Zakazana za petak uoči Ramazanskog bajrama, 21. radna sjednica Skupštine Kantona Sarajevo dočekana je među Šitbastersima sa blago povišenom radoznalošću: koliko će opozicija uspjeti da odloži usvajanje budžeta za 2025. i tako dovede vlast u neugodnu situaciju da ne može korisnicima isplatiti martovske plaće? Kasno uveče dogodilo se nešto nalik rekordu senatora Kori Bukera postavljenom 2. aprila u američkom senatu. Ali o tome kad dođe na red.
Sa kašnjenjima i pauzama pitanje je samo hoće li ova sjednica trajati do ramazanskog ili hadžijskog Bajrama #2026.
Rasprava o budžetu počela je s dvije tačke zagrijavanja. Prva, o povećanju davanja borcima prošla je glatko, tu su vlast i opozicija, desnica i ljevica, složni oko prakse skretanja pažnje s ratnih profitera na vojne obveznike, a druga o visini naknade za trudnice i porodilje. hint
Dević (SDA): Vlada KS zloupotrebljava procedure da smanji naknade porodiljama. #kršenje_ustava
Avdić (SDP): Ispravka krivog navoda. Ne smanjujemo naknade porodiljama. Čeka se pravi navod. #Navod_i_pravda
Selmanović (SDA): Kad jednom uvedete nekoga u pravo, vrlo teško je izvesti toga iz prava ili u toku davanja tog prava, mijenjati članove i uslove stjecanja tog prava #Mi_smo_u_pravu
Bandić #SBiH Nakon pola sata šuplje, suštinsko pitanje: Kolika će biti naknada porodiljama? #bićebiće
Kasnije, tokom sjednice, više glasova iz trojke garantovalo je da naknade neće biti smanjene, u šta ne treba bezrezervno povjerovati, jer se kao razlog izmjeni zakona navodi potreba da se obaveze prilagode mogućnostima, koje mogu biti manje od planiranih. S druge se strane želi omogućiti vladi da putem koeficijenata brže može povećati naknade. Iako je tema nova, problem je stari: oni koji pišu obrazloženja zakona ne znaju obrazložiti tačno šta i zašto predlažu, i ne daju u obrazloženjima ilustrativne primjere, da bi bilo jasno i očigledno i običnom građaninu šta se želi i zašto se to radi.
Uk na tuk
Najzad je za govornicu izašao premijer Nihad Uk, pozvan da predstavi prijedlog budžeta. Započeo je odlučno, izjavom da predloženi budžet, u iznosu od preko 1,8 milijardi maraka, treba da “podigne kvalitet života u svakom segmentu“. Nažalost, dalje se nije bavio svakim segmentima i konkretnim životima, nego više referentnim periodom, tako što je poredio iznose po izabranim segmentima koje je nekad izdvajala SDA-ovska vlada, a koje otkad je na vlasti izdvaja Trojkina. Na prvi pogled je takav pristup pomnožio opoziciju s nulom, ali nije uvjerio Šitbasterse da premijer razumije šta govori. Tim prije što je na svoju nesreću počeo govoriti svojim glasnicama, ali mozgom ministrice obrazovanja i odgoja Naide Hota-Muminović. Televizijski plebs trebao bi ostati fasciniran sumama koje su potrošene na obrazovanje, ali svako ko čita kolumne Nusreta Ahmetovića zna da je to novac ulupan u obrazovanje, tj. da za toliki trošak mora biti neki drugi razlog a ne onaj koji ministrici ne silazi s jezika – dobrobit djece. Najvjerovatnije, klijentelistički. Dobro pripremljena i obaviještena zastupnica Marijela Hašimbegović (DF), naprimjer, nazvala je budžetiranje JU Djeca Sarajeva, od nacrta do prijedloga, nasumičnim masakriranjem.
