Program za međunarodnu procjenu učeničkih postignuća PISA 2018 (Programme for International Student Assessment) u kojem ove godine prvi put učestvuju i učenici iz Bosne i Hercegovine počinje 2. aprila. Školegijum će u narednim danima predstaviti primjere zadataka iz testa s komentarima kako bi se učenici i nastavnici bliže upoznali s vrstom zadataka i dobili uvid u značajke koje će biti u fokusu testa.
Ovom testiranju, koje se organizuje s ciljem procjene znanja i vještina učenika iz čitalačke pismenosti, matematičke pismenosti i pismenosti iz prirodnih nauka, pristupit će više od 7.000 učenika iz 236 škola u našoj zemlji. PISA rezultati ne utiču na ocjenjivanje učenika i nastavnika nego ukazuju na stanje u obrazovnim sistemima i politiku obrazovanja. Rezultati učenika i škola ne procjenjuju se pojedinačno već se prikazuju kao cjelokupna postignuća učenika na nivou zemlje.
PISA test, čiji je ovogodišnji fokus na čitalačkoj pismenosti, provodi se svake treće godine pod pokroviteljstvom OECD (Organizacije za ekonomsku saradnju i razvoj) u saradnji s međunarodnim konzorcijem institucija i zemljama učesnicama. PISA istraživanje u Bosni i Hercegovini provodi Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje koja ima ulogu državnog PISA centra (kontakt).
Istraživanje se odvija u saradnji sa obrazovnim vlastima i školama, a do sada je na međunarodnom nivou ukupno testirano preko milion učenika.
Osnovni cilj PISA istraživanja jeste da da preporuku za izradu obrazovnih politika koje će unaprijediti kvalitet, pravednost i efikasnost u obrazovanju. Ovo istraživanje nema fokus na nastavnim planovima i programima i reprodukciji usvojenih znanja, nego na sposobnostima učenika da primijene usvojena znanja i vještine u životnim situacijama. Cilj je ispitati u kojoj su mjeri učenici nakon završenog obaveznog obrazovanja pripremljeni za nastavak školovanja, uključivanje u proces rada i aktivno učešće u društvu. Osim o znanju i vještinama učenika, PISA prikuplja podatke o individualnim, školskim i sistemskim faktorima koji utiču na postignuća učenika i pruža indikatore trenda.
Testiranje će se provesti u osnovnim i srednjim školama, a učenici će testove raditi na kompjuterima. Testiranje se odvija u dvije jednosatne sesije na kojima učenici rade PISA test nakon čega popunjavaju kontekstualni upitnik. Testiranje i popunjavanje upitnika traje oko tri sata zajedno sa pauzama. Direktori testiranih škola, koje se biraju metodom slučajnog uzorka, također popunjavaju Upitnik za školu.
OECD objavljuje međunarodnu publikaciju sa rezultatima istraživanja, a svaka zemlja učesnica priprema izvještaj za svoju zemlju uz mogućnost dodatnih sekundarnih analiza. Podaci dobijeni istraživanjem pokazuju u kojoj mjeri obrazovni sistem zemlje učesnice uspijeva osigurati svojim učenicima sticanje ključnih kompetencija i stvoriti preduslove za cjeloživotno učenje.
Osim Bosne i Hercegovine i zemalja u regionu – Albanije, Hrvatske, Kosova, Makedonije, Crne Gore, Srbije i Slovenije – u ovom testiranju učestvuju još 72 zemlje.