitanju učenici/djeca. Jesu li?) Kako bi cilj međunarodnih razmjena i razmjene iskustava bio ispunjen, razmjene bi trebale biti proporcionalne, a delegacije ujednačene.
Ofirno
Drugo, analize su sačinjene bez zaključaka i preporuka, što ukazuje na nedostatak strateškog pristupa i onemogućava praćenje rada i planiranje budućih aktivnosti. Nedostaju mjerljivi parametri kojima bi se utvrdila povezanost između plana rada za 2023. i onoga što je realizovano.
Aljkavo
I treće (i da ilustrujemo konkretnim primjerima kako se izvještajnom logorejom prikriva potkapacitiranost ove javne ustanove):
a. za aktivnost: Prevencija ovisnosti (stranica označena kao 44/242) stoji da se realizuje kroz školu plivanja za učenike četvrtih razreda osnovne škole. Međutim, škola plivanja je definisana u Pravilniku o organizaciji i realizaciji specifičnih oblika nastave iz predmeta Tjelesni i zdravstveni odgoj u osnovnoj školi. Isto važi i za školu planinarenja. Ove aktivnosti nisu osmišljene kao dio programa prevencije ovisnosti, već pripadaju fizičkom i zdravstvenom odgoju, što ukazuje ne samo na pogrešnu kategorizaciju, nego i na stvaranje privida kako se Institut bavi nečim čime se uistinu ne bavi.
b. Slično i malo gore je s aktivnošću Prevencija nasilja (stranica označena kao 46/242) koja se realizuje kroz program Anger Management za učenike drugog razreda osnovne škole. Međutim, na stranici označenoj kao 48/242 navodi se da je ista aktivnost realizovana u trećem razredu osnovne škole. Ova neusklađenost nije puka nepažnja pri izradi izvještaja (ne ulazeći u neprikladnost teme uzrastu!), nego dosljedno skrivanje lošeg rada u jakoj terminologiji. Što je klasična birokratska obmana!
Primjer prave nepažnje je izvještavanje o aktivnosti Jačanje kompetencija – stručna usavršavanja radnika u obrazovanju (počinje od stranice označene kao 69/242) koje je potpuno neujednačeno. U nekim slučajevima navodi se broj angažovanih stručnjaka, dok u drugim ne. Negdje se spominju dva termina održavanja, ali je prikazan samo jedan, ili tri termina, a prikazana su samo dva. Također, formativno praćenje i njegovi elementi navedeni su kao različite aktivnosti (17-21), dok se aktivnosti 20 i 21 održavaju u istom terminu, zbog čega nije jasno o čemu se zapravo radi (stranica označena kao 73/242).
Isto je i naslovljavanje aktivnosti Takmičenja (stranica označena kao 61/242) za osnovne i srednje škole, dok se u daljem tekstu navodi predškolski uzrast.
A najbolji (antologijski) primjer nepažnje je cifra 7.7181,67 (68/242), zbog koje ne znamo koliko je Radna grupa koja je bila obavezna do 31.12.2023. godine izvršiti sljedeće aktivnosti: izraditi i pratiti program Školskog sporta, Ministarstvu dostaviti plan aktivnosti koje se planiraju realizirati u toku 2024. godine s finansijskom konstrukcijom iz programa Školski sport, evidentirati broj škola u Kantonu Sarajevo po općinama, kategorizirati škole po broju učenika i broju odjeljenja, identificirati infrastrukturno stanje škola, definirati konačnu listu sportova za realizaciju aktivnosti, definirati propozicije i pravila za aktivnosti, izraditi obrasce za sportove, izraditi plan prezentacije projekta putem društvenih mreža i drugih komunikacijskih kanala i planirati način upoznavanja nastavnika (implementatora) – koju su sačinjavali (radnu grupu) predstavnici Instituta, Ministarstva, Ministarstva kulture i sporta Kantona Sarajevo, kao i predstavnici iz oblasti kulture i sporta – dobila para – sedam ili sedamdeset sedam hiljada maraka!!
Saferizacija
Safer vrijednosti su, uprkos žestokim kritikama, u obrazovanje očito ušle na mala i zadnja vrata! Eufemistički nazvana Naša duhovnost (stranica označena kao 51/242) predviđena je za učenike trećih razreda srednje škole i uključuje posjete religijskim zajednicama radi učenja o multikulturalnosti. Međutim, aktivnost je realizovana kroz posjetu galeriji Collegium Artisticum, kojoj su prisustvovali učenici i osnovnih i srednjih škola. Prema važećem Zakonu, član 3, stav k, propisano je da se aktivnosti vezane za očuvanje historijsko-kulturne i duhovne baštine trebaju prilagoditi uzrastu učenika. Ako je aktivnost predviđena za učenike trećih razreda srednje škole, ili nije primjerena za mlađi uzrast, ili sama realizacija nije adekvatno definisana. U oba slučaja, riječ je o ozbiljnom propustu.
Izvještaj iz kojeg se ne može razlučiti šta je neispunjen cilj, šta nepreciznost a šta svjesna manipulacija riječima, pritom sačinjen ignorisanjem propisane metodologije, nije se ni smio naći na dnevnom redu Skupštine. Budući da jeste, za njega se ne treba, ne može i ne smije glasati.
Tekst se objavljuje na dan nastavka Skupštine, na kojoj će se raspravljati pod tačkom 20. Informacija o finansijskom poslovanju javnih ustanova iz oblasti predškolskog, osnovnog i srednjeg obrazovanja za 2023. godinu (zbirno). U ovoj informaciji se Škola plivanja realizuje u skladu sa nastavnim planom i programom, a ne kao posebna aktivnost, kako je to navedeno u Izvještaju Instituta.