Predškolsko obrazovanje: U gradu u kojem se mi nalazimo postoji opcija jaslica i vrtića. Broj slobodnih mjesta u jaslicama je veoma mali i nije jednostavno dobiti mjesto. Vrtić je namijenjen za djecu od tri do šest godina. Djeca su u grupama ne po uzrastu, nego po vremenu provedenom u vrtiću u toku dana. Iako je vrtić otvorenog koncepta, najveći broj aktivnosti u danu je zajednički i djeca mogu ići iz jedne u drugu grupu kako žele. Djeca predškolskog uzrasta imaju neke posebne aktivnosti, npr. jednom sedmično imaju tzv. Deutsch Vorkurs, učiteljica iz obližnje škole dolazi i djeca s njom čitaju, pričaju, rade neke jezičke vježbe. To je aktivnost namijenjena za svu djecu predškolskog uzrasta; na taj način se na vrijeme može savjetovati da djeca idu logopedu, ili na neke druge programe, tipa psihomotorika, ergoterapija i sl. U slučaju da osoblje u vrtiću primijeti da je nešto takvo potrebno, onda se uz konsultaciju s ljekarom i eksternim službama mogu organizirati dodatne aktivnosti. Predškolarci također imaju dodatne izlete, obilaske raznim službama u gradu, staračkim domovima i školama.
Procjena spremnosti za školu
Najranije dvije godine prije polaska u školu djeca moraju proći tzv. Schuleingangsuntersuchung. Poziv i detalji o odvijanju pregleda se dostave roditeljima. Roditelji su obavezni da prisustvuju pregledu. Tokom pregleda se gleda kako dijete drži olovku, da li je savladalo osnovne koncepte govora, da li može opisati događaje na slici, odgovoriti na neka pitanja, reći nešto o sebi, radi se osnovni test sluha, provjeravaju osnovni koncepti brojeva i skupova. Na kraju se dobije preporuka da li je dijete spremno za polazak u školu. U nekim slučajevima je moguće odgoditi polazak u školu, npr. djeca rođena poslije 1. jula dužna su obaviti ovaj pregled, ali roditelji mogu odlučiti da dijete ostane jednu godinu duže u vrtiću. Uz ljekarski atest moguće je odgoditi polazak u školu i ako je dijete rođeno prije 1. juna.
Osnovna škola, početak i trajanje: Sa punih šest godina se kreće u školu, četiri godine traje.
Davanja roditelja: U vrtiću se plaća boravak i ručak, u zavisnosti od satnice. Mi plaćamo 100 eura mjesečno za osam sati, i 3,5 eura ručak dnevno, po djetetu.
U školi su roditelji obavezni da obezbijede školski materijal i da plate ručak, dok se udžbenici dobiju od škole besplatno na korištenje.
Cjelodnevni boravak: Vrtić nudi cjelodnevni boravak do 16:30 sati. Većina djece ostaje u vrtiću do 14:00 ili 15:00 jer u većini slučajeva jedan roditelj radi pola radnog vremena (obično majke).
Cjelodnevni boravak u školama se razlikuje. U našem gradu se tek posljednjih godina radi više na proširenju ponude cjelodnevnog boravka. Bitno je naglasiti da je u Njemačkoj nastava organizirana u jednoj smjeni, djeca su u školi od 08:00 do 13:00, eventualno u višim razredima duže zbog više predmeta i drugih aktivnosti. Većina nakon završene nastave ide kući, jer jedan od roditelja radi kraće i bude kod kuće. Posljednjih godina se povećava ponuda jer je i više doseljenika koji nemaju bake i dede za pomoć, a i više ljudi radi duže.
Neke škole nude produženi boravak do 15:00, gdje se s učenicima radi zadaća; neki ne rade zadaću. Ta vrsta produženog boravka se nudi samo kad je nastava, ne za vrijeme raspusta. Neke škole nude tzv. Hort, to je vrsta produženog boravka koji ide do 16:30 i organizira se i za vrijeme raspusta.
Raspust je još jedna velika razlika. Školska godina obično počinje u 2. sedmici septembra, završava u posljednjoj sedmici jula ili početkom augusta. Ljetni raspust traje šest sedmica. Osim toga, otprilike svakih šest sedmica đaci imaju po jedan ili dva raspusta. Bez praznika se to tokom godine skupi na preko 60 dana raspusta, što predstavlja problem mnogim roditeljima oko planiranja godišnjeg i čuvanja djece.
