Onlajn nastava, da ili ne?

24.06.2020
Edna Čorbadžić

Onlajn nastava, da ili ne?

Rad pristigao na konkurs za nagradu Šukrija Pandžo 2020.

Trenutno se nalazimo u periodu kada smo primorani biti dio onlajn nastave koja inače nije sastavni dio naše svakodnevnice. Mislim da je onlajn nastava dobra stvar, ali da postoje i neke mane koje su lako objašnjive.

Danas živimo veoma brz život sa jako malo sna i slobodnog vremena u čemu ova onlajn nastava itekako pomaže. Ovaj vid nastave je veoma jednostavan, zanimljiv i koristan način obrađivanja lekcija koji sa sobom nosi ogromne pogodnosti među kojima je ono najbitnije ODMOR kada mi poželimo i uvidimo da nam se mozak ''umorio''.

Ne moramo ustajati rano, a tokom dana imamo dovoljno vremena za obaviti sve zadatke koje nastavnici postave i još nam ostane i vremena za same sebe.

Ono što je glavni problem ''normalnog'' odlaska u školu i fizičkog prisustva nastavi jeste kada smo bolesni. Kada se razbolimo ne idemo u školu te tako ne prisustvujemo nastavi i ne slušamo nastavnička objašnjenja i predavanja. To kasnije sa sobom nosi posljedice – teže razumijemo gradivo. Kada je onlajn nastava u pitanju, iako nismo u stanju fizički prisustvovati nastavi, možemo zadatke raditi preko računara i svog mobilnog telefona i obrađivati lekcije putem istih. Kada nastavnici postave zadatke i rokove za njihovu izradu, mi organizujemo svoje vrijeme. Nismo ograničeni na 6 sati provođenja vremena u školi i imamo cijeli dan za uraditi te zadatke i pristup internetu za istraživanje nekih detalja baš u momentu kad nas zanima. Svi smo svjesni da nastavnicima nije lako objasniti svako gradivo svakom učeniku ponaosob i da ne shvatamo svi dato gradivo jednakom brzinom. Tu opet prednost ima onlajn nastava putem koje je omogućena komunikacija sa nastavnicima tokom cijelog dana i nastavnici imaju vremena posvetiti se svakome. Veoma hladne zime i jako topla ljeta su nešto što nam svakako obuhvati jedan dio školskih 9 mjeseci i ti dijelovi nose posljedice. Znamo da je zima period kada većini nas opada imunitet, ne izlazimo tako često napolje i veoma lako se prehladimo ili zarazimo. Kako tokom onlajn nastave sjedimo u kući, u toplom, ovaj period je veoma lako prebroditi. Ljeta nisu ništa bolja jer previsoke temperature kod mnoge djece mogu dovesti do dehidriranja ili čak sunčanice, pogotovo kada se vraćamo kući u periodu između 12 i 13 časova kada sunce najjače grije.

Ono što je tinejdžerima u pubertetu za dobar razvoj neophodno jeste i pravilna ishrana, hrana koja će nas zasititi dovoljno da ponovo ne osjetimo glad do završetka nastave ( pogotovo za one u prvoj smjeni jer neće svi doručkovati ujutro čim se probude). Čips, smoki i druge grickalice nisu kvalitetno jelo, a nikome se ne da čekati u redu za sendvič jer je vrlo vjerovatno da će, dok dođemo na red, odmor i proći. Kada smo kod kuće možemo jednostavno uzeti nešto zdravije i spremiti si jelo brže.

Iako ovaj vid nastave sa sobom nosi brojne pogodnosti, ne smijemo zaboraviti na mane. Naime, mnogobrojni zadaci u danu su svakako svima najveći problem. Dobijamo zadatke iz više predmeta čiji broj prelazi broj predmeta koji je određen za nas u tom danu tokom normalne nastave koja se odvija u školskim objektima. Nastavnici nisu usklađeni, a jako je mala slučajnost da skoro svi nastavnici stave rok do istog dana. Jedino opravdanje za ovu manu jeste da kod nas žele da potiču produktivnost i bolju organizaciju koja se razvija nakon dužeg perioda zatrpanog zadacima.

Možda je mogućnost komunikacije sa nastavnicima omogućena više tokom onlajn nastave, ali još uvijek fali živa riječ jer je mnogo lakše razumjeti nastavnike kada objašnjavaju i uporedo sve to primjenjuju na primjeru nego kada samo pošalju primjer sa kratkim uputstvima. Ovo se odnosi prije svega na matematiku, ali i na hemiju i fiziku.

Grupni radovi i poticanje timskog rada i timskog duha kod djece je ionako zapostavljeno tokom normalne nastave, ali tokom onlajn nastave takvom radu nema ni traga. Djeca sve rade samostalno, sami sa sobom, što im smanjuje korisnu komunikaciju sa društvom.

Posljednja i vjerovatno najveća mana jeste to što ne viđamo svoje prijatelje. Naravno, možemo ih viđati kada u toku nije vanredna situacija, ali pored velikog broja zadataka u danu to i nije baš moguće. Tih 6 sati u školi koje provedemo s prijateljima/osobama na koje smo navikli i koji su dio naše svakodnevnice, jako je teško zaboraviti i odvići se. Vjerujem da i nastavnici nisu ravnodušni, te da i njima povremeno fale graja, smijeh i šale.

Definitivno sam osoba koja onlajn školu smatra korisnom. Za onlajn školu od mene ide jedno veliko DA i voljela bih kada bi ovo bio dio normalne nastave (nakon vanrednog stanja) makar jednom tokom školske godine.