Gdje prestaje logika, počinje Mješovita srednja škola Donji Vakuf. Tako mi je na jednom času reče uposlenik iste. Nakon te rečenice odlučio sam da "uprljam ruke" i “dodirnem” ono što nekog najviše boli – njegovu školu (moju). Zašto bi jednog mladog srednjoškolca trebalo da zanima šta se skriva ispod tepiha? Mladi ljudi u Bosni i Hercegovini trebaju se usmjeriti na praćenje nastavnog plana i programa. Takav stav imaju oni koji sastavljaju taj isti plan i program, ali i oni koji ga slijede. Zamislite samo kako bi izgledalo obrazovanje u mojoj zemlji i mojoj školi kad ga ne bismo slijedili? Vjerujem bolje.
Prije nepune dvije godine, kad sam kročio u odgojno-obrazovnu ustanovu, sve mi je izgledalo savršeno (osim muškog WC-a). Međutim, kako je vrijeme prolazilo, uvjerio sam se baš u suprotno. Oni koji su trebali da me “podkuju” znanjem, počeli su me učiti mržnji prema drugim profesorima. Na različitim časovima (koji su formalno upisani kao odrađeni), slušam tračeve o skoro svakom uposleniku škole. To svima nama možda predstavlja zanimaciju, ali ne i obrazovanje. Djeljenje profesora u grupe i njihovo međusobno komuniciranje samo kada je to preko neizbježno, ne predstavlja kolegijalnost kojom me oni uče. Da li to znači da me lažu?
Objavljivanje učeničkih postignuća na društvenim mrežama, donosi korist samo profesorskom izlaganju javnosti. Zar toga nismo svjesni? Mislim da jesmo, ali šutimo, te tako samo zalijevamo korjenje, koje je već duboko uraslo u zemlju. Ne želim “blatiti” profesore i njihov ne (rad), jer i oni su nemoćni pred velikim bratom.
“Koliko pokradenih misli iza kojih ne stoji ništa osim mržnje, sujete, vlasti”
Sinoć sam imao izuzetno čudan san, koji je bio toliko ružan da me ostavio budnim cijelu noć. Smješten u srcu Evrope, bio sam u zemlji Bosni i Hercegovini, a moj zadatak bio je obilaziti škole. Možda se pitate kako takav san može biti ružan ako je u pitanju mala zemlja u srcu Evrope, čak i ako se odnosi na školstvo. Vjerujte mi, može. Nažalost, u toj Bosni i Hercegovini, iako se živi u dvadeset prvom stoljeću, postoji ozbiljan problem u obrazovnom sistemu. U školama se djeca još uvijek dijele na etničke skupine (broj takvih škola iznosi pedeset četiri).
Osim toga, mnoge škole koriste udžbenike koji su stariji od petnaest godina, a ponekad i više. Da li je to san, jer sve što opisujem zvuči poznato. Zabrinjavajuće je i to da se profesori mogu naći na političkim listama, dok su direktori često mogu povezati sa raznim opozicijama. U ovoj situaciji, obrazovni sistem ne samo da gubi svoju neutralnost, već se i odmiče od ciljeva kvalitetnog obrazovanja. Štaviše, u toj zemlji imamo čak tri različite verzije historije u školama. Kome da vjerujem? Možda pobjedniku. Mogao bih satima nabrajati nedostatke u obrazovnom sistemu ove zemlje, ali želim se fokusirati na jedno ključno pitanje: učenici trogodišnjih škola, za koje je praksa presudna, često je nemaju (čast iznimkama). Kako se onda mogu pripremiti za tržište rada? Da li smo ponovo prevareni? Iako su najavljene obrazovne reforme, gdje su one?
Nažalost, čini mi se da se ta reforma obrazovanja zadržala samo na papiru. Možda je i samo obrazovanje postalo papir?
Laž… sredim ti ja to, imam čovjeka tamo… laž… pa sve tako.
Lažu me već 17 godina. Kada sam se rodio, slagali su me da je prag kriv što sam pao, a ne ja sam. Kroz moje bezbrižno djetinjstvo, vjerovao sam da me je donijela roda – tako su mi barem rekli kada bih razbio fildžan ili obukao dedine čizme. Takvih laži je bilo mnogo tokom tog perioda, ali ono što je zabrinjavajuće je to što takve laži i dalje postoje, ali u daleko većem obimu. Danas je, nažalost, gotovo nemoguće ignorisati činjenicu da živimo u društvu koje šuti pred ozbiljnim pitanjima i izazovima. Kako je moguće da u dvadeset prvom stoljeću imamo sve veći broj akademskih građana koji su svoje diplome stekli preko noći na, vjerovatno, "prestižnim" univerzitetima? Ovi ljudi, koji danas “nose” titule doktora, pravnika, profesora i drugih stručnjaka, često postaju politički opredijeljeni autoriteti, a istovremeno nemaju ni osnovnu kvalifikaciju ni potrebnu stručnost za obavljanje svojih funkcija. Ove osobe bi trebale graditi naše zgrade, liječiti našu djecu, podučavati ih i biti autoriteti. Jesu li? Međutim, njihovo obrazovanje i kvalifikacije često nisu rezultat stvarnog truda, već političkih manipulacija i sistema koji nagrađuje nestručne osobe na važnim pozicijama. Šta je sa onim stručnim?
Nažalost, realnost koju živimo svakodnevno postaje potpuno drugačija kada upalimo televizor. Na televizijskom programu u Bosni i Hercegovini, rijetko ćemo naići na istinske rasprave o ovom problemu. Umjesto toga, većina medija voli izbjegavati ovakve teme, smatrajući ih "nevažnima".
Lažemo sami sebi vjerujući da će nam biti bolje, dok mirno sjedimo u svojim toplim domovima, pijemo kafu i gledamo kako ništa ne poduzimamo. Čekamo Godoa već trideset godina, pa gdje je on?
Previše sam se raspisao… moram da idem kurs njemačkog jezika ubrzo počinje.
PISANO IZ PERSPEKTIVE JEDNOG SREDNJOŠKOLCA. NAŽALOST