Uk (NS): Nastavit ćemo davati besplatne udžbenike našim učenicima. #Nije_da_smo_ih_mislili_baciti
UK: Radujem se otvaranju Muzeja stradanja grada Sarajeva. #nasa_radost_stradanja
Nakon ziheraškog, ali zamuljanog ekspozea, koji je propustio da objasni kako se u prijedlogu našlo skoro 30% više novca od planiranog u nacrtu i, što je još važnije, ko je i kako i zašto mijenjao stavke u nacrtu, pretvarajući javnu raspravu u alat ujdurmisanja, i nakon kratkog dodatnog stručnog aneksa ministra finansija, riječ je dobila opozicija i rasprava se očekivano razvodvilja.
Marjanović (ZNG) budžet je šizofrenička institucija. #kakav_budžet_takva_i_diskusija.
U zamornim prepucavanjima budžetoklasta i budžetobranitelja, kroz dijapazon uvreda, ironije, dobacivanja, jalijašenja i neuspjelih dosjetki, s vremena na vrijeme mogao se čuti i poneki odmjeren, argumentovan i smislen prigovor vezan za sam predmet rasprave.
Zastupnica Hašimbegović odbila je podržati prijedlog budžeta smatrajući ga, opravdano, netransparentnim. Izgovor predlagača da se s prijedlogom čekalo do zadnjeg dana jer je trebalo vremena usaglasiti cifre iz nacrta sa odlukom o najnižem minimalnom minimalcu, ostao je na granici između naivnog i smiješnog. Bolji student ekonomije s malo boljim kompjuterom sve je to mogao proporcionalno uvećati za par dana posla. Pravi mačak u budžetskom džaku je onih 400+ miliona koji su se pojavili između decembra i marta.
Vedrana Vujović (DF): "Imate praksu pronalaska novca između nacrta i prijedloga" #šta_ćeš_nađe_se
Faruk Kapidžić (SDA): "Gdje se to tako nađe 400 miliona da odem i ja?" #ko_traži_taj_nađe
Eberečke...
Višesatna rasprava između trojke i opozicije ličila je povremeno na igru eberečke-ebertute.
Trojkin budžet su tokom igre najglasnije branili zastupnici SDP-a, ističući poboljšanja u javnom prevozu i zdravstvu, kojima u koaliciji oni upravljaju. Na društvenim mrežama su usvajanje budžeta dan kasnije slavili kao pobjedu svoje politike. Njeni predbajramski jurišnici, Davor Čičić i Samir Avdić, cijelo su vrijeme odbijali zabadanja protivnika, braneći se od krivih navoda i lukavih insinuacija. (Npr. da je trojka glasala za preraspodjelu pondera s ciljem da se zaustavi privredni rast najbogatijeg bh. kantona. Po njima dvojici, SDA je kumovala tome, a rezultat nije rast drugih kantona nego porast plaća u kantonalnim administracijama.)
Suština diskusija zastupnika SDP-a o budžetu: trolejbusi, trolejbusa, trolejbusima, trolejbuse, oj trolejbusi, trolejbusima, trolejbusima. #trola_baba_lan
U jednom trenutku, nakon burne reakcije opozicije, zastupnik Avdić je od predsjedavajućeg zatražio da zaustavi to graktanje opozicije, koja postane nervozna kad joj se istina govori. Ako, međutim, istinu razumijemo kao iskaz koji odgovara provjerljivim i relevantnim činjenicama, mnogo od onoga na šta je opozicija reagovala ne bi prošlo kao istina. Činjenica je da se u azil za pse planira uložiti novih tri miliona, ali budući da je izdvojena iz kauzalnog niza drugih činjenica o tom projektu – u kojoj je fazi, npr., odnosno kad će početi davati rezultate, i kakve – sama po sebi ta je činjenica nebitna.
A cijeli je prijedlog budžeta takav jer mu nedostaje kontekst (u adekvatnim obrazloženjima).
