Nakon pažljivog čitanja svih 76 pristiglih radova i usaglašavanja pojedinačnih utisaka i ocjena, žiri u sastavu Enita Nakaš, Ema Selimović i Anes Osmić, izražava zahvalnost svim srednjoškolkama i srednjoškolcima koji su podijelili sa čitateljicama i čitateljima Školegijuma svoja razmišljanja, ideje, stavove i emocije vezane za fenomen laži i laganja. Evidentno je da su mladi itekako svjesni koliko je laž duboko utemeljena u svakom aspektu našeg društva. Laže se kolika je plata, lažu se banalne stvari poput toga da li smo slobodni za kafu, isto kao da je postalo ilegalno reći „neću“. Ljudi sve više lažu da su sretni, da im je lijepo u braku u kojem svake večeri do ponoći urlaju, a nerijetko imaju potrebu i da „virnu“ sa strane. Najgore od svega je što se lažemo mi, omladina... da će biti bolje, da će nam ostaviti prostora za napredak – primjećuje Nestvarna.
U mnogim prijavljenim radovima jasno je istaknuto da su mladi svjesni laži odraslih – lažnog odnosa nastavnika prema njima i gradivu koje predaju, kao i odsustva stvarne želje da ih nešto nauče. Istovremeno, priče pokazuju da se od nastavnika i roditelja uči mnogo više nego iz samog školskog gradiva, iako to često nije prepoznato. U školi profesori lažu da nemaju favorite. Udžbenici (historije) lažu jer ne predstavljaju često drugu stranu, dosta zakona i formula koje učimo ne znam primijeniti u stvarnom životu. Sigurno da ima naučnika kojima su priznata otkrića, a stvarni tvorac je neko drugi (žena kojoj je bilo zabranjeno baviti se naukom) pripisujući sebi zasluge drugih kao što je prisutno i u našem vremenu. Zar to nije laž i prevara? Đaci lažu da su naučili i spremili se za test, da ne prepisuju. Lagali su nas kad su nas učili religiji kao da je apsolutna istina. Kada smo dobili “Knjigu Istine” umjesto da smo dobili mogućnost tragati svoje. Čak iako ih nikada nećemo pronaći, nije li bit u traganju?
Mediji i društvene mreže također lažu predstavljajući često lažno sjajnu sliku života ljudi. Mediji i političari se služe lažima koje postaju temelj političkih ili ekonomskih interesa. Manipulacijom informacijama stvaraju slike i narative koji nisu nužno istiniti, ali se zbog njihove učestalosti, manjka druge strane priče, kao i prihvatanja od strane većine, smatraju istinom. Ove laži postaju društvene norme koje se ne dovode u pitanje, a samim tim formiraju stavove i ponašanja – zaključuje Upitnik.
Srednjoškolci i srednjoškolke su svjesni kada ih roditelji lažu. Međutim, kada zamišljaju svijet u kojem bi se govorila samo istina, svi vide samo njegove negativne strane – mane i nedostatke. Nijedan rad ne prepoznaje mogućnost oslobođenja i isticanja vrlina koje bi takav svijet donio. Veliki broj prijavljenih radova uspijeva pak da razlikuje različite vrste laži, od bezazlenih do ozbiljnih, koje narušavaju međuljudske odnose i povjerenje. Nerijetko prihvataju laž kao nepromjenjivu konstantu ljudskog društva, a manji broj radova jasno pozicionira istinu kao veću vrijednost u odnosu na laž. Većina ih emotivno priznaje da su najgore laži kojima lažemo sami sebe. Tako jedan prijavljeni rad pametno podsjeća da je laž izbor. Možemo birati da budemo iskreni, čak i kada je teško. Jer istina, iako ponekad bolna, oslobađa. A što se tiče života sa lažovima – to je poput života u kući bez temelja. Na kraju, sve se sruši.
U konačnici, da bismo živjeli iskrenije sami sa sobom i jedni s drugima, potrebna nam je kolektivna društvena pokretljivost, motivacija, povratak univerzalnih vrijednosti i u konačnici osjećaj moralne odgovornosti. Prvo počnimo od sebe, pa onda budimo animatori drugih. Strpljivo i uporno.
Učenice i učenici su svoje radove slali iz Jajca, Turbeta, Sarajeva, Tešnja, Sanskog Mosta, Kaknja, Tuzle, Velike Kladuše, Zenice, Donjeg Vakufa, Cazina, Banje Luke, Vareša, Bugojna, Breze, Travnika, Kladnja, Broda, Usore, Bosanske Krupe, Brčkog, Prnjavora, Goražda, Olova, Fojnice, Gradačca, Gornjeg Vakufa, Trnova i Bihaća. Žiri je u širi izbor od deset za tri glavne nagrade izabrao sljedeće radove (njihov redoslijed ne sugeriše vrijednosne odnose):
1. Između istine i iluzije (Afrodita)
2. Da se upoznamo ? Ja sam Laž. (Dijete u duši)
3. Prodavači magle (44fxxc/20)
4. Ono što preostaje (ST2212)
5. Logaritmi laži (Klimtova iluzija)
6. Gorki okus prve laži (60024010)
7. Nebeski svod (LBRN2K16)
8. Kad istina zašuti (Šutnja)
9. Istina iza laži (Crvena ruža)
10. Istinom do laži (Dexter2006)
Podrška Evropske komisije za izradu ove publikacije ne znači odobravanje sadržaja, koji odražava samo stavove autora, a Komisija se ne može smatrati odgovornom ni za kakvu upotrebu informacija sadržanih u njoj.