Djeca s teškoćama: Pored našeg vrtića je vrtić i škola za djecu sa posebnim pedagoškim potrebama. U vrtiću smo u posljednje tri godine imali samo jedan slučaj jednog dječaka sa Downovim sindromom. Generalno inkluzija, kakva je kod nas poznata, u Njemačkoj ne postoji u obrazovnom sistemu. Naravno da se priča o inkluziji i integraciji, univerzitetski profesori pedagogije, psihologije i didaktike o tome govore, ali u stvarnosti ne postoji inkluzija.
Odabir škole i učitelja: Osnovna škola se generalno ne može birati, nego je određeno po mjestu prebivališta kojoj školi se pripada. U slučaju da postoje neke otežavajuće okolnosti, npr. jedna škola ne nudi produženi boravak, a on je potreban djetetu, onda se može podnijeti zahtjev za drugu školu. Nakon 4. razreda djeca nastavljaju školovanje u školi za koju imaju odgovarajući uspjeh (Gymnasium, Realschule, Gesamtschule). Pri sastavljanju odjeljenja se gleda da li učenici žive blizu ili se znaju odranije, iz vrtića. (Bar je tako u maloj lokalnoj školi kojoj mi pripadamo.)
Užina: U vrtiću djeca nose svoju užinu, ručak se plaća i nije obavezan. U školi isto tako, djeca nose svoju užinu, djeca koja ostaju u produženom boravku mogu se prijaviti za ručak, koji se plaća.
Komunikacija između roditelja: Roditelji se organiziraju u vijeće roditelja, biraju se predstavnici i obično se komunicira putem WhatsApp poruka.
Obaveza vakcinacije: MMR vakcina je preduslov za vrtić i školu.
Zdravstvena i zubnozdravstvena zaštita: Od rođenja do 6. godine djeca imaju obavezne preglede, sve se upisuje u njihove knjižice, tzv. U-Heft, radi se rana dijagnostika sluha, vida, govora, preporučuju se dodatne aktivnosti, ako je potrebno (ergoterapija, logopedija, korektura vida i sl.). Preporučuje se redovna kontrola kod zubara svakih šest mjeseci, profilaksa, čišćenje zuba i popravak po potrebi.
Dnevno opterećenje djece: U zavisnosti od uzrasta, od četiri do sedam časova.
Jedna zanimljivost je da ne postoji mali odmor između časova. Djeca imaju samo veliki odmor poslije 3. časa, i to je tako i u osnovnim i srednjim školama.
Još jedna zanimljivost: pismene zadaće se moraju najaviti, ako je neko odsutan za vrijeme pismene zadaće, mora je uraditi kasnije. Kontrolni se ne moraju najavljivati. Ocjene nisu javne, ni kod usmenog odgovora. Nastavno osoblje može reći učeniku da mora još razmisliti i tako učenik sazna ocjenu tek nakon upisa u digitalni dnevnik.
Roditelji su dužni prije početka nastave javiti odsustvo djece i pravdati u zavisnosti od dužine odsustva. Nedolazak na nastavu se može i novčano kazniti, a mogu se uključiti i socijalne službe. Posebno česta pojava posljednjih godina na aerodromima je, dan-dva prije početka raspusta, kada službenici provjeravaju dokumente na letovima za BiH, Makedoniju, Srbiju i utvrde da djeca koja su obavezna da budu na nastavi bez dozvole putuju ranije.
Strani jezici/maternji jezik: U 5. razredu u gimnaziji imaju pet časova engleskog jezika sedmično, isto tako i njemačkog i matematike, tu je najveći naglasak na jezike i matematiku, u osnovnoj školi ne uče strani jezik.
Korištenje mobitela: U osnovnoj školi su zabranjeni, djeca mogu imati pametni sat, da ih roditelji mogu pratiti, ali tačno određenu vrstu, preko kojeg se samo mogu javiti. U gimnaziji je tek učenicima od 10. razreda dozvoljeno korištenje telefona, i to moraju imati posebnu dozvolu uprave, smiju ih imati sa sobom, ali ne i koristiti.