... Ebertute
Opozicija je u trojkali-budžetu vidjela korak dalje ka dužničkom ropstvu građana Kantona. Zastupnik Mahir Dević (SDA) izračunao je da su pod vlašću trojke zaduženja narasla do same granice dozvoljenih 10% od ukupnih prihoda (ukupno 640 miliona!), a TV gledaoce je brižno obavijestio da čak 115 miliona odlazi na plate 2000 novih zaposlenika u javnom sektoru; od 2020. do 2025. njihov broj je sa 14.005 skočio na 16.262! Također je više puta istakao, kao nesposobnost vlasti, štednju na kreditima; tj. zaduživanje bez jasnog plana, zbog čega novac stoji (prelazi u narednu godinu), jede ga inflacija, a kamate uredno stižu na isplatu. Zastupnik Čičić je pokušao trojkinu laku kreditnu ruku opravdati analogijom sa Švedskom, Danskom, Belgijom i Španijom, koje su zaduženije od Sarajevskog kantona, što nije popraćeno adekvatnom sprdnjom. hint
Uzamandmani
Za ozbiljnije (od ovog komentara) analize kvaliteta skupštinskih diskusija najzanimljiviju građu ponudila su dva Z-zastupnika. Haris Zahiragić (SDA) i Albin Zuhrić (DF). Dok je prvi, ufuran u imidž parlamentarnog gazije, zaigrao na retoričku kartu patriotskog sijanja panike (državni udar, oružje, izdaja...), drugi je apsolutno suvereno ubadao u najslabija mjesta vladajuće politike prevedene u budžetski dokument. Način na koji je prekidan, ušutkivan i bezuspješno demantovan ogolio je do gađenja aroganciju vladajuće većine. Iscrpljujući sva raspoloživa proceduralna sredstva protivljenja lošem planu raspolaganja javnim novcem, klijentelističkom a ne razvojnom, Zuhrić je upriličio sarajevsku verziju filibastera, predlažući čak 76 amandmana, koji su svi s nokta odbijeni.
Okerić #NiP: o mjerama opreza i indikacijiama na lijek nemojte usvojiti amandmane zastupnika Zuhrića #DF. #samo_brzo_čitam
Zuhrić (DF) organizovao Doček budžeta #sretan&beriketan
"Oteglo se k'o Skupština KS" ozbiljno prijeti da zamijeni "Oteglo se k'o teravija"
Sjednica je nakon usvajanja budžeta nastavljena do sat i po iza ponoći, bez prisustva Šitbastersa.
Shitbastersi se odjavljuju – pošten svijet u ova doba spava.
Nazad u školu
Davanja borcima. Kako učenici razumiju pozitivnu diskriminaciju prema vršnjacima članovima boračkih obitelji, kroz dodatne bodove i pogodnosti/prednosti prilikom upisa i dodjele stipendija? Od završetka rata je prošlo već 30 godina; od čega zavisi kada će obaveza države prema toj populaciji prestati? Koji zakon trenutno uređuje obaveze građana prema državi u slučaju ratnog stanja? Definiše li taj zakon vrstu i trajanje obaveze prema građanima, nakon završetka rata, a s obzirom na njihov angažman u ratu? I ne manje važno: zašto se u kulturi sjećanja govori o herojima, žrtvama i zločincima, ali ne i o ratnim profiterima?
Analogija sa Švedskom. Analogije doprinose raspravi jer su ilustrativne, povezuju poznato s nepoznatim i na taj način pojačavaju argument. Za analogijama, u raspravama, rado se i često poseže. Zašto ipak same po sebi nisu dovoljne, odnosno, zašto se argument ne može graditi na analogiji? Šta je sve u analogiji Kantona Sarajevo sa Švedskom (Danskom, Belgijom i Španijom) pogrešno? (https://www.youtube.com/watch?v=ldxuk7Es8Lo&t=11077s / 57.30)
Potpora Europske komisije za izradu ove publikacije ne znači odobravanje sadržaja, koji odražava samo stavove autora, a Komisija se ne može smatrati odgovornom za bilo kakvu upotrebu informacija sadržanih u njoj.